Wat is grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:09

Tja, commercie, goed voor de verkoopcijfers van Parelli zou je denken.....

Cassidy, daarmee heb je wel een punt. Alleen heb ik daarvan zowel op internet als IRL niet veel gezien, ik heb een beetje de opkomst van NH meegemaakt in het noorden des lands, zo rond 1995 schat ik en heb dingen gezien die niet door de beugel kunnen. En ze voeren onder de vlag NH.

Uitleg! Nee, ik heb geen minderwaardigheidscomplex.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:10

minkie schreef:
Ben het wel met TS eens. Zodra er weer een topic is dat een paard staakt of iets dergelijks, wordt er gelijk masaal geroepen dat ze aan het grondwerken moet.
Welke redenatie zit daar dan weer achter??

Een heleboel problemen die je in het zadel tegenkomt, kunnen vanaf de grond opgelost worden. En veilig opgelost worden. Een paard dat bij het achterwaarts gaan recht overeind komt, tot het punt waar hij zich laat vallen, daar moet je nieteens op willen zitten, die neem je aan de lange lijnen en lost het van daaruit op. Wil het paard dan alsnog overeind of laat hij zich achterover klappen, zit jij er iig niet op....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:12

ik geef zo een paard een keer een goede klets om zn oren en hij is er ook vanaf.......... waarom over iets 3 weken doen als het in 1 seconde opgelost is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:13

Daar ga ik dus wel op zitten, met een fles lauw water die ik het paard op de kop stuk sla, dan doet ie het echt nooooooit meer.
Ik heb zogenaamde NH figuren paarden zien kluisteren en letterlijk tegen de grond werken, pffft, alsof dat paards is!
Slecht gedrag, straf dat niet af door dat soort fratsen uit te halen maar los het op op een manier die voor het paard ook nog te bevatten is!
Ik ken zelfs een gek die zijn paard na elke training liet knielen, gebonden. Een van de eerste NH fanatiekelingen in Nederland was dat. Compleet doorgedraaid!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:13

Nou idd KIWIKO en in de meeste gevallen is daarmee het probleem ook al opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:14

KiWiKo schreef:
ik geef zo een paard een keer een goede klets om zn oren en hij is er ook vanaf.......... waarom over iets 3 weken doen als het in 1 seconde opgelost is

My idea en ik zie nu de twee grote verschillen!
Wij denken: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, Kiwiko maar er zijn ook mensen die dat andersom doen. Tja, eigen keus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:15

Er zijn paarden waarbij die klets niet werkt KiWiKo.
Of waarbij het bij jouw over is, maar als de eigenaar er weer opkruipt en het paard doorheeft wie er op zijn rug zit, je hele training/correctie voor niets is geweest.
Als het met een klets om zijn oren over zou zijn, en blijvend over zou zijn, denk ik dat je met correctie van dergelijke paarden heel rijk kunt worden.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:16

Maar stiekem doen die NH mensen het ook zo alleen zeggen ze van niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:16

De eerste die na mijn truc met de waterfles nog heeft gesteigerd moet nog steeds... gaan steigeren! En die klets werkt ook, mits effectief gegeven!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:17

die ken ik ook Cassidy, en dan geef je dus twee kletsen Lachen en een draai om de oren bij de eigenaar is ook wel eens voorgekomen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:18

Naast mijn lessen, lees ik alsnog heel graag veel boeken van diverse NH trainers en e.d., kijk graag filmpjes en verder experimenteer ik ook graag met mijn eigen paard en daarnaast zelfs met de paarden bij ons op stal. Les is een hele fijne aanvulling, maar ik ben wel iemand die overal haar ding uithaalt en haar eigen mixje maakt, uiteindelijk...

Ik ben inmiddels 38 en vanaf mijn 6de gek op paarden (in concrete zin, want vanaf dat ik kon praten op 2-jarige leeftijd, was ik al dol op paarden, heb ik altijd begrepen Lachen ). Heb er een aantal met bit ingereden (ook nog met de longeerlijn, de wat meer traditionele manier). Die van mij is vrijwel zonder longe ingereden nu. Heb wel werk met de lange lijn gedaan (wat toch wat anders is als het standaard longeren) en werk ook met de dubbele lijnen inmiddels.

Oh, en ik heb nog nooit op een manege gezeten. Ik reed bij iemand die paarden en pony's van de veemarkt uit Utrecht haalde, ze op liet bloeien en meestal na een paar jaar weer verkocht. Beestjes stonden 24/7 buiten met schuilstal. Alles leerde ik daar van jongsaf aan. Is niet te vergelijken met de standaard lesjes op een manege.

Heb als begin 20er heel even op een manege gereden, maar ik verveelde me dood tijdens die lessen en daarbij is het echt niet mijn ding om voor een uurtje of twee uurtjes (buitenrit) op een wildvreemd paard te zitten. Ik ga toch meer voor die bijzondere band, de algehele verzorging, grondwerk en als je daarnaast nog eens kan rijden, is het meegenomen. Knipoog
Maar dat oppervlakkige van 'effe een uurtje rijden', nee, dat is niet aan mij besteed. Vandaar dus maar op oudere leeftijd een eigen paard, zodat ik nooit meer afhankelijk hoef te zijn van anderen. Lachen

En paarden laten knielen en al die genoemde ellende, waar haal je dat toch vandaan? Ik ken geen NHer die dat doet, alleen die man uit de film 'The Horsewhisperer'. Maar dat is maar een film, fictie dus, en duidelijk niet wat een echte NHer doet met een paard. Want dan snap je niet helemaal waar NH over gaat, lijkt mij. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:18

minkie schreef:
Maar stiekem doen die NH mensen het ook zo alleen zeggen ze van niet!

Vertel eens, wat zou ik dan bijvoorbeeld stiekem doen volgens jou? Ben ik wel benieuwd naar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:19

maar het gebeurt wel Twiggy............. echt Lachen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:19

[quote="Cassidy"]
Of waarbij het bij jouw over is, maar als de eigenaar er weer opkruipt en het paard doorheeft wie er op zijn rug zit, je hele training/correctie voor niets is geweest.
quote]

In zo'n geval is het paard te mans voor de eigenaar en walst zo over hem heen. Ligt niet aan het paard maar aan de eigenaar. Die zou eens goed de broek aan moeten trekken en het paard op zijn plek wijzen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:21

suleilitha, mss moest je idd goeroe worden, gezien je reacties. Ik vond dit in eerste instantie best een interessant topic, maar ik vind jouw reacties verre van prettig. Je pakt overal de negatieve dingen uit en duikt daar bovenop...

Enfin, dat in het kader van geheel offtopic Bloos

Ik ben het met Cassidy eens. Ik ben echt niet bang om een paard aan te pakken, ik heb mijn jaarling een week of wat ook nog een trap verkocht omdat ie uit wilde halen. Daar ben ik zo klaar mee. Maar bij een paard dat letterlijk de staak in gaat of gedurende langere tijd bepaald gedrag vertoond, ga ik toch echt back to basic. Ik kan 'm wel doormidden gaan slaan, maar het enige dat ik daarmee bereik is dat ik respect afdwing en hij uit angst iets doet. Ik ben er heilig van overtuigd dat ik daarmee een probleem alleen maar voor me uit schuif en dat ik het dubbel en dwars terug zal gaan krijgen, ooit...

Twiggy2008

KiWiKo, ja, kaf tussen het koren vind je overal. In de dressuurwereld idem dito, zie die fijne dame uit Duitsland/Denemarken of waar was ze nu weer betrapt? Knipoog
En dus?

Grondwerk met de NH methode is gebaseerd op wederzijds respect en wederzijds vertrouwen. Hou je je daar niet aan, dan snap je niet waar je mee bezig bent en ben je dus verkeerd bezig. Dat lijkt me duidelijk, toch?

minkie

@Twiggy2008, Ik heb het niet tegen jou alleen maar in het algemeen.
Ik durft te wedden dat de NH onder ons ook wel een zijn paard flink op zijn zodemieter geven IPV tot in de treure grond werk te gaan doen. Maar dan achteraf wel zeggen dat ze het probleem hebben opgelost doormiddel van "grondwerk"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:23

Twiggy, ik kan je er zo foto's van laten zien maar die zet ik niet op Bokt want ik ben bang dat ze me dan lynchen.

Ik heb wel een site van enkele van deze pioniers, overigens en die zet ik hier ook neer.
http://www.nh.cybercomm.nl/

Sylvia, ik heb NH aanhangers dingen zien doen die nog verder van het wezen paard afstaan dan wat de vastgeroeste traditionals doen...... Tja, een plastic slaoliefles op de kop van een recidiverende steigeraar stuk slaan klinkt niet fijn maar het gaat mij erom dat het effectief is, ik kan het ook niet helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:23

minkie schreef:
In zo'n geval is het paard te mans voor de eigenaar en walst zo over hem heen. Ligt niet aan het paard maar aan de eigenaar. Die zou eens goed de broek aan moeten trekken en het paard op zijn plek wijzen.

Negen van de tien zogenaamde "probleempaarden" ontstaan omdat de eigenaar er niet goed mee om weet te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:24

maar het is toch normaal Sylvia dat je bij een probleempaard back to basic gaat? Dat is ook het enige wat je kan doen.........

alleen straf ik voor mij gevaarlijk gedrag af......... PUNT Lachen ik ga het niet goedvinden dat een paard onaangenaam is naar mij toe, want dat ben ik ook niet naar het paard toe.....

ik zal nooit onredelijke dingen vragen van een dier

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:25

Twiggy2008 schreef:
KiWiKo, ja, kaf tussen het koren vind je overal. In de dressuurwereld idem dito, zie die fijne dame uit Duitsland/Denemarken of waar was ze nu weer betrapt? Knipoog
En dus?

Grondwerk met de NH methode is gebaseerd op wederzijds respect en wederzijds vertrouwen. Hou je je daar niet aan, dan snap je niet waar je mee bezig bent en ben je dus verkeerd bezig. Dat lijkt me duidelijk, toch?

en daarom zeg ik........... NH BEN je , leer je niet Lachen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:26

Cassidy schreef:
minkie schreef:

Negen van de tien zogenaamde "probleempaarden" ontstaan omdat de eigenaar er niet goed mee om weet te gaan.

tsja zo kunnen we heen en weer gaan...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:26

Minkie, ik ken ze gelukkig persoonlijk niet, want dan ben ik meteen klaar met zulke types. Knipoog
Ik heb bv van Monty Roberts wel eens het e.e.a. gezien, wat mijn goedkeuring niet kon wegdragen en ik was al niet heel erg gecharmeerd van een aantal van zijn methodes. Dus dat gezeur over 'goeroevolgelingen' word ik wel eens beu hier op bokt, want ik kan prima voor mezelf nadenken en haal gewoon het fijnste voor mij en mijn paard uit diverse stromingen die ik heel leerzaam vind. Lijkt mij weinig mis mee, maar beter gezegd, je ziet vooral aan mijn paard dat hij het er super op doet. Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:27

Dat er NH-aanhangers dingen doen die verder van het paard afstaan dan wat traditionals doen geloof ik direct, je hebt overal rotte appels tussen zitten. Bij het mennen, de traditionals en western net zo goed. Maar om dat het hele NH af te branden is niet terecht en dat doe je imo door de manier waarop je reageerd.

En klopt, probleempaarden zijn vaak een product van de eigenaar. Daarom gaf ik ook al aan, zolang ze eerlijk zijn ben ik gek op probleempaarden. Van kronkels hou ik niet, dat is gewoon levensgevaarlijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:27

En ik ben van mening dat je het wel kunt leren. Al ben ik het met je eens dat heel veel mensen met traditionele omgang met betrekking tot paarden zeer zeker aan NH doen, al weten ze het niet en al hangt er ook geen NH sticker aan.