De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:15

Jossie schreef:
@ Opala, bedoel je met mok en rotstraal enzo?

Ik weet niet wat ik bedoel . Ik ben zelf een angsthaas die voor dat er ook maar iets aan de hand is al allerlei schrikbeelden op het netvlies heb.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:26

Nienke, 't ziet er netjes uit, mooie strakke omheining ook.
Ben ook benieuwd hoe de kwaliteit is van de bodem als het flink geplenst heeft.
Opala, Kinke staat ook best veel in de bagger, maar heeft ook nog nooit mok of rotstraal gehad.

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:43

Nu moet ik er wel bij zeggen dat Kate opgegroeid is in de eilandspolder (noord-holland) en die eilandjes zijn verre van droog. Kate's hoeven zijn dus van jongs af aan gewend aan nattigheid. Son had dat niet, die gewenning vanaf haar prille jeugd, maar ook zij had er geen problemen mee. Het is meer dat ik het zelf zo vervelend vind dat ze in de bagger staan, als dat zij er last van heeft.

Er is trouwens een voordeel aan door de blubber moeten lopen: Kate heeft prachtig ontwikkelde bilspieren door het zware lopen .

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:10

Wat heb ik toch een lieve boer waar ik sta. Hij vond het maar zielig dat Ponto op zijn eigen stukje moest blijven. (hij mag niet meer de wei in vanwege zijn hoefbevangenheid) Dus heeft hij een constructie bedacht dat Ponto van zijn minipaddock zo naar de bak kan lopen. dus hij heeft nu een enorme uitloop en als het regent kan hij toch zijn stal weer in als hij dat wil. En dat is ook nodig omdat zijn vacht zo slecht is en de waterdichtheid niet helemaal gegarandeerd kan worden.

Mijn vader begon er weer over dat Ponto van de winter maar in de groep moest. Die heeft echt een bord voor zijn hoofd

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:54

Vandaag even dik 260 km gereden om een zakje paardenvoer te halen ... je moet er wat voor over hebben he als je speciaal voer wilt geven

Wij hebben ook een scherp soort zand in de uitloop (soort metselzand ... stratenmakers gebruiken het ook; zonder grind). Vroeger was het ook een blubberzooi. Met houtschors viel dat wel mee, maar stonden er wel plassen op. Maar onze houtschors ging aan het rotten en schimmelen en zag er op den duur niet meer. Met nog allerlei ongedierte zoals luizen erin ook.
Dus toen grote vrachtauto zand erin ... nu is het wel eens nat na een enorme regenbui, maar echt modder is het niet meer.
Alleen in de zomer lijkt het wel een zandverstuiving bij ons ... ook niet leuk hoor als je op het terras zit en Isa gaat zich verplaatsen (of rennen; da's nog erger )

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:50

Wij hebben hetzelfde zand in onze rijbak liggen, gaat ook perfect! maar idd wel zandverstuivingen in de zomer... gelukkig is het zand meestal weer weggewaaid voordat ik de hoefslag rond ben.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:49

Isapaardje schreef:
:D
Vandaag even dik 260 km gereden om een zakje paardenvoer te halen ... je moet er wat voor over hebben he als je speciaal voer wilt geven

260 km voor 1 zakje voer?? Dat moet wel iets heel speciaals zijn. Wa het niet slim om gelijk een aanhanger mee te nemen??

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:57

dat krijgt Isabella toch niet aangegeten binnen acceptabele tijd.....

@IP: kunnen ze het voer niet opsturen??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:06

Het is waar. Oop krijgt een half handje granenmix/muesli per dag, uitsluitend omdat ze dan haar supplement naar binnen werkt. Eén zak voer is al ver over de houdbaarheidsdatum voordat ik het opgevoerd heb. En ik zie aan haar dat ze niets te kort komt aan gras/hooi/stro. Maar ja ze doet ook niet en nooit veel. Doordeweeks 1 uurtje langs de weg en in het weekend een langer rondje bos. Vandaag even naar het strand geweest, maar veel te koud, brrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:51

Yep speciaal voer ... was trouwens 280 km volgens Remco en het zijn 2 zakken voer.

Het is hestamix van st-hippolyt (duitsland). Wordt ;ang niet overal in Nederland verkocht. En ja ze kunnen het ook opsturen, maar ik wilde ook wat voeradvies hebben. En zo kwam ik ook nog met een zak luzerne/strohaksel thuis van dodsen and horrell ... is meer ruwvoer en laat het andere krachtvoer beter verteren.

Probleem van de Equiral die ik eerder gaf was dat ik om de benodigde hoeveelheid mineralen e.d. te halen ik onwijs veel moest geven en dat leverde te veel energie op en overtolligen "teveels" dus gaf ik vrij weinig van het spul, maar dat zette geen zoden aan de dijk. Van dit voer (hestamix) dat vnl. uit hoge concentraties sporenelementen en mineralen bestaat mag ze ca. 300 gram per dag hebben, daarmee geef ik wat ze nodig heeft, zonder extra's aan eiwitten en energie. En het hakselspul is dus voor extra volume, betere darmwerking (vanwege de dunne mest) en is ook goed bij bevangen paarden inzetbaar.

Nog enkele proefzakjes gekregen; natuur-snoepjes gekocht en een grappig paardenbeeldje en weer naar huis. Dagje uit dus gehad.

En mijn moeder meldde me dat Isa en Harry het hebben bijgelegd ... ze heeft 2x bij "hem" gestaan

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:34

Het is weer eens een ander dagje uit he???? Wel super van je dat je zover voor een beetje voer rijdt....maar ja, de paarden boven alles he?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 12:39

Cookies schreef:
Mijn vader begon er weer over dat Ponto van de winter maar in de groep moest. Die heeft echt een bord voor zijn hoofd

Inruilen die hap

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 12:39

Jossie schreef:
Er is trouwens een voordeel aan door de blubber moeten lopen: Kate heeft prachtig ontwikkelde bilspieren door het zware lopen .

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:48

Ik heb net een advertentie gezet voor een bijrijdster... Witte heeft het echt nodig om ook de moeilijkere oefeningen te doen...dat vind ie leuk en het houdt hem soepel.

Ik ben benieuwd...... gelukkig is het een groot paard en vallen daarmee de kleine ankjes in spe af... nu maar hopen dat er geen grote schoppende anky's reageren..

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:11

Gisteren is Kate bekapt door mijn TS met "natuurlijke" instructies van mijn kant! Resultaat: een netjes bekapte Kate.

Linksvoor is Flare-loos, rechtsvoor heeft iets flare aan de zijkant. Achterhoefjes zouden ook ietsje minder flare kunnen/mogen hebben, maar verder waren de smid en ik zeer tevreden! Ondanks de blub mocht er weer een behoorlijke rand af, dus nu haar hoeven redelijk op peil zijn, ga ik zelf eens wat bijhouden. Bereiden jullie je alvast maar voor op vele vragen van mijn kant !

Oja, waarom niet de flares verwijderd? Kate had er genoeg van en deed haar specialiteit... De levade terwijl de smid rechtvoor ijverig bezig was . Lekker ding!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:38

Antheman schreef:
Cookies schreef:

Inruilen die hap

Zou dat kunnen? En onder welke rubriek zou ik hem dan moeten zetten?

@ IP: goed van je dat je voor Isa zo'n eind rijd om een zak voer te halen. Wat is het voor iets speciaals? Ben niet nieuwschierig hoor, ik weet alleen graag alles

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:25

Ik denk bij eenmaal/andermaal...en dan verzorg ehhh papa's???

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:09

Okay, ik denk dat ik hem in de aanbieding doe. Ach nee ik houd hem toch maar Hij doet echt wel zijn best maar is soms een echte IWAP.

Angela als er iemand voor de deur staat met cap en rijlaarzen en zweepje in de hand dan onmiddelijk de deur dichtgooien

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 15:23

Cookies schreef:
[Mijn vader begon er weer over dat Ponto van de winter maar in de groep moest. Die heeft echt een bord voor zijn hoofd
[quote]
Inruilen die hap

Citaat:
Zou dat kunnen? En onder welke rubriek zou ik hem dan moeten zetten?

Marktplaats biedt ook een rubriek antiek aan
[/quote]

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:12

Cookies schreef:
Okay, ik denk dat ik hem in de aanbieding doe. Ach nee ik houd hem toch maar Hij doet echt wel zijn best maar is soms een echte IWAP.

Angela als er iemand voor de deur staat met cap en rijlaarzen en zweepje in de hand dan onmiddelijk de deur dichtgooien

ik zal eraan denken!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:18

Het zit me niet mee...

We gingen net met de paarde een rondje lopen, Wit schrikt en mijn vriend laat hem los. Ik probeer hem te pakken, maar ook ik moet het halstertouw loslaten... Wit staat daarna vrij snel stil en komt terug (Orlanda stond nog bij ons), maar het leed was al geschiedt... ik heb mijn linker ringvinger gebroken... donderdag wordt het nog eens nagekeken omdat het nu gezwollen is, maar zeer waarschijnlijk moet de vinger geopereerd worden omdat ie niet recht staat.... dat wordt voorlopig dus niet rijden....echt balen dus...

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:46

angela88 schreef:
ik heb mijn linker ringvinger gebroken...

Jee wat een pech

Heel veel beterschap toegewenst.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:51

Goedemiddag!!!
Meld me ook even na een drukke week

Isapaard, ik vind t goed dat je zo’n contractje op wilde stellen. Uiteindelijk toch niets geworden Jammer maar wel goede reden! Leuke foto van dat kindje met Iwan! Fijn dat er voor die kinderen ook een plaats is waar ze kunnen genieten van de mooie viervoeters

Cookies, groot gelijk dat je je verzorgster eruit gezet hebt!

Am, in de bak gereden dus. Succes met t vinden van een osteopaat. Weet helaas niemand voor je.

Ik heb geen bijrijder voor Flanna. Jan en ik rijden beide en op maandag en woensdag hebben we zelfs nog een bijrijdpaard. Wel zijn er enkele mensen die in noodgeval iets met Flanna mogen doen maar eigenlijk maken we daar nooit gebruik van. We genieten er zelf te veel van

Flanna was eerst ook een loner maar nu staat ze meer bij andere paarden in de buurt. Het 1e jaar was het al een ramp als we met haar over de voergang liepen en er stond en paard. Dan ging ze al bijna rennen uit angst. Gelukkig zit ze nu veel beter in haar pelsje

Wendy, leuk dat je ook een lesje afgesproken hebt!

Kinke heeft daar nu ook vriendjes. Fijn!

Nienke, leuke foto’s!

Angela, wat balen van je vinger. Beterschap

Wij hebben lekker een blokje om gemend vanmiddag. Flan liep best lekker. In t begin was ze erg sloom ondanks de wind maar toen we verder gingen draafde ze er lustig op los
Hoefjes zagen er weer netjes uit. Achter lijken ze wel iets harder te slijten dan voor.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:51

Cookies schreef:
@ IP: goed van je dat je voor Isa zo'n eind rijd om een zak voer te halen. Wat is het voor iets speciaals? Ben niet nieuwschierig hoor, ik weet alleen graag alles

Ik voerde vroeger altijd Equiral kruidenbrok. Via een mailgroep echter werd ik tijd geleden eens op hestamix van St.-hippolyt gewezen, maar moet echt eerlijk zijn dat ik het duur vond en onhandig dat het niet in de buurt was aan te komen. Dus ik liet het maar voor wat het was.

Tot Isabella dus weer een soort van bevangen raakte ... en ik me suf piekerde over wat nu ... ik kreeg allerlei adviezen van extra toevoegingen als biotine, zink, ijzer, mangaan, magnesium en dat soort dingen. Oa in zeewier zit wat, in brandnetel, en andere kruiden, enz. enz.
Nu kon ik zelf een voer gaan samenstellen of een speciaal voer gaan kopen. Het is dus het laatste geworden. Heb het 10 weken nu uitgeprobeerd en Isabella is echt veranderd. Ze blinkt als een spiegel, is actief voor 2. Vanwege de geringe hoeveelheid die ik voer en het feit dat ze wat aan de dunne is af en toe heb ik dus op advies ook een zak luzerne/strohaksel van Dodson en Horrell erbij gekocht.

Heb ook even een foto gemaakt van mijn krachtvoer dat ik nu geef ... kun je zien hoe het eruit ziet (ik vond het er in het begin wat raar uitzien).
Er zit weinig energiewaarde in (vandaar de naam).

Meer informatie over de diverse natuurvoeders op www.st-hippolyt.de

Afbeelding

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:37

Isa, fijn dat je zo te spreken bent over dit voer
Flan krijgt voer via de stal....

Vraag me trouwens af wat jullie doen. Krabben jullie eerst de hoeven van je paard uit voor je een buitenrit gaat maken of heb je zoiets van hij/zij loopt t er wel uit?
Ik maak ze altijd eerst schoon....