[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:42

Hoe lang duurt die fase van kennismaken en laten zien dat je niet gevaarlijk bent? Hoeveel tijd denk je daarvoor uit te kunnen trekken?

Monty Roberts heeft deze methode ontwikkeld met name omdat het allemaal snel moest. Hij heeft met 20 minuten een zadel en een ruiter in het zadel. Hij werkt op ranches waar er in het verleden per seizoen honderden paarden zadelmak gemaakt moesten worden. Hij heeft geen tijd om maandenlang te gaan zitten tutten en te laten zien dat de mensen niet eng zijn. Hij wil de knokreacties voorkomen die ontstaan bij het inrijden van dieren die de tijd niet krijgen om rustig te wennen.

Gezien de manieren van opfok en opvoeding in Nederland, is de JU in Nederland niet nodig. Als het goed is, heeft het dier vanaf de basis al zoveel opvoeding genoten, dat je de verhoudingen niet rats-boem in 20 minuten recht hoeft te zetten.

Dat je de JU op andere manieren kunt bereiken is helemaal waar. Ik krijg in mijn ogen al een JU als ik de box inloop. Maar die is bereikt op andere manieren dan volgens Roberts.

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:15

Ik weet niet precies hoe lang het duurt, maar ik denk dat het per paard verschillend is.
ik heb het ook zo geleerd, het is vooral om de band met je paard te versterken, en om in vrijheid te werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:18

Ok, zet even een ding uit je hoofd. Join Up volgens Roberts is NIET de basis om de band te versterken en al helemaal geen basis voor de vrijheidsdressuur, al wordt hij helaas al zodanig door velen aangeprezen. De JU volgens MR hoort in handen thuis van een prof of iemand die weet waar hij mee bezig is, en is geen wondermiddel om opvoedkundige problemen bij een paard of gebrek aan kennis bij de mens die daar aan vasthangt weg te poetsen, hoe schattig het ook is als ze na een sessie als een hondje achter je aan lopen. De JU volgens Roberts mag je maximaal 3 keer in een PAARDENLEVEN op een paard loslaten, en niet drie keer in de week zoals sommigen hier op Bokt dat denken te moeten doen.

Grondwerk versterkt de band, de JU volgens Roberts is GEEN grondwerk maar een psychologische aanpak van paarden waarbij je een aantal knoppen bij een paard bedient waarop hij niet anders kan reageren dan totale overgave. Niets mis mee, bij een paard die dat nodig heeft. Heel veel paarden hebben dat NIET nodig, kunnen op andere manieren benaderd worden, als de persoon op de grond ook nog andere manieren weet om paardvriendelijk tot een paard door te dringen.

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:44

nee dat weet ik ook, alleen wat wij doen is anders dan de join up, de join up is een paard daarwerkelijk laten galopperen en dan uiteindelijk toelaten in de 'kudde'. wat ik doe is hem niet keihard laten werken, hij kan zelf weg als hij dat wil. maar ja je kan het niet zien, en ik kan het zo ook niet goed uitleggen, dus dan stop ik er maar over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:51

Als jij maar doorhebt dat wat jij aan het doen hebt geen JU is volgens MR, dan maakt het niet uit wat voor JU demonstraties je ziet en hoe hard je dat vindt, je kunt het iig een plaatsje geven, je schouders ophalen als iemand je wil overtuigen dat je vooral die JU volgens MR moet gaan doen, en gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent. Er is zoveel informatie inmiddels te vinden dat ik er iedere keer weer verbaasd over ben hoeveel mensen er nog nooit over gehoord hebben en het klakkeloos aannemen en vooral er daarna reclame over gaan maken.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:26

Ik volg dit topic ook al een tijdje en ook ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de JU allesbehalve een methode is om de band met je paard te versterken maar eerder iets is om snel resultaat te verkrijgen. Ik denk maar zo: Als je geen haast hebt met je paard, doe het dan rustig aan met behulp van grondwerk en andere oefeningen (en dus vooral veel TIJD met je paard doorbrengen) om de band te versterken en laat JU achterwege. Ik vond het altijd al enorm verbazend dat je een paard binnen een klein half uur volledig zadelmak kan maken met behulp van JU>> ik bedoel het klinkt dan erg logisch dat er dus een enorme druk op zo'n onbeleerd paard komt, want paarden zijn van nature helemaal niet zo volgzaam naar de mens toe, eerder wantrouwend toch zeker jonge dieren.

Even een nieuwschierigheidje naar Cassidy: weet jij of er al onderzoek is gedaan naar de psyche van het paard en het effect op de psyche van methodes als de JU. Ik weet dat er al gedragstudies gedaan zijn (zoals het boek: Het gedag van het paard) maar die beamen de JU nog als methode >> ben benieuwd of er ook al studies zijn die het juist afraden :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:40

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:23

Loba1 schreef:
Even een nieuwschierigheidje naar Cassidy: weet jij of er al onderzoek is gedaan naar de psyche van het paard en het effect op de psyche van methodes als de JU. Ik weet dat er al gedragstudies gedaan zijn (zoals het boek: Het gedag van het paard) maar die beamen de JU nog als methode >> ben benieuwd of er ook al studies zijn die het juist afraden :)

Bij mijn weten is er geen studie gedaan die het juist afraden. Maar dan weer aan jou de vraag, waarom zou je geld en energie verspillen aan een studie om aan te geven dat een bepaalde trainingsmethode niet werkt? Concentreer je op wat wel werkt, leg je oor te luisteren bij mensen die de weg hebben bewandeld en er van terugkomen. Hoef je geen paarden voor te gebruiken, kun je je energie richten op positieve dingen. Ik krijg de indruk dat de JU als wondermiddel snel genoeg gaat wegzakken. Wat ik zo begrijp in Amerika is dat MR niet meer zo populair is en ook QE II is er van afgestapt. Ben niet helemaal op de hoogte wie aan het Britse Hof nu volgen maar was dat niet Parelli?

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:10

Cassidy schreef:
Loba1 schreef:

Bij mijn weten is er geen studie gedaan die het juist afraden. Maar dan weer aan jou de vraag, waarom zou je geld en energie verspillen aan een studie om aan te geven dat een bepaalde trainingsmethode niet werkt? Concentreer je op wat wel werkt, leg je oor te luisteren bij mensen die de weg hebben bewandeld en er van terugkomen. Hoef je geen paarden voor te gebruiken, kun je je energie richten op positieve dingen. Ik krijg de indruk dat de JU als wondermiddel snel genoeg gaat wegzakken. Wat ik zo begrijp in Amerika is dat MR niet meer zo populair is en ook QE II is er van afgestapt. Ben niet helemaal op de hoogte wie aan het Britse Hof nu volgen maar was dat niet Parelli?

Ja zeker, de ervaring van andere mensen is uiteraard van groot belang :j Maar wat betreft het verspillen van geld en energie ben ik het niet helemaal met je eens, het is altijd goed dat iets wetenschappelijk kan worden vastgesteld :j Je wil niet weten hoeveel geld er in onderzoek wordt gestoken en dat is imo alleen maar goed, ook in onderzoek dat uiteindelijk niks vaststeld / laat zien, want geen resultaat is uiteindelijk ook een resultaat, dat is een typisch kenmerk van wetenschap. Maar daar zijn de meningen uiteraard over verdeeld :) wat opzich ook heel begrijpelijk is. Veel mensen zien het geld liever ergens anders verdwijnen, maar ik acht wetenschap en onderzoek als noodzakelijk toch zeker wat betreft de Gezondheid van mens en dier. Ik denk dat veel gedragsbiologen/dierpsychologen dit een uiterst interessant onderwerp zullen vinden en graag uit zouden willen zoeken wat er op dat moment in zo'n dier omgaat :) Maar dat is uiteraard maar een gedachte ;)

In ieder geval is er zeker een afname in de populariteit van MR en zijn JU, dat zegt zeker al veel :j

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:54

Psychologie is geen wetenschap, Freud was in zijn tijd erg goed, maar zou nu ronduit uitgelachen worden. Vandaar o.a. dat psychologie geen wetenschap is. Het was ook niet de wetenschap die bv ontdekte dat Apen voorwerpen gebruiken. Dat kwam uit het veld, door observatie van Mw. Jane Goodall, maar die werd in eerste instantie niet geloofd omdat ze toen nog geen wetenschappelijk erkende opleiding had. Pas toen een (proef) Aap in een laboratorium los kwam met een arm (ze binden deze dieren vaak een paar weken op een stoel vast om makkelijk te kunnen prikken) en begon te maaien met 'iets' in zijn handen naar de mensen met witte jassen waren de wetenschappers er wel in geïnteresseerd. Verhip, hij gebruikte een voorwerp om mee te slaan naar zijn 'verzorgers'.
Vroeger, en dat is nog een beetje zo, was veldwerk niet goed genoeg, inmiddels is veldwerk wel 'erkend'.

Ik werk met probleempaarden, en ben deze zomer (pas)gaan filmen. Alleen met paarden die fysiek in orde zijn, dus waar het probleem psychologisch is.
Helaas zijn de problemen altijd door mensen veroorzaakt, soms oprecht met de beste bedoelingen en totaal onwetend.
De paarden die bij mij komen zijn gelukkig opgevangen door mensen met een groot hart en die enorm veel geduld hadden met deze gevoelige, en dus niet dominante dieren. Mensen die wel wisten dat het moeilijk was, maar die vanuit hun hart verder wilden met een paard. Het is machtig mooi werk, maar soms zit ook ik even een potje te janken, uit woede naar mijn eigen soortgenoten. Waarom hebben zij jou dit aangedaan en je niet begrepen. Maar ik kan nadenken en kom er overheen.

Momenteel staat er bij mij een paardje wat een aantal maanden (3 geloof ik) als 3-jarige is 'getraind' door de NL Monty Roberts methode. Het gevolg is dat het paardje zich nu 'gedraagt' als een mustang. Dat is alleen in d ebuurt van mensen, bij andere paarden is hij gewoon paard. Hij is nu 7 en doods bang van mensen. Rilt, bibbert en knalt tegen muren op van panische angst voor mensen. Dat laatste heeft hij gelukkig hier nog niet gedaan, maar vertelde zijn eigenaar die hem zo graag een kans wilde geven.
Is een beetje lastig gedrag als je als paard in de mensenwereld leeft.

Zijn neus is in het verleden gebroken, beschadigd botvlies door de ringen van het 'dual halter' (wij praktijkmensen noemen dat het crual halster) en de knevelwerking.
Waarom? Omdat het halster wel flink aantrok, maar niet zo goed loslaat en het paardje niet te pakken was om de ringen onder zijn neusbot vandaan te peuteren. Rondom heeft hij de sporen van knevel, zijn neusbeen is beschadigd en je kan op veel momenten maar moeizaam aan zijn neus komen omdat de herinnering dan terugkomt. (Denk maar aan Rob de Nijs zijn liedje: 'De herinnering blijft')
Zodra dit paardje dan ook op een bepaalde manier wordt aangeraakt op zijn neus of met een voorwerp aan zijn lijf, dan komt de associatie terug en raakt het dier in totale paniek. Zo werkt dat bij paarden, ze leren en associëren. Paarden hebben een zeer scherp geheugen, maar dat werkt wel anders dan dat van ons. Wij generaliseren, denken na, en dat kunnen paarden bv niet. Die herinneren op basis van gevoelens en ervaringen. (Paardenmensen weten dat uit de praktijk)

Ik heb dan ook heel veel bewondering en diep respect voor de mensen die hem een kans wilden geven en die er alles aan hebben gedaan om dit dier te helpen om terug paard te worden.

Zal er een filmpje erbij doen van hoe dit paardje zijn ontbijt at als er een mens (ik) bij hem in de buurt staat. Dat is het gevolg van voortdurende bangmakerij van een gevoelig paard. Het kostte zeker 3 maanden voor hij fatsoenlijk kon eten. Nu kan hij dat wel, maar is dit het waard geweest?
O. ja het advies van MR NL was... slachten.

Join up is niet alleen rondjagen het is ook naar de signalen kijken, ervaring hebben en niet het paard de schuld geven van een trainingswijze maar als trainer kunnen en durven zeggen, dit werkt niet, ik moet iets anders toepassen. Mensen kunnen dat, paarden niet. Die kunnen alleen maar reageren en zijn 100% afhankelijk van ons mensen en vooral van onze ideeën.
Sinds deze zomer ben ik gaan filmen, in de hoop dat ik, we iets kunnen betekenen voor paarden en mensen bewust maken wat er mis kan gaan. Alles begint met bewust zijn van wat je doet en wat het effect is op je paard, leren kijken, terug leren voelen en in staat zijn van je methode of denkwijze af te stappen. In het belang van je paard of pony.
Ga gewoon wat longeren, beetje spelen met of zonder lijn en leer je paard naar je toe te komen. Dat kan iedereen best wel. Dan kun je samen heel ver komen, en het is leuk voor paard en mens. Respect hoef je ze niet te leren, dat hebben ze, maar vertrouwen is het allerbelangrijkste voor een paard. De mens kunnen vertrouwen.

Veel kijkplezier. :P
Bibberen door aanwezigheid mens
Nee, het was niet koud, filmpje was in augustus.

Nogmaals dit is NIET veroorzaakt door de eigenaar, die heeft het paard echt willen helpen, en heeft zijn uiterste best gedaan voor dit paard. Dit is het gevolg van eerdere ervaringen bij de zo populaire join up methodiek die zijn blijven hangen en diepe indruk hebben gemaakt op deze jongen.
Komt het ooit nog goed met dit paard?

Ik hoop het, hij maakt hele kleine stapjes vooruit en weet je, hij heeft nog geen tandje, geen hoefje en zelfs geen dreiging naar mij gedaan, zo voorzichtig is hij ondanks zijn oprechte angst.Helpen betekent ook het punt opzoeken van angst om dan iets te kunnen doen en te helpen met die angst. Maar o, wat is hij voorzichtig met me. Is dat niet nobel, vriendelijk en nog veel meer! ;) Dat zijn paarden, zo zijn ze van zichzelf. Vriendelijk, vredelievend en uit op goede relaties.
Dat allemaal heeft de huidige eigenaar, en nog een paar mensen ook gezien in hem, en nu doe ik mijn uiterste best voor hem omdat hij het waard is. Hij is vreselijk lief en wil wel contact, maar weet (nog)niet zo goed hoe.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:15

Terwijl diergedrag wel een studierichting is in de universitaire Bachelor Biologie. Of je het dan wetenschappelijk kan noemen weet ik niet.

Dat bibberen in dat filmpje is wel heel ernstig :(

Dat paarden door veel mensen verkeerd begrepen worden is overduidelijk en helaas maar al te waar. Ik werk niet zozeer met probleempaarden en ben nog gewoon een manegeruiter, maar zeker op maneges zie ik het continue fout gaan! 9 van de de 10 keer benaderen mensen paarden als MENS en niet als PAARD en denken ook problemen tijdens het rijden of op stal op een menselijke manier op te lossen > oftewel door te straffen :( Helaas zie je dat ook bij de ervaren stalruiters.

Zo heb ik lang een merrie gereden die op stal altijd enorm gefrustreed was naar haar buurpaardjes tijdens het poetsen en zadelen (paardjes moesten op die manege altijd vastgezet worden tijdens poetsen en zadelen wegens veiligheidsredenen). Wat mijn toenmalige instructrice vervolgens deed: Een tik geven omdat ze niet stilstond, met het gevolg dat ze alleen maar bozer werd. De keer daarna was ze weer zo boos naar haar buren toe en ik had daar genoeg van> Heb haar toen losgemaakt en op een plek vastgemaakt waar ze geen last zou hebben van haar buurpaardjes: Ze draaide compleet om! En was compleet gekalmeerd! En als dank gaf ze me een knuffel, wat ze anders nooit zomaar zou doen want het was dan ook wel een echte merrie :p op zo'n manier van: dankjewel dat je me bij die vervelende paarden vandaan heb gehaald! Vanaf dat moment waren we twee handen op één buik > wederzijds respect.

Ik wist dus ook al heel vroeg (reed toen nauwelijks een jaar paard) dat de oplossing 9 van de 10 keer heel simpel is, je moet de signalen alleen zien en begrijpen. En ik ben er zeker NIET van overtuigd dat een methode als de JU de ultieme oplossing is. De Ultieme oplossing is in mijn ogen simpelweg geduld en respect, desnoods in combi met oefeningen en grondwerk, zo ook met 'probleempaarden', ookal heb ik daar geen ervaring mee :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:01

Loba1 schreef:
Ja zeker, de ervaring van andere mensen is uiteraard van groot belang :j Maar wat betreft het verspillen van geld en energie ben ik het niet helemaal met je eens, het is altijd goed dat iets wetenschappelijk kan worden vastgesteld :j Je wil niet weten hoeveel geld er in onderzoek wordt gestoken en dat is imo alleen maar goed, ook in onderzoek dat uiteindelijk niks vaststeld / laat zien, want geen resultaat is uiteindelijk ook een resultaat, dat is een typisch kenmerk van wetenschap. Maar daar zijn de meningen uiteraard over verdeeld :) wat opzich ook heel begrijpelijk is. Veel mensen zien het geld liever ergens anders verdwijnen, maar ik acht wetenschap en onderzoek als noodzakelijk toch zeker wat betreft de Gezondheid van mens en dier. Ik denk dat veel gedragsbiologen/dierpsychologen dit een uiterst interessant onderwerp zullen vinden en graag uit zouden willen zoeken wat er op dat moment in zo'n dier omgaat :) Maar dat is uiteraard maar een gedachte ;)

In ieder geval is er zeker een afname in de populariteit van MR en zijn JU, dat zegt zeker al veel :j

Ik ben ook Bioloog, weet wat er aan financiele middelen in omging (ben al even uit de roulatie, dus info is lichtelijk verouderd) en weet dat het heel moeilijk is om het "geen resultaat is ook resultaat" aan de instanties te verkopen die uiteindelijk het budget toekennen, en dan kom ik uit de non-profit sector. Op het moment dat je in de profit-sector zit willen ze zeer zeker resultaten zien. En dan, als je een geneesmiddel aan het maken bent, willen ze echt niet horen waar het geneesmiddel allemaal NIET goed voor is of dat het helemaal niet werkt, maar ze willen weten of het geneesmiddel dat doet waarvoor het is ontwikkeld. Als ik me ga orienteren op een nieuw aan te schaffen auto, en ik ga brochures opvragen, dan ga ik lezen wat deze auto allemaal kan, en niet wat hij allemaal NIET kan.

Wat betreft de ervaring van andere mensen: Paardentango is een van de mensen die met een exact en gedetailleerd voorbeeld kan komen van een door JU verknipt paard. Ik denk dat er niet zo heel veel zijn waar je filmpjes van kunt gaan maken. Het grootste gros komt voor die tijd toch bij het laatste station terecht, of dit nu inslapen is of de slager....
Hulde aan de eigenaar van de schimmel die dit dier nog een kans heeft gegeven. Ik vind het een heel mooi dier, en ik hoop echt dat hij het vertrouwen in de mensen weer kan vinden.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:52

Fijn topic!
Ik heb de join-up al eens gedaan met een pony van mijn vriendin, ze liet me zien hoe het moest.
Maar nu begrijp ik veel beter het doel ervan en hoe het moet :D

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:16

LibertyHorse schreef:
Fijn topic!
Ik heb de join-up al eens gedaan met een pony van mijn vriendin, ze liet me zien hoe het moest.
Maar nu begrijp ik veel beter het doel ervan en hoe het moet :D

Begrijp je nu ook dat je het in het vervolg beter niet kan doen met die pony van je vriendin (of met welk ander paard dan ook eigenlijk) als het ten eerste niet nodig is en ten tweede je niet de juiste begeleiding hebt?

LibertyHorse

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:20

Vriendin heeft 't geleerd van (proffesionele?) begeleiding en we waren in de grondwerkbak aan het , tja, hoe zeg jedat? longeren zonder touw zeg maar. Pony is trouwens heel lief.
en toen kwam die naar me toe toen ik even met vriendin aan het praten was en hij aan het stappen, eerst jaagde ik hem beetje weg maar zij zei dat dat de join-up was ofzo en dat ik hem naar me toe moest laten komen en hem dan aaien/belonen.

Cassidy

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:03

Ik vraag me af waarom je op een lieve pony de Join Up los moet laten, maar goed. Zo te zien viel het met die psychische schade nog wel mee bij de pony. Ik hoop dat je vriendin het niet al te vaak met haar pony doet want dat is niet helemaal eerlijk voor die pony.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:09

Paardentango schreef:
Psychologie is geen wetenschap, Freud was in zijn tijd erg goed, maar zou nu ronduit uitgelachen worden. Vandaar o.a. dat psychologie geen wetenschap is.

Psychologie geen wetenschap? Hoe kom je daar nou bij? Dan mag jij me toch eens uitleggen waarom het in heel de wereld een wetenschappelijke opleiding is... of weet jij iets dat universiteiten niet weten?

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:17

sallandval schreef:
Paardentango schreef:
Psychologie is geen wetenschap, Freud was in zijn tijd erg goed, maar zou nu ronduit uitgelachen worden. Vandaar o.a. dat psychologie geen wetenschap is.

Psychologie geen wetenschap? Hoe kom je daar nou bij? Dan mag jij me toch eens uitleggen waarom het in heel de wereld een wetenschappelijke opleiding is... of weet jij iets dat universiteiten niet weten?

Ik wilde dat nou net nog niet zeggen, maar ook ik verbaas me eigenlijk over deze opmerking :j Ik denk dat alles wetenschappelijk te onderbouwen is, of daar dan ook het geld en de zin voor is, is een tweede zoals Cassidy ook vernoemde.

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:32

Mischien een hele domme vraag, maar wat is dan wél de functie van Join-Up?
Wat bereik je er dan wel mee?

Alvast bedankt ;)

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:08

Dus als het paard zich niet goed gedraagd zoals, door je heen walsen, geen respect hebben voor je grenzen en je simpelweg over tussen probeert te pletten kan je een join-up doen? Want corrigeren werkt niet, na 1 a 2 dagen is ze het alweer vergeten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:13

CharlotteBM schreef:

Alvast bedankt ;)

Als je gelooft dat het werkt zou het paard jou als leider gaan kunnen zien..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:17

Ook een Join Up zijn ze met een aantal dagen vergeten (als je geluk hebt en het geen onherstelbare schade toebrengt) dus in een keer rats-boem de verhoudingen rechtzetten werkt ook niet.

Wat wel werkt is duidelijk grenzen stellen, konsekwent zijn en weten hoe je het paard op zijn plek moet zetten, daarbij eerst heel zachte aanwijzingen geven en die versterken tot er reactie komt. En dat is nou net vaak het probleem. Dat mensen niet konsekwent zijn in het behandelen van de dieren, de ene keer dingen wel toestaan en de andere keer niet, en dat er niet wordt ingegrepen tot een intensiteit die aankomt. Want iedere aanwijzing die je geeft die het paard niet hoeft op te volgen had je beter niet kunnen geven want die creeert ruis.

En dan is het belangrijk wat je toestaat en wat niet. Want een tegen je aan schurend paard kan een teken zijn van een groter probleem en is zeer beslist geen teken van liefde. Een paard die je achter zich aantrekt, die niet wijkt voor druk, die geen respect heeft voor je persoonlijke ruimte: allemaal opvoedkundige problemen die ook een Join Up niet recht gaat zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:20

liespower94 schreef:
CharlotteBM schreef:

Alvast bedankt ;)

Als je gelooft dat het werkt zou het paard jou als leider gaan kunnen zien..

Het werkt, daar hoef je niet in te geloven. Het paard gaat je als leider zien. Maar die positie moet je vast zien te houden en doorgaans worden in het vervolgtraject op de JU zulke gigantische fouten gemaakt waardoor het paard het vertrouwen in je kwijtraakt. Je mag de JU maar drie keer in een paardenleven toepassen. Zou je dan niet investeren in het uitbreiden van je eigen kennis zodat je geen graverende fouten meer maakt? En dan, als je al gaat leren, ga je gaandeweg manieren vinden om ook leider van je paard te worden, vertrouwen te krijgen zonder die JU.

Dus in het kort: als je weet waar je mee bezig bent en de tijd neemt, is de hele JU volgens MR niet nodig.

chiara95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:41

Ik denk dat je eerst moet gezien worden als 'alfamerrie' van de kudde (jij en je paard). Ookal zijn het kleine 'lompe' dingen die ze doet, het is een teken dat ze geen respect voor je heeft. Ik vind de '7 games' van Pat Parelli iets heel leuk om te doen, de winnaar van de spelletjes (degene die het minst zijn voeten beweegt) is tenslotte ook de leider! Ik kan de 7 games hier niet echt op uitleggen, aangezien het vrij lang is, maar zoek het eens op op het internet en als je nog info nodig hebt mag je het me altijd vragen :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:52

Misschien is dit een aardig idee, hoef je niet zo te jagen ook.

en hier nog wat extra leesvoer