willeke_nijs schreef:Ik vind natural eigenlijk niets te maken hebben met welke dingen je wel of niet gebruikt.
Voor mij betekent natural zijn dat je probeert je in te leven in het wezen paard en je probeert zijn natuurlijke behoeften zo dicht mogenlijk te benaderen, voor zover dat kan, en waar het paard altijd centraal staat.
Daarom zijn er volgens mij ook zo'n verschillen in de manier waarop je paarden houdt. De 1 gebruikt dekens, de andere voegt daar nog NH bij, nog iemand anders zet zijn paarden 24/7 op wei, terwijl nog anderen kiezen voor gedeeltelijke weidegang,...
Het is sterk afhankelijk van welke mogenlijkheden je hebt en je kan creeëren, en in hoeverre je bereid bent welzijn te verkiezen boven luxe.
Ik vind heel dat hokjes gedoe eigenlijk maar nix. Volgens velen ben ik een natural omdat ik NH doe (parelli), mijn paard 24/7 weidegang heeft, natuurlijk bekapt wordt, ik boomloos en bitloos rijdt... Welnu rij ik weer met boom omdat mijn boomloos niet meer paste, maakt mij dat minder natural?
En traditioneel ben ik eigenlijk ook alles behalve... Ik probeer gewoon goed te doen voor mijn paard... Zie ik dat ze het niet goed stelt ga ik op zoek naar nieuwe antwoorden en zo probeer ik toch zo goed mogenlijk van haar een gelukkig paard te maken.
amen
had niet beter kunnen verwoorden!!!