De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 23:51

opala schreef:
Is Andor niet dat paard van je die al eens eerder behandeld is geweest een tijd terug? Of was dat Merrit.

Dat klopt ,dat was Andor. Eind vd winter is hij de nodige keren door Laarakker behandeld.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:52

Antheman schreef:
Oh Ingrid ,wat heb je je op je hals gehaald.....

Soms zit het mee en soms zit het tegen

Misschien heb ik morgen wel weer een ellenlang verhaal voor jullie ....

Ik type nogal snel en praat graag; die combinatie levert dit soort lange verhalen op

Als jullie het erg vinden, te lang of net wat ... zeggen hoor

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:52

Andor is toch de Merens?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 23:58

Isapaardje schreef:
Andor is toch de Merens?

Jajaja! En ik ben blij dat we wat meer huiskamer zijn! Die hoeven ken ik zo langzamerhand wel.Dus typ jij maar door hoor!

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:22

Gisteren ontdekt dat ik Isabella schouderbinnenwaarts kan laten lopen in het bos ... met kastanjes

Ze is gek op die bosnootjes en ik ga dan terwijl ze naast me loopt, die dingen voor haar afpellen (niet nodig maar is tijd rekken en ze moet leren geduld op te brengen). Afijn dan gaat ze met haar neus tegen mijn hand lopen (likkend en wel, maar zeker niet bijtend). Ze moet daarvoor haar koppie wat opheffen, maar nog meer indraaien om zo te kunnen lopen. Hierbij brengt ze de hele voorhand scheef voor me terwijl de achterhand normaal volgt. Ze loopt dan perfect schouderbinnenwaarts viel me gisteren op naast/voor me.

Dus even blijven pellen tot ze genoeg is gegymnastiseert en dan volgt de beloning van de lekkere kastanje.

Zo zie je maar dat je ook inderdaad tijdens wandelingen aan "dressuur" kunt doen

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:25

Creatief met kurk!

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:22

Goede morgen allemaal ....

Vanochtend op de fiets naar mijn werk vroeg ik me toch af waarom kinderen eigenlijk nooit eens goed leren paardrijden .... waarom altijd dat ram-en-stampwerk .... waarschijnlijk omdat die manegeknollen anders niet lopen.

Maar denkend aan mijn lessen bij Vanda begin dit jaar, dan zaten wij licht te knijpen met de benen en hup daar gingen de paarden al ... zo hoort het he.

Gisteren vertelde dat meisje ook dat in haar groep op de manege er ook kinderen zijn die, als het stampen en meppen met de zweep niet meer werkt, de pony in het oog prikken met de zweep om het zo even "morres" te leren .... Niet normaal he dit !!

Nu ken ik de manege en het verbaasd me eigenlijk niets.

Maar goed, het is lekker weer en als het zo na werktijd nog is ga ik lekker weer kastanjes zoeken in het bos met mijn paardje (die dan net zo hard met haar hoeven mee staat te graaien tussen het blad).

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:37

Antheman schreef:

En Cookies; zit je dan met je roze touwhalster
Maar gelukkig geen ongeinteresserde Penny

Ja, dat ding doet gewoon pijn aan je ogen. Iemand nog een fluoriserend rose Cross rope briddle kopen???? Alleen te gebruiken in combinatie met zonnenbril

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:38

Antheman schreef:
Cookies schreef:
Ik was er al bang voor. Gelukkig dat je het zelf gezien hebt want sommige kunnen zich echt leuk voor doen. Eruit met die Anky in spe!

Jij en Bob slapen weer gescheiden ??

Nee mijn Anky in spe snurkt 's nachts nog gewoon lekker naast me. Ik moet toch ergens die kouwe voeten tegen aan leggen

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:48

Isapaardje schreef:
Vanochtend op de fiets naar mijn werk vroeg ik me toch af waarom kinderen eigenlijk nooit eens goed leren paardrijden ....

Vlgs mij leren kinderen en volwassenen alleen "goed" paardrijden wanneer je idd niet op manegepaarden lest en dan ook nog privélessen volgt.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:51

Ik baal ook altijd van dat soort maneges. Ik ben dan ook heel erg blij dat de manege waar ik rij ABSOLUUT NIET zo is. Stampen en meppen is echt uit den boze. Alle hulpen geef je vanuit je buik, liefst (bijna) zonder been en teugel hulpen. Reageert het paard daar niet op (is bijna nooit) dan een "plofkuit". Geen reactie, dan pas een klein tikje met de zweep, maar alleen als je je hulp goed geeft... de paarden worden bij ons namelijk beloont als ze niet aandraven omdat je hulp niet goed is.... Verder wordt er heel erg veel aandacht besteed aan je zit en houding, en niks geen paarden in de krul trekken...

De instructrice (Anne Muller) heeft ook een boek geschreven over de zit en houding (echt een aanrader)..

Bij ons op de manege dus allemaal paarden met een eigen wil, die (meestal) lekker voorwaarts zijn als je ze zelf niet in de weg zit.

@ Isapaardje: Super dat je Isa kunt laten dressuren in het bos, jij hebt helemaal geen bijrijdster nodig!

Reden al die Anky's in spe maar een beetje meer zoals Anky, dan was er in ieder geval ee hoop minder gestamp, gemep en geprik. Ze zouden zichzelf moeten zien op video....om te huilen....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:54

Je kunt paardrijden dus wel degelijk op een manege leren, als je maar de tijd neemt om een echt goede te vinden (en er een half uur met de auto voor wilt rijden)

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:19

Hier in de buurt zijn helaas geen goede maneges. En die ene waar dat meisje rijdt (en ik ook heb gereden lange tijd moet ik eerlijk bekennen) is werkelijk de ergste. Vroeger niet, maar de laatste tijd is het bar en boos. Paarden met drukplekken, haken aan de bitten, enz. Het meisje wist geen eens hoe ze een hoofdstel om moest doen, want dat zat altijd al om de pony heen als ze kwam rijden ...

Daarbij is het ook nog eens een goedkope manege (uiteraard zou ik bijna willen zeggen).

Wij hadden ook ooit eens een vrouw uit een andere groep bij ons rijden ... beginner. We reden zonder begeleiding (onze groep was een stel dames die lekker los teugeltje reden en niet sloegen of mepten ... ). We gingen in draf en die mevrouw begon met de zweep te slaan. Iedere keer weer. Galopje ... meppen maar weer. Toen ben ik naast haar gaan rijden en vroeg haar of ze wat aan haar benen mankeerde ... Nee hoezo? Nou omdat je het paard in draf en galop slaat ....
"Hoorde dat dan niet zo?" Pffff; ik heb haar toen maar eens uitgelegd hoe het wel hoorde. En ze had er daarna een lol in ... het paard ging zomaar in de galop

Dus niet alleen kinderen leren slecht rijden hoor ... op een slechte manege leert iedereen slecht rijden .... tenzij je voor paarden geboren bent zoals ik (ahum hihi ... nee ik ben ooit begonnen met privelessen en als kind reed ik veel privepaarden ... dat heeft echt inderdaad gescheeld ... iedereen was net zo bezorgd om zijn of haar paard als ik nu om mijn pony ben).

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:20

Cookies schreef:
Antheman schreef:

En Cookies; zit je dan met je roze touwhalster
Maar gelukkig geen ongeinteresserde Penny

Ja, dat ding doet gewoon pijn aan je ogen. Iemand nog een fluoriserend rose Cross rope briddle kopen???? Alleen te gebruiken in combinatie met zonnenbril

Andor heeft een paarse en wil nog niet voor homo door t leven gaan.Bovendien ga ik voorlopig gewoon op mijn Mylerbitje met hem rijden, anders is t kansloos.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:26

Overigens hebben we hier net op het werk een hele discussie gekregen over verzekeringen met en voor paarden.
Wie is wanneer aansprakelijk en zo.

Iemand hier heeft een aparte verzekering voor het vervoer van kinderen per huifkar. Hij maakt regelmatig ritjes met kinderen van een ander. Dat valt niet onder je eigen verzekering omdat het dan als "beroepsmatig" gaat gelden (al doet hij het maar 6x per jaar).

Een ander had thuis niets verzekerd, maar heeft een hoop getouwtrek gehad toen zijn dochter eens met haar paard werd aangereden door een auto. Maar volgens hem ben je niet aansprakelijk als een kind van jouw paard af kukeld. Nou volgens mij ben je dat wel ... ten allen tijden.

Bij het huifbed hebben we inmiddels een heel ingewikkelde verzekering ... daar zijn we overal voor verzekerd en hebben we de meest extreme situatie zitten bedenken met de verzekeringsagent. Dingen die niet snel voorkomen, maar die wel zouden kunnen.

Voorbeeldje wat die man verzon ....

We zijn aan het rijden in de binnenbak. Buiten de bak is de eigenaar van de manege met een tractor bezig. Plotseling gaat daar wat gigantisch mis en een harde knal volgt. De huifbedpony's binnen schrikken en gaan met het huifbed aan de haal. De menner die niet zat op te letten kan niet voorkomen dat de pony's rechtsomkeert gaan. In de wending breekt het voorwiel van het huifbed af en het ding kukelt om en het kind beland met ernstig letsel op de grond ....

Wie is nu aansprakelijk ?

De eigenaar van de manege omdat er buiten wat mis ging?
Onze stichting omdat er gewerkt met ondeugdelijk materiaal (afbreken wiel)?
De menner omdat hij niet juist heeft gehandeld?
De eigenaar van de pony's omdat deze op hol sloegen en zij het ongeluk binnen hebben veroorzaakt?

Zet je wel even aan het denken he ....
Verzekeringen kunnen raar werken. En ook nu is de verzekering niet helemaal blij met de constructie die is bedacht. Zo staat er in dat ieder kind dat komt rijden een cap moet dragen ... haha niet handig als ze liggen op het paard, maar het moet er wel uit nog.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:29

Je kunt Andor toch geen rose CRB omdoen Am, hij zou zich zwaar beledigd voelen. Hij is toch een echte vent
Ponto is een watje die vind zo'n kleur geen probleem

@ isa, lekker zelf met je paard aan de gang gaan. Oefeningen aan de lijn is toch ook goed??

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:31

1)Verzekeringen doen hun uiterste best om niet te hoeven betalen.

2) je bent als eigenaar ten alle tijden aansprakelijk voor je eigen paard, ook zit er een ander op.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:31

Cookies schreef:
Je kunt Andor toch geen rose CRB omdoen Am, hij zou zich zwaar beledigd voelen. Hij is toch een echte vent
Ponto is een watje die vind zo'n kleur geen probleem

@ isa, lekker zelf met je paard aan de gang gaan. Oefeningen aan de lijn is toch ook goed??

Dat zeg ik

Hoe is t met de ouwe?

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:55

Ik had gisteren het idee dat het weer wat beter ging met zijn voeten. In de bak loopt hij prima. We wandelen 's avonds een poos door de bak. Daarna laat ik hem los en dan rolt hij de bak even aan. Toen ik het hooi nat aan het maken was kwam hij erbij staan, maar toen ik zijn voeten nat sproeide ging hij er in draf vandoor. Malle jongen!!
En vreten als een bootwerker.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:06

Antheman schreef:
1)Verzekeringen doen hun uiterste best om niet te hoeven betalen.

2) je bent als eigenaar ten alle tijden aansprakelijk voor je eigen paard, ook zit er een ander op.

Vandaar dat contractje he

Is niet meer nodig ... maar ja wat als ze zou komen en er zo op zou springen zonder dat er toezicht zou zijn en ondanks mondeling "verbod"?
Ben je zelfs dan verantwoordelijk ... ??

(ik deed het vroeger ook hoor ... gewoon gaan rijden op iemand anders zijn pony ... als kind sta je er niet bij stil).

Vraag het me gewoon af hoor overigens .... Isabella is niet zo'n monster dat ze gelijk een kind aan stukken scheurt

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:08

Wat een hippe kleuren hebben jullie overigens aan halsters e.d.

Ik heb gewoon alles in het zwart, bij een zwarte pony. O ja en zilvergrijze kar met zwarte banken ... lekker saai

Heb wel een knalrood vliegendeken

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:32

Cookies schreef:
Ik had gisteren het idee dat het weer wat beter ging met zijn voeten. In de bak loopt hij prima. We wandelen 's avonds een poos door de bak. Daarna laat ik hem los en dan rolt hij de bak even aan. Toen ik het hooi nat aan het maken was kwam hij erbij staan, maar toen ik zijn voeten nat sproeide ging hij er in draf vandoor. Malle jongen!!
En vreten als een bootwerker.

Gelukkig maar!!!!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:33

Isapaardje schreef:
Wat een hippe kleuren hebben jullie overigens aan halsters e.d.

Ik heb gewoon alles in het zwart, bij een zwarte pony. O ja en zilvergrijze kar met zwarte banken ... lekker saai

Heb wel een knalrood vliegendeken

Ik ben kleurtjes freak

Zojuist kwam mijn rode Grandeur pad binnen ,voor onder het Startrekk zadel.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:36

Startrekk ... da's die serie die mijn man altijd en overal volgt .. over die ruimtewezens en zo ...
Wist niet dat ze ook zadels verkochten

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:44

We hebben trouwens afgelopen weekend de uitloop vergroot met dik 100 m2 door het hek gewoon een aantal meters verderop te zetten.

Nu is het echter zo dat langs het oude hek al zolang als ze bij ons staat (nu al 8 jaar) een paal stond met een jollybal eraan. Ze stond daar altijd op rust ... ding om haar nek als zijnde haar vriendje.

De eerste uren stond ze wat wezenloos verloren midden in de nieuwe uitloop op de plek waar eerst haar "vriendje" hing ... Die is er nog wel, maar dan enkele meters met het hek meegeschoven ....

Maar nu vindt mijn moeder het vreselijk zielig dat ze niet meer bij haar bal staat .... "daar stond ze altijd".
Nu is ze haar continu aan het observeren en ik krijg dagelijks te horen tot heden dat ze nog altijd NIET bij de bal staat ... Of ik het ding niet kan verzetten want dit is errug zielig .

Kennelijk vindt Isabella zelf de nieuw uitgekozen plek niet geweldig. Volgens mij heeft ze het zelfde uitzicht op haar omgeving, dus ik begrijp het niet zo goed. Misschien even wennen ook?