Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:44

Ikima schreef:
(Al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik met dit weer blij ben dat mijn paard niet 24/7 buiten staat).

Grappig. Haha!
Mijn paarden hebben een ruime inloopstal tot hun beschikking, waar ze in en uit kunnen wanneer ze maar willen (zit geen deur in).
Denk je dat ze er nu in staan? Welnee, ze lopen lekker in de wei (en daar geniet ik op dit moment dan van, zittend achter m'n PC zie ik ze lekker rondgrazen Tong uitsteken ).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:45

Bij ons hebben ze ook de vrijeheid maar de een is de ander niet. De een prefereert buiten n de Shet nb staat er erg graag in! Ze lopen hier ook aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:51

detour schreef:
Bij ons hebben ze ook de vrijeheid maar de een is de ander niet. De een prefereert buiten n de Shet nb staat er erg graag in! Ze lopen hier ook aan huis.

Daar ben ik ook van overtuigd. Daarom vind ik de vrije keus ook zo belangrijk. Dat ze zelf kunnen bepalen of ze droog willen staan (inloopstal of schuilstal of een rij dikke bomen) of in de regen blijven lopen, grazen, spelen en rollen. Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:56

Ik vind natural eigenlijk niets te maken hebben met welke dingen je wel of niet gebruikt.
Voor mij betekent natural zijn dat je probeert je in te leven in het wezen paard en je probeert zijn natuurlijke behoeften zo dicht mogenlijk te benaderen, voor zover dat kan, en waar het paard altijd centraal staat.
Daarom zijn er volgens mij ook zo'n verschillen in de manier waarop je paarden houdt. De 1 gebruikt dekens, de andere voegt daar nog NH bij, nog iemand anders zet zijn paarden 24/7 op wei, terwijl nog anderen kiezen voor gedeeltelijke weidegang,...

Het is sterk afhankelijk van welke mogenlijkheden je hebt en je kan creeëren, en in hoeverre je bereid bent welzijn te verkiezen boven luxe.

Ik vind heel dat hokjes gedoe eigenlijk maar nix. Volgens velen ben ik een natural omdat ik NH doe (parelli), mijn paard 24/7 weidegang heeft, natuurlijk bekapt wordt, ik boomloos en bitloos rijdt... Welnu rij ik weer met boom omdat mijn boomloos niet meer paste, maakt mij dat minder natural?
En traditioneel ben ik eigenlijk ook alles behalve... Ik probeer gewoon goed te doen voor mijn paard... Zie ik dat ze het niet goed stelt ga ik op zoek naar nieuwe antwoorden en zo probeer ik toch zo goed mogenlijk van haar een gelukkig paard te maken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:08

JoviBan schreef:
Ikima schreef:
(Al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik met dit weer blij ben dat mijn paard niet 24/7 buiten staat).

Grappig. Haha!
Mijn paarden hebben een ruime inloopstal tot hun beschikking, waar ze in en uit kunnen wanneer ze maar willen (zit geen deur in).
Denk je dat ze er nu in staan? Welnee, ze lopen lekker in de wei (en daar geniet ik op dit moment dan van, zittend achter m'n PC zie ik ze lekker rondgrazen Tong uitsteken ).

Dat verschilt dus ook per paard, de mijne heeft ook een grote loopstal tot zijn beschikking en hij geeft duidelijk de voorkeur om af en toe binnen te staan. Liggen doet hij sowieso niet buiten, hij licht het liefst toch op stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:11

Visconti, heb je mijn post daarna (en hiervoor) ook gelezen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:13

Sorry lees het nu pas, ik heb niks gezegd Clown

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:30

natural en natural horsemanship staan los van elkaar. natuurlijk bekappen, boomloos en bitloos stan ook weer totaal los daarvan.

Onder "natural" zou je kunnen verstaan verzorging waarbij in eerste instantie gekeken wordt naar de natuurlijke behoeften van het paard (dat in tegenstelling tot in eerste instantie kijken naar de eigen behoeftes). Is verder niets bijzonder; gewoon 24/7 ruwvoer, beweging en gezelschap. Het is tegenwoordig alleen bijna bijzonder om daaraan vast te houden omdat het zoveel makkelijker is om dat niet te doen. Ik zelf zou het voor mezelf zoveel makkelijker kunnen maken door gewoon m'n paard lekker op een stal om de hoek te zetten, maar daar kies ik heel bewust niet voor omdat ze daar maar een paar uurtjes buiten komen.

Natural horsemanship is vrij moeilijk te definieren. Ik denk persoonlijk dat het grootste verschil is dat je voornamelijk bezig bent met het mentaal/emotioneel beinvloeden van je paard en met de communicatie, dit in tegenstelling tot anderen die vooral zich bezighouden met de fysieke ontwikkeling van hun paard en het rijtechnische gedeelte.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:39

Ik kreeg visite dus ik moest ineens achter de computer weg Clown
Het is een aardige discussie geworden op een fijne manier OK dan!

Ik ga nog maar eens bedenken of ik iets anders in te brengen heb, maar ik geloof het niet.

Mooi hoe je dat beschrijft trouwens detour van je paardje....dat is wat ik ook altijd probeer te doen. Heb die van mij ook van baby af aan en ook geboren zien worden dus dat versterkt de band volgens mij sowieso al. Er gaat niks boven je paard op zien groeien imo Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:48

natural kan je niet leren.......... natural BEN je Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:08

mwah, ook ubernatural arabesk had ooit haar paard op stal staan, en mijn vorige paard stond vierkant op ijzers (want dat had de vorige eigenaar gezegd dat ze niet zonder kon etc). Natuurlijk steeg ik keurig links op etc etc En van de boeren waar ik de tuigpaarden van reed had ik geleerd dat je een bijtend paard het bijten kon afleren door een hete aardappel in z'n mond te duwen als ie weer beet. Voor buitenrijden had je een stang (karrenbit) en voor in de bak rijden een trens. En een luchtzuiger moest je gewoon zo'n band omdoen. En paarden die hun stal smerig maakten, kon je prima in een stand zetten zodat ze hun poep keurig aan één kant hielden. Stand was geen punt toch, de paarden op beide maneges waar ik reed stonden er ook in, en die mensen hadden er echt wel verstand van. (Alleen hadden die paarden geen dekens en kregen geen biks, dus die variant kende ik wel al.)

Je kunt wat bijleren in de loop van de tijd Clown Haha!

Ik weet nog dat ik de eerste keer in aanraking kwam met NH, dat vond ik maar zweverig gezeur. Rijden zonder bit kon niet met mijn paard (arabesk) want ja met buitenrijden heb je toch meer controle nodig he.

Koe
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 24-10-08 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:09

KiWiKo schreef:
natural kan je niet leren.......... natural BEN je Lachen

Je kunt het wel ontdekken. Knipoog
En zeker wel leren, als je nooit iets anders gewend ben geweest en je ziet dit en dat lijkt je wat of als je daardoor je paard zo gaat houden en je vind het dan fijn... Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:09

dus dan ben jij Natural geworden, Arabesk?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:11

willeke_nijs schreef:
Ik vind natural eigenlijk niets te maken hebben met welke dingen je wel of niet gebruikt.
Voor mij betekent natural zijn dat je probeert je in te leven in het wezen paard en je probeert zijn natuurlijke behoeften zo dicht mogenlijk te benaderen, voor zover dat kan, en waar het paard altijd centraal staat.
Daarom zijn er volgens mij ook zo'n verschillen in de manier waarop je paarden houdt. De 1 gebruikt dekens, de andere voegt daar nog NH bij, nog iemand anders zet zijn paarden 24/7 op wei, terwijl nog anderen kiezen voor gedeeltelijke weidegang,...

Het is sterk afhankelijk van welke mogenlijkheden je hebt en je kan creeëren, en in hoeverre je bereid bent welzijn te verkiezen boven luxe.

Ik vind heel dat hokjes gedoe eigenlijk maar nix. Volgens velen ben ik een natural omdat ik NH doe (parelli), mijn paard 24/7 weidegang heeft, natuurlijk bekapt wordt, ik boomloos en bitloos rijdt... Welnu rij ik weer met boom omdat mijn boomloos niet meer paste, maakt mij dat minder natural?
En traditioneel ben ik eigenlijk ook alles behalve... Ik probeer gewoon goed te doen voor mijn paard... Zie ik dat ze het niet goed stelt ga ik op zoek naar nieuwe antwoorden en zo probeer ik toch zo goed mogenlijk van haar een gelukkig paard te maken.

amen Ja had niet beter kunnen verwoorden!!!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:13

detour schreef:
dus dan ben jij Natural geworden, Arabesk?

Ik denk de meeste wel. Knipoog
Behalve de mensen die via 'naturals' de paardenwereld in rollen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:14

De makers van de site PN hadden ook hun paarden op stal en op hoefijzers en reden met bit. Maar omdat dat niet werkte gingen ze verder kijken Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:14

maar wat maakt dat meer Natural?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:15

Die snap ik niet detour. Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:16

Die was voor Arabesk.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:17

Ah ok, sorry. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:24

Mijn vader is 100% natural die leert nu pas paardrijden op een paard zonder bit dat altijd buiten staat. Hij weet niet beter Clown

Zelfs onze HC begon met paarden op stal en een bit

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:54

mijn verzorgpony's staan dag en nacht buiten, krijgen in de winter onbeperkt hooi, hebben geen deken op. wel een schuilstalletje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:19

suleilitha schreef:
Nou nee hoor, Lilian. Traditionals veroordelen niet alles wat anderen doen maar zijn zelf wel vaak de pispaal...

Hahahaha, nou, je kunt het zeer zeker ook omdraaien, hoor. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:36

Detour, het wordt hier en daar al aardig verwoord in dit topic, volgens mij. Zo uitgebreid kan ik het niet doen, ben er te moe voor, dus dan ben ik niet denderend in het verwoorden, hoor, sorry. Bloos Knipoog

Natural Horsemanship, daaronder versta ikzelf vooral de manier van omgaan, zowel in de dagelijkse verzorging als de training. Het is vaak toch net even anders dan de traditionele manier, al hoewel het soms raakvlakken kan hebben, maar naar mijn idee nog lang niet genoeg raakvlakken. Knipoog
Parelli, Voest, Hempfling, Monty, het zijn allemaal mensen met fascinerende ervaringen die zij graag delen met mensen die ook net even iets bewuster met paarden om willen gaan. Ik leer van al die mensen wel wat en maak er uiteindelijk ons eigen mixje van (ikke en Sammy). Lachen
Het leuke is dat je nooit uitgeleerd bent en dat er zoveel mogelijkheden zijn om heel veel te leren op zo'n mooie manier.

Over de naturalstempel; onder dat 'kopje' versta ik meer de manier van het houden van paarden, dus bv. het paard buiten houden met soortgenoten, bewust met de voeding bezig zijn (veel ruwvoer e.d.), de paard zijn natuurlijke weerstand (wintervacht) het werk laten doen etc. Daarnaast kun je de theorie volgen van het natuurlijk bekappen, het bitloos en boomloos rijden e.d. Ik doe dat zelf beiden, omdat ik er bewust voor gekozen heb mijn paard bitloos in te rijden, wat prima bevalt, naast het feit dat er wolfskiesjes op zijn lagen zitten. Tot nu toe heeft de tandarts aangegeven geen reden te zien, ze weg te halen. En gaan ze weg, dan nog wil ik bitloos blijven rijden, want mijn paard doet het er geweldig op. NH en natural gaan heel goed samen, maar ik ken ook mensen die niet met natural zaken bezig zijn, maar wel weer aan NH doen. Of andersom. Want niet elk paard die het hele jaar door in de kudde buiten staat wordt NH getraind. Knipoog

Boomloos rijden, tja, daar heb ikzelf diverse goede redenen voor, deze bewuste keuze. Lang verhaal, wil het je best eens toelichten, mocht je het willen weten. Ook hiermee doet mijn paard het prima, al hoewel ik al langere tijd met bareback pad rij, aangezien ik een nieuw zadel besteld heb en daar al een tijdje op zit te wachten. Haha!
Moet zeggen dat het heel bijzonder is om je jonge paard zo te berijden. Je voelt alles van elkaar en ik pluk daar echt de vruchten van. Wil er ook bij zeggen dat mijn paard's rug ook in de gaten gehouden wordt, mocht iemand daar een opmerking over hebben.

Ikzelf ben heel blij met deze combi waar ik bewust voor gekozen heb, toen ik mijn paard kocht. Maar ik zeg er ook eerlijk bij dat ik altijd naar mijn paard blijf kijken. Dus ja, ik geef ook wel eens (winter)periodes krachtvoer of haal de regendeken soms uit de kast. Knipoog
En ik heb ook niets tegen goedpassende boomzadels. Dus een combi van e.e.a. lijkt mij ook prima. Lachen

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:26

HELder schreef:
@teve: bij natural Horsemanship lijkt me een mens juist onmisbaar Tong uitsteken

Het was ook niet mijn uitspraak, maar toen ik het hoorde vond ik het wel een eyeopener, en de vraag was wat is Natural, geen horsemanship