Van nature?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Van nature?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:51

Jaaaa, roze nagellak van Anky, met bijpassende lippenstift, paardenelastiekjes en bitringen!!! Haha! Tong uitsteken Cool

FAstfood: Slobber met een rietje of in een MC Dobnald broodje. Vingers aflikken

Komt goed! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 19:54

Myour schreef:
Touwhalsters en bitloze optomingen is dan ook wel het enige hoor.

Het is een onwijs goed verkopende sector in boeken, DVD´s, trainingen, workshops en een groeimarkt in lesgeefmensen zonder enige kwaliteistindicatie.
Ook van het ´natuurlijk´ bekappen roken schoorstenen.

Jíj vindt wellicht boomloos niet natuurlijk en ik vind het zelfs vooral hersenloos, het staat er onder het subforum hier ból van! In de praktijk is het voor de kopers een ´natuurlijk´ voelgoed-product dat zélden om rationele redenen gekocht/gebruikt wordt (en dát is wat ik er hersenloos aan vind).

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:56

Maar is dat voelgoed gevoel dan juist niet het gevoel dat je denkt het goed te doen voor je paard? DA's toch niet hersenloos? Jij tracht toch oko je paarden zo goed mogelijk te behandelen? Dat geeft je dan ook een goed gevoel! Knipoog

Hersenloos is wel erg denigrerend. Clown

Al kan ik met al die nieuwe dingen ook geen drol. Een carrotstick kan best een bananastick worden, een zadel met boom heeft al eeuwen goed werk geleverd en ijzers ook.

Dus van mij hoeft het ook niet zo...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 20:33

detour schreef:
Al kan ik met al die nieuwe dingen ook geen drol. Een carrotstick kan best een bananastick worden, een zadel met boom heeft al eeuwen goed werk geleverd en ijzers ook.

Dus van mij hoeft het ook niet zo...

Hoezo ´ook´?

Ik schrijf nergens dat ik er niets mee kan of dat het van mij niet zo hoeft. Ik vind kennis van de combi PNH1 + Inge Teblick´s boek basiskennis voor een íeder die met paarden omgaat. De kénnis is waar het om gaat, niet de wortelstok niet de klikker.
De kwaliteit ligt in het gebruík. Niet in het ding, niet in het goedegevoel wat de wapperaar erbij heeft.
Niet in de emotie van ´natuurlijk´ noch in het erbij horen ervan, maar in kennis, kunde en vaardigheid.

Idem wel/geen bit of vage bitloze optomingen. Bitloos óm het bitloos zonder kennis van correct rijden is Huilen
Boomloos óm het boomloos zonder kennis van wat het concept níet is, is Huilen
Natuurlijk bekappen óm het goede gevoel van ijzerloos terwijl het paard strompelt over split is Huilen
Dekenloos een paard op een plek waar het vanwege insecten om te begínnen niet hoort te staan is Huilen
Daar is gewoon wat loos mee Cool

Omdat ´van nature´ inhoudsloos is en een voelgoed marketing term is, is juíst de goed bedoelende ruiter zeer makkelijk verleid tot keuzes die goed voelen maar slecht zijn voor het paard.
Surf maar eens kritisch en zonder ´wij-gevoel over de topiclijst op dit subforum.
Nogmaals: onthoudt dat ´van Nature´ en paardrijden in NL niet rijmen en DENK!

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:44

Omdat er velen met me zijn, HC, die ni die zin traditioneel blijven. Don't worry, het was niet op jou gericht, Wel dat ik je oordeel nogal denigrerend en ongenuanceerd vond. Alsof jij nie het beste zou willen in jouw ogen voor jouw paard, feel good, zeg maar...

Van nature en rijden rijmen nergens.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:58

randalinpony schreef:
Wat denken jullie voor de eerste kliniek in plastische chirurgie bij paarden? Pling Geld, geld!

Bestaan er dan niet al een plaatsen waar je je paard 'plastische chirurgie' kan laten ondergaan? *Hoort wel eens van die verhalen*

En ja dat is wel zo, daar had ik niet aan gedacht (voor degene die het had over die cursussen, boeken etc), maar zijn die boeken er niet ook voor 'gewoon' rijden? En cursussen etc. Een les bij Antoin is denk ik ook niet goedkoop Nagelbijten / Gniffelen die dingen heb je aan beide kanten van het verhaal.

Enne, dat hersenloze vind ik ook nogal denigrerend. Er zijn vast genoeg mensen die weloverwogen een boomloos zadel gekocht hebben en niet door al die praatjes. Ik heb zelf eens zo'n zadel getest en ik vond het geweldig zitten. En ja, denk er nog steeds over om het te kopen voor m'n peerd. Zou mezelf nou niet snel bestempelen als 'hersenloos' Vork

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:16

Huertecilla schreef:
Het is een onwijs goed verkopende sector in boeken, DVD´s, trainingen, workshops en een groeimarkt in lesgeefmensen zonder enige kwaliteistindicatie.
Ook van het ´natuurlijk´ bekappen roken schoorstenen.

Vergeet de nature voedingsmiddelen niet. Muesli's zonder suiker, met spelt etc. etc. Ook alle homeopatische dingen etc.

Natural verkoopt inderdaad prima.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:20

Huertecilla schreef:
Het paard is gebaat bij een eigenaar die zich beseft dat paardgericht rijpaardhouden niet zo makkelijk is en helemáál in NL érg hoge eisen stelt aan de inzet van die eigenaar.
Het paard is gebaat bij een ruiter die zich beseft dat paardrijden schadelijk is voor dat paard en dat er dus alles aan gedaan moet worden het correct te doen.

Zoals?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 00:38

Huertecilla schreef:
Idem wel/geen bit of vage bitloze optomingen. Bitloos óm het bitloos zonder kennis van correct rijden is Huilen
Natuurlijk bekappen óm het goede gevoel van ijzerloos terwijl het paard strompelt over split is Huilen
Dekenloos een paard op een plek waar het vanwege insecten om te begínnen niet hoort te staan is Huilen

Omdat ´van nature´ inhoudsloos is en een voelgoed marketing term is, is juíst de goed bedoelende ruiter zeer makkelijk verleid tot keuzes die goed voelen maar slecht zijn voor het paard.
Surf maar eens kritisch en zonder ´wij-gevoel over de topiclijst op dit subforum.

hc

en je gooit zo lekker iedereen op een grote hoop... beetje apart, minder generaliseren mag ook wel.
Kijk even op een paar andere deel-fora en je ziet wel meer loze termen (neem alleen al "dressuur"..), overal zitten een aantal mensen die weten wat & waarom ze iets doen en is er een grote groep mensen die met de meute meelopen en totaal niet nadenken, is niet echt beperkt tot de groep "natural".
Ik heb het idee dat "natural" nu vooral staat voor "anders", dan "traditioneel". wat dan ook weer loze termen zijn Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:11

De term 'traditioneel' is natuurlijk weer bedacht om een onderscheid te maken, 'wij' afgezet tegen 'zij'.

'Normals'. Rolleyes

Zodra de wereld in zulke klassen wordt ingedeeld, zet dat de verhoudingen zonder meer op scherp.
En dat houdt dan ook weer in dat even over de muur snuffelen, om te kijken of die ene al duizenden jaren bestaande techniek niet voor jou paard werkt, niet meer kan.
Dus is de 'Natural' die in de sekteval trapt, veroordeeld tot nog meer DVD's, nog meer boekjes.....

Citaat:
Ik vind kennis van de combi PNH1 + Inge Teblick´s boek basiskennis voor een íeder die met paarden omgaat. De kénnis is waar het om gaat, niet de wortelstok niet de klikker.

Vind ik dan ook weer pure onzin.
Meerdere wegen leiden naar Rome.
Niet dat ík wat tegen bovenstaande methodes heb.

Inzicht in hoe paarden leren is een pre, hoe ze communiceren ook. De info is (voor zover bekend!!!) beschikbaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 08:33

randalinpony schreef:
De term 'traditioneel' is natuurlijk weer bedacht om een onderscheid te maken, 'wij' afgezet tegen 'zij'.

'Normals'. Rolleyes

Zodra de wereld in zulke klassen wordt ingedeeld, zet dat de verhoudingen zonder meer op scherp.
En dat houdt dan ook weer in dat even over de muur snuffelen, om te kijken of die ene al duizenden jaren bestaande techniek niet voor jou paard werkt, niet meer kan.
Dus is de 'Natural' die in de sekteval trapt, veroordeeld tot nog meer DVD's, nog meer boekjes.....

Juist, een valkuil die niet in het belang van het paard is. Net dát wat het ´natuurlijk´ een voelgoed-aspect geeft....

Mbt PNH-Teblick lees je niet goed. Ik schrijf niet dat het de enige weg is. Ik schrijf dat elke paardliefhebber het dient te kénnen!
Zo vind ik ook dat een ruíter, élke ruiter, een aantal basiswerken over ríjden dient te begrijpen. Ook een paar wetten van Newton dient te begrijpen.
Zonder informatie, zonder kennis doet men maar wat. Ja, wederom hersenloos; op ´gevoel´, zonder de hersenen te gebruiken. Dat je gevoel nodig hebt om kennis effectief te kunnen gebruiken is wat anders.
Dat er geen ´beste´ is, is evident; er is altijd meer.

Terug naar het onderwerp; ´van nature niet integer´. De term heeft geen inhoudt, roept een vals voelgoed op, voedt een informatiekloof = níet in het welzijnsbelang van het paard.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:47

Het gaat er dus niet om PNH te kennen, of het werk van Teblick.

Het gaat erom dat je kennis hebt van de mechanismen waarop deze hun methodes baseren.
Voor de rest zijn we het eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:32

Klopt; feitelijk huidige stand van wetenschap van gedragsleer. Wát je ook wil aanleren, voor wélke dressuurvorm ook, dat blijft de juiste basis.
Idem het rijden. De wetten van Newton gelden voor iedereen, idem biomechanica, dus de logica voor de hulpen.

Van het eerste zijn bijvoorbeeld PNH en Teblick in het Nederlands beschikbaar voor páárdentoepassing.
Van het tweede is de oorspronkelijke tekst van Müsseler nog steeds érg logisch en in het NL beschikbaar.

Heeft allemaal níets met een bepaalde kleur of smaak van paardrijden van doen. Een goed zadel evenmin etc.

hc

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:44

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:
Het is maar een term HC. Gekozen om topics met een bepaalde inhoud mee te groeperen. Gaat dit topic niet over hoe je de gemeenschappelijke deler in die groep dan wel kan definiëren?

Juist.

Het vreemde fenomeen doet zich voor dat Pat Parelli als zijnde NH bekritiseerd wordt omdat hij bij voortgeschreden vaardigheid een bit toestaat.
Dat Monty Roberts niet tot natural gerekend mag worden en dat een woestijnmodel hakken onder een paard in een natte NL-kleipolder natuurlijk is.
Dit terwijl het hele paard niet ´van nature´ in NL voorkomt en de mens niet ´van nature´ op diens rug wil.

Wát is in vredesnaam de ínhoud van ´van nature´???

hc

Nederland en België mogen dan wel ongeschikt zijn als natuurlijke leefomgeving voor paarden (uitgezonderd de rassen die wel van nature voorkomen in bepaalde gebieden zoals de konikspaarden en de friezen, hoewel ik begrepen heb dat de konikspaarden ook niet volledig van nature voorkomen in nederland, maar eigenlijk gedomesticeerde verwilderde paarden zijn, die ze terug uitgezet hebben... Afin het zij zo), maar dat wil toch niet zeggen dat we daarom geen recht hebben om paarden te houden en te verzorgen, zo dicht mogenlijk aangesloten bij hun natuurlijk behoeften.

Natuurlijk is een middel, geen doel. Het paard is van nature niet gemaakt om mee te rijden, maar het grootste deel van de bevolking houd wel paarden om ermee te rijden. Als je het dier dan een opvoeding en woongelegenheid geeft die zo dicht mogenlijk aanlsuiten bij hun natuurlijke behoeften is dat toch des te beter... Ja onze paarden hebben hoefonderhoud nodig. Onze lage landen zijn landen die te zompig zijn om de hoeven niet te onderhouden... De hoeven zien niet voldoende af en moeten daarom wel onderhouden worden door ons...

Een bit wel of niet gebruiken heeft mijn inziens niets met natuurlijk te maken... Communiceren met je paard op de manier zoals paarden onder elkaar communiceren heeft des te meer te maken met natuurlijk. En nee, paarden rijden onderling ook niet op elkaar, maar komaan zeg, overdrijven is ook een kunst...
Hetzelfde met boomloos zadel, zadelloos of zadel met boom rijden, heeft mijn inziens niets te maken met natuurlijk. Iemand die bitloos & boomloos rijdt en zijn paard op blote voeten heeft lopen is niet per definitie een natural te noemen... Want je kan nog altijd dwang gebruiken ook al rij je bitloos en boomloos, ook al staat je paard op blote voeten...

En onze kuddes zijn inderdaad niet de paardenkuddes die in het wild leven... Ze zijn door mensen samengevoegd en hebben maar met elkaar te leven, en zijn alles behalve natuurlijk... Er lopen vaak alleen maar merries of merries & ruinen en in enkele gevallen eens een veulen bij...

Als we echt willen dat paarden leven zoals ze in het wild leven moeten we ze vrij laten... maar ik vrees dat landjes al belgië en nederland en nog héél wat europese landen daar gewoon niet meer voor voldoen... Wij mensen hebben al een te grote invloed gehad op onze aardbol, we hebben al zoveel vernietigd...

Laat ons gewoon proberen om onze paarden op een zo gezond mogenlijke manier te houden, die zo dicht mogenlijk aansluit bij hun natuurlijke behoeften.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:55

Terug naar het onderwerp; ´van nature niet integer´. De term heeft geen inhoudt, roept een vals voelgoed op, voedt een informatiekloof = níet in het welzijnsbelang van het paard.

hc

Ik denk ook dat de gemiddelde eigenaar niet in het belang van het paard denkt, HC, en dat is overal. Een paard koop je voor jezelf, voor je eigen plezier. dat zal in jouw omgeving idem dito zijn, je wilt toch niet zeggen dat jouw dieren gehouden worden ter redding van het paard puur nature?...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:38

Huertecilla schreef:
Ik schrijf nergens dat ik er niets mee kan of dat het van mij niet zo hoeft. Ik vind kennis van de combi PNH1 + Inge Teblick´s boek basiskennis voor een íeder die met paarden omgaat. De kénnis is waar het om gaat, niet de wortelstok niet de klikker.
De kwaliteit ligt in het gebruík. Niet in het ding, niet in het goedegevoel wat de wapperaar erbij heeft.
Niet in de emotie van ´natuurlijk´ noch in het erbij horen ervan, maar in kennis, kunde en vaardigheid.

hc

Ik ben het grotendeels eens met wat je hier schrijft hoor! Maar wanneer wordt 'van nature' inhoudloos... toch pas als je je paard 'natuurlijk' gaat houden volgens de voorgeschreven normen zonder er verder over na te denken... Wij houden onze paarden al jaren natuurlijk. Maar wel met beleid, hiermee wil ik zeggen dat hier echt is over nagedacht en we niet klakkeloos één of andere goeroe volgen die zegt dat het zo hoort omdat je dan binnen het plaatje natuurlijk past. Zo ook met Natural horsemanship. Het gaat niet om het equipment, het gaat niet over de 'kunstjes' die je paard kan, maar het gaat volledig over de communicatie tussen paard - mens. Die communicatie is niet natuurlijk, maar het feit dat je je verdiept in de taal die het paard spreekt wil toch zeggen dat je je bewust bent dat paarden en mensen geen natuurlijke combinatie vormen. Daarmee ook dat ik vind dat je moet trachten om de natuur zoveel mogenlijk te benaderen, zonder daarbij met oogkleppen op te gaan lopen, en klakkeloos dingen te gaan doen die een bepaalde 'goeroe' voorschrijft omdat die zegt dat het zo hoort...

Ik denk dat je gewoon moet proberen kritisch te blijven en zelf moet leren nadenken. Daarom vind ik parelli ook natuurlijker dan bijvoorbeeld monty roberts. Het is niet voor niets dat hij de level pakketten weg gedaan heeft! Je zag vaak dat studenten de verkeerde conclusies begonnen te maken, en waar het spelen met paarden meer begon te lijken in paarden kunstjes te laten doen. Dus zelfs al volg je een pakket, blijf zelf nadenken en kritisch, want als je dat niet meer bent dan is natuurlijk volgens mij ook hersenloos...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:28

willeke_nijs schreef:
Want je kan nog altijd dwang gebruiken ook al rij je bitloos en boomloos, ook al staat je paard op blote voeten...

...en jij denkt dat paarden geen dwang, geen druk gebruiken onderling?
Zoals ik de paarden hou, 24/7 buiten in een stabiele haremgroep gaat alles zonder ´kleer´scheuren doch R- en P+ zijn zeker zo vaak te zien als P- en R+. Ook E uiteraard; negeren, gaat wel over.
Het onevenwichtig gebruik van R+ is.... onnatuurlijk Cool

Zo gezonde mogelijk houden, met zo min mogelijk schade berijden, is allemaal niets unieks voor ´natuurlijk´.
Dat zo min mogelijk schade berokkenend is zelfs dé pilaar onder wat Caprilli ontwikkelde.
Ik denk dat het aantal ´naturals´ in NL wat ´the Caprilli Papers´ daadwerkelijk bestudeerd heeft op de vingers van één hand te tellen is omdat het voor ´traditioneel´versleten wordt.
Goed voorbeeld van wat Randalinpony noemt, de infokloof, want het is paardgericht en heel leerzaam voor goed paardrijden Pling
Wat Caprilli schrijft is meer ´van nature´ dan wat bij alle rijden wat onder die vlag vertoond wordt Knipoog

´Natuurlijk´ paardrijden is noch een middel noch een doel maar een begripsverwaring: het begrip natuurlijk sluit per definitie de (culturele) mens uit.

@detour: lees de openingspagina op mijn site Pling

hc

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:21

@HC, dwang niet, druk wel... Maar ik bedoel met dwang het paard echt dwingen tot overgave, of het paard dwingen dmv mechanische hulpmiddelen voor iets waar wij beter van worden, maar niet het paard. Druk gebruiken paarden onderling ook, heel het leerprincipe is gebaseerd op die druk die paarden onderling gebruiken, maar dat vind ik geen dwang...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 19:19

willeke_nijs schreef:
@HC, dwang niet, druk wel... Maar ik bedoel met dwang het paard echt dwingen tot overgave, of het paard dwingen dmv mechanische hulpmiddelen voor iets waar wij beter van worden, maar niet het paard. Druk gebruiken paarden onderling ook, heel het leerprincipe is gebaseerd op die druk die paarden onderling gebruiken, maar dat vind ik geen dwang...

Ik hou me liever aan de correcte gedragsterminologie; hiervoor P+ en dat zie ik net zo vaak als de andere vormen.
Zie de uitleg onder het kopje ´je krijgt wat je beloont´ op mijn site als het je niets zegt.

Verder kan je het draaien zoals je wil, maar het is ALLEMAAL manipulatie om het paard zover te krijgen ons heen te sjouwen waar wij dat willen hoe wij dat willen.

Ter relativering van ´mechnische hulpmiddelen´ en ´ijzervrij´:
Vorige week stond mijn zoontje zijn paard lekker te krabben met een oefenzwaard. Ze vond het héérlijk. Dat het mechanische hulpmiddel een stalen zwaard was, ervaarde ze als positief want het werkte prima, beter dan een hand Haha!

hc

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:58

HC ik ga je website eens lezen wanneer ik tijd heb, want da's toch een hele boterham. Kan je even uitleggen wat je bedoeld met P+?

Mechanische hulpmiddelen kunnen idd als positief ervaren worden als er geen dwang op het paard gelegd wordt... en hiermee bedoel ik dan in het geval dat jij beschrijft dat het paard gewoon los staat en het gekroeld wordt, en op het moment dat het paard weg wil, ook weg kan. Mijn paard vind het ook heerlijk als ik met mijn stalen krukken krab op haar gevoelige plaatsjes. Ze kan dan echt genieten...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:48

De hengst die zijn rivaal bij de strot pakt, hem achterover gooit en zich dan bovenop hem strort, wat is dat?

De merries die al gillend en brullend op elkaar inhakken omdat de rangorde op zeker moment niet meer vast lijkt te liggen - net zolang tot een zich overgeeft, wat is dat?

Wat mij betreft is geweld, of dwang zeg maar, in kwestie van rangordeperikelen gerechtvaardigd - precies omdat het de taal is die paarden dan spreken.
Uiteraard alleen als ik uitgedaagd word, helemaal niet zo vaak als je zou verwachten.

Om het paard al die andere dingen te leren, die niet binnen zijn natuurlijk bereik vallen, vind ik persoonlijk het gebruik van dwang averechts werken.
Onbekend= angst. Dus dan begint het met wegnemen van de angst, en daarna het zoeken naar de weg van het begrip van het paard.
Dat ben ik ook als de 'betere' diersoort verplicht aan mijn paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 21:28

randalinpony schreef:
Onbekend= angst.

Voor veel mensen wel, voor mijn paarden vaak niet Knipoog

Voorzichtige nieuwsgierigheid is de norm met een tikje gelatenheid bij de dames en een tikje waarschuwend optreden bij meneer.
De dames laten het ook allemaal graag aan hun bink over. Zij zijn met 5 x zoveel ogen maar letten minder op dus de dames samen ontdekken net zo vaak iets nieuws als hij. Erg leuk is hoe zij hem erop af 'sturen': met zijn allen gaan staren en omkijken zo van 'kom je nog?!' Doorgaans slaakt hij dan een keíharde gil en stuíft waar dan ook op af want hij heeft nog geen idee ROFL

Als er écht iets is, een roedel verwilderde honden, een jager langs de rivier, een hoogwerker bij de brul of verzin het, dan stuurt hij de meiden weg en gaat aan de rand van zíjn land heel imponerend staan doen.

Iets vreemds is potentieel gevaar, dus reden voor voozichtigheid, doch om niets vluchten is nodeloze energieverspilling waarbij hengsten beroepsstraatvechters zijn die ook wolven gewoon áánvallen.
Dat is het programma. Door hen een veilige omgeving te geven weegt het potentiële risico steeds minder zwaar.
Wat ík hier bij de dames zie echter zal zonder meer beïnvloed worden doordat ze met de zekerhied van hun sterke macho leven. Ze wéten dat hij hen zal verdedigen.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:39

randalinpony schreef:
Wat mij betreft is geweld, of dwang zeg maar, in kwestie van rangordeperikelen gerechtvaardigd - precies omdat het de taal is die paarden dan spreken.
Uiteraard alleen als ik uitgedaagd word, helemaal niet zo vaak als je zou verwachten.

Ik vind geweld nooit gerechtvaardigd. Ik kom hier ook nooit situaties tegen waarbij ik meer moet doen als mijn stem verheffen of eens wat arm of touwzwaaien.
Het is niet omdat die paarden onderling vrolijk knokken bij momenten, dat dat 'taalgebruik' is dat je als mens kan gebruiken. Je wil toch niet dat ze je ooit in paardentaal van antwoord dienen?
Je oogst wat je zaait op een dag. De meeste paarden zijn misschien sufferds op dat vlak, maar als ik mijn ruin in onze totaal geweldloze relatie nu ineens zou slaan, dan zou hij zich verdedigen, eveneens met geweld. En terecht..de afspraken is nl. geen geweld, langs twee kanten, en dat gaat prima zo. Ook met de twee hengsten trouwens, dat maakt geen verschil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 07:31

´Geweld´ is weer een vertroebeling van de kern.

Paarden gebruiken fysieke P+ en ook de drijging; R-. Daar is op zich niets mis mee. Ook niet om dit als mens toe te passen mits op maat, prompt en zonder emotie.
Er is alleen een ethisch probleem mee; vínd je dat het kan?
Ook is stemverheffing een vorm van P+.

Het woord ´straf´ geeft goed aan hoe associaties op basis van onvoldoende kennis leidt tot begripsverwarring.
Vanmorgen heb ik mijn hengst afgestraft; geen worteltje want hij stond te dringen Knipoog
Hij vond dat verschríkkelijk en deed gelijk enorm zijn best Lovers

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:44

Voer jij je hengst uit je hand, HC?