De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:08

Nou ,komt ie dan ,verslag vd les van Hilde

Speciaal de lange versie voor Nienke

Ik was zenuwachtig en kreeg geen hap door mijn keel.
Op de wei liep moeders ook reuze gespannen met de peerden te sjouwen.
Ze vertelde dat Merrit al stond te kijken!
Die is echt helderziend hoor, normaal kom ik en moeders zéker niet ,zo vroeg.

Peerden stonden klaar , en we moesten even wachten op Hilde. Ik besloot naar de weg toe te lopen met Andor en Merrit bleef op het erf staan.
Bij de kruizing draaide An zich om ,tot 2 keer toe, maar toen had ik hem snel onder controle. Ik wilde een klein stukje gaan kijken en dan achter de wei weer terug, zo´n 5 minuutjes weg zeg maar.
Het rechte stukje deed meneer prima, maar het afslagje naar links, scheurde hij loeihard in draf weg en scheurde zo het erf weer op. Mijn idee was om dit in stap te doen
Hilde kwam er vrijwel direct aan. Afgestapd en kennis gemaakt,. Goede eerste indruk.
De bak in en rijden maar.
Vertelt dat we niet langer dan 3 rondjes samen door die bak komen ,omdat hij dan gaat staken. We zouden wel zien.

Ze begon direct over mijn ademhaling, die zat ook hoog op dat moment, want ik was hartstikke gespannen, doordat er een lesgever was en omdat Andor er net weer vandoor was gegaan.

Daarna begon ze over contact. Ik rij met waslijntjes en moest de teugels aannemen. Na een kleine discussie, ik vond nl dat hij vrij veel gewicht nam, zij vond dat goed, reed ik rustig verder. Vooral in stap en wat draf.
Ze zei: Andor heeft dit contact nodig!
Hij vraagt erom.
Andor moet ik dus met aanleuning rijden.

Wat ze ook zei: hij is scheef, en dat is vrijwel elk paard, maar omdat hij stram is, is hij dat waarschijnlijk dus ook in zijn hoofd!
En dat klopt, hij is soms een beetje dom...

Ze wil me helpen met het dressuurmatige ,want een soepeler paard is een paard met meer controle.

Daarna kwam moeders aan de beurt. Die stond helemaal strak van de spanningen ,nog erger dan ik.
Zij wilde direct de confrontatie aangaan en de kruizingen die zij niet doorkomt met Merrit, dan gaat hij hard en hoog bokken (of steigeren als het geen indruk maakt) Hier kan Nienke ook over mee praten
Dat ging dus supergoed!
Ze moest steeds stilstaan als meneer zo belachelijk deed. Wel met zijn hoofd in de richting die zij opwilde.
En dan na een poosje vertellen wat ze wilde en dan waren 5 stapjes voorwaarts genoeg.
Ik hoorde Merrit vreselijk schreeuwen, want wij waren de andere kant opgewandeld.

Merrit moest juist los worden gereden. Dit bevestigd mij ook dat een touwhalster dus echt niet geschikt is voor ieder paard. Mer is daar prima op te rijden ,maar Andor dus gewoon echt niet!

ook nog een opmerking: dat niet weg willen of juist terug rennen, wijst op verlatingsangst. Goh, dat wisten we nog niet
Klinkt nu wat onaardig, zo bedoel ik het niet hoor! Bevestigd ons gewoon!

De klik is er en ik heb wel vertrouwen in deze vrouw. We gaan saampjes om de 14 dagen lessen!
leuk!

Ohja, en ze was niet zó soft, waar ik een beetje bang voor was!
Want als Merrit echt niet doorliep en je had al een been hulp gegeven ,dan mocht best dat zweepje erbij.
Gelukkig maar.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:20

Hé Am!! Klinkt goehoed!! Ze kijkt dus naar 'man' en 'paard' en naar de combi! Super ook dat moeders meedoet! En die Mer...ja...die kan er ook wat van ... Gaat vast helemaal goed komen met jullie!!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:25

Ja, ik hobbel gewoon in de bak en als ik met iemand kan rijden ,dan gaan we samen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:37

Nou AM je hebt weer een doel om naar toe te werken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 18:04

opala schreef:
Nou AM je hebt weer een doel om naar toe te werken

ik heb àltijd een doel!

Nu is het doel meer ruggebruik en controle dmv soeplesse!

Ik heb trouwens een sharpener over ,zo eentje van Paardnatuurlijk.
De Istor, kost nieuw 15 euro.

wie biedt?

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:19

Hoi AM, wat geweldig dat het zo goed ging in de les en dat de lesgeefmevrouw je kan helpen!! Heerlijk toch? Andor weet niet wat hem overkomt. Wat leuk dat je moeder ook lest met Merrit. Tja die Haflingers met hun verlatingsangst.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 22:18

Cookies schreef:
Hoi AM, wat geweldig dat het zo goed ging in de les en dat de lesgeefmevrouw je kan helpen!! Heerlijk toch? Andor weet niet wat hem overkomt. Wat leuk dat je moeder ook lest met Merrit. Tja die Haflingers met hun verlatingsangst.

Helaas bedacht meneer ná de les dat het klaar was voor vandaag.
We gingen op pad,met contact in de teugels maar hij racede zó weg!
NA een poosje kreeg ik hem terug en hebben we heerlijk gereden!

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:36

Ja het zal niet in 1 keer over zijn. Maar goed als het daarna wel lekker ging heb je toch al heel wat bereikt!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:41

Antheman schreef:
Ik heb trouwens een sharpener over ,zo eentje van Paardnatuurlijk.

De mijne ligt in de keukenla. Ik werk niet met hoefmesjes.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:01

Super Antheman dat het zo goed ging!

Ik ben echt blij voor je!!! (en ook voor Andor, die blijkbaar een andere aanpak wenste en die nu krijgt)

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:03

angela88 schreef:
Super Antheman dat het zo goed ging!

Ik ben echt blij voor je!!! (en ook voor Andor, die blijkbaar een andere aanpak wenste en die nu krijgt)

dank je wel hoor.
toch vóelt het nog niet lekker ,omdat hij hem gisteren dus wel 2 keer smeerde.

Ik ga morgen in de bak rijden ,desnoods alleen in stap. en uitstappen NAAST mijn paard in het bos.

Tis toch vd zotte dat je bang bent van je eigen paard?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:09

Het is niet van de zotte, maar wel heel erg jammer. Het vertrouwen moet weer groeien. En ook Andor heeft het vertrouwen in hem nodig, al komt dat natuurlijk niet aanwaaien... Veel blijven oefenen en hoop houden is de enige oplossing. Je bent al een stap verder door een instructrice te vinden die bij jullie past. De rest heeft tijd nodig.

Belangrijkste is het wederzijdse vertrouwen. (maar das voor mij makkelijk praten, ik hoef er niet op te zitten)

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:11

angela88 schreef:
Het is niet van de zotte, maar wel heel erg jammer. Het vertrouwen moet weer groeien. En ook Andor heeft het vertrouwen in hem nodig, al komt dat natuurlijk niet aanwaaien... Veel blijven oefenen en hoop houden is de enige oplossing. Je bent al een stap verder door een instructrice te vinden die bij jullie past. De rest heeft tijd nodig.

Belangrijkste is het wederzijdse vertrouwen. (maar das voor mij makkelijk praten, ik hoef er niet op te zitten)

Ach, je hebt ook wel gelijk hoor. Voor de rest is het een schatje!
En zo heeft iedereen weer wat om aan te werken ,de een worstelt met voeten die het nog niet optimaal doen ,de volgende krijgt zijn paard het erf niet af
En de mijne wil alleen maar terug
Probleempjes heb je ook niet vd een op de andere dag opgelost.

zO, happie eten maken!

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:22

Antheman schreef:
de volgende krijgt zijn paard het erf niet af
En de mijne wil alleen maar terug

De mijne wil nooit naar huis

Vandaag leek het hele bos wel lekker. Blaadjes, vooral veel blaadjes, maar ook eikels en nog lekkerder Kastanjes !!! daar is ze zo verzot op dat ze volgens mij de kastanjebomen kan ruiken, want onder iedere kastanje staan we stil en gaat die tong even langs de mond (en ik mag rapen en mijn vingers prikken van madame )

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:25

Ben net gebeld door een 11 jarig meisje. Die had de advertentie zien hangen in een supermarkt waarin ik vraag om een ruitertje die mijn pony wil inrijden. Was het even vergeten
Ze komt morgen en ik lijk wel een heel "bezitterig" mens zeg ... ze mag dit niet en ze mag dat niet en ze moet zo en zo straks met de pony omgaan

Tjonge zeg, zouden de vroegere eigenaar van de paarden die ik ging berijden zich ook zo voelen als ik me nu voel voordat de nieuwe "berijdster" kennis kwam maken

Maar heb toch een lijstje opgesteld met dingen die ik eerst van haar wil weten (want ze begon al over zelf zadel kopen, iedere dag komen want ze verveelde zich te pletter en verzorgen en borstelen ... eh, het is eens per week onder toezicht IN rijden ... denk dat we even wat verkeerd hebben begrepen ook hihi.)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:43

Antheman schreef:

Nee, ik ben blij dat ik niet de enige ben

Mijn vertrouwen heeft ook weer een flinke klap gehad, maar daar heeft walter niks mee te maken.
Bijrijdpaardje probeerde me te meppen. Daar ben ik nu dus voorlopig maar mee gestopt, eigen paard eerst (oh, wat klinkt dat fout!)
Maar goed, nu ben ik een stuk minder zelfverzekerd, en meneer had dat meteen in de gaten vandaag.... balen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:45

Isapaardje schreef:
Ben net gebeld door een 11 jarig meisje. Die had de advertentie zien hangen in een supermarkt waarin ik vraag om een ruitertje die mijn pony wil inrijden. Was het even vergeten
Ze komt morgen en ik lijk wel een heel "bezitterig" mens zeg ... ze mag dit niet en ze mag dat niet en ze moet zo en zo straks met de pony omgaan

Tjonge zeg, zouden de vroegere eigenaar van de paarden die ik ging berijden zich ook zo voelen als ik me nu voel voordat de nieuwe "berijdster" kennis kwam maken

Maar heb toch een lijstje opgesteld met dingen die ik eerst van haar wil weten (want ze begon al over zelf zadel kopen, iedere dag komen want ze verveelde zich te pletter en verzorgen en borstelen ... eh, het is eens per week onder toezicht IN rijden ... denk dat we even wat verkeerd hebben begrepen ook hihi.)

Ik zou inderdaad goede afspraken maken. Maak desnoods een soort contractje waarin je uitlegt wat de bedoeling is. Kan je een hoop narigheid besparen hoor. Begrijpt zij misschien wel niet, maar achteraf is het wel zo handig als iedereen weet waar hij aan toe is.
Wij hebben een 14-jarige hier op stal, maar die is af en toe ook overenthousiast... maakt mijn stal ongevraagd schoon enzo

Wel lief hoor, maar ik ben er zelf nogal precies aan, en vind het vervelend om dan de rest er nog eens te gaan zitten uithalen

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:46

ik heb het anders om... ik heb alle vertrouwen in mijn paardje (ik geef zelfs les aan verstandelijk gehandicapten op haar) maar ik heb geen vertrouwen in mij zelf Maar door grond werk van parelli gaat het stukken beter!!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:47

Isapaardje schreef:

Moeilijk!

Sta je er nog wel achter?

Durf je het vertrouwen uit handen te geven?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:49

wendytjeG schreef:
Antheman schreef:

Nee, ik ben blij dat ik niet de enige ben

Mijn vertrouwen heeft ook weer een flinke klap gehad, maar daar heeft walter niks mee te maken.
Bijrijdpaardje probeerde me te meppen. Daar ben ik nu dus voorlopig maar mee gestopt, eigen paard eerst (oh, wat klinkt dat fout!)
Maar goed, nu ben ik een stuk minder zelfverzekerd, en meneer had dat meteen in de gaten vandaag.... balen.

I know

Eigen paard eerst is een hele goede gedachte!

Een voordeel bij is dat ik in de bak kan rijden en met mensen mee durf te rijden. Dat scheelt alweer iets. En wil ik tóch uit rijden met hem ,dan moet ie aangelijnd aan Merrit Mag hij mee als handpaard, dat gaat nl wél goed

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:51

dekoezegtboe schreef:
ik heb het anders om... ik heb alle vertrouwen in mijn paardje (ik geef zelfs les aan verstandelijk gehandicapten op haar) maar ik heb geen vertrouwen in mij zelf Maar door grond werk van parelli gaat het stukken beter!!

Goed zo!

Doet me herinneren aan een leuke foto:

Dit is een bewoner van mijn werk, apetrots dat hij Merrit helemaal alleen vast heeft!!!

Afbeelding

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:54

Hoihoi!

SM, wat is Vettec precies?

Antheman, nog bedankt Klinkt goed van die lesmevrouw Hele leuk geschreven ook… Fijn dat je er vertrouwen in hebt en dat je nu iedere 2 weken les neemt. Hou ons op de hoogte Veel mensen zijn bang van eigen paard. Waarschijnlijk ook omdat ze het zo goed kennen. Op stal merk ik dat ook vaak. Sommige mensen rijden leuk en gedruft op t paard van een ander maar als je zo op eigen paard ziet zijn het bange vogeltjes… Leuke foto van de bewoner met Merrit

Isapaardje, succes met het inrijdstertje..

Angela, fijn dat Witte nu wel naar buiten wilde. Dat ze makkelijker zijn met paard of fiets erbij is wel iets dat je vaak hoort bij paarden.

Flan heeft vandaag en gisteren iig lekker op de wei gestaan. Prachtig weer dus ideaal. Gisteren kreeg ze een vrije dag. Moest ander paard rijden dus Jan heeft met haar gewandeld. En vandaag heeft Jan haar gereden. Morgen weer springles

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:15

Antheman schreef:
Sta je er nog wel achter?

Eh nee na gisteravond laat niet meer. Ik werd nog teruggebeld dat ze het moest verschuiven vanwege iets van school. Maar ik hoefde er zelf helemaal niet bij te zijn,want ze kon ook wel alleen rijden hoor ....
En dat kwam er ook echt zo eigenwijs uit ...

Hmmm en da's dus niks voor mij he

Ik ga zo meteen die moeder maar eens even bellen of ze wel door hebben wat IN rijden is ... oftewel zadelmak maken. Het kind zei me iets te snel "oh ja dat kan ik wel".

Tenslotte ben ik verantwoordelijk en als er wat gebeurd ook aansprakelijk voor alles. Dus inderdaad een klein contractje is misschien niet zo'n gek idee. Als straks moeder er nog achter staat, zal ik haar zeggen dat we donderdag eerst even kennis maken; kijken of ze met de pony overweg kan (zie ik snel genoeg als ik haar touwtje geef. Gaat Isabella met haar aan de haal dan is het sowieso al einde gerucht ). En zo ja dan mag ze iets mee naar huis nemen wat de ouders kunnen tekenen.

Haha wat officieel inderdaad allemaal; maar het is echt niet de bedoeling dat ik een wijsneusje over de vloer krijg.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:17

Antheman schreef:
Dit is een bewoner van mijn werk, apetrots dat hij Merrit helemaal alleen vast heeft!!!

Leuke foto Antheman

Ik heb maandag ook een lieve foto gemaakt van een van de kinderen die bij ons huifbedrijden met pony Iwan.
Het kind is spastisch en maakt af en ongecontroleerde bewegingen waar door af en toe het handje in zijn neusgat zat of in zijn mond (zoals je al ziet op deze foto ).

Iwan vond het allemaal reuze interessant en liet zich dus letterlijk overal aanhalen

Afbeelding

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:53

Hmm afgesloten telefoonnummer ...
Dus maar even wat op papier gezet. Maar eh, is dit niet te overdreven cq mutsig?

Eigenaar kan niet aansprakelijk worden gesteld bij eventueel schade / letsel aan berijder en/of haar bezittingen.

Berijder komt alleen na het maken van een afspraak met de eigenaar. Zij komt dus niet op "eigen houtje", mede met het oog op veiligheid.

Alles wat met de pony wordt gedaan gaat in overleg met eigenaar; de pony is derhalve dus geen verzorgpony.

Er worden geen vriendinnetjes mee genomen om te komen kijken. Dit mede met het oog op privacy van de mensen waar de pony staat.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 02-11-05 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt