De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:01

Cookies schreef:
Ik heb gisteren Jane geassisteerd bij het bekappen van haar oude paard (31) Tjemig wat had die een overgroeide steunsels. De hele zool was ermee bedekt. Gelukkig zat het niet muurvast en heb ik het meeste weggehaald. Eronder vandaan kwam een hele mooie zool. Het is lastig om het paardje te bekappen omdat de spieren bijna weg zijn. Als ze op drie benen moet gaan staan dan begint het been wat je vast heb helemaal te trillen. Ze begint echt oud te worden.

ook Cushing? is dat niet de oude dame waar ik een tand van heb getrokken?

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:04

opala schreef:
Morgen ga ik uren maken in het bos, Oop heeft de laatste dagen stalbenen , ze komt te weinig uit haar box.

dat is vervelend. de stalbenen bedoel ik. mijn paarden staan nu s'nachts op stal en hebben s'morgens ook dikke benen. als ze 24/7 buiten staan hebben ze er geen last van.

ik heb gisteren ook uren gemaakt met mijn vriendin. het bos was erg mooi met al die verkleurde bladeren en het weer was heerlijk.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:05

Jellie schreef:
Mooi dat je zo veel hebt aan dat duitse forum Cookies! Goed idee ook om zo'n site te maken.. Zullen best wel wat mensen iets aan hebben

@Cookies: wil je even de link plaatsen van die duitse site??

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:14

Cookies schreef:

Maar goed om weer on topic te zijn dan heb ik hier een hoeffoto waar de ring in te zien is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZHQQWPTM[/img]

Het viel niet mee om die ring op de foto te krijgen. Bij de rest van de foto's is niets te zien.

de ring is overduidelijk, om het nog even dunnetjes over te doen.
en ik zie ook dat hij naar achteren toe lager word.

hier nog een paar ringen:
Afbeelding
Afbeelding

je begrijpt zeker waarom ik niet onder de indruk was van Ponto's ring.....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:18

Afbeelding

die zijn ook wel duidelijk......

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:20

Hoi, hoi!

Pel, bij ons staan ze ook in de wintertijd 24/7 binnen. Als t slecht weer aanbreekt is voor ons de lol ook over....
Ik probeer iedere x als hij geweest is, of ik iets gek zie, nieuwe foto's te maken. Vind t wel gaaf om 'het te zien veranderen'.

Cookies, dat is zeker een oud paardje zeg van 31. Ik hoop dat ik ook zo lang van mijn lieve Flan mag genieten Ik ben ook benieuwd hoe die hoeven eruit zien.

Kinke, t ziet er mooi uit op de foto's. Ze wou dus geen polonaise aan haar lijf

Antheman, Lekker gemend dus. Fijn dat, op de flares van Merrit na, je zo tevreden bent over de hoefjes van je paarden.

We hebben heerlijk genoten in het bos. Even geen hoevenfoto maar wel een mooi pootje
Afbeelding

Edit: Jackie ook lekker in het bos geweest. Duidelijk ringen zeg op die foto's.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:32

geweldig, die foto, Jellie.

in het kader van het trailermak maken (weer) van Moon, laden we hem en Jackie nu wat vaker op de trailer voor een bosrit. daarvoor had hij namelijk wat minder leuke ervaringen met de gebeurtenissen na een trailerrit (knieoperatie, castratie). hij had dan ook besloten dat de trailer niet meer hoefde van hem, hoewel hij daarvoor problemloos erin marcheerde.

inmiddels vind hij traileren niet meer erg en buiten rijden vind hij helemaal het einde. hij is ook niet moe te krijgen. zou een leuk endurance paard zijn.

gisteren kwamen we nog twee dames tegen op haflingers. een reed er op een startrekk zadel en als ik het goed gezien heb had minstens een van de twee ook blote voeten.

Moon draagt buiten overigens schoenen. Easyboot Epics. ik ben er helemaal lyrisch van. geen schuurplekken, geen gewenningsfase. blijven zitten als een huis, ook door blubber en modder en verschuiven geen millimeter.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:47

Jackie, bedankt. Wij hebben met Flanna ook veel problemen gehad met laden. Toen we haar haalden zijn er 7 man, 45 min. mee bezig geweest. Op den duur hing ze in de longeerlijnen. Met lijnen laden moest ik niets van hebben..

Alleen begin van het jaar moesten we naar utrecht en daar wilde ze er ook niet meerin. Zo'n man van de kliniek kwam met die lijnen, ik zag t al niet zitten. Maar ze liep er toen zo in.

Toen we de volgende x naar het bos gingen ook zo geprobeerd, en nu doen we het altijd zo omdat ze zonder niet / heel moeilijk erin gaat
Op een of andere manier vind ze er steun aan, maar t is vreslijk paard afhankelijk. Naar t bos gaan is natuurlijk een leuk verband met trailerrijden.

Fijn dat die schoenen zo bevallen!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:59

wat trailer laden betreft heb ik heel veel gehad aan een video van John Lyons. Eros had namelijk na een tijdje ook besloten dat de trailer niks voor hem was. toen ook bij hem een hele horde helpers meer dan een uur bezig waren hem in de trailer te krijgen vond ik dat ik er hoognodig wat aan moest doen. anhand van de video heb ik hem heropgevoed.

na hetzelfde recept zijn ook Briolette en Jackie beleerd en ook bij Moon begint het nu vruchten af te werpen.

het is inderdaag paardafhankelijk en het maakt ook nog uit of de helpers verstand van hebben. ik heb het ook niet zo op lijnen bij het laden. je moet ervoor uitkijken dat het paard niet gaat steigeren en achterover klapt. heb al verschillende keren gezien hoe het fout gegaan is omdat geprobeerd werd het paard erin te trekken en de lijnen strak achterlangs getrokken werden.

hier nog een foto van Moon en zijn moonboots
Afbeelding
Afbeelding

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:10

Haha Moonboots, leuke woordspeling! Ze zien er wel gaaf uit zeg!
Fijn dat je wat aan die video had. Ik ken die John Lyons niet.... is dat een NH-er ofzo?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:11

Is dat model ook geschikt voor paarden die met de hoefballen op de grond staat ??
En hebben deze Easyboot niet die nare scherpe pennetjes aan de binnenkant zitten ??

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:14

@Jellie: www.JohnLyons.com. ook NH. mijn absolute favoriet. al 15 jaar lang.

@SM: die dingen zijn juist geschikt voor paarden die met de hoefballen op de grond staan. dit is bij al mijn paarden namelijk het geval. die scherpe dingen aan de binnenkant komen tegenwoordig met een plastik cover. die heb ik eraf gehaald en de "tandjes" plat geknepen. de truc heb ik afgekeken bij Pete Ramey op zijn clinic.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:21

Hoe zit de sluiting bij de achterschoen?
Neem aan niet op dezelfde manier, want bij een stevige draf kunnen ze de achterschoenen dan openhaken aan de voorhoef.

Ben nog altijd wat aan het rondkijken voor andere schoenen voor mijn kennis dan de Smit schoenen ivm zijn wens om wedstrijden te gaan rijden, maar dan met schoenen die wel blijven zitten in het tweespan op snelheid door water en zand

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:28

voor- en achterschoenen zijn hetzelfde. Moon draagt de schoenen alleen maar voor.

vanaf volgend jaar hebben ze een nieuw model, de Easyboot Bare. ik heb al een paar binnen voor Eros. daar is de sluiting anders.

kijk op http://www.easycareinc.com/easyboot-bare.aspx

heb ze nog niet uitgeprobeerd.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:31

overigens zit de sluiting muurvast. je krijgt hem met blote handen niet open. je moet er bijvoorbeeld een hoevenkrabber voor gebruiken om het klepje omhoog te trekken. ik geloof niet dat ze zo snel open getrapt kunnen worden. deze schoenen worden veel door endurance ruiters gebruikt

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:42

Als ik lees dat je af en toe een hamer moet gebruiken om ze aan te krijgen en dat jij al een hoevenkrabber nodig hebt om ze weer open te krijgen, geloof ik dat ik het maar houd bij mijn Old Mac's.
Ik vind het getrek aan die OM-sokken al zo erg

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:51

Moon is een mooi paardje zeg, prachtige kleur.
Jellie, geweldige foto!!! (waar is die genomen?) Volgens mij zijn Flanna en Kinke familie Laat Kinke in de buurt van een plas water en 100% score op een waterfestijn (haar bijnaam is ook zeepaard)

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:52

kwestie van uitproberen. ik heb geen hamer nodig om ze aan te krijgen. het gaat natuurlijk allemaal wat minder makkelijk als bij de OM's maar de voordelen van de Epics maken het weer goed. je hebt geen sokken nodig waar je mee staat te klöotviolen. de harde gedeeltes zitten onder de kroonrand en ze zitten veel beter. geen schuurplekken dus.

ik heb laatst Jackie een keer met de Old Macs van haar moeder gereden. op gegeven moment begon ze te kreupelen. er zaten stenen in de schoen. dat gebeurd niet met de epics.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:55

Kinke schreef:
Moon is een mooi paardje zeg, prachtige kleur.
Jellie, geweldige foto!!! (waar is die genomen?) Volgens mij zijn Flanna en Kinke familie Laat Kinke in de buurt van een plas water en 100% score op een waterfestijn (haar bijnaam is ook zeepaard)

dank je. ik ben ook megatrots op de jonge man

Eros heeft het weleens geflikt om met mij in zo'n plas water bijna te gaan liggen. kon hem nog net wat in zijn oor fluisteren.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:57

hahaha, dan komt de echte "paardenfluisteraar" in je boven

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:05

niet Parelli in ieder geval.......

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:06

Jackie, bedankt voor de John Lysons link! Oei, daar moet je niet aan denken dat ze dan nog gaan liggen, hihi Ik was nu al nat genoeg...

Kinke, dat is in Oosterhout in het bos. Heet geloof ik Surrae. Haha, wie weet zijn t wel zussen

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:07

tja, als die van jou ook veel pit en een eigen willetje heeft, dan is het vast familie

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:08

jackie schreef:
niet Parelli in ieder geval.......

kan me voorstellen dat er geen woord Parellies en geen woord frans bijzat

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:10

nee, wel de eerste paar Nederlandse woorden die ik geleerd heb.