[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:22

*\o/* ik ben echt onwijs tevreden met de sessie van vandaag. We hebben nu gewoon in de bak gereden en wauw het was echt heerlijk. Hij deed het zo goed. Zijn race monster kwam wel weer even naar boven maar dat was gelukkig snel en netjes opgelost.

BritHittepit
BatmanBrit

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:33

da s fijn he :) ik ben ook nog altijd bezig met parelli maar niet zoveel tijd om te posten maar volg hier nog wel steeds, ik heb gisteren ook een zeer fijne les gehad, rijden met men touwhalster (ik heb geen bbp dus ik rij wel met zadel) maar ik heb zowel stap, draf als galop fijn ontspannen kunnen rijden op een touwhalster, lekker ontspannen in het zonnetje, we hebben beide genoten denk ik, geen gestrest paard en ik kon gewoon genieten met losse teugeltjes <3

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:13

Super Kay_Kim! wat hebben jullie gedaan met de les?

Krijg jij eigenlijk regelmatig les Sonja? of hoe zorg jij dat je regelmatig nieuwe dingen erbij leert?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:28

xxdomiixx schreef:
Krijg jij eigenlijk regelmatig les Sonja? of hoe zorg jij dat je regelmatig nieuwe dingen erbij leert?

Hihi ik ben echt een zware beginner, heb afgelopen zaterdag dan de eerste les van Anna gehad en sinds vandaag mag ik meeprofiteren van de savvyclub met een gedeeld lidmaatschap. Anna komt volgende maand weer op stal en ik wil zeker in het begin toch wel proberen regelmatig les te blijven volgen! Daarnaast heb ik een paar ervaren stalgenootjes die zo lief zijn mij met raad en daad bij te staan :D

Ook wij hebben een fijne rit gehad in het bos met een tempo dat ik er lange tijd niet uit heb gekregen en vandaag kreeg ik het "zomaar" aangeboden. Hoefde alleen maar te blijven zitten en te genieten!

Ben erg benieuwd welke filmpjes je gevonden hebt... :D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:16

tijdens de lessen wisselen wij heel veel af, grondwerk online--> daar proberen we veel nieuwe dingen te introduceren zoals balkjes, buiten gaan wandelen en tijdens het wandelen het grondwerk meepakken, we werken dan ook in vrijheid, dit gaat ook heel goed (denk dat ik hier laats wel een filmpje van had geplaatst), we pakken de finesse ook mee (eigenlijk gewoon dressuur maar toch op een andere manier :) ) en dan de freestyle--> dus bitloos en eventueel met bearebackpad. Vorige les hebben we dus de freestyle gereden, de eerste oefeningen die we dan doen is gewoon mee passagieren :) paard gaatn in het tempo dat jij aangeeft, zijn eigen gang en jij probeert te voelen waar hij heen gaat, dit gevoel neem je over en dan ga je zelf proberen te sturen met je lichaam. We hebben dan ook de flexi van de hals gedaan, (neus naar teen)... dan het verplaatsen van de achterhand...
en natuurlijk op energie overgangen te maken ipv benen te geven of iets dergelijks, we proberen gewoon onze spelletjes, energie nu over te brengen aan het werk in het zadel ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:25

Best apart hoe verschillend de lessen zijn. Ik kreeg eerst echt alleen les in grondwerk, vond ik ook niet erg want ik wilde het parelli programma doorlopen zoals pat hethad opgesteld. En na een tijdje freestyle en nu pak ik lliberty erbij. Misschien logt het ook aan de paard ruiter combinatie. Bij ons is er nog veel te halen in freestyle voordat ik überhaupt aan finesse ga denken - weet niet of we daar ooit aan toe komen hahaha.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:31

ja, maar ik was echt al op niveau L/M in mijn dressuur voor ik met parelli begon en ik ben dan inderdaad wel eerst met grondwerk begonnen maar al snel heb ik de finesse/freestyle erbij genomen. Ik had het in het begin wel moeilijk om met touwhalster alleen te rijden... je denkt dat je de controle opgeeft maar eigenlijk heeft het alles met vertrouwen te maken en dit gaat super nu :) maar ik wil ook wel blijven werken aan mijn finesse en hoewel ik L/M niveau had ben ik terug helemaal beginnen werken aan mijn houding, balans van mijn paard,...

vroeger in de dressuurles moest ik steeds vooruit vooruit om toch die achterhand mee te krijgen en nu werken we eerst aan de balans waardoor mijn paard zelf het contact beter opzoekt en beter haar rug gebruikt en dan komt die achterhand vanzelf...

dus toch een hele aanpassing hoor :)

https://www.youtube.com/watch?v=ys6czBJk4DU

hier zie je een klein stukje finesse, je ziet geen fantastische dressuur, actief opgericht paard maar ik ben zelf wel blij met dit beeld, bovendien waren mijn dressuurlessen eerst 3 kwartier een gevecht en een kwartier een beetje genieten, nu met de finesse is het vanaf stap 1 genieten :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:55

Dat ziet er inderdaad meer dan prima uit Kay_Kim! Van wie krijg jij les als ik vragen mag?

Ik heb alles wat lijkt op dressuur nu maar even helemaal aan de kant gegooid, zonder dat mijn leiderschap klopt hoef ik daar nog niet aan te denken en wordt het alleen maar een gevecht :n Ben al blij dat we nu zonder al te grote discussies het bos in kunnen en dat is dan nog wel wat hij het leukste vindt...

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:25

hahaha, dat kan ik dan weer niet :) bos in --> dekhengst bij als ik andere paarden/koeien tegen kom (is een merrie hoor :))

Ik neem les bij equifeeling, zij geeft eigenlijk grondwerk, ze is zelf parelli student.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:53

Ja dan snap ik inderdaad dat je daar wel wat sneller mee door gaat :) ziet er goed uit :) ik loop daarvoor inderdaad nog tegen te veel strubbelingen aan :') ook al gaat het echt de goede kant op, maar ik wil hem echt even bewijzen dat we het anders gaan doen. Langzaam aan komt die overtuiging wel haha

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:43

Mooi filmpje van Heaven Kay Kim!
Ziet er netjes en ontspannen uit.

Ik herken het ook erg dat je je net weer een beginner voelt als je gaat rijden volgens het Parelli systeem, ik ben begonnen met een teugel en die moest ik steeds overgooien, nou het was alsof ik een echte beginner was! En dat terwijl ik toch al 20 jaar paardrijd.
Nu gelukkig de vorige les met de teugels aan elkaar gereden maar nog wel met een hand sturen met touw halster, dat vind ik ook wel even wennen zeg steeds je hand op de schoft laten rusten.
We hebben het spel follow the rail gedaan en de rem zit er super op nu alleen het gas nog!

Sonja fijn dat het steeds beter gaat bij jou!
Leuk dat je nu weer fijner naar buiten kunt.
Ben wel een beetje jaloers hoor, ik kan nog helemaal niet buiten rijden, wandelen gaat nog steeds niet makkelijk, ze is echt zo bang voor verkeer, het gaat nu stapje voor stapje de goede kant op, hoop volgend jaar een buitenritje te kunnen maken.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:36

Morgen weer NH les *\o/*

Heeft er iemand nog filmpjes van de 7 games? :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:37

Ziet er goed uit Kay_Kim!

Haha herkenbaar Ieris dat er wel een rem op zit maar geen gas. Tegenwoordig geen problemen meer mee (rem is tegenwoordig soms wat zoek). Wij zijn ook weer even terug naar het begin gegaan, aangezien we nog niet zo lang aan het freestylen waren en het er dus nog niet goed in zat toen ik weer begon. Dus ook wij zijn weer met follow the rail aan gang gaan (Gisteren de 1e keer, vandaag 2e keer). Dit keer deels kunnen filmen maar camera viel steeds om :'( gisteren was echt een wow sessies vandaag was gewoon een fijne sessie

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:39

Mijn filmpje staat ondertussen op RIJ-ITP voor de mensen die het willen zien :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:10

Oh Ieris, ik weet niet of je jaloers moet zijn hoor. Dressuur rijden is voor mij dan weer heeeel ver weg en we gaan wel naar het bos, maar we gaan óf veel te langzaam, of veeeeel te hard. Dus helemaal relaxed is het (nog) niet haha!

martine, veel plezier met je les, doe je een verslagje hier?!

Ik ga kijken naar je filmpje domii :D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:49

Mijn liberty ging suuuuuuper goed! Als ik de foto s heb plaats ik ze zeker!

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:27

Deze keer gereden op een van haar paarden, bitloos en met zo'n barefoot ding (weet die naam nog steeds niet echt, haha).

Veel geoefend met mijn houding, want die bleek niet zo goed aangeleerd te zijn op de manege.
Ik denk daarom dat ik de komende lessen (zolang ik nodig heb) ga oefenen met rijden.

Het was wel weer heel leuk en leerzaam :)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:09

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:37

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:42

Oeh ik ga zo kijken kay_kim.

Wij hadden vandaag ook een leuke sessie, hij had aan het einde weer even zijn streken dus even wat aandacht aanbesteed. En aan het einde liberty gedaan, was echt hilarisch. Ik merk dat ik bij hem niet voorzichtig moet doen, daar raakt hij ongeïnteresseerd van. Dus vandaag wat meer pit er in, en dat was bij hem terug te zien hahahah en toen wilde hij ook wel achter mij aan draven en zelfs naast(!!) mij meedraven. Hij was echt enthousiast heel leuk om te zien.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:54

Ik moet soms de motivatie ook zoeken maar de sessie zijn we zelfs zonder online begonnen... direct liberty... was echt fijn :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:11

Gisteren de seven games gefilmd met Mees. Meesje is een zevenjarige Rocky Mountain en bij mij vanaf eind februari. We zijn vooral bezig met ontspanning, connectie, wachten op vragen en niet veronderstellen dat ik bepaalde dingen wel ga vragen. Geen flauw idee op welk niveau we spelen.

Ik wilde graag de games laten zien vanaf level 1 en wat variatie daarop. Helaas na het moment en het spel het over en werd het soms vooral variatie.

Friendly

Porcupine

driving

yoyo game

circling game

sideways game en squeeze game
In een oefening van David Lichman, genaamd "sideways/squeeze ballet". Onwijs leuke combinatie van beide games en een erg fijne oefening voor Mees omdat hij coordinatie over de hoefjes nog maar lastig vindt.

Ik vond het wel lollig om te filmen :j .

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:11

Wat leuk om je zo bezig te zien.
Heel graag zou ik eens bij iemand willen kijken die aan Parelli doet, om te zien hoe dat andere dit aanpakken.
Helaas weet ik bij mij in de buurt helemaal niemand dus ik ben heel blij je filmpjes te zien! :j

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:08

Waar zit je? Misschien weet ik wel iemand in de buurt

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:00

Oosterhout bij Breda.