Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:44

Shadow0 schreef:
Luckystory schreef:
Dit filmpje maakte deel uit van een lespakket. Het was bedoeld om iets uit te leren, niet om van te genieten.

Wat zouden wij hiervan moeten leren?

Dat je een paard achterwaarts kan laten gaan door het wiebelen met je vinger. Dat zie je niet op dit filmpje, wel in het lespakket van vele uren materiaal. Doordat het paard zo reageert zie je wel hoe Linda dat aanpakt en haar ruimte opeist en verdedigd.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:46

Gini, ik geniet van mijn paarden hoor, maar tijdens de opvoeding moet ik ze soms heftig op hun plek zetten. Daar geniet ik niet van, maar het zorgt er wel voor dat ik later van ze geniet.

Jeetje, sommige reacties hier doen net alsof Linda de nieuwe Fara Khan is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:47

Andere vraag dan.

Hoe vaak corrigeren jullie je paarden zo gemiddeld?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:47

Als ik mezelf en mijn paard op film zie, geniet ik. Als ik bezig ben, geniet ik. Van begin tot einde. Ook wanneer ik straf, omdat ik weet dat de straf rechtvaardig, consistent en eerlijk is en dat mijn paard het begrijpt. Van de meeste van de filmpjes die je hier geplaatst heb geniet ik. Je ziet het paard nadenken, groeien en beter worden.
In het filmpje van Linda zie ik dat niet.

Ik merk dat ik mezelf begin te herhalen en dat het tijd word om mij uit deze discussie terug te trekken. Ik trek mij terug in een pennywereld waar ik niet moet snokken en trekken en rukken om van mijn paard gedaan te krijgen wat ik wil. Ik kus beide handjes dat ik zo een paard heb.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:48

Als het nodig is/daar waar het nodig is. Met rijden continue uiteraard.

Tussen de correcties door laat ik weer los hoor :D

Cassidy

LDRD schreef:
Andere vraag dan.

Niet. Ik ben nog steeds aan het opvoeden :D

Jessix

Gini schreef:
Als ik mezelf en mijn paard op film zie, geniet ik. Als ik bezig ben, geniet ik. Van begin tot einde. Ook wanneer ik straf, omdat ik weet dat de straf rechtvaardig, consistent en eerlijk is en dat mijn paard het begrijpt. Van de meeste van de filmpjes die je hier geplaatst heb geniet ik. Je ziet het paard nadenken, groeien en beter worden.
In het filmpje van Linda zie ik dat niet.

Ik merk dat ik mezelf begin te herhalen en dat het tijd word om mij uit deze discussie terug te trekken. Ik trek mij terug in een pennywereld waar ik niet moet snokken en trekken en rukken om van mijn paard gedaan te krijgen wat ik wil. Ik kus beide handjes dat ik zo een paard heb.

Geniet van je paard! :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:49

Gini, wees blij met jou paard. Dit paard heeft het kennelijk nodig.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:50

Utixo schreef:
ik zit het filmpje net even te kijken, ik had minimaal een paard verwacht die half in elkaar gemept werd. Hier zie ik gewoon een paard die sch*t heeft aan alles wat er gedaan word. Zelf had ik het wat k anders aangepakt, ik vind dit te lang duren. Maar ik speel ook geen spelletjes met mijn paarden :).

Anyway, ik vind dus niets gemeens aan het filmpje, Linda doet alles om zijn aandacht te krijgen en het paard kijkt vrolijk de andere kant op. Ik zie nergens dat ze hem echt vol mept of schopt. Als hij gewoon zou wijken voor de druk is er ook niets aan de hand.
Wel zag ik een paar momenten waar hij wel reageerde (minimaal), en waar ik persoonlijk de druk had laten vallen. Maar ik kan me voorstellen dat je het daar ter plekke niet opmerkt.

xNK: Dat is ook heel het principe, de gene die het paard beweegt, is de leider. Wegjagen is soms sneller dan mee sleuren.

Dat begrijp ik, want als een paard te dicht bij mij komt doe ik dat ook, maar doet ze hem eerst naar haar toe trekken zodat hij weet wat de bedoeling is als hij te dicht op haar komt of heeft dat een andere reden?
Ik denk dat als we echt willen oordelen op dit filmpje dat we het hele pakket moeten zien en niet zo maar 10 minuten daaruit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:51

xNK schreef:
Ik denk dat als we echt willen oordelen op dit filmpje dat we het hele pakket moeten zien en niet zo maar 10 minuten daaruit

Jij hebt het begrepen!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:52

Persoonlijk zie ik ook liever een opbouwende hulp in de vorm van een wapperde leadrope dan af en toe hupsakee -voor mijn gevoel- uit het niets een harde *pets* met een zweep.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:52

LDRD schreef:
Andere vraag dan.

Heel weinig. Als het gaat om een oefening dan eigenlijk nooit. Ik ga er dan vanuit dat ik het niet goed heb uitgelegd. Ik pak ook vaak wat het paard me geeft en probeer dat dan weer om te buigen tot hetgeen ik graag zou willen. Ik ben wel heel luchtig bezig met mijn paarden. Ook dat zie je terug in Parelli trouwens. Echte harde correcties zou ik alleen doen uit veiligheid, zoals ik al eerder aangaf. Als ik de weg over wil steken MOET hij gewoon echt wachten op het verkeer.

Geryon

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:02

Ik moet nog best vaak corrigeren als ik bijvoorbeeld buiten wandel of zoiets. Met grondwerken niet echt, maar als hij enthousiast is, bijvoorbeeld buiten, dan wel.

Bij dat corrigeren gebruik ik het touw. Ik werk deels volgens de methode van Parelli en omdat hij weet dat het zwiepen achteruit is, kan ik als hij te hard gaat, met zwiepen van het touw hem langzamer laten gaan, tot stilstand of achteruit.

Ook als hij even te ver gaat, zet ik hem in zijn achteruit met het touw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:11

Jessix schreef:
LDRD schreef:
En laat ik dat nou helemaal met je eens zijn Jessix :j .

Ik doe het alleen zonder Parelli :D .

Ik heb het 31 jaar gedaan zonder Parelli en met succes. Nu doe ik het met Parelli, omdat ik het leuk vind. Het sluit aan bij mijn doen en denken. Meer is het niet, echt niet.

Dank Jessix _/-\o_ . Ik heb het 34 jaar zonder Parelli gedaan met succes ( jaren als werk gedaan, van KWPN zz Licht paarden tot veulens, van haflingerhengsten tot shetlanders ... nu alleen nog hobby en ) , en nu ben ik net begonnen met Parelli, omdat ik het leuk vind, omdat er zoveel over te vinden is , omdat het gestructureerd is ( ik ben chaotisch van mezelf en moet structuur hebben, maar structuur kost mij veel energie. Parelli biedt de structuur zonder dat het me energie kost ).
En je zult mij ook nooit horen zeggen dat het niet op 100 andere manieren kan. Of dat GBV er op veel vlakken niet veel op lijkt ( iedereen wil toch dat zijn paard wijkt voor druk )

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:12

Jessix schreef:
LDRD schreef:
Andere vraag dan.

Heel weinig. Als het gaat om een oefening dan eigenlijk nooit. Ik ga er dan vanuit dat ik het niet goed heb uitgelegd. Ik pak ook vaak wat het paard me geeft en probeer dat dan weer om te buigen tot hetgeen ik graag zou willen. Ik ben wel heel luchtig bezig met mijn paarden. Ook dat zie je terug in Parelli trouwens. Echte harde correcties zou ik alleen doen uit veiligheid, zoals ik al eerder aangaf. Als ik de weg over wil steken MOET hij gewoon echt wachten op het verkeer.

Dit topic heb ik niet helemaal gelezen.
Ik hoef mijn paarden nooit zo te corrigeren, maar die zijn opgevoed. Hier zie ik een paard dat niet opgevoed is. Hij walst gewoon over je heen (kijk maar in het begin van het filmpje); absoluut niet achterwaarts wil gaan als dat gevraagd wordt en overal heen kijkt behalve naar de mens die met hem bezig is. Kortom een zeer ongehoorzaam paard. Als het zover al is gekomen, dan zul je helaas wat heftiger moeten corrigeren.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:46

LDRD schreef:
Andere vraag dan.

Zelden. Maar dat hangt ook af van mijn paarden.
Ik heb voornamelijk bloed-paarden en die steken door het plafond als je zoveel druk gebruikt. + Dat ik ook enkele jonge dieren heb, waarbij ik zo zacht mogelijk wil blijven. Net om zulke situaties in de toekomst te kunnen vermijden.

Maar ik heb bijvoorbeeld ook een 15 jarige merrie die al 2 jaar zeer weinig in handen is geweest omwille van dracht en daarna een veulen aan de voet. En die wil dan nu wel eens beginnen denken dat haar alles gepermitteerd is. En dan kan het wel eens gebeuren dat mevrouw met haar neus tegen de muur loopt... Ff de puntjes op de i, en dan herinnert ze zich weeral welke afspraken we voordien gemaakt hadden. Maar dat is een volwassen, evenwichtig paard waarvan ik weet dat ze het allemaal wel kent en die perfect weet welk gedrag ik van haar verwacht.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:04

Jessix schreef:
En toch doet hij uiteindelijk het gevraagde :)

Omdat het paard dat wil, echt niet omdat zij de juiste signalen afgeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:13

Kostolany schreef:
Fellor: Mooie verdeging van een fan:) Maar..nog steeds ben ik bij een parelli training naar huis gestuurd omdat mijn paard de eerste keer

braaf de volgorde wel deed maar de 2de keer en vele keren daarna ookb ij hun zelf niet wilde reageren op de commondos zoals gegeven;) Sterk karakter paard;) En ja je eindigd aan de zijkant trailer maar ze beginnen altijd voor:) Waardoor hij daarna nog tijden moeiijker te laden was;) En pas toen hij echt niet op wilde geven gingen ze eens aan het proberen op andere manieren:) En nee ik deed het niet alleen zelf;) De trainer heeft nog grijze haren van min paard omdat hij zo anders reageerd dan ze gewend waren en dat terwijl ze al zoveel gezien hadden:0

Maar goed;) Iedereen zijn gelijk en iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt want daar draait het nog steeds om bij paarden;) Ik heb er veel van geleerd dat zeg ik niet;) maar ook hoe ik min paard soms niet moet benaderen ervan:) En dat is niet erg;) Want dat moet je ook tegen komen:)

Het is niet de visie zoals ik het zie, bovengenoemde gegevens zijn gewoon feiten... Jij loopt onzin te verkondigen en ik weerleg dat.

Ze beginnen niet vooraan in de trailer :Y) ik kan je alle dvd's over trailerladen sturen en alle demo's en dat is allemaal vanaf BUITEN de trailer aan de zijkant.

Dat je met je paard bent weggestuurd.... ik weet niet wie jij dan getroffen hebt en hoe jouw paard niet reageerde, maar ik kan jou 200% garanderen dat als jij je paard hier brengt dat dat zeker wel gaat werken. Paarden met "zulke sterke karakters dat ze op alle 600 technieken die je kan toepassen niet reageren" vind ik A iets wat ik neit geloof maar meer een soort van "kijk eens hoe moeilijk mijn paard is" en B dan zijn er echt gewoon de verkeerde technieken en timing toegepast. Nogmaals; dat parelli neit jouw voorkeur heeft alle respect en doe waar je je goed bij voelt, maar dat het "bij jouw paard niet zou werken" (terwijl er honderdduizenden paarden zijn waar het wel bij werkt) is echt onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:16

Heb nog niet alles bijgelezen maar ivm het kauwen/likken kan ik me hier wel in vinden:

_Nelleke_ schreef:
Ik denk juist niet. Het kauwen gaat niet om het stilstaan maar wat daar aan vooraf is gegaan. Het verwerken van wat er net gebeurt is.

Veel paarden krijgen niet even dat momentje rust om iets in het koppie te verwerken, dus zullen ook veel minder kauwen. Mijn inziens is dat een hogere psychologische belasting.

Het is pas sinds ik mijn paarden echt rust geef tussenin (en dan echt rust, en niet gewoon stilstaan want dat deden we vaak genoeg, in kader van wat anders) dat ik ze regelmatig zie kauwen/likken, de bange pony meer dan de andere, wat ook logisch lijkt aangezien die meer moet verwerken ... Verder zie ik ook de paarden in mijn omgeving heel weinig kauwen/likken, maar die krijgen daar in mijn ogen de kans niet toe..

Een mooi voorbeeldje: een tijdje terug ben ik mee geweest op jumping, en tussendoor heb ik het paard van iemand op stal een aantal keer vastgehouden. De ene keer al wat langer dan de andere, en ik ben er op de grond wat mee bezig geweest, geen grote gekke dingen, maar gewoon aaien met de zweep, met mijn hand, de achterhand eens omzetten als dit handig was en je zag het paard gewoon veranderen, is een heel sensibel paardje maar je zag haar gewoon relaxen, op een bepaald moment begon ook zij te kauwen en te likken, en daarna zelfs te geeuwen. En toen was ze pas echt relaxed, meisje wat haar reed vond het super dat haar paard er zo "zen" bijstond. Was ook weer over op het moment dat ze de teugels terug overnam, maar dat is een andere discussie :Y) Dus ja, ik blijf kauwen & likken als iets goeds zien, een teken van verwerken, een teken van dingen kunnen loslaten. En wat dat is op welk moment is voor ieder paard anders. Sommigen zullen enorme moeite hebben met gewoon maar stilstaan en niet met de omgeving of andere dingen bezig zijn, voor andere zijn er weer heel andere dingen nodig voordat ze gaan kauwen & likken ...

Is mijn ervaring, en nu ga ik even de rest lezen :Y)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:28

Het is wellicht in het topic al genoemd, maar ik ben niet van plan om 30 pagina's te lezen van voor en tegenstanders.. however... ik kan me wel herinneren dat toen het filmpje jaren geleden op een van de Parelli DVD's verscheen ( het topic filmpje is gekopieëerd van een DVD en op YT gezet door de TS) er ook vanuit de Parelli gemeenschap behoorlijk heftig en met onbegrip op deze scène met Linda P. gereageerd. Er is heel wat over te doen geweest. Ze kwam toen zelf met een openbaar statement, allerlei excuses en weinig steekhoudende verklaringen, maar het werd haar desondanks niet in dank afgenomen.
Persoonlijk vind ik mevrouw Parelli één van de slechtste paardentrainers, en één die voornamelijk meelift op de jasslippen van haar echtgenoot. Had zij de man met snor nooit tegengekomen dan had zij nooit enige rol van betekenis kunnen spelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:37

Jannepauli schreef:
Het is wellicht in het topic al genoemd, maar ik ben niet van plan om 30 pagina's te lezen van voor en tegenstanders.. however... ik kan me wel herinneren dat toen het filmpje jaren geleden op een van de Parelli DVD's verscheen ( het topic filmpje is gekopieëerd van een DVD en op YT gezet door de TS) er ook vanuit de Parelli gemeenschap behoorlijk heftig en met onbegrip op deze scène met Linda P. gereageerd. Er is heel wat over te doen geweest. Ze kwam toen zelf met een openbaar statement, allerlei excuses en weinig steekhoudende verklaringen, maar het werd haar desondanks niet in dank afgenomen.
Persoonlijk vind ik mevrouw Parelli één van de slechtste paardentrainers, en één die voornamelijk meelift op de jasslippen van haar echtgenoot. Had zij de man met snor nooit tegengekomen dan had zij nooit enige rol van betekenis kunnen spelen.

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb het idee dat juist Linda degene is geweest die ervoor heeft gezorgd dat de kennis die pat heeft, vertaald is naar 'normale mensentaal' en voor het grote publiek beschikbaar heeft gemaakt.

In de filmpjes luister ik liever naar Linda dan naar Pat. Pat is vaak onsamenhangend en enorm langdradig. Als Pat Linda nooit was tegengekomen denk ik niet dat de naam Parelli zo groot was geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:52

Deze wil ik ook nog even wat over zeggen:

LDRD schreef:
Over open blik: waarom vragen de mensen die volgens Parelli werken zelden hoe anderen dan iets doen om hun eigen blik te verbreden?

Ik denk dat doorheen het topic voldoende vaak de vraag gesteld is, zeker al door mezelf in ieder geval, hoe anderen dit probleem dan zouden oplossen, dat daar dan weinig antwoord op komt, of een antwoord waar ik persoonlijk weinig mee kan (bv. paard achteruit zetten door tegen de borst te duwen.. als je al het geluk hebt dat er op dat moment niks gebeurd waardoor je plat bent dan staat het paard nog steeds in je ruimte, tenzij je met een hele lange arm werkt ;) ). Dus het is niet dat ik niet open sta, maar heb nog maar weinig reacties op dat gebied gezien, en die ik gezien heb spraken mij persoonlijk niet aan.

fransje23 schreef:
Je hebt inderdaad niet altijd de mogelijk om een paard uit de omgeving te halen maar in dit geval dat dus wel mogelijk. Het is een redelijk groot probleem dat het paard geen aandacht heeft voor hun. om veilig te kunnen werken heb je inderdaad wel aandacht van het paard nodig. Maar waarom niet beginnen in een omgeving met minder prikkels en het paard een eerlijke kans geven? Tuurlijk ga je dat steeds verder opbouwen, stap voor stap. Zwemmen leer je ook niet door je meteen in het diepe te gooien, zonder bandjes.

Maar .. wat als het probleem zich alleen daar voordoet? En dit de eerste keer is dat het probleem zich voordoet? Kan zomaar eens zijn .. Dit is een filmpje uit een reeks lessen van mensen die met level 1 beginnen, met allemaal verschillende paarden. Je ziet in het begin van het filmpje dat het paard de principes kent (meneer voert het allemaal alleen beetje onhandig uit waardoor het paard steeds minder & anders gaat reageren, maar meneer is ook nog lerende) en dan 'ineens' is het gevraagde niet meer mogelijk en is paard met alles bezig behalve met de mens aan het touwtje. Ik zou het ook daar ter plaatse hebben opgelost, ik zie geen reden om het paard te verplaatsen aangezien het paard wel het principe kent, maar op dat moment er even geen zin in heeft en alles interessanter vind dan dat mensje. Trouwens, als je op zo'n moment je paard gaat verplaatsen heb je helemaal de kans op rennen, vluchten, omver gelopen worden etc. Paard moet eerst rustig worden, respect krijgen, en dan kan er nog gekeken worden wat de volgende stap is. Maar zolang is het filmpje niet ;)

En ja, waarom een paard wat het allemaal wel kent wel zo reageert .. duidelijk een gevalletje dat Parelli-paarden geen dode paarden of robots zijn lijkt mij :Y)

Ivm de discussie over dominantie ... Dominant is niet het juiste woord, maar aangezien het zo ingeburgerd is is het wel makkelijk om te gebruiken. Een paard kan zich, in mijn ogen, op 2 manieren ten opzichte van een mens opstellen: zelfzeker of bang. En afhankelijk van hoe je paard reageert moet jij er anders op reageren. Het zelfzeker zien mensen vaak als dominant, maar het is gewoon een paard dat zeker is van zichzelf, zichzelf echt wel kan redden en zich afvraagt wat dat mensje hem te bieden heeft.

Een voorbeeldje bij de circling .. paarden stoppen in het begin vaak achter je rug, dit kan 2 redenen hebben:
- het paard weet dat jij hem daar niet kan zien (en heeft er dus schijt aan om gewoon door te lopen, wil wel eens zien wat er gebeurd :Y) )
- het paard is dolgelukkig dat er eindelijk helemaal geen druk is (want zelfs gewoon maar naar je paard kijken is al druk voor een paard).

Dus er is geen standaard regel "als je paard stopt achter je rug moet je dit doen", dit moet je per paard bekijken, weten hoe je paard in elkaar steekt en waarom die het doet. En zelfs als je dat weet moet je bij het ene paard nog anders reageren dan de andere, bij de ene zelfzekere is een aanwijzing dat je het gezien hebt en je vraagt om door te lopen genoeg, een andere blijft gewoon staan totdat je meer laat zien ..

En degene die denken dat NH of Parelli alleen maar vriendelijk en zacht en lief is: sorry, fout gedacht.
NH gaat uit van de reacties van het paard en probeert daar op zo'n natuurlijk mogelijke manier op te reageren (wil zeggen: een manier die het paard begrijpt). Een paard wegsturen uit je ruimte is zo'n manier bv., begrijpt paardje heel goed, doen ze onderling ook. Maar als paardje niet weg wil uit je ruimte dan zal je dat niet kunnen gaan bereiken door lief te vragen of die aub toch eventjes wil gaan.. Spijtig genoeg :Y)

Jessix schreef:
Nee zeker niet. Ik wil ook niet gezien worden als één van de paarden. Die gaan veel te ruig met elkaar om, daar kan en wil ik me niet aan meten. Paard zijn doen ze met elkaar maar. :)

Ik wil graag als partners met mijn paarden omgaan. Ze hoeven echt niet altijd in het gareel te lopen en eigen initiatief prijs ik alleen maar. Het moet echter wel veilig blijven. Er zijn gewoon momenten in het omgaan met paarden waarin je paard gewoon even moet doen wat je zegt. Om dat voor elkaar te krijgen moet je weer veel oefenen, zodat het paard ook weet dat hij jou wel kan vertrouwen en dus gewoon even doet wat je vraagt bij die hoefsmid of dierenarts.

Kan ik me helemaal in vinden :j En de manier waarop je dat bereikt is niet voor iedereen hetzelfde, manieren & wegen genoeg. Voor mij blijkt Parelli nu toevallig het beste te werken, misschien hangt dat ook af van de pony's die ik heb, wie zal het zeggen .. Misschien gaat het bij de volgende wel voor geen meter, zal ik dan wel ontdekken :+ Maar als dat een andere manier was geweest was ik net zo happy geweest, alleen had ik tot nu toe nog niks gevonden waarbij ik echt iets had "ja, dat is het", en nu werkt het allemaal wel .. Maar misschien gaat dat bij een volgend paard wel niet, of vind ik over een tijdje toch iets wat nog beter aansluit .. Ik sluit niks uit in ieder geval :Y)

@ Gini : dit filmpje gaat niet over een paard opvoeden ... In zekere zin natuurlijk wel, maar dan zou ik het eerder heropvoeden noemen, en dat is niet altijd genieten neen, dat is soms gewoon noodzakelijk, voor het paard, om niet in de worst te eindigen ... Het gewone Parelli-werk met paarden die doorgaans braaf zijn, dat is puur genieten bij mij :j Heb nog nooit zoveel lol gehad met mijn pony's, en we hebben allemaal nog nooit zoveel geleerd in dezelfde tijd :)

Over Linda persoonlijk .. Ik hoor haar ook graag de uitleg doen :j Ze zal het met de paarden zelf een stuk minder goed doen dan Pat, maar dat zegt ze zelf ook. Maar ik hoor haar liever iets theoretisch uitleggen dan dat ik Pat dat hoor doen, die zie ik liever gewoon aan het werk zonder teveel uitleg 8-) Dus Linda is zeker wel een aanvulling, en zorgt ervoor dat het voor ons allemaal zo fijn & makkelijk bekijken is. Alleen, of zij nu veel met 'probleempaarden' moet werken is weer een andere discussie... ;)

Zo, ik ben erdoor .. klaar voor de volgende 10 pagina's :Y)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:54

_Nelleke_ schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb het idee dat juist Linda degene is geweest die ervoor heeft gezorgd dat de kennis die pat heeft, vertaald is naar 'normale mensentaal' en voor het grote publiek beschikbaar heeft gemaakt.

In de filmpjes luister ik liever naar Linda dan naar Pat. Pat is vaak onsamenhangend en enorm langdradig. Als Pat Linda nooit was tegengekomen denk ik niet dat de naam Parelli zo groot was geworden.

Je mag het best niet-eens zijn hoor :)
Maar het verhaal gaat dat mevrouw L. hem ontmoette in Australië waar hij op tour was met demo's dus reputatie wb trainen had hij al. Linda heeft het dus niet 'uitgevonden'.. mogelijk is ze wel een slim businessvrouwtje en heeft er een optimale kans in gezien om rijk te worden van mensen die geen kaas gegeten hebben van paarden. Het mag dan wel zo zijn dat zij de kennis 'vertaald' heeft .. mijn punt is dus dat iets vertalen wel iets anders is dan de methode of kennis zelf ontwikkelen. En vandaar dat ik ook zei dat zij zonder de kennis van PP niks betekend zou hebben. Commercieel maken is wellicht een verdienste voor de bankrekening, maar niet door de kennis op zich.
Ik vind het een vreselijk mens met haar akelige schelle stem en gekakel. Om maar te zwijgen van haar outfitjes met zonneklepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:58

Dat is ieders persoonlijke mening natuurlijk.
Uiteraard profiteert ze mee van de kennis van Pat .. maar ze heeft het wel toegankelijk gemaakt voor vele mensen. Ik kan wel wat met haar uitleg en vind het fijn om naar haar te luisteren .. Pat is vaak zo gehaast, wil zoveel vertellen in een zo kort mogelijke tijd .. en vaak mis ik dan de helft := Dus persoonlijk vind ik het wel fijn dat Linda erbij is, maar qua trainingsniveau zit ze natuurlijk een heel stuk van Pat af, maar dat zegt ze zelf ook :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:01

Misschien je eens orienteren op Clinton Anderson? Minstens even goed als PP, met betere en doelgerichte uitleg. En geen overbodige blonde dames :D :D