Parelli manier slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:50

Zelf lijkt het me best leuk om nieuwe dingen te leren met m'n paard.
Zo heb ik nu ook een bitloos hoofdstel waar ik af en toe mee rijd en dat gaat steeds beter.
Op de grond ben ik ook bezig met m'n paard. Ze staat nu bijvoorbeeld sinds een half jaar niet meer vast als ik haar poets en met haar bezig ben. Dat heb ik haar zelf geleerd. Ze verzet geen stap meer ook al komen er andere paarden voorbij etc. Gewoon buiten allemaal want bij ons op stal is alles vrij primitief :o
Ik ben er zelf best trots op hoe mijn paard nu is, want het was een beetje een verreden paard toen ik haar kocht (stuiteren/stijgeren onder het zadel, heftig in de omgang, heel heet als je haar meenam op buitenrit)
Nu is ze met alles de rust zelve en een superfijn paard. (ik heb haar nu een jaar)

Ik zou best een keer zo'n parelli 1e studiepakket willen hebben. (om ergens mee te beginnen)
Alleen ben ik een beetje huiverig dat ik dan niet meer mezelf ben omdat ik dan volgens een boekje ga werken.
En dat ik dan de band en de gehoorzaamheid van mijn paard kwijtraak omdat ik dan anders bezig ben dan nu.
Ik snap wel dat als je het goed doet, het alleen beter kan worden.
Maar wat ik van de mensen lees die er al heel lang mee bezig zijn, wordt het een soort 2e natuur om volgens de parelli methode te werk te gaan en ben je nooit uitgeleerd ermee.
En ik ben eigenlijk bang dat ik mijn eigen manier, zoals ik nu te werk ga, kwijt zal raken.
En dat wil ik eigenlijk ook niet.

Er zijn nu ook wel dingetjes met mijn paard wat nog beter kan en waar ik aan wil werken, zoals makkelijker uit het weiland halen. Dan loopt ze weg als ik geen snoepje bij me heb. :o
Vliegenspray vindt ze eng, tuinslang vindt ze eng. Ik kan haar heel goed afspuiten maar ze durft er niet goed overheen te stappen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 12-05-11 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:51

Sanne welke DVD was dat? Is dat een savvyclub DVD? (moet er nog een stapel bekijken, kom er niet aan toe)

Mika11, maar wat nou als je band juist verbeterd en je paard nog meer een partner voor je wordt.....
zou je dat ook willen missen?

sanne83

Re: Parelli manier slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:59

@Mika11: Kennis kan je alleen maar extra krijgen. Je kan uiteindelijk toch gewoon kiezen wat je wel en wat je niet kan gebruiken.
Je kan het level 1 pakket (en allerlei andere video's) gratis bekijken op parelliconnect. De eerste dertig dagen zijn gratis. Wordt lid als het vakantie is en je hebt dertig dagen om alles door te spitten.

@cissy; da's een savvyclub dvd, van vorig jaar ofzo, echt heel interessant als het gaat om verschillende persoonlijkheden van mensen (en paarden).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:01

En ik, die wat cynisch tegenover Parelli staat, zou het voor mij ook mogelijk zijn eens te beginnen? Het lijkt me namelijk wel interessant om zelf te ondervinden hoe of wat. Misschien valt de methode me dan mee.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:04

Je kan in ieder geval die 30 gratis dagen aanvragen. Ik zou echt geen reden weten om gratis info af te slaan. Ook al doe je er niets mee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:06

sanne83 schreef:
Chaos schreef:
En dat is geen hokje duwen? Kijken wat voor persoonlijkheid jouw paard is? Ik hou daar gewoon absoluut niet van. Bovendien ben ik van mening dat eigenaren dan eens zouden moeten beginnen henzelf te plaatsen.

Laat dat nou precies zijn wat ze ook doen :D . Je moet als eigenaar ook begrijpen waarom jijzelf zo reageert als je reageert (naast dat je begrijpt waarom je paard reageert zoals het reageert). Ik vind dat persoonlijk heel interessant.
Laatst was er bijvoorbeeld een dvd over mismatchen in persoonlijkheid. Een heel erg extrovert iemand met een heel erg introvert paard en andersom. Leuk om te zien hoe je met kleine tips over iemand energie, een totaal ander paard kan krijgen.

Dat lijkt me nu interessant beeldmateriaal. Wat was dat?

Sanne: Had het niet eens alleen over het gratis pakket, gewoon in het algemeen. Het lijkt me voor mezelf interessant een dergelijke methode te testen, zo doe ik zondag met mijn paarden en pony's mee aan een onderzoek naar bitloos rijden. Ik vindt het allemaal erg interessant, maar veel dingen passen me niet of worden te zweverig. Vandaar dat ik vraag of het Parelli toch goed te kunnen beginen.

Maar goed, ik vindt dat als je diverse benamingen hebt voor diverse persoonlijkheden, en je dus paarden in een van de persoonlijkheden laat passen, is dat toch hokjeswerk? Waarom hebben mensen het nodig om hun paarden een dergelijke naam toe te bedelen. Ik snap dat gewoon niet. Met karaktereigenschappen van je paard kennen kom je net zo ver, zonder er een rare naam aan te hangen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:18

cissy schreef:
Sanne welke DVD was dat? Is dat een savvyclub DVD? (moet er nog een stapel bekijken, kom er niet aan toe)

Mika11, maar wat nou als je band juist verbeterd en je paard nog meer een partner voor je wordt.....
zou je dat ook willen missen?

Nee, zeker niet. Dat lijkt me natuurlijk erg fijn.
Ik vroeg me alleen af of ik verder mijzelf kan blijven in de manier die ik nu voor mezelf heb uitgevonden.
Hoe ik nu met mijn paard te werk ga, verandert dat helemaal?
Daar zie ik dan wel een beetje tegenop.
Zeker zou ik het nog wel beter willen hebben, met dit paard heb ik (volgens mij) al een goede band.
Eigenlijk het beste tot nu toe met de paarden die ik heb gehad.
Maar ik heb het bij haar helemaal zelf uitgewerkt tot hoe het nu gaat.

Voegt de parelli dan iets toe aan hoe ik nu bezig ben.
Of moet ik weer bij een nulpunt beginnen en opnieuw met haar bezig gaan?
Eigenlijk was dat de vraag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:22

Chaos, omdat je op de juiste manier moet leren reageren wanneer je paard aan het schuiven gaat binnen de persoonlijkheden maar dan moet je ze wel eerst leren herkennen.

Als jij heel extrovert bent en je paard introvert dan reageer je vaak te groot en te intens naar je paard, dan moet je dus leren daarmee om te gaan om je paard te kunnen helpen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:34

@ chaos: Als je het niet ziet als hokjes, maar als verschillende categorieën?
Net als bij menselijke persoonlijkheidstesten, gaat het er niet om dat je de test doet en voila! je zit in dit hokje. De strategieën die je kan toepassen om je eigen gedrag te verbeteren en jezelf succesvoller te maken, verschillen per categorie. Niet alles is zwart-wit toepasbaar, maar je merkt wel dat de strategieën die bij jou categorie horen meer bij jou passen, dan de strategieën die bij een andere categorie horen. Wat er dan precies van al die strategieen specifiek bij jou past, zal je alsnog zelf moeten uitvinden, maar je bent wel veel sneller in de goede richting dan als je maar lukraak dingen gaat uitproberen.

De grap bij paarden is dat ze als de situatie, de omgeving, de persoon wisselt, ze compleet ander gedrag kunnen vertonen (is natuurlijk bij mensen ook zo, maar daar is het meestal niet zo plotseling). Het is dus interessant om ongeveer globaal te weten wat de do's en don't zijn van verschillende categorieën en hoe je het kan herkennen, je paard kan namelijk van het een op andere moment een compleet andere strategie nodig hebben. Als je hem dan blijft behandelen als altijd, gaat het fout.
Als alles goed gaat en je alles perfect kan inschatten, heb je dit natuurlijk niet nodig, maar je zal je verbazen hoeveel mensen echt compleet de plank misslaan als het om hun eigen paard gaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:35

Mika11: Ik had dezelfde vragen als jij toen ik er mee begon, ben toch naar een cursus gegaan en liep toen ook vast. ik vond dat ik het niet meer kon maken tegenover mijn paard om er op te stappen. maar gaandeweg leer je meer en meer en als je het eenmaal snapt dan stap je er ook weer op maar met een andere kijk op dingen en meer respect voor het wezen paard.
Toendertijd was het cursusmateriaal ook niet zo uitgebreid als het nu is, ik denk dat het nu makkelijker is om er mee te beginnen. Waarom ga je niet eens kijken bij iemand die ermee bezig is en wat het kan doen met een paard. Je mag wel met me mee als ik eens ga trailerladen, dan zie je heel snel het effect van wat Parelli kan doen voor een paard.

Sanne, helemaal met je eens! Ik merk dat heel sterk bij trailerladers, even een andere aanpak dan het baasje en een hele andere karakterinschatting en dan is de oplossing vaak zo simpel.
De eigenaren zijn zich vaak niet eens bewust van hun energie en persoonlijkheid en dat dat zo'n grote invloed op hun paard kan hebben. Een kleine verandering in lichaamstaal kan een hele grote invloed hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:41

Ik heb trouwens recent een horsenality report ingevuld en je krijgt een heel uitgebreid rapport terug met heel veel tips en trucs en dat is echt heel erg leuk om te lezen. Ik wist uiteraard wel wat mijn paard voor persoonlijkheid heeft, voornamelijk LBE en dan mild, maar toch leuk om te lezen en ik heb er zeker wat aan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:44

cissy schreef:
Chaos, omdat je op de juiste manier moet leren reageren wanneer je paard aan het schuiven gaat binnen de persoonlijkheden maar dan moet je ze wel eerst leren herkennen.

Als jij heel extrovert bent en je paard introvert dan reageer je vaak te groot en te intens naar je paard, dan moet je dus leren daarmee om te gaan om je paard te kunnen helpen.

Ja, maar dat leer je toch door te doen? Door met ze om te gaan en met ze te werken doe je de kennis en ervaring op om met zo veel mogelijk paarden te kunnen omgaan en werken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:47

sanne83 schreef:
@ chaos: Als je het niet ziet als hokjes, maar als verschillende categorieën?
Net als bij menselijke persoonlijkheidstesten, gaat het er niet om dat je de test doet en voila! je zit in dit hokje. De strategieën die je kan toepassen om je eigen gedrag te verbeteren en jezelf succesvoller te maken, verschillen per categorie. Niet alles is zwart-wit toepasbaar, maar je merkt wel dat de strategieën die bij jou categorie horen meer bij jou passen, dan de strategieën die bij een andere categorie horen. Wat er dan precies van al die strategieen specifiek bij jou past, zal je alsnog zelf moeten uitvinden, maar je bent wel veel sneller in de goede richting dan als je maar lukraak dingen gaat uitproberen.

De grap bij paarden is dat ze als de situatie, de omgeving, de persoon wisselt, ze compleet ander gedrag kunnen vertonen (is natuurlijk bij mensen ook zo, maar daar is het meestal niet zo plotseling). Het is dus interessant om ongeveer globaal te weten wat de do's en don't zijn van verschillende categorieën en hoe je het kan herkennen, je paard kan namelijk van het een op andere moment een compleet andere strategie nodig hebben. Als je hem dan blijft behandelen als altijd, gaat het fout.
Als alles goed gaat en je alles perfect kan inschatten, heb je dit natuurlijk niet nodig, maar je zal je verbazen hoeveel mensen echt compleet de plank misslaan als het om hun eigen paard gaat.

Heel mooi omschreven, dankjewel.
Ik denk dat als ik het op die manier ga bekijken, dus geen hokjes maar categorieen het al mee valt.
Goed van je, je zet me aan het denken!

Eigenlijk gewoon eens gaan testen hoe en wat! :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:51

ja, maar niet iedereen kan dat zelf en heeft daar handvaten voor nodig. Ik zie penny meisjes genoeg om me heen die het niet zouden redden zonder hulp. Getuige de vele topics op bokt over shetjes die zo stout doen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:05

volg de discussie wel, maar zie al genoeg mensen die zinvol reageren, dus blijf ik in de meeleeshoek.
Maar toch even een complimentje aan chaos, die, ondanks bedenkingen, gewoon open blijft staan en dingen uit probeert.
Mika trouwens ook.
Dat vind ik altijd mooi... mensen die nieuwsgierig blijven en open blijven staan.
Dat wil ik alleen maar even zeggen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:47

@Chaos, ik was ook ontzettend sceptisch over Parelli. Ik vond het typisch Amerikaans: Groot, commercieel en schreeuwerig. Alsof je wat zou kunnen leren van een studiepakket! :o
Ik ben toch begonnen en ben er nu zo blij mee. Ik leer er zoveel van! Het geeft je gewoon alleen al een bredere, andere kijk op paarden en bepaalde situaties. Ik durf je echt te verzekeren dat het je zal verrijken als paarden-mens. Al zou je nooit verder gaan met deze methode, hun theorie en de manier waarop hun dat in praktijk weten te brengen is sowieso leerzaam en geeft veel inspiratie om dingen nog beter te doen.

En het is ook echt leuk om te zien, dus het is echt geen straf om een paar uurtjes te investeren hierin. Ben benieuwd wat je ervaringen zullen zijn..! :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:02

GreenRider schreef:
ik vind dat methodes niet natural zijn.
Paarden werken niet met een bepaalde methode, ze werken op hun manier, en daar kan je gewoon geen methode van maken. Dat is puur commercieel.
Nu zeg ik niet dat ze slecht zijn, maar ik vind ze niet natural.

Mee eens.

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:05

Ik vind persoonlijk Parelli geen goede manier nadat ik een slechte demo zag, geen enkel paard respecteerde de persoonlijke zone van mens ,....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:14

Parelli niet, Monty niet, en iedere andere dodo die beweert te weten waar hij over praat en er bakken geld mee verdient niet.
Als je echt het beste voor hebt met paarden zou je geen pakketten maken van 250,- :7
Ik heb het ook bestudeerd (jaja, ik heb een pakket géhád), nou... :') Wat belachelijk zeg.
Alles wat zij doen is goed, alles wat zij niet doen is fout. Het heeft werkelijk geen enkel nut om je paard los rondjes rond je heen te laten rennen en afentoe van richting te laten veranderen. Dat kan ik ook zonder pakket.
Zo paardvriendelijk is het ook niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:42

Als jullie het allemaal zo goed weten, wees dan even zo vriendelijk om die kennis met mij te delen. En natuurlijk wel gratis he, anders hebben jullie niet het beste met mijn paard voor :j

Tot die tijd houd ik het bij parelli.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:51

Wendy, := _O- :$

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:59

Aan Liljebo en Jessix: Thanx, ik ben al begonnen met aanschaffen van een goed touwhalster en leadrope, haha. Het begin is er. Toevallig door klanten op het pad gekomen van Eddy Modde, waar ik nu op aan het oefenen ben. Het bevalt tot dusver goed en ik vindt het zeker interessant.

Jessix jij omschreef wat ik dacht beter dan dat ik dat deed. Ik vindt het idd erg commercieel en Amerikaans, en daardoor ben je al snel een beetje sceptisch. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:26

Wendy schreef:
Als jullie het allemaal zo goed weten, wees dan even zo vriendelijk om die kennis met mij te delen. En natuurlijk wel gratis he, anders hebben jullie niet het beste met mijn paard voor :j

Tot die tijd houd ik het bij parelli.

Wat jij voor een Parelli-pakket betaald, daar heb ik een jaar goede les voor. Heb ik de les alvast binnen; die moet jij er nog bij doen..........

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:50

hangt er vanaf welk pakket en waar je m gekocht hebt en hoe duur jouw lessen zijn en hoe vaak je ze hebt... niet helemaal vergelijkbaar lijkt me :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:19

Chaos schreef:
Aan Liljebo en Jessix: Thanx, ik ben al begonnen met aanschaffen van een goed touwhalster en leadrope, haha. Het begin is er. Toevallig door klanten op het pad gekomen van Eddy Modde, waar ik nu op aan het oefenen ben. Het bevalt tot dusver goed en ik vindt het zeker interessant.

Jessix jij omschreef wat ik dacht beter dan dat ik dat deed. Ik vindt het idd erg commercieel en Amerikaans, en daardoor ben je al snel een beetje sceptisch. :j

Leuk. :) Weet je, ieder mag zijn eigen mening hebben en ik kan mij heel goed voorstellen dat de ene wegloopt met parelli en de ander het niets vindt of idd tegen het amerikaanse of commerciele gedoe aanhikt. Dat is ook helemaal niet erg. Je doet wat je zelf prettig vind en wat bij je past.
Maar ik vind het leuk als mensen gewoon open blijven staan en geinteresseerd blijven in het leren.