Wentijd bitloos hoofdstel..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:24

Druk is nièt hetzelfde als een insnoergevoel. Druk is druk.

De werking ìs niet "insnoeren".
De werking is drukverdeling over het gehele hoofd.

Ik ontken de werking niet, dat is wat jij doet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:30

kazary over het dr coock systeem

wat gebeurd er volgens jou als je de teugels gewoon aanneemt
een contact teugel meer niet ? dus slechts gewicht teugels in je handen

antwoord niks

als je alleen naar rechts bij stuurt
(we gaan er immers van uit dat je 90% op de zit rijd en alleen de fine tuning met de teugels gaat )
dan krijgt paard lichte druk achter linker oor , druk linker wang en druk linker zijde neus

idem voor de andere kant op

wat gebeurd er als je wilt stoppen ?
als het goed is niks .. want je stopt op je zit
maar stel je hebt meer nodig
bij alleen je teugels aannnemen , gewicht van de teugels in je handen
doet het nog niks ! behalve contact maken
maar je neemt iets meer druk aan
dan krijgt paard door de aanname van de 2 teugels druk achter oor onder de kaak aan de zijkanten
en op de neus .. dat wat jij noemt aansnoeren , op dat moment krijg je op de genoemde punten een drukverdeling
van JOUW kracht , er zit GEEN hefboom en de kracht die je "normaal"allemaal op het bit
of achter de oren of combi neus onder de kin etc etc komt
word nu verdeeld over een veel groter vlak

dat is even vast en direct weer los .. des te beter paard naar jou luisterd
des te minder je nodig hebt aan de ruiter dus om te zorgen dat het paard
goed aan de hulpen staat

echt aansnoeren als je dat zo mag noemen
of een aansnoer moment verkrijg je alleen als paard ineens HEEEEL nadere plannen hebt dan jij
en wanneer ALLES ECHT ALLES geoorloofd is in verband met de veiligeheid VAN JE MEDE WEG GEBRUIKERS
en uiteraard ook je zelf en je paard , om door te dringen
dan nog steeds maximaal jouw kracht ,

paard in paniek , blinde enthousiasme
voelt niks , maakt endorfine aan en nog zon hormoon waar ik nu even niet op kom
op dat moment geef je je paard een prikkel
deze prikkel moet zodanig zijn dat die daar in 1 x door dringt bij je paard

bij de ene lukt dat door middel van oppakken 1 teugel
bij de andere door druk achter de oren
bij de ander door druk onder kaak en op de neus

als je normaal dressuurt met contact teugel en evt lichte druk dan is er van echt aansnoeren echt geen sprake
als |JIJ dat aansnoeren vind
zal je nog wel veel feller tegen een indian bosal of kruislinks systeem zijn :o

als jouw paard met een continu grote druk gereden moet worden
dan is het raadzaam daar eens naar te kijken
dan is niet ene optoming fijn , of we het nu over krusilinks dr coock hackemore
of met bit hebben

dat wat jij doet met buitenrit
even contact maken
ook al heb je alleen de druk / gewcht vd teugels in je handen
is even begrensen
even aangeven ik ben hier en jij gaat recht door ..
alleen teugel op tillen met een boogje is immers al een hulp geven
maakt niet uit wat er aan de andere kant van die teugel hangt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:59

Joviban, op jou ga ik beter niet meer in.
Jij schreeuwt alleen maar en leest en kijkt echt niet verder. Zoals jij het doet is super, ow jee als een ander anders denkt. Je leest bepaalde woorden en maakt er een eigen verhaal van.

drukverdeling op die manier is insnoeren.
Druk verdeling op een gewoon halster heeft druk, dit geeft druk om het hele hoofd dus snoert het in.

En nee ik heb het niet over begrenzen,dat doe ik pas hij hij werkelijk weg zou willen. ik heb het alleen over teugels op maat, zonder kracht. Contact maken zoals jij het noemt. Dat geeft al druk.
Een ophouding/begrenzen maken vind ik al lichte vorm van kracht.
En die druk kan dan wel verdeelt worden, maar over het gehele hoofd en dat is dus waarom ik het insnoeren vindt.
En daarbij als ik mijn bit loslaat is elke druk direct los. Bij een kruislings systeem is dat niet. Bij een goede wel snel, maar nooit niet direct.
Mijn paard hoeft dus nooit op continue druk gereden te worden, daarom vond hij dat insnoer geval dus ook veel te veel voor hem. Hij is wat dat betreft niets gewend.

Echt te gek voor woorden, alle beschrijvingen om wat krom is goed te krijgen.Maar zeg je hetzelfde over een bit dan is het een martelwerktuig, maar dit is vriendelijk. Wat een kul zeg!
Als je dit ding nodig hebt om je paard aan te kunnen wordt het tijd om ook eens aan je zit te gaan werken. :)
Gewoon halster achtig hoofdstel, daar kun je ook mee rijden en dan rij je het meest vriendelijk.

Leuk stukje gevonden. Ja daar ben ik dus ook echt geen voorstander van Nickyu.

3. De kruiselingse strop methodes zoals de Merothvarianten, de Marylot Crosslink, de dr Cook, de slidepull, Equilibre, Indian bosal, etc. Persoonlijk vind ik dat dit allemaal voor geen meter werkt en ik raad al deze onzin dan ook af! Strops zijn niet paardvriendelijk, nog hebben ze enige werking. Laat mij maar eens een paard zien wat er dressuurmatig beter door zou lopen als met de simpele bitloze optoming. Geen dus. Vaak blijven de over elkaar schuivende riempjes vasthangen. Zeker als je onafhankelijk links en rechts wilt inwerken, bv door zijwaartse buigingen te vragen, dan kom je voor het blok te staan omdat het onderste riempje dan klem zit onder het aangetrokken bovenste riempje.
Lijkt mooi, werkt niet. Is een grote markt voor, allemaal mensen die geld teveel hebben...
Kun je niet met een simpele bitloze optoming rijden, rijd dan gewoon met bit. Idealisme heeft nog nooit de oorlog gewonnen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:02

kazary schreef:
Die duitse hack vind ik veels te streng, dat harde neus ding.

Dat een duitse hack streng is zit niet in het "harde" neus ding, maar in de lengte van de scharen. Het voordeel is dat het veel rustiger om het hoofd van het paard ligt. Dat neusding heeft bij de goede versies een metalen serie soepele schakels zitten die zich keurig naar de neus van het paard vormen, met daaromheen wat beschermmateriaal (er zijn verschillende versies). Door de constructie zitten de scharen niet direct aan het neusstuk, zoals bij een engelse hack, zodat je ook niet krijgt dat het bakstuk gaat bewegen als je de teugels oppakt.
Ben wel met je eens dat het een ding is waarbij je echt moet weten wat je doet, want hij kan ontstellend hard binnenkomen. Daar kun je niet aan hangen zoals ik sommige mensen met een engelse hack heb zien doen ;(

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:06

Natuurlijk ook in de lengte van de scharen, dat spreekt voor zich, maar ik neem aan dat je die in verschillende lengtes kunt krijgen? Ik heb die wel eens in mijn handen gehad, maar vindt het neusstuk echt te hard aanvoelen. Heb er daarom ook nooit verder naar gekeken. Dat geef ik toe.
Ik heb wel met een engesle hack gereden van sprenger. Helemaal zacht, geen harde kern, geen kinketting maar van leer. En dat vind ik niet onprettig rijden. Paarden reageerde daar ook niet paniekerig op. Hoefde ook niet te wennen. En dat vind ik een vereiste. Een paard hoeft niet te moeten wennen. Die moet het meteen fijn vinden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:10

Tja, van die engelse hack werd mijn merrie dus kriegel vanwege alle beweging die erin zat.
En een kinketting kun je natuurlijk altijd vervangen door een riempje.

De duitse vond ze geen probleem zolang ik er maar vanaf bleef (helaas zijn we het niet altijd eens over het tempo op de hei en kom ik er wel aan als de hack toevallig omhangt)

kazary

Re: Wentijd bitloos hoofdstel..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:13

Dat kan. Die ik reed kon ook op een stalhalster, dat beweegt ook, dat vond hij dan ook niet erg.
Klopt dat kun je vervangen, maar ik vond de kern en het spul er omheen gewoon te hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:15

@kazary: dus als iemand jouw mening niet deelt, is dat schreeuwen en niet verder kijken? :?
Maar goed idee verder om niet meer op mijn posts in te gaan. +:)+
Want het blijft onzinning om te blijven volhouden dat een kruislings werkend hoofdstel insnoert.
Lees ter info deze pagina eens: http://www.bitloospaardrijden.info/krui ... ysteem.htm

En nogmaals: zelf rij ik niet met een kruislings systeem, dus ik preek niet voor eigen parochie.
Onjuiste beweringen kan ik niet zo goed tegen en ik geef liever objectieve en ook eerlijke info, da's 't verschil tussen jou en mij.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:19

Nee, daar vul je weer dingen in. Dat is wat ik bedoel. Jij geeft overal je eigen invullingen aan. En dat op een zeer onprettige manier.
Dat je anders over iets denkt dat is leuk, daar is het ook een forum voor. Maar de manier waarop is alles behalve prettig. Maar ik zag andere mensen in andere topics daar ook al over vallen.
Zoals ook je laatste zin, jakkie. Die toon, niet echt normaal te noemen.
Dat is waarom ik niet meer op je in ga. Maar daar ga je vast je eigen ding wel weer van maken en invullen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:25

kazary .. dressuur riijden kan je ook zonder optoming
als jij dressuur matig rijden wilt
heb het dan over de zogenaamde engelse stijl
dan moet je dat niet met een indian bosal willen doen
daarbij werkt niet elk systeem bij elk paard
voor mijn pony bv is het vriendelijker om met de billy allen te rijden dan om met een touwhalstercrossbriddle

ik ben overigens de laatste die zegt dat bitloos altijd vriendelijker is :D

als hier een klant binnen komt vor bitloos want dat is vriendelijker
zeg ik direct
uh nee bitloos is NIET per definitie vriendelijker
het is ANDERS ..

side pull zijn al mijn paarden op te rijden
doch bij de een heb ik geen nood rem
en de ander heeft af en toe schijt aan me als die iets anders ziet wat interessanter is ..
hele leuke vrij vriendelijke (ligt ook nog aan type) optoming
doch ook deze werkt met druk en ook deze kan niet vriendelijk zijn

de vriendelijkste is de zachste welke het duidelijkst werkt voor jouw paard
dat gene waar je met het minste het duidelijkst en veiligst mee zijn kan

niet alleen je paard vind druk op bepaalde vlakken fijner dan op andere
maar ook de ruiter moet er mee om kunnen gaan

als de kruislinkse methoden voor jou en jouw paard niet werken moet je die niet nemen
maar als ik op een vriendelijke side pull met mijn hengst naar buiten ga
is dat een garantie voor hele grote ongelukken
iig voor een onbestuurbaar opholgeslagen knol met een biddende ruiter
dat we niemand in onze doodsrit meenemen ..

en ja in de bak is die op een stalhalstertje te rijden
op een ring ook ..

ik ben niet fel voor bit of bitloos of een bepaalde optoming
ik ben voor de meest vriendelijke methode die werkt
voor die bepaalde combinatie paard ruiter ..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:29

nickyu schreef:

En daar ben ik het dus helemaal mee eens +:)+

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:39

Ik zou je geen kruislings systeem aanraden, en ook geen sidepull gezien deze weinig duidelijkheid geven.
Ooit gedacht aan een columbiaanse bosal?
Afbeelding
(Je hebt ze ook in het zwart als je die kleur niet mooi mocht vinden)

Het tegenover gestelde van deze optoming is natuurlijk de kaptoom, welke de ringetjes op de voorzijde heeft. Hiermee doel ik dan wel op de kaptoom zonder hard neusdeel.
Hier wordt veel mee gereden in de spaanse/klassieke rijstijl, ik ben er niet erg in thuis maar het schijnt heel fijn te werken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:27

je bedoelt deze als tegenhanger
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:06

@kazary:
Jij hebt zelf gezorgd voor een bepaalde toonzetting in dit topic door het over 'insnoeren' en 'een heel hoofd insnoeren' en 'pijnprikkel zelfs wanneer je geen druk/kracht gebruikt' e.d. te hebben. Ik reageerde daar heel normaal op door aan te geven dat ik dat "insnoeren" behoorlijk overtrokken vindt en dat het een kwestie is van drukverdeling. Vervolgens druk jij je irritatie rondom mijn berichten uit in opmerkingen als dat ik alleen maar schreeuw, dat ik woorden verdraai, dat ik blijkbaar het verschil tussen kracht en druk niet weet, dat ik niet verder lees en kijk, dat zoals ik het doe is super, dat ik een eigen verhaal van bepaalde woorden maak, etc.
Dus wie zet hier nou een toon?!
En je blijft maar volhouden dat het hoofdstel altijd insnoert. Hier blijf ik het niet mee eens, omdat het gewoon niet waar is.
Maar ik laat 't hierbij kazary. Tis jouw feestje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:36

Waratje schreef:
nickyu schreef:

De ruiterhand is wel van belang, maar bepaalde nadelen van het bit zijn onafhankelijk van de ruiter. Of je nou wel of niet aan het bit zit, het eetreflex komt op gang.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:37

JoviBan, die toon word gezet als reactie op jou. Dus wat jij schrijft is precies zoals ik jou ervaar en daarom zo reageer. Ook al bemerkt in andere topic en ook al ervaren dat mensen daar zeggen dat jij dingen niet goed leest en verdraait. Wel raar dat meer mensen daar dan last van hebben. Als ik nu de enige was dan had ik je wat dat betreft gelijk moeten geven.
En het is wel waar van het insnoeren, het geeft gehele druk om het gehele hoofd. Dat jij dat geen vorm van insnoeren vind, prima, ik vind dat wel.Dat jij er voor de gemoedsrust een ander woord aan wilt geven, ook prima, maar de werking wordt er niet zachter om. En veel paarden ervaren het zo ook.
Het is meer een hoofdstel waar je wel duidelijk waarschuwingen bij moet plaatsen, net als wat iemand ook doet bij een pessoa bit bijvoorbeeld. Dat geef je ook niet in handen zonder waarschuwing.

En fijn dat het mijn feestje is, gelukkig is het hier carnaval, kan ik goed mijn best gaan doen. :)
En laat ik je hier nu ook links liggen, wat je ook nog gaat zeggen richting mijn adres.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:22

zo dames gaat die weer

klopt arabesk .. al ligt deze er alleen maar in zonder ruiter in de buurt kan het al iets doen
zoals een halster om het hoofd
of een touwhalster met mooie zware leadrope al heel veel doet
zonder dat de ruiter er maar in de buurt komt

doch niet ieder paard k(n)auwt op het bit
en gelukkig zijn er tegenwoordig ook mensen die
uberhaubt kijken naar de ruimte tussen de kiezen

een bit werkt niet voor ieder paard het prettigst
en bitloos ook niet

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:43

Jammer dat het zo'n negatieve toon gezet is...
Ik ben het nog steeds met JoviBan eens wat betreft het insnoeren van het kruislingse systeem. Het snoert aan als je echt met flinke druk gaat rijden, anders niet. Iemand die met zoveel druk rijdt zie ik sowieso liever niet op een paard, ongeacht de optoming waarmee gereden wordt.

kazary schreef:
... die druk kan dan wel verdeelt worden, maar over het gehele hoofd en dat is dus waarom ik het insnoeren vindt.
En daarbij als ik mijn bit loslaat is elke druk direct los. Bij een kruislings systeem is dat niet. Bij een goede wel snel, maar nooit niet direct.
Mijn paard hoeft dus nooit op continue druk gereden te worden, daarom vond hij dat insnoer geval dus ook veel te veel voor hem. Hij is wat dat betreft niets gewend.

Als je de teugels los laat terwijl je met bit rijdt bijft er ook druk in de mond aanwezig, het bit ligt namelijk nog steeds in de mond en dat geeft altijd bepaalde druk op bijvoorbeeld de lagen en de tong. Dus je opmerking dat elke druk direct los is op het moment dat je het bit (ik neem aan dat je de teugels bedoelt) los laat is niet correct.

kazary schreef:
De kruiselingse strop methodes zoals de Merothvarianten, de Marylot Crosslink, de dr Cook, de slidepull, Equilibre, Indian bosal, etc. Persoonlijk vind ik dat dit allemaal voor geen meter werkt en ik raad al deze onzin dan ook af! Strops zijn niet paardvriendelijk, nog hebben ze enige werking. Laat mij maar eens een paard zien wat er dressuurmatig beter door zou lopen als met de simpele bitloze optoming. Geen dus. Vaak blijven de over elkaar schuivende riempjes vasthangen. Zeker als je onafhankelijk links en rechts wilt inwerken, bv door zijwaartse buigingen te vragen, dan kom je voor het blok te staan omdat het onderste riempje dan klem zit onder het aangetrokken bovenste riempje.
Lijkt mooi, werkt niet. Is een grote markt voor, allemaal mensen die geld teveel hebben...
Kun je niet met een simpele bitloze optoming rijden, rijd dan gewoon met bit. Idealisme heeft nog nooit de oorlog gewonnen!

Pff deze toon vind ik pas niet normaal te noemen!! "werkt voor geen meter, raad deze onzin af, niet paardvriendelijk, kun je niet met een simpele bitloze optoming rijden, rij dan gewoon met bit"

Ik rij met het kruislingse systeem, mijn paard reageert daar heel erg goed op. Ik ben echt niet paard-onvriendelijk bezig. Ik kan prima met een simpele bitloze optoming rijden (deze week zelfs met halsring gereden ;) ), maar ik merk dat ik mijn paard met het kruislingse systeem duidelijker hulpen kan geven. Als ik dressuurmatig bezig ben met oefeningen als travers, SB, en appuyeren vind ik het kruislingse systeem duidelijker. Dat is mijn ervaring ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:23

kazary schreef:
Nee, daar vul je weer dingen in. Dat is wat ik bedoel. Jij geeft overal je eigen invullingen aan. En dat op een zeer onprettige manier.
Dat je anders over iets denkt dat is leuk, daar is het ook een forum voor. Maar de manier waarop is alles behalve prettig. Maar ik zag andere mensen in andere topics daar ook al over vallen.
Zoals ook je laatste zin, jakkie. Die toon, niet echt normaal te noemen.
Dat is waarom ik niet meer op je in ga. Maar daar ga je vast je eigen ding wel weer van maken en invullen.

Blablabla, Kazary, ik moet zeggen dat ik jou manier van reageren al een aantal dagen opmerk en zeer irritant vind.
Het doel van dit topic is een geschikte optoming vinden voor het paardje van Sandra, niet rellen.

Waratje schreef:
nickyu schreef:

Arabesk schreef:
De ruiterhand is wel van belang, maar bepaalde nadelen van het bit zijn onafhankelijk van de ruiter. Of je nou wel of niet aan het bit zit, het eetreflex komt op gang.

:j Dus, ik blijf erbij, bitloos is veel beter :D .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:24

Ik had me inderdaad maar even stil gehouden aangezien dit niet meer over mijn vraag ging :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:35

laura1986 schreef:

Ach, als dat jou nou een fijn gevoel geeft....... :P

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:38

Nee het ging even over over het winnen van een oorlog :?

Anyway, mijn voorstel is het Glucksrad / Lg zaum. Die lijkt me prima werken, heeft iemand ander er ook ervaring mee?

Andere, reeds gedane en in overweging genomen voorstellen: touwhalser, sidepull, hackamore

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:39

Waratje schreef:
laura1986 schreef:

Ach, als dat jou nou een fijn gevoel geeft....... :P

Ja, dat doet het, deels doordat ik weet dat het paard dan geen last heeft van de eetreflex.
Zo, kunnen we weer on topic?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:03

Daan Oreal, dat laatse stukje wat jij aanhaalt is niet door mij geschreven. Staat er ook bij. "Leuk stukje gevonden."" Maar ik had het inderdaad beter aan moeten geven.

Ik rel niet, ik geef een mening over mijn ervaring, maar dat mag blijkbaar niet. Mij vallen sommige berichten van gebruikers ook op, dat gaf ik eerder ook al aan. Dat heb je soms dat mensen je positief en negatief opvallen. Al ben ik er nu wel achter dat het "bitloos clubje" een clubje apart is waar je maar beter mee eens bent of bij weg blijft. Goed om te ervaren en nu te weten. Ik let volgende keer wel op.
Hier moet je het blijkbaar perse eens zijn dat bitloos geweldig is. Ook al heb je bij dat systeem echt hele rot ervaringen. Maar dat wordt dan op je rijden gegooid terwijl ze dat niet kennen. Of gesuggereerd dat je geen ervaring er in hebt. Knap, als ze je ook niet kennen en je zelfs aan geeft met meerdere gereden te hebben.
En dan zeggen mensen niets meer met je te maken willen hebben, maar je krijgt dan wel prive berichten. Raar hoor.

Silence, wat ik eerder al zei, maar daar word over heen gelezen want er wordt blijkbaar liever gekat. Gebruik niets dat snoert, maar halster modellen. Ik denk dat jou gevoelige diertje daar het blijste mee is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:48

Slotje voor overleg.
Ik wil vast even kwijt dat ik het jammer vindt dat er toch altijd weer mensen zijn die niet normaal aan een discussie kunnen of willen deelnemen en aangebrand anderen gaan aanvallen als een reactie ze niet zint.