[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:47

ah dan kan je rijden op Bella, die is wel betrouwbaar, loopt alleen geen stap in de bak.....
doe ze allemaal maar de groeten van me als ze tegen de middag uit hun blokhut komen kruipen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:38

Goedemorgen iedereen! Hopelijk blijft het even droog, want ik moet vandaag een hoop buiten doen. De stal en de wei moeten gemest worden, en al het gras (niet dat in de wei) moet gemaaid worden...

Shyla25

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:38

Bale zeg denk je lekker weg te gaan krijg je dit weer, volgende keer beter Anya

Ik heb Shy maar eens lekker in de bak los gedaan na bijna een week rust.
Zo die ging ff uit der naad niet gezond meer maar wel om de plassen heen
Nee modder houd ze echt niet van en ze ging op het meest droge stukje rollen nadat ik toch maar haar deken om had gedaan.
Echt raar ik dacht lekker zonder deken in de modder die gaat zich vast helemaal onder smeren maar nee hoor mevrouw kwam bij het hek staan en ging niet eerder verder met spelen en rennen en rollen totdat ze haar deken om had gekke pony zelfs haar voetjes waren bijna nog schoon en wit

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:39

-heb-ik-dat.... auto startte héél moeizaam, ik bel die man waar ik hem gekocht heb, blijkt de accu er al 6 jaar in te zitten *duh*..... mag ik vanavond langskomen voor een nieuwe accu (garantie) kan ie meteen de radio fixen... maar.... hij zit wel 150 km verderop en ik heb een engergiecrisis na de audit vanmiddag

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:25

Zo gezien dat weerplaatje ben ik blij naar huis te zijn gegaan toch.

Als iemand nog ooit een goed natural vakantie adres zoekt waar ze veel paarden kunnen hebben, in een mooie omgeving. Dan is Uelsen dus wel een goede plek..

Dit is de hele oogst aan vakantfoto's:

Zicht op de eerste wei, waar Lan haar eigen versie van La Grande Bouffe aan het maken was...

Zoek de trailer. Die staat heel ver lopen. En die hele wei was van de dames.
Afbeelding

Toen maar naar een ietsjes kleiner weitje.
Afbeelding

Jip aan het voeren... Check de capuchon
Afbeelding

Afbeelding

Achter de wei begon wel het bos... De omgeving is heel erg mooi. Als het niet plenst
Afbeelding

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:26

Kay staat nog steeds niet op het land. Zou deze week gaan gebeuren maar de koeien lopen er nog steeds op en de omheiningen zijn nog niet gemaakt. Moet een hek komen, verschillende stukken land moeten opgedeeld met lint en de sloten afgezet. Word het nu wel flink zat eigenlijk. Zit stiekum alweer te denken aan te verhuizen alweer ook al lijkt kay het naar dr zin te hebben. Ze word nu eindelijk wat voller nu ze meer op stal staat en volgepropt word met biks. Ook is ze stukken levendiger maar waarom ik mij er niet bij kan neerleggen weet ik niet. Gewoon andere manier van paarden houden denk ik. Zon is ze het altijd wel gewend geweest en misschien doet ze het daarom wel zo goed. Ben ik nu egoistisch als ik haar toch weer van de zomer dag en nacht op het land wil hebben omdat ik vind dat dat zo hoort. Vorig jaar werd ze broodmager ondanks dat ik dr bijvoerde maar ik wil die rust gewoon hebben in mijn kop dat ze er gewoon genoeg uit komt iedere dag. Nu staat ze soms maar een uurtje buiten en ze maakt een flinke bende van dr stal dus tref ik dr op het beton aan de andere dag. Gister een hele baal stro geprobeerd maar bleef ook niet veel van over.

Nu durf ik niet zo gauw meer te verhuizen (ook bang voor reactie stalhouder heeft zijn best gedaan ons naar de zin te maken en mij en kay te helpen omdat ze zo mager was en da na da) maar heb wel eventueel 2 opties:

stal 1: rusthuis voor paarden (staan ook veulens en jonge rustpaarden), 125.00 per maand excl biks, inclusief uitmesten dus hoef niet iedere dag te gaan. In de zomer dag en nacht buiten in de winter in de paddock overdags met kuil. nadeel is geen pensionstal dus geen kast, geen bak etc. Ben ook bang dat ze weer mager gaat worden in de weideperiode geen bijvoer.20 min met de auto

stal 2: 275.00 in de maand incl uitmesten, 5 min met de auto, incl biks, weidegang in de zomer mag dag en nacht in de winter paar uurtjes in paddock, al weather rijbak. Nadeel: eigenlijk te duur voor woorden, beurten voor binnen, buitenzetten en bak harken. Voordeel is dat ze bijgevoert word.

Shyla25

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:39

@Gouda klinkt moeilijk.
Ik denk dat het niet zo raar is dat ze op stal weer dikker wordt en meer energie heeft, ze staat de heledag niets te doen

Shy is nu ook weer voller maar nog net niet te vol. Ze at eerst heel haar stal leeg tot ik ben gaan opstrooien en maar 1x in de 3 dagen uitmesten.
Nu is haar stal netjes en mest en plast ze alleen aan de achterkant (of ze moet het dus niet naar haar zin hebben gehad en mest ze voor de deur).
Ze is altijd veel feller met rijden als ze op stal staat maar op het land beweegt ze ook veel meer.
Ze gaat morgen toch het land op nou ja land, landje
Ze zal dan vast wel weer afvallen maar ik ga niet bijvoeren tot het gras echt op is, evt kan ik wel weidekoeken geven daar zit geen energie in maar wel de benodigde vitamines en mineralen

Ik zelf denk dat het beter is om je paard buiten te houden ook al vallen ze dan wat af, misschien kan je laten testen of ze ergens een allergie heeft of evt overactieve schildklieren (zoals die van mij af en toe last van heeft).

Maar ja ik kan niet voor jou beslissen wat het juiste is voor jullie dat moet je uiteindelijk toch zelf doen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:46

op het land staan en afvallen????? De mijne wordt alleen maar dikker ook terwijl het gras al een week schoon op is.......

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:48

Sommige paarden hebben gewoon veel energie nodig om de winter door te komen. Die vallen af. Wiz is ook altijd mager na de winter. Die moet ik echt wel bijvoeren.

Ik zou kiezen voor stal 1 en toch proberen bij te voeren. Of een deal van bijvoeren proberen te sluiten.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:51

ja Morrie is na de winter ook op z'n dunst, maar zodra ie op het land gaat, is ie binnen een week weer "bij"en mijn stalgenoten hoor ik ook niet anders dan over te dikke paarden (=grasbuik)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:53

haha dan moet je zeggen dat ze beter moeten rijden Morrie. Dat ze dan te weinig over de rug rijden en de buikspieren niet trainen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:56

ik zeg niets, mijn paard mag dik worden, dat kanme niets schelen en zelf rijd ik nooit, dus ik ga echt geen rijtechnische adviezen geven...... ze zouden me recht in m'n gezicht uitlachen en terecht....

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:17

Wat balen van je vakantie Anya!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:33

ga zo ff kijken bij het rusthuis hoor er goede verhalen over nl en rijd toch amper en zo ja liever op straat. Gai k ze gewoon pavo koeken bijvoeren in de zomer en haar afvalprobleem voorleggen. Heb ook het idee dat ze vermagert als ik meer met dr doe.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:39

succes! het klinkt wel als een lekkere plaats voor de paarden! Het bijvoeren moet toch wel te regelen zijn? vaak hebben oude paarden ook iets extra's nodig, zeker als ze niet alle tanden meer hebben, dus dan kunnen ze jouw paard toch ook wel meenemen in de voerbeurten?? (hoop ik voor je)

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:55

Ik ken veel paarden die in de zomer in het land afvallen. Ze hebben geen rust in hun lijf, blijven hun plek in de kudde maar verdedigen en eten zo veel te weinig, en ook als ze bijgevoerd worden in het land blijven ze te dun. Zeker de laag in rang staande paarden kunnen er slecht tegen. Jammer, maar het is niet anders.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:04

Ik heb heerlijk gereden. Anouar houdt heel erg van heel hard galoperen, maar ik vind het eng. Nu was ik samen met iemand, dus zei ging voorop en ik erachteraan. Dan durf ik wel wat harder. Anouar vond het heerlijk om eens flink de benen te strekken.

Op een gegeven moment kwam er een klein hondje. Die ging achter het paard voor mij aan. Dus ik hield een beetje in. Stopt dat hondje opeens en gaat recht voor me midden op het pad staan. Ik dacht heel snel, links of rechts er langs. Maar ik had eigelijk geen tijd om te te sturen, dus Anouar sprong er zo overheen
Rothonden

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:14

promptertje schreef:
Ik ken veel paarden die in de zomer in het land afvallen. Ze hebben geen rust in hun lijf, blijven hun plek in de kudde maar verdedigen en eten zo veel te weinig, en ook als ze bijgevoerd worden in het land blijven ze te dun. Zeker de laag in rang staande paarden kunnen er slecht tegen. Jammer, maar het is niet anders.

Shy staat zeker niet laag in rang maar is wel erg actief in het land.
Vandaar dat ze nu dus niet in een kudde gaat maar alleen of als het goed gaat met een oud Atje
Nu hoop ik dat ik van de winter niet weer een inhaal slag hoef te maken

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:15

Anouar15 schreef:
Rothonden

Dat is iets wat ik ook vindt, leuk en aardig maar niet voor of achter de voeten van mijn pony

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:18

Citaat:
Zeker de laag in rang staande paarden kunnen er slecht tegen

grappig: Morrie staat het laagst in rang..... maar eten is prioriteit nummer 1 bij hem, spelen met z'n vriendjes nummer 2. Als ik er 1 zie rennen door het land, is het altijd Morrie

Goed nieuws: m'n accu en dynamo zijn goed volgens de meneer van de Kwik-Fit, slecht nietuws: dan is het de startmotor.... maar nu startte het ding wel achter elkaar......*grrr* Daarom heb ik dus een hekel aan oude auto's

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:26

Bij Anouar is weinig rangorde, ze staan maar met z'n tweeen.
Anouar is behoorlijk dikker geworden. Hij doet ook niet anders dan eten.
Als Anouar wel in de groep staat doet hij ook niet anders dan eten. Ik vind het moeilijk te zien waar hij staat in de groep, hij is niet dominant, maar ook niet onderdanig. Alle paarden hebben ontzag voor hem. Hij loopt meestal rond alsof hij de koning van het stel is, maar verder doet hij niks.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:29

Walter is de baas over de 2 merries, van de merries staat Wendy onderaan (lastig, een pony die dezelfde naam heeft als ik ).
Bandito gaat de uitdaging met Walter nog weleens aan. Ik denk dat als je er een dominantie ruin bij in zou zetten, dat Walter zijn plek zo kwijt is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:31

Anouar is eigelijk gewoon een homo. Hij vind zichzelf helemaal geweldig, maar zodra er 'gevochten' wordt is hij snel weg

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:35

Orlanda is echt een alfa merrie, ze laat zich niet zomaar van haar plaats stoten. Hoe groter de groep, hoe duidelijker ze de leiding neemt. Ze heeft een cirkel om zich heen, binnen die cirkel blijft het rustig, daarbuiten mag gespeelt worden. Ga je herrie schoppen in haar cirkel, dan heb je herrie met haar.

Wit is een allemans vriend. Ik kan nooit zo goed pijlen waar ie in rang staat, maar hij lijkt het met alle paarden te kunnen vinden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:37

startmoter kun je meestal laten reviseren Morrie. Iets met nieuwe koolborstels of zo. Heb ik wel een paar keer laten doen.