FAstfood: Slobber met een rietje of in een MC Dobnald broodje.
Komt goed!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Myour schreef:Touwhalsters en bitloze optomingen is dan ook wel het enige hoor.
detour schreef:Al kan ik met al die nieuwe dingen ook geen drol. Een carrotstick kan best een bananastick worden, een zadel met boom heeft al eeuwen goed werk geleverd en ijzers ook.
Dus van mij hoeft het ook niet zo...
randalinpony schreef:Wat denken jullie voor de eerste kliniek in plastische chirurgie bij paarden?![]()
die dingen heb je aan beide kanten van het verhaal.
Huertecilla schreef:Het is een onwijs goed verkopende sector in boeken, DVD´s, trainingen, workshops en een groeimarkt in lesgeefmensen zonder enige kwaliteistindicatie.
Ook van het ´natuurlijk´ bekappen roken schoorstenen.
Huertecilla schreef:Het paard is gebaat bij een eigenaar die zich beseft dat paardgericht rijpaardhouden niet zo makkelijk is en helemáál in NL érg hoge eisen stelt aan de inzet van die eigenaar.
Het paard is gebaat bij een ruiter die zich beseft dat paardrijden schadelijk is voor dat paard en dat er dus alles aan gedaan moet worden het correct te doen.
Huertecilla schreef:Idem wel/geen bit of vage bitloze optomingen. Bitloos óm het bitloos zonder kennis van correct rijden is![]()
Boomloos óm het boomloos zonder kennis van wat het concept níet is, is![]()
Natuurlijk bekappen óm het goede gevoel van ijzerloos terwijl het paard strompelt over split is![]()
Dekenloos een paard op een plek waar het vanwege insecten om te begínnen niet hoort te staan is![]()
Daar is gewoon wat loos mee![]()
Omdat ´van nature´ inhoudsloos is en een voelgoed marketing term is, is juíst de goed bedoelende ruiter zeer makkelijk verleid tot keuzes die goed voelen maar slecht zijn voor het paard.
Surf maar eens kritisch en zonder ´wij-gevoel over de topiclijst op dit subforum.
Nogmaals: onthoudt dat ´van Nature´ en paardrijden in NL niet rijmen en DENK!
hc
Citaat:Ik vind kennis van de combi PNH1 + Inge Teblick´s boek basiskennis voor een íeder die met paarden omgaat. De kénnis is waar het om gaat, niet de wortelstok niet de klikker.
randalinpony schreef:De term 'traditioneel' is natuurlijk weer bedacht om een onderscheid te maken, 'wij' afgezet tegen 'zij'.
'Normals'.![]()
Zodra de wereld in zulke klassen wordt ingedeeld, zet dat de verhoudingen zonder meer op scherp.
En dat houdt dan ook weer in dat even over de muur snuffelen, om te kijken of die ene al duizenden jaren bestaande techniek niet voor jou paard werkt, niet meer kan.
Dus is de 'Natural' die in de sekteval trapt, veroordeeld tot nog meer DVD's, nog meer boekjes.....
Huertecilla schreef:Bandida schreef:Het is maar een term HC. Gekozen om topics met een bepaalde inhoud mee te groeperen. Gaat dit topic niet over hoe je de gemeenschappelijke deler in die groep dan wel kan definiëren?
Juist.
Het vreemde fenomeen doet zich voor dat Pat Parelli als zijnde NH bekritiseerd wordt omdat hij bij voortgeschreden vaardigheid een bit toestaat.
Dat Monty Roberts niet tot natural gerekend mag worden en dat een woestijnmodel hakken onder een paard in een natte NL-kleipolder natuurlijk is.
Dit terwijl het hele paard niet ´van nature´ in NL voorkomt en de mens niet ´van nature´ op diens rug wil.
Wát is in vredesnaam de ínhoud van ´van nature´???
hc
Huertecilla schreef:Ik schrijf nergens dat ik er niets mee kan of dat het van mij niet zo hoeft. Ik vind kennis van de combi PNH1 + Inge Teblick´s boek basiskennis voor een íeder die met paarden omgaat. De kénnis is waar het om gaat, niet de wortelstok niet de klikker.
De kwaliteit ligt in het gebruík. Niet in het ding, niet in het goedegevoel wat de wapperaar erbij heeft.
Niet in de emotie van ´natuurlijk´ noch in het erbij horen ervan, maar in kennis, kunde en vaardigheid.
Idem wel/geen bit of vage bitloze optomingen. Bitloos óm het bitloos zonder kennis van correct rijden is![]()
Boomloos óm het boomloos zonder kennis van wat het concept níet is, is![]()
Natuurlijk bekappen óm het goede gevoel van ijzerloos terwijl het paard strompelt over split is![]()
Dekenloos een paard op een plek waar het vanwege insecten om te begínnen niet hoort te staan is![]()
Daar is gewoon wat loos mee![]()
Omdat ´van nature´ inhoudsloos is en een voelgoed marketing term is, is juíst de goed bedoelende ruiter zeer makkelijk verleid tot keuzes die goed voelen maar slecht zijn voor het paard.
Surf maar eens kritisch en zonder ´wij-gevoel over de topiclijst op dit subforum.
Nogmaals: onthoudt dat ´van Nature´ en paardrijden in NL niet rijmen en DENK!
hc
willeke_nijs schreef:Want je kan nog altijd dwang gebruiken ook al rij je bitloos en boomloos, ook al staat je paard op blote voeten...
willeke_nijs schreef:@HC, dwang niet, druk wel... Maar ik bedoel met dwang het paard echt dwingen tot overgave, of het paard dwingen dmv mechanische hulpmiddelen voor iets waar wij beter van worden, maar niet het paard. Druk gebruiken paarden onderling ook, heel het leerprincipe is gebaseerd op die druk die paarden onderling gebruiken, maar dat vind ik geen dwang...
randalinpony schreef:Onbekend= angst.
randalinpony schreef:Wat mij betreft is geweld, of dwang zeg maar, in kwestie van rangordeperikelen gerechtvaardigd - precies omdat het de taal is die paarden dan spreken.
Uiteraard alleen als ik uitgedaagd word, helemaal niet zo vaak als je zou verwachten.