Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:03

JoviBan schreef:
Myukii schreef:
Naar mijn mening loop je zonder bit op den duur tegen de beperkingen aan. Wat ik en mijn paard vooral misten tijdens het bitloos dressuren, was de verfijning. Met bit kun je net iets fijner doorkomen, net wat subtielere signalen geven en naar wat meer hoogte in de oprichting gaan werken.

Dat kun je als 'beperkingen' zien inderdaad, maar in feite zijn het gewoon zaken waar je als ruiter nog aan moet werken.
Door er een bit in te doen (wat scherper inwerkt, jij en vele anderen noemen dat dan "fijn en subtiel"), negeer je de zaken wat bij jezelf nog ontwikkeling en verbetering behoeft.

Dat vind ik ook Joviban, en dat geeft voor mij ook uitdaging aan bitloos dressuurrijden, jezelf ontwikkelen als ruiter. Ik merkte dat tijdens de overstap ook wel, dat ik (nog) meer met benen en zit ging rijden, wat imo een goede zaak is!

Helaas heb ik Ordeal niet bitloos ingereden, ik was daar toen nog helemaal niet bekend mee.

Hier wat foto's waarvan ik vind dat ze er best lekker bij loopt :)

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:13

inderdaad....die loopt goed!
dat is echt voor het eerst van mijn leven dat ik een correct lopend bitloos paard zie....dressuurmatig dan....recreatief is een ander verhaal natuurlijk...

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:19

Volgens mij heb ik jou en Ordeal wel eens voorbij zien komen. Ik vind echt dat dit plaatje toont dat het echt wel kan.

Zoals geerke idd zegt, je bent een van de weinigen het paard goed voor elkaar heeft bitloos!
Zijn er niet meer van dit soort voorbeelden? :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:05

Bedankt!

Maar echt waar, iedereen die zijn paard op correcte wijze rijdt kan bitloos ook netjes dressuur rijden, dan zal die overstap echt niet groot zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:19

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:26

Ik zie in ieder geval een redelijk correct lopend bitloos paard!

geerke schreef:
inderdaad....die loopt goed!
dat is echt voor het eerst van mijn leven dat ik een correct lopend bitloos paard zie....dressuurmatig dan....recreatief is een ander verhaal natuurlijk...

Zou een recreatief gereden paard eigenlijk ook niet correct moeten lopen?

@Joviban: Bij je voorbeelden zie ik toch een hoop voorbeelden van dingen die ik nu net niet wilde zien in dit topic. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:48

fransje23 schreef:
Zou een recreatief gereden paard eigenlijk ook niet correct moeten lopen?

Ik heb zo het idee dat in dit topic 'correct lopen'nogal makkelijk met een rijbak/wedstrijdbak FEI dressuur plaatje wordt gelijk gesteld. En recreatief? Op een handjevol na zijn alle paarden recreatief.

Een paard moet fysiek en mentaal voorbereid zijn op wat van hem verwacht wordt. Een ruiter dragen met zo weinig mogelijk belasting voor de rug is daar een onderdeel van. Maar als je doel verder is om een vinnig buitenrijpaard te trainen waar je overal mee kan komen, en die in staat is aan een goed tempo dagtochten af te werken in een stevig landschap (ik bedoel bij mij thuis dan, als voorbeeld) dan is voorbereiding in een vlakke zandbak .. tijdverlies.
Ik wil dus eigenlijk zeggen dat correct voor de ene iets heel anders is als voor een andere.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:00

Het gaat toch ook specifiek om het dragen van de ruiter en dat het paard zijn swung behoud zonder bit? Het gaat hier niet over recreatieve ruiters, of althans niet over recreatieve ruiters die hun paarden niet dressuurmatig trainen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:05

Ja vast, maar de TS merkte op dat hij/zij op bokt veel bitloze paarden ziet die dressuurmatig niet correct lopen. Zal best, maar ik wilde alleen even opmerken dat een hoop bitloze ruiters niks met bakrijden hebben, en dat dat een van de redenen is waarom het er voor iemand die een dressuurplaatje verwacht uit ziet alsof de bitloze bende geen idee heeft van hoe je een paard gezond onder je laat lopen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:11

dat is toch juist het vooroordeel wat er heerst? Dat mensen die bitloos rijden per definitie recreatie ruiters zijn en hun paard niet in de correcte dressuurhouding rijden..

De Ts was volgens mij gewoon benieuwd hoe het bitloos rijden in ontwikkeling is in de dressuur wereld en dan met name of er concrete voorbeelden zijn en zo ja of mensen tegen problemen aan lopen. Daar was ik in iedre geval naar benieuwd toen ik me in dit topic meldde

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 23:15

Ik denk dat het voor buitenrijden zeker voor het maken van dagtochten erg belangrijk is dat je paard een juist ruggebruik heeft meer goed ontwikkelde buikspieren. Het is uiteindelijk die rug die dan voor een lange tijd een ruiter moet dragen.
Een paard dressuurmatig correct rijden hoeft overigens ook niet per definitie in een bak , dat kan overal.

Wat mij betreft zouden veel recreatieve ruiters daar weleens wat meer aandacht aan mogen besteden..

Ik, TS, was gewoon benieuwd of er mensen zijn die hun paard bitloos ook correct met een juist ruggebruik en een dragend achterbeen konden rijden. Het maakt mij niet uit of die mensen echt dressuur rijden of niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:23

Myukii schreef:
Zal best, maar als het dressuren met bit beter gaat, ga ik niet mezelf (en daarmee hem, omdat ík dan minder fijn rijd) pesten door hem dressuurmatig zonder bit te rijden. :D
Zonder bit heb ik echt alleen een hele lichte verbinding met zijn mond, waar ik bitloos gewoon een zwaarder paard in mijn hand heb. Ik rijd hem bitloos op precies dezelfde manier als mét bit, zonder bit kost het me alleen een stuk meer moeite om dezelfde signalen door te geven dan met bit.

Zal ik best heel wat tekortkomingen hebben, maar als het zo prima gaat, en zijn bitloze hoofdstel er nog steeds hangt voor buitenritjes en recreatief 'gehobbel', zie ik er geen probleem in, eerlijk gezegd :P

(en dat ik op B-niveau wedstrijden rijd, wil niet zeggen dat ik hem in de training niet eens wat hoger mee wil pakken. Als je geen verschil ziet op de foto's zonder en met bit, zou ik echt nog maar eens goed kijken, want die verschillen zijn er wel degelijk ;) )

Ik zie dressuurmatig niet het verschil tussen de foto's van dezelfde dag, behalve dat het duidelijk is dat je paard op de bitloze optoming gewoon makkelijker kan leunen. Het feit dat je paard met exact dezelfde manier van rijden op dezelfde dag anders loopt met een andere optoming (en dan gaat het mij niet om bit/bitloos) zegt gewoon dat die optoming een bepaald effect heeft.
Niet dat er iets mis is met het je paard moeilijker maken om op je hand te leunen, maar het lijkt mij wel belangrijk om te beseffen dat optoming maar één punt is. Rijtechnisch de reactie op je hulpen verbeteren is nog een veel belangrijker punt. Wisselen van optoming is wel echt super om bepaalde zwakke punten in je training te bekijken :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:10

Ik rij dressuurmatig met mijn paard, bitloos. En we hopen d.m.v. lessen nu steeds hoger te komen.
Ik zal eens fotos schieten.

Ze had er een handje van om te diep te lopen. Dit gaat al wat beter,maar ze loopt nog vaak net te hoog, of een valse knik dus dat de hals niet mee buigt. Ze lijkt ook met de week sterker te worden, dus hier moet ik eens goed in gaan overleggen met lesgeefster.
Dit was de 1e of 2e keer dat we eens dressuur gingen proberen, verschrikkelijk
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... tebak1.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... 5008-1.jpg
nieuw zadel: 2e keer op: paste dus niet!! eigen houding: bagger!! paard: weggedrukte rug. Ze was zowieso toen erg gespannen

want deze zijn van enige tijd geleden:
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... nen005.jpg
te hoog (denk in verzet) :
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... nen009.jpg
maar daarna:
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... nen010.jpg

en van enkele weken geleden:
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... Fahya9.jpg

morgen heb ik les, als het goed is worden er foto's gemaakt.
Ondertussen zijn we er dus ook achter dat ik mijn teugels veel korter moest nemen dat het ook wat makkelijker gaat. Moet ook goed op mn handen letten, ze liggen super stil, maar ik maak stiekem de hele tijd ophoudingen wat natuurlijk niet mag!! Moet hier héél goed op letten van lesgeefmens :j

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:49

fransje23 schreef:
Ik ben erg benieuwd wie er bitloos rijd en zijn paard dressuurmatig zo voor elkaar heeft dat het paard gedragen loopt.

Ik vraag dit omdat ik niet twijfel aan het feit dat dit bitloos kan maar omdat wat je op bokt voorbij ziet komen aan bitloze combinaties het toch vaak op dat punt laten versloffen.

ik heb dr zelf geen ervaring mee MAAR (alleen helaas geen adres ofzo:S) heb ooit eens een meisje gezien die echt mooi dressuur reed bitloos

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:54

Correct dressuurmatig rijden komt vanuit de achterhand, in theorie maakt het geen drol uit of je nou met of zonder bit rijdt. Als de achterhand goed actief is en het paard goed ondertreedt wordt de halshouding ook correct, zonder gepluk aan de voorkant.

Wel jammer is het dat veel bitloze ruiters heel hard roepen dat ze zo om hun paard geven, maar niet de moeite (willen?) nemen om hun paard ook zo te (leren) rijden dat het goed kan dragen en dus veel langer gezond blijft. Veel blessures komen door verkeerd achterhand gebruik, op de voorhand sloffen en het paard zelf een houding laten kiezen die vaak niet de meest gezonde is. En daar doet een bit, of bitloos, niet aan af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:26

fransje23 schreef:
Ik, TS, was gewoon benieuwd of er mensen zijn die hun paard bitloos ook correct met een juist ruggebruik en een dragend achterbeen konden rijden. Het maakt mij niet uit of die mensen echt dressuur rijden of niet.

Van mij dan nogmaals de vraag wat een stuk metaal in de mond hier aan zou bijdragen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 07:01

JoviBan schreef:
fransje23 schreef:

Van mij dan nogmaals de vraag wat een stuk metaal in de mond hier aan zou bijdragen.

Ik schrijf toch nergens dat daar perse een bit voor nodig is? Ik heb alleen nog maar zelden foto's op Bokt gezien van een correct gereden bitloos paard, met bit kom ik die een enkele keer wel tegen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:03

mick75 schreef:
Wel jammer is het dat veel bitloze ruiters heel hard roepen dat ze zo om hun paard geven, maar niet de moeite (willen?) nemen om hun paard ook zo te (leren) rijden dat het goed kan dragen en dus veel langer gezond blijft.

Met mijn excuses als het als persoonlijke aanval overkomt, is het niet.. maar die stelling vind ik nu zo'n onzin!

Wat is het verschil met bitruiters daarin precies? Had jij het idee dat paarden met bit dan minder in frut gereden worden? Of dat ruiters met bit méér van correcte beweging kennen?
Ik beslist niet, wel in tegendeel eigenlijk. Ik vind een bit een rem op de stimulans om op je zit en benen te leren rijden. Zonder is niet alleen voor het paard aangenamer, het is ook voor de ruiter beter. Als je enigzins wil doorrijden zonder bit zal je rijtechnisch de lat wel hoger moeten leggen als met bit, anders lukt het gewoon niet.

Het enige grote verschil hier op bokt, dat ik kan bemerken althans, is dat er in totaal weinig bitloze ruiters zijn, die in totaal weinig foto's plaatsen, en die gemiddeld -als je het al eens te zien krijgt- van de zelfde rijtechnische kwaliteit zijn als al de rest van de foto's op bokt, zijnde bedroevend tot redelijk.
Dat vraagt om vooroordelen, zoals dat met alle kleine groepen gaat onder de loep van de meerderheid.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:16

Ik denk dat mick bedoelt dat heel erg veel bitloze ruiters gewoon alleen maar "recreatief" een buitenritje maken en dan helemaal niet denken aan de houding van het paard. Heel veel bitloze ruiters zijn namelijk compleet naturals en gaan meer voor de relaxte lange teugel.. Tenminste zo kom ik ze dan tegen op bokt. Ik heb nu tenminste 1 iemand al gezien die wel onwijs correct loopt bitloos.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:17

Mick ik vind die opmerking ook niet terrecht. Ik ken ook bitloze ruiters die juist heel bewust met de gezondheid en het correct lopen van hun paard bezig zijn.

De vergelijking die eerder gemaakt wordt van een correct lopend recreatief gereden paard en een dressuurmatig correct lopend paard vind ik heel onlogisch. Wanneer je recreatief rijdt vraag je toch iets heel anders van je paard dan wanneer je dressuurmatig op bijvoorbeeld M niveau aan het trainen bent?! Dat valt imo echt niet met elkaar te vergelijken

Zoals Bandida zegt zijn er in verhouding hier op bokt gewoon heel weinig mensen die bitloos dressuurrijden. Er zijn wel een tal van bitruiters, en hoeveel daarvan hebben hun paard geweldig goed aan het lopen?? Paardrijden is nou eenmaal moeilijk ;)
Helaas denk ik dat weinig mensen die dressuur (en dan ook wedstrijden) rijden de interesse hebben om bitloos te gaan rijden. Op wedstrijden kan het tenslotte (nog) niet, dus waarom zou je zonder bit gaan rijden als je in de ring met moet? Doordat er relatief weinig mensen bitloos dressuur rijden is het hele bitloze rijden ook nog niet echt in beeld bij de meeste dressuurruiters denk ik. Met bit rijden is ook een gewoonte als je het mij vraagt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:18

Axel_Valerie schreef:
Heel veel bitloze ruiters zijn namelijk compleet naturals en gaan meer voor de relaxte lange teugel..

Dat doet de hele wereld met en zonder bit, en vooral dat deel van de wereld waar 8 uur per dag gereden wordt om de kost te verdienen, overal behalve daar waar Engels gereden wordt voor de sport dus.
Ik zie het verband niet met niet dragend lopen, dat kan een paard even goed aan een doorhangende teugel.
En het verband met 'naturals' al helemaal niet, dat is gewoon nog maar eens een ergerlijke poging tot stigmatiseren wat mij betreft.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:23

Ik ga dan even een vraag stellen.
Ik ben nu mijn paard heel rustig aan het inrijden.. Gewoon even tien minuutjes erop af en toe..
Maar nu zit ik dus met het probleem dat hij het bit niet accepteerd.
Hij doet alles heel braaf zolang het bit op 1 plek blijft maar als hij merkt dat hij een bit in heeft
dus wanneer hij er op knabbelt of ik een klein beetje aan me teugel wiebel (die ik nog in boogjes heb)
begint hij te bokken. Zou ik dan eens bitloos moeten proberen of is dit kansloos?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:24

Bandida schreef:
Axel_Valerie schreef:
Heel veel bitloze ruiters zijn namelijk compleet naturals en gaan meer voor de relaxte lange teugel..

Dat doet de hele wereld met en zonder bit, en vooral dat deel van de wereld waar 8 uur per dag gereden wordt om de kost te verdienen, overal behalve daar waar Engels gereden wordt voor de sport dus.
Ik zie het verband niet met niet dragend lopen, dat kan een paard even goed aan een doorhangende teugel.
En het verband met 'naturals' al helemaal niet, dat is gewoon nog maar eens een ergerlijke poging tot stigmatiseren wat mij betreft.

Ik bedoelde het een beetje uit te leggen vanuit mick zijn visie... Ik vind ook dat je paard niet altijd strak in de houding hoeft te lopen hur.. :D sterker nog.. die van mij hoeft nu nog niks :D

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:25

Superfoto's van Ordeal. Welke bitloze optoming heb je daar?

Misschien is het wel eigen gemak nu met inrijden, maar paardje loopt keurig op bitloos alleen het sturen is nog drama. Maar goed, dat kan ook mijn onzekerheid zijn. Hij laat zich nu alleen wel veel prettiger sturen met bit. Dus om eerst het sturen beetje fatsoenlijk te leren hou ik het bit er even in en neem ik het dalijk weer bitloos over. Uiteindelijk wil ik hem toch graag altijd bitloos rijden. Misschien heb ik met hem ook het voordeel dat hij zoiezo netjes stuwt van achter en hij daarom best makkelijk naar mijn hand te rijden is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:27

Axel_Valerie schreef:
Zou ik dan eens bitloos moeten proberen of is dit kansloos?

Proberen uiteraard :D