Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Een halfslachtig uitgevoerde JU die niet lukt en waarop dan de beoefenaar hem niet meer gaat uitvoeren is nog het minste risico aan de JU.
Een aanvaring met een dier dat het niet pikt en de persoon in kwestie aanvalt, kan heel verkeerd uitpakken.
PowerReiner schreef:Ik wordt er zo langzamerhand een beetje moe van dat iedereen een JU zo verschrikkelijk slecht vind. Ik denk dan ook dat menig van deze mensen het werkelijk nog nooit gedaan heeft. Jullie hebben het over "jagen", dat is echt niet wat ik doe met een JU hoor, en voor zover ik de filmpjes heb gezien van MR ook niet.
Mijn paard vertoont ook geen gedrag dat hij een JU vervelend vind. Dat deed hij bij de allereerste keer dat ik het met hem deed ook niet. Jagen is niet aan de orde, het enige is dat hij wat harder moet gaan lopen als hij geen reactie op een signaal geeft, of hij moet keren. En dit gebeurt echt niet met harde en plotselinge agressieve bewegingen. Ik zie werkelijk niet in hoe dit anders is ten opzichte van rijden. Wat doen jullie dan als jullie je paard aansporen en je krijgt nul reactie? Volgens mij wordt of de spoor of het zweepje dan gebruikt? Waarom? Juist, je wilt reactie!
Voor alle mensen die zo verschrikkelijk fel tegen een JU zijn, volg eens een clinic bij een juist en correct persoon die dit uitvoert (want toegegeven, er lopen een hoop kwakzalvers rond, en mensen die wel agressief doen).
Dan zul je zien dat wanneer het correct gedaan wordt, het niet traumatisch is voor je paard, maar juist goed is voor jou EN je paard.
tessastone schreef:Sorry dat ik het vraag hoor (misscien staat het hier al ergens op bokt) maar is het misschien handig om een opsomming te maken van de voor- en nadelen (wanneer deze dus niet goed uitgevoerd wordt) van de join-up?Want ik lees hier enorm veel verschillende meningen en de join-up schijnt dus nogal discutabel te zijn. Wees gerust zelf ben ik nog lang niet aan het join-uppen (nog geen eigen paard etc), maar ook ik ben van de 'Heartland generatie' om het zo maar even te noemen en ben dus enorm nieuwschierig. Een opsomming van voor- en nadelen van de mensen die al veel ervaring hebben met de join-up lijkt me dan ook wel handig