[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:41

Voor iedereen die de tijd (en het geld) heeft: kijk eens op www.stoeterij-angelbeeck.nl. De cursussen basisrijkunst worden door Anne Muller gegeven. Ik geloof dat er binnenkort een 4daagse basiscursus is, waar nog een paar plaatsen zijn. Echt een aanrader als je je zit en houding wilt verbeteren!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:43

gouda schreef:
3 jaar rijden is nog niet veel nee. Ik rijd vanaf mijn 8e en kan mijn handen nog steeds niet stil houden in draf Mijn benen trouwens ook niet paard blij dat ik niet met sporen rijd

Wel leuk zeg zo'n cursus en dat je echt het verschil kan zien.

Ik rijdt ook niet met sporen, je moet ze verdienen, en zolang ik niet uitdrukkelijk te horen krijg dat ik er "klaar" voor ben, zal ik ze nooit kopen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:45

'vroeger' was ik ook al nooit zo voor martelwerktuigen. Ik heb een hele poos priveles gehad van iemand die ook western reed. Daar ben ik ontzettend van verbeterd wat houding/zit/hulpen betreft.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:57

Ik heb een paar knopspoortjes liggen, maar die zijn echt nauwelijks gebruikt. Heel af en toe bij mijn vroeger verzorgpony ter verfijning van de oefeningen, maar hij kon alles ook prima zonder.

De bewuste pony was overigens met sporen ingereden en het was een behoorlijk karwij om die weer fatsoenlijk aan het been te krijgen!

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:01

Ik heb vroeger altijd met sporen gereden, maar ze zijn nooit gebruikt als voorwaartse hulp, daar zijn ze niet voor bedoeld. Hooguit als hulpje bij de zijgangen. Met een zweep heb ik nooit gereden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:06

Ik reed eerder altijd met zweep. Nee, niet om een paard verrot te slaan, ik gebruikte hem bijna nooit, maar meer als ondersteuning voor het leren van de voorwaartse hulp en om bij te tikken bij geen reactie op het been.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:08

Ik heb meest dravers gereden, die hadden niet zo'n moeite met voorwaarts zijn

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:13

Ik heb veel jonge paarden gereden die dus de voorwaartse hulpen nog niet kenden. Die vonden het al raar dat er uberhaupt iemand op hun rug zat, een beetje duidelijkheid met stem en evt een zweepje kan dan geen kwaad

Shyla25

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:16

Ik rij wel regelmatig met een spoortje maar alleen om de bv travers en galop uit elkaar te kunnen houden.
Je moet dan namelijk je buitenbeen ook naar achteren leggen en om het binnenbeen buigen. Als ik mijn been zonder spoor naar achteren leg springt Shy aan omdat ik dat haar heb geleerd maar met spoor kan ik net dat kleine verschil van plaats aangeven wat met de kuit gewoon wat lastiger is.
Het is dus alleen ter verduidelijking van de hulp en niet ter versterking zoals de meeste mensen die gebruiken
Ik krijg namelijk ook van die "ik duik eropaf en trek ze van de laarzen" neigingen als ik een kind van 7 met sporen zie lopen

Een zweep gebruik ik tijdens de dressuur ook wel als hulp om de achterhand wat opzij te zetten maar dat is dus een constante druk en geen tip net als bij zijwaarts dat hij dan tegen de schouder aan ligt en dus weer geen tik.

Als ik de achterhand er onder rij of een onvoldoende reactie krijg op been geef ik af en toe wel een klein tikje achter mijn been, maar echt een tik kan je het ook weer niet noemen

@wendy daar ben ik het ook wel mee eens maar ik gebruik liever stemhulpen ter verduidelijking dan de zweep, grondwerk is toch de basis denk ik zo

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:17

Dravers zijn al in het tuig beleerd, die hoef je alleen maar even het stemcommando voor voorwaarts te geven in combinatie met beenhulp. Zat er zó in . Komt bij dat ik zelf gewoon gevoelsmatig een hekel aan een zweep heb, ik heb er geeneens eentje.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:20

Tsja, nu weet ik niet of ik het nog zo zou doen, destijds was het de minste uit een aantal kwaden. Ik reed die paarden voor anderen, ze moesten dan snel onder het zadel en de eigenaar bepaalt dan nog altijd grotendeels hoe het gebeurt. Ik had vrijheid binnen de voorwaarden die de eigenaar stelde.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:22

Ik reed ook voor anderen, maar die paarden stonden bij ons in training en de eigenaren bemoeiden zich niet met de manier waarop, gelukkig. Als ze hadden gewild dat ik ze met zweep reed hadden ze het fijn zelf mogen doen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:25

Ik ben allang blij dat ik nu tenminste de vrijheid heb om dingen te kunnen doen zoals ik denk dat ze helemaal goed zijn

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:26

promptertje schreef:
Ik reed ook voor anderen, maar die paarden stonden bij ons in training en de eigenaren bemoeiden zich niet met de manier waarop, gelukkig. Als ze hadden gewild dat ik ze met zweep reed hadden ze het fijn zelf mogen doen.

Tja ieder zijn eigen mening

Ik heb eigenlijk altijd mijn zweep mee buiten maar dat is meer omdat ik baggerschijt voor honden en mijn pony ze dood mept als ze in de buurt komen.
Dus dan liever de zweep dan een dode hond.
Ik heb Shy al veel rustiger gekregen met honden door de huidige stalhond maar ze is eens aangevallen en gebeten en dat blijft dan toch bij.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:28

@ Wendy: Koester dat ook maar. Op sommige stallen menen anderen nog steeds dat ze jou mogen vertellen hoe jij met je eigen paard om dient te gaan. Bij ons op stal niet, gelukkig, maar het komt nog maar al te vaak voor.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:28

promptertje schreef:
@ Wendy: Koester dat ook maar. Op sommige stallen menen anderen nog steeds dat ze jou mogen vertellen hoe jij met je eigen paard om dient te gaan. Bij ons op stal niet, gelukkig, maar het komt nog maar al te vaak voor.

Weet ik, dat is ook een van de redenen dat ik weg ben bij mijn vorige stal.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:29

Ik ben gelukkig nog niet zover dat ik ze moet gebruiken die sporen. Travers enzo kan ik geen eens. Kaylee heeft trouwens nog steeds plekken (ronde schijven een soort ribbels) van vroeger spoormisbruik waar wildvlees heeft gezeten. Brrr wil niet weten hoe dat voor haar geweest is. Ik gebruik nu gewoon mijn zweepje om dr bij te tikken als ze haar achterhand niet erbij houd of reageerd op mijn kuit. Gaat gelukkig zo prima.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:35

Ik gebruik ook een zweepje voor het bijtikken van de achterhand, of als hij niet op mijn kuit reageert. Maar ik gebruik hem met de kracht van een irritante (zware) vlieg, en niet om hem vooruit te meppen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:37

oja, als Witte de zweephulp niet terecht vind, dan bokt ie.. en dat komt misschien eens in de week voor.. Vooruit meppen pikt ie denk ik echt niet, dan durf ik te wedden dat ie je eraf gooit (heb het zelf nog nooit geprobeert)

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:51

Ik ook hetzelfde een klein tikje wat ze volgens mij amper voelt. Zal wel irritant aanvoelen maar alleen even om haar niet haar achterhand te laten vergeten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:03

Ik rij nooit met sporen. Waarom wel? We kennen de basis dingen, we kunnen een B proefje rijden en dat vind ik zat.
Heb vorig jaar nog L met hem gereden, 1 keer gestart 1 wp. Maar dat kunnen we nu echt niet meer

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:09

Pfff...ben jaloers op iedereen die uberhaupt kan rijden....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:11

Want?

Ik rijd dus ook niet op mijn eigen paard...

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:18

Het duurt nog wel een paar jaar voor ik op mijn jongste paard kan rijden, maar die wachttijd heb ik er graag voor over .

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:22

Ik vind rijden een leuke bijkomstigheid van het hebben van een paard maar zeker niet het belangerijkste. Het zorgen voor vind ik het leukste. Hiervoor heb ik 5 jaar een paard gehad waar ik amper op gereden heb. Die was al bejaard toen ik hem kreeg. Helemaal niet erg ging mij om het paard zelf. Rijden deed ik soms op paarden van een ander maar ook een tijd niet.