De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 18:03

Penny oma heeft zowaar wel 4 kruizingen overleefd! Ze heeft een heel rondje door t bos gemaakt.
Ik ben trots op haar ! Voor de eerste keer ècht alleen naar buiten.

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:06

Zondag kwamen we de andere Merens uit de buurt tegen. Gelukkig de camera mee:

Afbeelding

Niet helemaal scherp, helaas.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:36

Toch leuk Am! *hihi..leadrope lijkt paars op de foto!*

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:41

nienke07 schreef:
Toch leuk Am! *hihi..leadrope lijkt paars op de foto!*

dit is ook heel erg paars! En een gewoon halstertouw, hoewel gewoon ,extra lang Gevonden door mijn Penny, goed he

De blauwe had ie zondag om ,met handpaarden!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:47

AM: En rijdt je moeder dan op Andor of Merrit. Op Andor zou ik helemaal een stunt vinden nl.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 11:23

opala schreef:
AM: En rijdt je moeder dan op Andor of Merrit. Op Andor zou ik helemaal een stunt vinden nl.

Nee ,daar gaat ze niet op

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:08

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:19

Nooit van gehoord.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:48

Geen idee wie dat is

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:32

Isa, hondenpoep ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen onder Flans hoefjes

Opala, mag ik vragen waarom jij het juist voor een rit doet en niet erna?

Angela, ook bedankt voor je reactie. Wel fijn zeker dat je weer in de bak zonder schoenen kunt rijden? Jaha, met 1 hand typen is idd niet fijn Ik hoop dat de operatie meevalt! Fijn dat vriendlief je met de paarden goed helpen kan.

Cookies, wat een ondeugd dat hij de wei in smeerde Maar als je t zo bekijkt is het wel een goed teken

Antheman, mooi dat je een osteopaat hebt gevonden Ik ben benieuwd hoe dat verloopt. Lekker les vandaag! Leuke foto! Bij ons in de buurt zie ik er ook wel eens 1 rijden. Mooi Die bekapper ken ik ook niet..

Gisteren heeft Jan lekker op Flanna gereden en ik op ons bijrijdpaard Fluitje (v.d. maandag). Flan kreeg toen ze op stal stond een bloedneus. Voor t eerst dat ze dat had. Vond t wel en sneu gezicht

Vanavond is t mijn beurt weer....

Ik dacht altijd dat voorhoeven sneller sleten. maar als we gemend hebben lijkt t wel of het achter wat harder slijt.....

A.s. zaterdag is Flan lintjespaard bij een onderlinge wedstrijd voor manegeruiters op stal. Iedere x verzint ze weer iets anders. Nu mogen wij met flan en wagen komen 'op draven'

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:38

Antheman schreef:
Penny oma heeft zowaar wel 4 kruizingen overleefd! Ze heeft een heel rondje door t bos gemaakt.
Ik ben trots op haar ! Voor de eerste keer ècht alleen naar buiten.

Wat goed van je moeder zeg. Super!!!

Leuk dat je nog een Merens tegen kwam in het bos. Wat heeft ze onder haar kont zitten, een soort schaapzadel??

@ Jellie, he bah een bloedneus, dat vond ik altijd maar eng bij een paard, heb je de oorzaak nog kunnen achterhalen?

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:44

Jellie schreef:
Opala, mag ik vragen waarom jij het juist voor een rit doet en niet erna?

Gewoonte

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:50

opala schreef:
Gewoonte

thanx!

Cookies, ik heb de oorzaak jammer genoeg niet kunnen vinden. Een stalgenootje zei dat het mss kwam omdat ze tijdens het rijden flink liep te briezen van enthousiasme... en dan kan er een bloedvaatje geraakt zijn. Soms kan het ook door temp. verschillen komen maar ze had gisteren niet meer buitengestaan Ook schijnt het wel eens voor te komen als ze een virusje onder de leden hebben
IIg een stalgenootje mailde net, die had even gekeken. Maar ze zag er niets meer zitten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:11

Nou ja hopen dat het een eenmalige actie was met die bloedneus. Kylia (moeder van Vesje) heeft eens een week achter elkaar een bloedneus gehad. Daar kreeg ik het op een gegeven moment wel benauwd van. Bleek dat ze een wondje in haar neus had En aangezien ze overal die giechel insteekt ging het elke keer weer kapot.
De overgang van kou naar warmte kan en een geknapt haarvaatje kan ook wel eens voorkomen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:18

Een paard bij ons op stal heeft rotstraal aan de beide achterhoeven. De smid kwam natuurlijk weer met het geijkte advies om de boel te teren en droog te houden.
Nu was het gisteren rotweer, en vond het baasje van het paard het beter om het dier vandaag binnen te laten staan. Dat is toch een vreemde redenatie? In de stal stikt het ook nog eens van de bacterieen en een hele dag op stal vind ik ook geen fijn plan voor een paard van 1,5 jaar.

Vandaag is het mooi weer, dus ben heel benieuwd waar het paard vandaag heeft gestaan....

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:47

Cookies, zoo 1 wk een bloedneus achter elkaar is niet fijn zeg
Maar goed dat de oorzaak zo'n owndje was.

Een paard bij ons van stal heeft hoefkanker. Voor de 2e x dit binnen een jaar. Toen zijn hoeven weer achteruit gingen mocht hij ook al niet meer op de wei. ZIjn stal werd wel 2x daags opgemaakt/gestrooid en alle mest eruit.
In september had hij t weer gekregen eigenlijk aan 1 hoef. Hij zou 2 wk weg blijven. Hij is nu nog niet terug en staat nog in de kliniek.
Heb t idee dat die mensen enorm aan t lijntje gehouden worden....

Flan was eerst ook gevoelig op rotstraal. Ik ben benieuwd of ze t nog krijgt nu ze NB wordt. Maar onze TB raadde toen wel aan op preventief te teren maar toen ze rotstraal had raadde hij het wel af....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:48

De TB en de DA kwamen beide met het teren. Eerst goed schoonmaken, daarna teren. Zelf zou ik dat niet snel doen denk ik.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:01

Nee niet teren dan sluit je de bacterie in. Deze bacterie gedijt het beste als er weinig zuurstof is. Dus openhouden die boel. De losse flapjes van de straal eraf snijden zodat er geen plooitjes ontstaan waar de bacterie in kan gaan zitten broeden. Elke avond flink wassen en daarna goed droogmaken. Dan betadine erin of egyptische zalf. En vooral: LOPEN. Beweging is echt het beste.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:04

Dat leek mij ook al

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 16:17

Jubel stemming hier!

Ik had weer les (moeders natuurlijk ook)
We hebben het recht richten geoefend.

Dat Andor de volte rechtsom niet kan , komt omdat hij rechtsom zo stijf als een hoepel is.

Ik heb geoefend met een hele moeilijke oefening:
linksom rijden ,maar rechtsom buiging vragen. Dit om die bewuste schouder dan naar voren te rijden.
Daarna op zijn moeilijke kant, dat ging steeds beter!

ik dacht eerst dat ik hem de verkeerde kant opstuurde.
Maar na wat wennen lukte het aardig.

Volgende keer gaan we grondwerk doen, ook met rechtricht oefeningen en daarna gaat ze me leren te longeren met dubbele lijnen.

Klinkt goed toch

Moeders was nog in de jubel stemming en heeft bak gehobbeld .Zij was aan het werken om zo min mogelijk te doen. Ging ook heel erg goed.
En daarna wilde ze even naar buiten en de beruchte kruispunten doen en die gingen feilloos!

Zo leuk om les te hebben!!

En nu even bijlezen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 16:21

Cookies schreef:
Nee niet teren dan sluit je de bacterie in. Deze bacterie gedijt het beste als er weinig zuurstof is. Dus openhouden die boel. De losse flapjes van de straal eraf snijden zodat er geen plooitjes ontstaan waar de bacterie in kan gaan zitten broeden. Elke avond flink wassen en daarna goed droogmaken. Dan betadine erin of egyptische zalf. En vooral: LOPEN. Beweging is echt het beste.

Precies!

Goed de rotstraal eruit (laten) snijden!
En lekker de wei op en veel bewegen met dat beest . Erop en rijden maar.

Stal is juist funest.

Maar ja ,traditionele mensen doen het al eeuwen zo, dus het zal wel goed zijn he

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 16:25

Cookies schreef:
Leuk dat je nog een Merens tegen kwam in het bos. Wat heeft ze onder haar kont zitten, een soort schaapzadel??

@ Jellie, he bah een bloedneus, dat vond ik altijd maar eng bij een paard, heb je de oorzaak nog kunnen achterhalen?

Ik geloof dat ze op een Orthoflex rijdt. En dat schaap heeft ze speciaal over laten vliegen .

BLoedneuzen vind ik ook eng hoor! Bij paarden dan.
Heb altijd gehoord dat je daar goed mee uit moet kijken.

Jellie: plezier vanaaf hoor!

En het is toch juist goed dat de achterhoeven meer slijten? In principe zou dat wijzen op dat er achter meer gedragen wordt.
Maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de achterhoeven gewoon wat zwakker zijn.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:33

Ik denk ook dat een paard voor de kar achter meer draagt, alleen dan heeft ie zo min mogelijk last van de kar en heeft ie ruimte aan de voorkant om vooruit te komen. Toch?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:39

Antheman: gave foto, altijd leuk om een collega paard tegen te komen ! zeker als je dan ook je camera bij hebt! En super dat de les weer goed ging! Jullie komen er wel !

Jellie: als het er volgende week nog zo uit ziet (mijn vinger) dan hoef ik toch niet geopereerd te worden...hopen dat het goed blijft dus! Vriend lief is net zo gek met de paarden als ik, hij heeft er alleen door zijn eigen bedrijf minder tijd voor... Nu is het thuis voor hem dus overuren draaien.... lief he?

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:48

angela88 schreef:
Ik denk ook dat een paard voor de kar achter meer draagt

De motor van een menpaard zit achterin. Daar zetten ze mee af, daar maken ze snelheid mee.

Echter de voorhand heeft meer paard te verduren. En afhankelijk van hoe "goed" ze trekken of niet, kan een trekpaard meer op de voorhand gaan hangen bij het aanzetten via de borst (tuig).

Bij mij was het zo dat ik achter nooit ijzers heb gehad (de pony dan uiteraard) en voor was het wel "nodig" (toen wist ik nog niet beter). Voor sleten ze in ieder geval wel wat harder. Ook nu moet ik voor erg opletten. Ik heb bij tijd en wijlen ook alleen voorschoenen aan