Overstap van S&T naar bitloos, Sjol goes natural.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:21

Leek dus ook best goed afgelopen inderdaad, alleen had het muisje nog een staartje.
Ze had net zo goed dood kunnen zijn, als de pony ook maar 1 trap had gegeven.
(Sjol mijn engeltje, soms!)

topic van toen: [VVDD] Met mennen over de kop, vriendin gewond.
Komt vermoedelijk wel weer goed met rug, maar gaat heel lang duren.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:15

Hey

Ik kwam dit bericht van je tegen.

Ik heb een dr. Cook bitloos hoofdstel. Een kruislingse.
Moet je even kijken op www.bitloosrijden.nl kijken en dan bij de hoofdstellen van dr. Cook. Van mij mag je m een keer proberen als je dat wil.

Gr Mara

Arizona schreef:
Hoi Sjolvir,
Ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen.
Na een hoop 'gedokter' zijn we er sinds kort achter dat mijn merrie eigenlijk geen bit meer in mag hebben (pijnlijke mond) en ben ik daarom op zoek naar een goed bitloos hoofdstel waar ik dressuurmatig ook serieus mee aan de gang kan. Gelukkig heb ik ook een aantal aardige mensen getroffen die mij hun bitloze hoofdstel willen lenen zodat ik straks niet met een collectie miskopen zit.
Nu rijd ik nog met een touwhalstertje, maar merk wel dat ik eea te kort kom als ik haar goed wil laten lopen.
Kortom, ik houd dit topic in de gaten!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:53

Afbeelding

Mijn bloem is gearriveerd!

Wegens singelwondje weer niet kunnen rijden, zonder zadel vond ik na zondag slecht plan,
heb ook soort van singelwondje, maar dan anders ;) .
Sjol vorige week dus 3 dagen stil gestaan, zondag zonder zadel, maandag stil, vandaag stil, morgen wordt stil.
Vandaag ipv springles werd het dus, poets dag, wasdag, vliegenspray dag, en maak hoofdstel op maat dag.
Donderdag hopelijk weer heel? En dan groepsles.

moonprayer

Re: Overstap van S&T naar bitloos, Sjol goes natural.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:41

blij dat hij er eindelijk is! Ben benieuwd!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 22:44

Hier nog iemand, donderdag in de les is het uur U.
Denk dat ze ermee overweg kan, lijkt op een hackemore.
En ik ga er ook gewoon mee van stal over de weg naar de manege.
(beetje vertrouwen in mijn pown, mijn bloempje met bloempje, heb ik wel)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:54

Leuk initiatief! Leuke fjord ook zeg! Ben benieuwd of het gaat werken ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 22:00

Ja, daar gaat hij dan weer. het vervolg!!!

Zoals altijd gaat niets zoals je het gepland had. Afgelopen donderdag zou ik les hebben, ja goed gelezen zou.
Ik zou gaan lessen met de bloem, helaas les werd 2 uur van te voren afgezegd, dus zelf maar gaan rijden.

In een splinternieuwe gloedje nieuwe buitenbak (omheining en bodem) heerlijk.
Bloem geeft wel wat probleempjes of het is Sjol die afgelopen weken niet veel heeft gedaan (dus nu energie over) omdat ze singelwondje had.

Ging dus niet helemaal naar wens, bijzonder drammerig met bloem. En niet lekker voor het been.

Vrijdags nieg kunnen rijden wegens bruiloft elders in het land, zaterdag menles, zondag, sorry :o , maar moet ook nog endurance training gedaan.

Vandaag dus bloempjes dag.
Vertrokken onder dreigende hemel, ik moest in buitenbak, binnenbak was les.
Echter ik ook niet gek en bij 1e donderslag zielig bij de deur van de binnenbak gaan staan, joepie! ik mocht erin!
(is pony les, maar ach, ik heb een pony :Y) ) Was nog niet binnen of het noodweer barste los.

Waar het om ging, het bloempje.
Probleem: Kan niet op hoogte instellen _-:( , rest gaat allemaal prima.
Ongetwijfeld mijn eigen fout, maar ja, die krijg ik voor vrijdag niet hersteld!!!
Met een laag, lager of laagst ingestelde pony kan ik geen Z proef rijden, snuf :(
Bovendien neigt Sjol toch al naar te laag lopen, kan me dit dus niet permiteren.
Is vast wel op te lossen als je meer tijd hebt om te trainen, maar ik heb alleen donderdag nog.
(morgen springles, woendsdag werk ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, bovendien meer dan 3 x dressuur met
Sjol in 1 week gaat ook niet werken, zucht, keuzemomentje. Donderdag dus dressuur les, vrijdag proef.)

bochten gaat prima, overgangen ook, zolang ik haar maar niet hoog instel.
Dat is dus een dilemma, aangezien ze dat vrijdag dus wel moet.
Het moment dat ik haar hoger in wil stellen ben ik alles kwijt. Neus eruit en scheuren maar.
(overigens klinkt dit dramatischer dan het is, gezien het feit dat op dat moment bakken water op het dak
neervielen, de instructie onhoorbaar was en Sjol ook met bit er vaak hobbyt als het noodweer is.)
Ik zit alleen dus wel heel erg met dat op hoogte instellen in mijn maag.
Ik krijg er namelijk zo ook geen actieve achterhand onder gereden, zucht, zucht en nog eens zucht.
(toch al niet ons sterkste punt :Z , als hobby dressuur ruiters zonder talent, maar vol goede wil :D ;) )
Ga even heel hard nadenken ben bang dat ik toch met hack wil starten. Ik weet het niet meer!!!!
Kan ook nog kaptoom van iemand lenen, maar ja, die moet er dan donderdag op en dan beslissen.

Ik haat tijdgebrek om te trainen!

Overigens is bloem dus super als je niet hoger in wilt stellen, heel relaxt rijden.

Wordt wederom vervolgt.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:08

als je nou met bloem inrijd, en dan als ik klaar ben gooi ik heel snel mijn hoofdstel eraf, en kan je hem in de proef alsnog lenen?

ik merk met de S-hack en gewone hack weinig verschil, behalve dat het wat prettiger en gevoeliger werkt.
om zeg maar lucht te krijgen, heb je met de S-hack genoeg aan je hand openen, en met de gewone hack had ik al snel de gewoonte ontwikkeld om alles los te gooien, om ff lucht erin te "gooien"
dat ziet er lelijk uit.

mja, is ook niet écht je van hét omdat je er dan niet mee geoefend hebt. maar wellicht een soort van iets achter de hand :/

jammer van die bloem, dat had ik niet verwacht. maar ik ken mijn knol, die trekt het liefst de teugels uit je hand en dan gaat hij laag lager laagst lopen...dus dan zal de bloem voor mij ook wel niet lekker werken.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:16

kom ook even binnenvallen nav je pb
Ik heb met de bloem niet het probleem dat hij te laag blijft lopen, al moet ik er wel harder aan werken..
probeer heel veel korte overgangen echt 2passen weg 2passen terug, dan moet hij achter wel gaan zitten en voor stijgen.. wat ik bij Anna deed die ook de nieging had om eruit te stieren (overgens met bit nog meer dan zonder) was meteen de volte op en vooral niet in de hand laten hangen. Zij nam nogal graag de steun van de hand om de achterhand niet te hoeven gebruiken..
hoop dat je er wat aan hebt, zou het leuk vinden om uiteindelijk bitloos te kunnen starten, dus mijn lot hangt gedeeltelijk in jou handen haha

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:39

nou ik heb vandaag ook moeten werken aan meer balans op de achterhand, want mijn paard is helemaal op de voorhand gebouwd. en zijn beweging is ook duwend naar voren. dus die krijg je ook niet echt goed opgericht nog.

wat bij mij écht hielp was zodra hij zijn gewicht daar naar voren verplaatste, rustig naar halt toe rijden, achterwaarts en daaruit weer voorwaarts in draf of galop. Niet boos stilzetten ofzo, maar gewoon rustig (wél actief rijdend) terugnemen, gewicht weer op die achterhand en verder, ook n het voorwaarts gaan zorgen dat hij met zijn schoft bij je blijft.
is wel errug moeilijk.
maar hij werd écht veel fijner lichter en opgerichter daarvan
maar dat houden we nog geen 60 meter vol haha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 22:13

Dat achteruit moet ik vooral niet te vaak doen, want dan is de mijne weer van mening dat dat blijkbaar altijd het idee moet zijn.
Die van mij moet je om actief achter te krijgen, ook ahum, actief rijden, veel overgangen in draf, niet terug naar stap, dan kan je overnieuw beginnen. Danwel boos maken in stap en dan pas aandraven.

Vind ze gewoon heel moeilijk. (ik ook) Lastige is dat ze van de week ook niet voor het been was.
(hoop niet dat ze hengstig wordt, want dat zou betekenen dat ze niet drachtig is |( )

Morgen moet ik beslissen wat het wordt qua harnachement.
Bloem zou denk ik heel goed kunnen, maar niet met nog maar 1 x oefenen, dan is het niet Z waardig.
Vind het ook nog steeds lastig om het gevoel te krijgen hoe ze loopt, nu ik het contact met haar mond mis.
(ben nou eenmaal geen topruiter die dat in 1 x doorheeft, ik moet dat doen door oefenen en een referentie gevoel kweken)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 04:11

nou, succes met een optoming uitkiezen.
ik moet morgen eigenlijk wel rijden,
maar het is nu 4 uur, en hang steeds boven het toilet...
voel me niet kiplekker zeg maar. dus dat word morgen niks.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 23:18

Vanavond in de les is de keus gevallen.
Het wordt de Hack.

Ik krijg het niet in deze korte termijn (heb er 2 x mee gereden ) voor elkaar om met bloem optimaal te kunnen
rijden op een manier dat ik er een Z proef mee in kan. (niet op hoogte in te stellen, is mijn fout, maar ja..)
Ga er zondag nog wel mee rijden en heb dan fotograaf! Kunnen jullie zien wat ik bedoel.

Maw fototopics volgen!!!!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:17

Volg dit even mee ...
Ben zelf sinds kort geheel bitloos , heb wel het cook systeem gekozen voor mijn merrie ook een hack geprobeerd , maar vondt dat zelf niet zo,n fijn idee ... ook het meroth systeem , maar daar was ze onrustig op zelfde als met bit eigenlijk en nu het cook systeem , heerlijk een verademing , ze heeft nog nooit zo fijn gelopen en zo rustig met haar hoofd :)
ik heb het meroth systeem nog in de kast liggen , wil het verkopen , maar je mag het evt wel testen :)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:33

wat is een meroth system?

ging goed he je proef sjolvir!
De oefeningen gingen keurig op de letter,
en fjordje was goed in aanleuning.
succes met je cross vandaag toch?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 14:21

vandaag lekker endurance traninkje gedaan in Ermelo.

Proef op de letter oef!!! stond 2 x achter de X, geloof ook achter de A stil, keertwendingen waren ahum, uitgestrekte draf is altijd dubbel ahum. 1e stuk galop met contra, reed ik bijna verkeerd, vandaar alles laat en groot. (maar leek me betere optie dan trek sleur door bocht, zeker gezien mijn voorganger)

Had dus beter gekund, MAAR!! ik wel tevreden, Sjol liep netjes, had achter actiever en er meer onder gekund bla bla, maar ben blij met Sjol en denk dat ze geen negatief beeld heeft achtergelaten voor bitloos en dat was de bedoeling!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:44

Een meroth systeem is kruislings maar alleen onde de kin , en niet de gehele kaak erbij , dus geen druk achter de oren , je kan het beetje vergeijken met hackamore alleen zonder scahren , maar met gekruiste riempjes onder de kin door , je kan hem zien op de site van wilde-acker.com die hebben veel bitloze optomingen ...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:19

Ondertussen is de wedstrijd verreden, de discussie verlegt naar andere topics, waarvan er door mod's ook weer een aantal gesloten zijn (terecht).

Afhangende van wat de KNHS gaat goedkeuren ga ik mijn aanschaf kiezen.
(denk zelf aan bloem, of S-hack, echter ga als ik ze kan lenen, de andere systemen ook nog uitproberen. )
Keurt de KNHS niets goed, dan kan ik vrij kiezen in mijn toekomstige aanschaf. :D

Hoe het ging die dag, zie onderschrift, link achter bitloos.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:43

Ik vind het sowieso knap dat je met een fjord tot het Z2 bent gekomen, niet bepaald makkelijk lijkt me tussen alle hoogpotige kwpn-ers bruin-met-zwarte-manen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:01

Bedankt, maar eh...

Je moet wel een super beige bolletje met super karakter treffen, dan is alles mogelijk!!!
(oke, bijna alles :D )
Nou ik toch weer net begonnen ben met serieus dressuur rijden, willen we toch ooit
een keer Z2 gaan starten. Maar eerst flink oefenen tot we daar zijn waar we ooit vandaan kwamen,
want ook dat niveau hebben we nu al lang niet meer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:44

heej sjol , heb het verslag even gelezen over de bitloze oefen wedstrijd , was zeker ook wat geweest voor mij en mijn gelderse , zal eens proberen foto,s uit mijn album te halen van mijn merrie , heb toen ik voor de 3e keer met mijn FRA cook systeem optoming reed meegedaan aan een balingehof lesdag , en paard liep fijn , kreeg op een ander topic zelf een compliment dat het paard zo netjes nageeflijk liep , dit wil ik even laten zien , omdat in het verslag stond dat veel paarden er met de neus uitliepen , en niet lekker over de rug ...
[//img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-KYXITOA8-G.jpg[img]
zijn foto,s van het losrijden nog ....
euh volgens mij doe ik het fout , heb zo lang geen mijn album gebruikt dat ik niet meer weet hoe het moet :o