[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:45

Anouar15 schreef:
De laatste tijd is Anouar zo vervelend tijdens het bekappen. Hij geeft netjes z'n voetjes, maar daarna gaat hij steeds helemaal achterover hangen en bijna liggen.
Ik hou z'n voet dan vast en beloon hem uitbundig als hij wel netjes blijft staan. Ik zet z'n voet regelmatig op de grond om even uit te rusten (niet op het moment dat hij zo gaat hangen) Maar hij blijft het doen.
Op een gegeven moment was ik het zat (ook niet zo lekker voor m'n rug) en heb ik een hooinet voor z'n neus gehangen. Toen ging het goed.
Maar waarom doet hij dit ineens en hoe kan ik zorgen dat hij het niet meer doet?

Shy deed dit ook en ik heb gewoon volgehouden, nu blijft ze gewoon staan ook zonder eten en zelfs buiten.
Als je nu telkens een hooinet geeft kan hij dat zien als beloning voor het vervelend doen, of zie ik dat nou verkeerd

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:47

Dat vind ik moeilijk. Wanneer ziet hij iets nou als een beloning voor welk gedrag.
De normals zullen zeggen, geef hem een schop onder z'n kont.
Maar ik ben meer van het belonen ipv straffen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:53

ik hoor ook geregeld dat ik fout bezig ben omdat ik "verkeerd" gedrag beloon, dat hoort nu eenmaal bij natural zijn denk ik, wat normals als verkeerd gedrag zien, zijn wij anders.....

Ik ga me maar weer es nat laten regenen, 1 voordeel: ben ik lekker alleen op stal (hoop ik)

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:58

Anouar15 schreef:
Dat vind ik moeilijk. Wanneer ziet hij iets nou als een beloning voor welk gedrag.
De normals zullen zeggen, geef hem een schop onder z'n kont.
Maar ik ben meer van het belonen ipv straffen

Ik vindt het dus ook moeilijk om een lijn te trekken.
Als Shy ging hangen gaf ik wel een schop onder der hol, tja als het touw breekt en ze achterover valt is de ramp niet te overzien en wijken voor druk zat er toch goed in.
Maar als ze bang is bv komt iemand onverwachts het dijkje af rennen (grrr kinderen) dan gaat ze over op rightbrained en dan is het hopeloos.
Volgens Nico is het hangen trouwens ook 1 van de dingen waarom haar nekwervels zo verschoven waren.
Nu heb ik haar meestal los staan met het touw om het hek heen maar wel los.
En ze is nu al beter in haar reactie nu springt ze eerder met 4 benen in spreidstand dan te gaan hangen

Tja hoe een paard denkt weet niemand dus wanneer zij iets koppelen aan een verkeerd gedrag kan je eigenlijk dus niet met zekerheid zeggen

Deze vondt ik wel erg toepasselijk Afbeelding

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:17

Hij gaat niet aan het touw hangen, maar gewoon op z'n kont zitten, het touw komt niet eens op spanning en hij doet het ook als hij los staat.

Het is ook geen paniek of schrikken. Eerst houdt hij z'n voet netjes ophoog en dan gaat hij steeds helemaal achterover en zakt hij door z'n achterbenen. Ik ben altijd bang dat hij gaat liggen

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:39

Anouar15 schreef:
Hij gaat niet aan het touw hangen, maar gewoon op z'n kont zitten, het touw komt niet eens op spanning en hij doet het ook als hij los staat.

Het is ook geen paniek of schrikken. Eerst houdt hij z'n voet netjes ophoog en dan gaat hij steeds helemaal achterover en zakt hij door z'n achterbenen. Ik ben altijd bang dat hij gaat liggen

Oh het hangen was meer als voorbeeld bedoel
Ik bedoel niet dat hij gaat hangen maar ik had het over dat schop onder de hol verhaal

Dat zitten deed Shy eerst ook maar ik ben gewoon door gegaan en nu is het over, of dat bij jou het geval is weet ik niet je kunt het proberen.
Anders moet je toch een oplossing vinden die wel werk bij jullie.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:44

En anders toch maar gewoon een hooinet. Als ik meteen een hooinet ophang als ik ga bekappen is het niet echt een beloning voor het 'zitten' want dat heeft hij dan nog niet gedaan

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:55

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:02

Anouar15 schreef:
En anders toch maar gewoon een hooinet. Als ik meteen een hooinet ophang als ik ga bekappen is het niet echt een beloning voor het 'zitten' want dat heeft hij dan nog niet gedaan

dat is denk ik ook de goede oplossing

Cookies

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:13

Nou Jackie is net weg. Ze heeft alle paarden bij ons op stal de tanden gevijld. Wat een klus. Mijn 2 jonge paarden gingen voor het eerst en ze vonden het nogal spannend. Dus die hebben een roesje gekregen zodat Jackie op haar gemak kon vijlen en dat de paarden dan een goede eerste keer hadden. Ging supergoed. Ponto krijgt standaard een anders breekt ie de stal af. Dus dat ging nu ook allemaal vlekkeloos. Geen ge-emmer. Binnen no-time was het weer uitgewerkt en stonden ze er weer vrolijk bij. En gingen gelijk eten. Bij het paard van mijn vader moest een kies getrokken worden die zat los. Jemig wat een joekel van een kies zeg. Dus gelijk het probleem van het slecht willen eten ook opgelost.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:14

Anouar15 schreef:

ik hang bij Veseo en Rex ook altijd een hooinet op. Dat is voor mij een stuk rustiger. Ze hebben niet zoveel geduld en ik heb een slechte rug. Met het hooinet erbij staan ze perfect stil.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:14

ja hoor en weer gebeurt het: de hele dag regen, ik 3 x zeiknat geregend en nu schijnt de zon dat is van de week al wel 5 x gebeurd dus.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:15

Zon? Waar? Hier niet

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:25

promptertje schreef:
Arno, fijn dat je zomaar ineens lekker gereden hebt! Is vast voor herhaling vatbaar, en met Parelli kun je er naar toe werken dat ook het opstappen geen probleem meer is. Was Volare niet zadelmak? Want dan heb je er zomaar nog een rijpaard bij .

Eh... Parelli zegt dat je moet afstijgen zodra je er ook maar aan denkt. Bij Volare denk ik al aan afstijgen als ik hem op 100 meter afstand in de wei zie staan
Bovendien wil ik hem eerst flink wat rust geven. Hij is al op z'n eerste voor de kar gezet, ik weet niet wat voor letsel dat aangericht heeft, maar ik wil hem eens goed bij laten komen.

Heb net 5 palen van 2m.50 opgehaald bij de boerenbond... morgen een stukje wei afzetten voor Volare.
Ze zijn alleen verrekte lastig mee te nemen op de ligfiets. Allemaal boze automobilisten...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:27

Zie het al voor me met die ligfiets

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:27

hier wel stukken blauw en zonnetje
ik zou bijna teruggaan naar stal

heeft er nog iemand een ongebruikte vouwfiets staan waar ie wel vanaf wil???

@Arno jij hebt een ligfiets èn je rijdt paard???????? dat is apart, ligfietsen zijn grote vijanden van paarden doorgaans.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:28

Ligfietsen vallen nog mee, die bananenfietsen zijn pas erg

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:30

ja die rijden hier veel, ook met zebraprint......

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:32

Ik had eerst een brommer. Maar na een tijd dacht iedereen volgens mij dat ik een of andere idioot was die het leuk vond om 's ochtends weg te rijden en een paar uur later totaal bezweet en onder de olie weer lopend met dat onding in mijn hand weer terug te komen.
En voordat ik naar school ging... had ik nog een autootje, maar toen had ik nog geen paard

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:32

Ik kom altijd een gele tegen. Anouar vind ze niet leuk, maar rent er niet voor weg. Tot ik laatst met een paar andere ging rijden, die paarden waren er wel bang voor en het scheelde niet veel of we waren met z'n allen de Fransekampweg op gevlogen (op een doordweekse ochtend, heel veel vrachtwagens dus)
Als de andere paarden in paniek gaan rennen gaat Anouar ook.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:33

Ik heb eigelijk ook een brommer, maar daar rijdt m'n vader mee naar z'n werk, is een stuk goedkoper dan de auto.
Ik vind de fiets het makkelijkst, die kan je overal kwijt en hij kost niks

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:34

Morrie gaat echt aan de kletter voor zo'n banaanding, 1 x per jaar organiseren die lui een rit, en die komt altijd bij ons langs,.......

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:37

Ik heb ze ook wel eens langs zien komen, allemaal verschillende kleuren. Gelukkig was ik toen niet met Anouar

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:38

ik ben jaren geleden 2 x geopereerd (aan m'n handen) door een neuroschiriug in Gooi Moord die maar zat te zeuren dat paardrijden zo gevaarlijk was, hij zag ze altijd aan de hol gaan..... het werd duidelijk waarom toen ie vertelde dat ie een ligfiets had

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:46

Waarom geeft bokt nou steeds Error