Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:44

Klopt, maar het blijft vreselijk. Een situatie met alleen maar verliezers.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:06

ruitje schreef:
Ik heb soms liever dat ik het eindstation ben, dan dat een paard nog 100 eigenaren heeft.

Ik weet ook niet of je alles aan LBE kan hangen, sommigen hebben zoveel verkeerde zaken aangeleerd dat ze echt gecorrigeerd moeten worden vanaf -10. Dat is iets anders dan een blanco paard.

Idd, dat heb ik al vaak gezegd, de mijne was ook al 5 keer van eigenaar veranderd op 5 jaar tijd.
Ik ben met een groen paard bezig maar met slechte manieren en dat is idd -10 ongeveer waar je moet starten.
Mocht ik hem wegdoen zal het een zeer selectieve keuze worden en dan nog kan het mislopen...met dit in mijn achterhoofd blijft dus hier tot? Ik weet het nog niet -O-

Mungbean

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:03

Je zou hem natuurlijk als test tijdelijk ergens tussen een groepje mannen kunnen zetten (geen merries erbij ivm vechten). Als hij dan na 2-3 maanden erg opgeknapt is dan weet je dat je hem ook geen plezier doet met zijn huidige situatie. Dat maakt het wellicht makkelijker?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:08

Sizzle schreef:
Je zou hem natuurlijk als test tijdelijk ergens tussen een groepje mannen kunnen zetten (geen merries erbij ivm vechten). Als hij dan na 2-3 maanden erg opgeknapt is dan weet je dat je hem ook geen plezier doet met zijn huidige situatie. Dat maakt het wellicht makkelijker?

ja is een goed idee, zal eens moeten rondhoren. De meesten die ik ken in de buurt, hebben merries.
Ik woon ook ver van alle paardenvrienden...maar het idee is wel goed.
Zondag komt mijn (Parelli)instructeur nog eens langs om alles te bekijken

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:09

Heb je bij jullie geen begrazingen? Of hengstenhouderijen of iets dergelijks. Het klinkt inderdaad als een goed plan. Ik kan hier in de buurt (rond Breda) ook eens informeren als je wilt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:21

Ben vandaag weer met Cajra naar het bos geweest. En de weg daarheen vindt ze best spannend, want we moeten over het viaduct. Terug is nooit een probleem, maar heen moet ik afstappen. Prima. Bet bos ging best goed, dus weer op weg naar huis. Geeft ze op het laatste stukje vn het bos toch een enorme bok! :?

Ik ben altijd zo blij dat ik stevig in het zadel zit..... <<)

De spanning moest er zeker even uit... :+

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:58

Gelukkig blijven zitten.

Die van mij heeft vandaag weer eens laten zien hoe duidelijk hij is naar mij, en gewoon alle mensen. Voor de smid staat hij in de travaille (hoefslag, trekpaard ;) ) en de smid pakte zijn achterhoef. Geeft ie een kreun. Smid keek gelijk naar hem en zag dat ie z'n rug gek bolde. Toen ik er was weer laten zien, geen kreun meer, ook niet meer die gekke bolling, nog heel klein beetje. Hij is wat stijf of zit wat vast, misschien van z'n rit gister of gek gelegen vannacht?! Maar goed, heb m erna even gemasseerd en rek en strekoefeningen gedaan en leek weer wat beter.

Maar fijn is dat toch!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:25

Die van mij is ook heel duidelijk en dat is inderdaad fijn. Heel gedoe gehad om een goed passend zadel te vinden voor haar. Zowel de zadelpasser als de osteopaat zeiden dat je aan een fjord meestal pas wat merkt als hij terminaal is. Maar zij heeft karakter genoeg om even aan te geven dat er iets mis is. Ben ik heel blij mee, want anders had ik haar misschien wel in de prak gereden met die zadels die toch net niet lekker zaten, ondanks goedkeuring van zadelpassers en andere experts.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:49

Precies! Ik noem die van mij vaak een mietje/watje omdat ie zowat ieder lijntje laat merken, maar man o man, wat ben ik daar nu blij mee! :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:59

tja, het zijn echt open boekjes hé, dat vind ik wel heerlijk eerlijk :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:57

Even een up date...geen leuke maar ik wil hem graag met jullie delen.
Op aanraden van verschillende mensen ben ik begonnen met agility. Omdat hij het liefst in vrijheid met me werkt probeer ik dat ook zo.
Ik had een balkje gelegd, ongeveer 30 cm max van de grond en had hem in stap naast mij leren volgen en alle bekende oefeningen dus los gedaan zoals pionnen aanraken, op een grote tractorband gaan staan en balkjes lopen dus.
Dit ging heel goed in stap dus begon ik rustig te lopen en deed net hetzelfde in een drafje. Toen we over het balkje zouden gaan moest ik hem wat bijsturen, hij reageerde daar op met een wilde sprong over het balkje maar tegelijk met zijn mond helemaal open, aanvallend om in mijn gezicht te bijten. Het scheelde zo'n 30 cm dat hij me bijna beet had.
Hier was ik echt zo misselijk bijna van achteraf, hij is zo snel weg daarna...niks connectie meer, gewoon weg omdat hij waarschijnlijk een reactie van mij zag aankomen.
Ik heb hem dan steeds van me weg gejaagd en pas naar me toe laten komen als hij stopte met lopen en me aankeek.
Ik ben hier echt ni goed van...is mijn paard echt zo gestoord? Komt dit ooit wel goed? De connectie is zo mooi gegroeid de laatste tijd en toch langs de andere kant wordt hij volgens mij agressiever als ik hem iets vraag. We doen zoveel samen, ik heb hem bijna dagelijks in de hand omdat hij dit ook vraagt. Hij komt in galop naar me toe als ik fluit, laat de hele kudde achter...zo leuk soms. Ik moet wel afstand houden want bijten doet hij altijd als hij de kans heeft....snapt iemand dit gedrag?
Ik heb al veel opgelost maar hier geraak ik precies niet uit. Gaan rijden is helemaal not done, hij moet mij gewoon niet op zijn rug, terwijl er vroeger zoveel mee gereden is. ;(

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:18

heftig, kan me voorstellen dat je het even niet meer weet. Ik heb zo niet de voorgeschiedenis van jouw paard voor ogen, zou je die kunnen schetsen. Maar ik zou toch denken aan een fysiek probleem, al wordt dat erg vaak als dooddoener gebruikt. Maar ik vind dit wel extreem gedrag, en ik zou hem idd ook op dat moment alle hoeken van de bak hebben laten zien (met vnl lichaamstaal).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:37

Lielle schreef:
heftig, kan me voorstellen dat je het even niet meer weet. Ik heb zo niet de voorgeschiedenis van jouw paard voor ogen, zou je die kunnen schetsen. Maar ik zou toch denken aan een fysiek probleem, al wordt dat erg vaak als dooddoener gebruikt. Maar ik vind dit wel extreem gedrag, en ik zou hem idd ook op dat moment alle hoeken van de bak hebben laten zien (met vnl lichaamstaal).

Lielle schreef:

Hij is fysiek in orde, erg sportief type met veel energie en werklust...is altijd naar iets op zoek, heel speels en dominant dat zich uit in bijtgedrag zoals hengsten doen. Is geen klophengst.
Omwille van zijn karakter dikwijls van eigenaar veranderd, ik heb hem nu 2 jaar en ben al 1,5 jaar grondwerk (parelli) aant doen, gecombineerd met klickertraining.
Als hij zijn zin niet krijgt gaat hij zelf initiatief nemen...hier wacht hij ook niet mee, hij laat direct merken hoe hij zich voelt. Het bijtgedrag vermijd ik door afstand te houden of beter gezegd, ik hou hem op een veilige afstand.
Ik ben heel streng wat betreft mijn ruimte. Is er nog iets wat je wil weten? Mag ook via pb anders

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:47

je geeft aan dat je hem niet kan rijden, waarom is dat?
Uit dat bijten zich vooral tijdens het werk, of ook in de gewone omgang? Hoe is hij tov andere paarden?

Je zegt fysiek in orde, waarop baseer je dat?
Heb je mss een filmpje waar je dit gedrag ziet?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:53

Hij bouwt heel veel stress op als ik hem gewoon al wil bestijgen. Controle osteopaat gehad. Ja hij bijt altijd en overal, neemt ook alles in de mond zoals halster, touw, voorwerpen die in zijn buurt liggen enz...
Hij wil met de merries spelen maar die willen er ni van weten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:17

ik heb een beetje een indruk. Hoeveel ervaring heb je zelf?

Dan ga ik vanavond of het weekend eens zitten voor een reactie.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:24

Lielle schreef:
ik heb een beetje een indruk. Hoeveel ervaring heb je zelf?

Dan ga ik vanavond of het weekend eens zitten voor een reactie.

Goh, mijnervaring? Ik ben sinds mijn negende met paarden bezig, deze is de eerste en de enige waar ik het moeilijk mee heb. Nog nooit meegemaakt, dit.
Bedankt voor de hulp, apprecieer ik enorm. Tot snel :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:32

en hoe oud ben je? Wat voor paarden heb je in het verleden gehad?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:36

Jeetje Mindful, wat een verhaal.
Denk je dat die agressie uit zijn verleden komt?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:42

Lielle schreef:
en hoe oud ben je? Wat voor paarden heb je in het verleden gehad?

Ben 50 nu en heb op allerlei paarden gereden, mee zadelmak gemaakt, hun eerste buitenritjes ervaren. Daarna jaren met iemand anders zijn paarden op wedstrijd geweest en op 24 jaar mijn eerste veulen van 6 maanden oud gekocht en alles zelf gedaan van 0 tot helemaal alleen jaren buitenritten gaan maken. Nooit problemen gehad tot ik deze gekocht heb.
De testrit was fantastisch cool zelfzeker, ben dan 3 maanden out geweest door schouderoperatie en toen is het spelletje begonnen...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:50

Myca schreef:
Jeetje Mindful, wat een verhaal.
Denk je dat die agressie uit zijn verleden komt?

Geen enkel idee, ik weet niks van zijn verleden...alleen weet ik door de registratie dat ik 5 de eigenaar was, hij is nu 7!
Ik heb hem gekocht op een ranch waar ze NH toepassen en bitloos rijden, enige info dat ik meekreeg was: 'hij is heel speels'
Het rijden ging goed dus ja, ik was verkocht en de eigenaar vond dat ik er goed mee overweg kon. Achteraf gezien, heel dom van mij. Hij werd gezadeld en voorgereden. Ik heb hem daar dus amper in de hand gehad. Het enige wat mij opviel is dat hij streng benaderd werd, hij moest afstand houden. Nu snap ik dat maar toen zag ik er geen kwaad in, hij beet ook niet ofzo.
Naderhand contact gehad met iemand die de stallen ginds uitmestte en die zei van, 'tja ik heb hem regelmatig een ferme tik op zijn muil gegeven omdat hij naar me beet als ik de stallen deed. Dit was meer dan een half jaar later.
Het is wel zo dat hij hier in een kudde merries loopt en ginds stond hij eenzaam op stal...hier bloeide hij open.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:26

Het blijft inderdaad een vreemd en extreem verhaal, dat paard van jou. Ik vraag me ook af of het geen mentaal verhaal is. Misschien heeft hij (door zijn ervaringen in het verleden) een mening gevormd over mensen. Zo 1 heb ik er ook in mijn paddock gehad. Ik heb haar terug gebracht. Ik hoef geen ongelukken. Heb ook jonge kinderen hier lopen. Heb diep respect voor jou. Ik kan je nog de holistische praktijk Den Hoek (laarakker) aanraden. Ik heb hier ook wat extreme types rondlopen en daar goede ervaringen mee. Het zijn dierenartsen, allemaal. Ze zitten bij Utrecht, maar zijn regelmatig in het grensgebied met Nederland. Moet je hem wel kunnen laden, natuurlijk. Zij kunnen lichamelijke, maar ook wel mentale ongemakken aan het licht brengen. Misschien het proberen waard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:36

Kan het niet zijn dat je paard een hormonale en/of genetische afwijking heeft die dit extreme gedrag veroorzaakt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:04

Klinkt voor mij toch gewoon als hengst gedrag.
Hij mist imo een vechtmaatje die hij lekker op de grond kan werken en visa versa.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:53

Sizzle schreef:
Klinkt voor mij toch gewoon als hengst gedrag.
Hij mist imo een vechtmaatje die hij lekker op de grond kan werken en visa versa.

Deze hebben we gehad, was een ideale speelkameraad geweest...ik heb twee weken mijn ogen dichtgeknepen als hij hiermee samen stond :(
Het was verschrikkelijk gewoon, moest ze uit elkaar houden en de groep viel helemaal uit elkaar...het was een rustige ruin die heel veel rust en evenwicht in de kudde gebracht had. Deze was ook leider, het paard was niet van ons en heb moeten vragen om een andere stalling te zoeken.
Onze kudde is nu weer in rust maar dat heeft maanden geduurd. Ze vochten als in het wilde westen met elkaar met de oergeluiden erbij...alle buren kwamen kijken wat er aan de hand was :j
Ik dacht toen ook dat hij er zich zou mee kunnen uitleven, idd maar een beetje té :7

Daarnet ging ik hem van de weide halen en als ik zijn halster aandeed had ik weer prijs, een kleine beet maar toch genoeg om me deze keer furieus kwaad te krijgen...ik was hem zo zat, heb op 5 minuten de tijd alle oefeningen van grondwerk achter elkaar laten doen dat zen hersenen ervan gingen tollen denk ik.
Had ik dit al maar veel eerder gedaan! heb nog nooit zo'n mak paard gehad als daarnet. zou dit nu geholpen hebben? Het was in elk geval een heel andere verschijning.