[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:44

Een halfslachtig uitgevoerde JU die niet lukt en waarop dan de beoefenaar hem niet meer gaat uitvoeren is nog het minste risico aan de JU.
Een aanvaring met een dier dat het niet pikt en de persoon in kwestie aanvalt, kan heel verkeerd uitpakken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:28

Cassidy schreef:
Een halfslachtig uitgevoerde JU die niet lukt en waarop dan de beoefenaar hem niet meer gaat uitvoeren is nog het minste risico aan de JU.
Een aanvaring met een dier dat het niet pikt en de persoon in kwestie aanvalt, kan heel verkeerd uitpakken.

Daar heb ik nog nooit een voorbeeld van gehoord moet ik zeggen, terwijl je van de meeste ernstige ongevallen toch wel iets mee krijgt als je in de paardenwereld zit. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het minder erg of traumatisch is als er geen sprake is van ernstig letsel.

Trouwens, bij de beste paardenmensen kan er wel wat ergs gebeuren. Er is ook wel eens iemand dodelijk verwond in een clinic van K.F. Hempfling, dus ook goede begeleiding zegt niet alles. En de meest vreselijke dingen gebeuren er met brave paarden en/of mensen die er veel verstand van hebben. het blijft toch een risico om het grote dieren te werken.

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:35

Ik heb zelf een heel lief verzorgpaard, maar die heeft het echt niet nodig om weggejaagd te worden!
Je hoeft alleen maar met een touw te zwaaien en ze gaat naar de hoefslag. :D
Op het eind als je jezelf wegdraait komt ze wel gelijk naar je toe :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:08

Ik heb een join-up gedaan met mijn kleine shetlander.
Wat ik heel vaak zie is dat mensen dat vaak zelf doen.
Ik heb het met een professioneel persoon gedaan en het is er zeker beter van geworden :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:31

En heeft deze professionele persoon ook aangegeven hoe vaak je deze JU met je kleine shetlander mag en kunt doen?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:08

en nu zie ik penny. nl (geen idee hoe ik daar kom :o )
weer een filmpje van de join up
met daaronder commentaar van kinderen die het opeens allemaal willen doen met hun verzorgpony -O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:44

Geprobeerd om het filmpje te vinden, maar als ik op Join Up zoek, krijg ik alleen een melding dat ik lid moet zijn om het te kunnen zien?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:54

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:27

Ik wordt er zo langzamerhand een beetje moe van dat iedereen een JU zo verschrikkelijk slecht vind. Ik denk dan ook dat menig van deze mensen het werkelijk nog nooit gedaan heeft. Jullie hebben het over "jagen", dat is echt niet wat ik doe met een JU hoor, en voor zover ik de filmpjes heb gezien van MR ook niet.

Mijn paard vertoont ook geen gedrag dat hij een JU vervelend vind. Dat deed hij bij de allereerste keer dat ik het met hem deed ook niet. Jagen is niet aan de orde, het enige is dat hij wat harder moet gaan lopen als hij geen reactie op een signaal geeft, of hij moet keren. En dit gebeurt echt niet met harde en plotselinge agressieve bewegingen. Ik zie werkelijk niet in hoe dit anders is ten opzichte van rijden. Wat doen jullie dan als jullie je paard aansporen en je krijgt nul reactie? Volgens mij wordt of de spoor of het zweepje dan gebruikt? Waarom? Juist, je wilt reactie!

Voor alle mensen die zo verschrikkelijk fel tegen een JU zijn, volg eens een clinic bij een juist en correct persoon die dit uitvoert (want toegegeven, er lopen een hoop kwakzalvers rond, en mensen die wel agressief doen).
Dan zul je zien dat wanneer het correct gedaan wordt, het niet traumatisch is voor je paard, maar juist goed is voor jou EN je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:32

PowerReiner schreef:
Ik wordt er zo langzamerhand een beetje moe van dat iedereen een JU zo verschrikkelijk slecht vind. Ik denk dan ook dat menig van deze mensen het werkelijk nog nooit gedaan heeft. Jullie hebben het over "jagen", dat is echt niet wat ik doe met een JU hoor, en voor zover ik de filmpjes heb gezien van MR ook niet.

Mijn paard vertoont ook geen gedrag dat hij een JU vervelend vind. Dat deed hij bij de allereerste keer dat ik het met hem deed ook niet. Jagen is niet aan de orde, het enige is dat hij wat harder moet gaan lopen als hij geen reactie op een signaal geeft, of hij moet keren. En dit gebeurt echt niet met harde en plotselinge agressieve bewegingen. Ik zie werkelijk niet in hoe dit anders is ten opzichte van rijden. Wat doen jullie dan als jullie je paard aansporen en je krijgt nul reactie? Volgens mij wordt of de spoor of het zweepje dan gebruikt? Waarom? Juist, je wilt reactie!

Voor alle mensen die zo verschrikkelijk fel tegen een JU zijn, volg eens een clinic bij een juist en correct persoon die dit uitvoert (want toegegeven, er lopen een hoop kwakzalvers rond, en mensen die wel agressief doen).
Dan zul je zien dat wanneer het correct gedaan wordt, het niet traumatisch is voor je paard, maar juist goed is voor jou EN je paard.

Hoe vaak heb jij de JU op je paard hebt toegepast, en wat in jouw ogen het verschil is met loswerken en de JU?
En hoe vaak denk je die JU mee te moeten of kunnen nemen zodat het goed is voor jouw EN je paard?
Hoe wil je die band die je met de JU krijgt vasthouden of terugkrijgen als je later in jullie traject samen tegen problemen aanloopt?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:57

Die reacties op die Penny-filmpjes... :n
Al die kinderen, zo ontwetend. Vind het ook geen gepast filmpje om op een Penny-site te zetten.
Vraag me überhaupt af of die redactie wel weet wat voor schade een niet goed uitgevoerde JU kan brengen. |o

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:29

Sorry dat ik het vraag hoor (misscien staat het hier al ergens op bokt) maar is het misschien handig om een opsomming te maken van de voor- en nadelen (wanneer deze dus niet goed uitgevoerd wordt) van de join-up? :) Want ik lees hier enorm veel verschillende meningen en de join-up schijnt dus nogal discutabel te zijn. Wees gerust zelf ben ik nog lang niet aan het join-uppen (nog geen eigen paard etc), maar ook ik ben van de 'Heartland generatie' om het zo maar even te noemen en ben dus enorm nieuwschierig. Een opsomming van voor- en nadelen van de mensen die al veel ervaring hebben met de join-up lijkt me dan ook wel handig :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:59

Het lijkt me ook heel handig om het hele topic eens door te nemen, want daar staan veel dingen in....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:29

tessastone schreef:
Sorry dat ik het vraag hoor (misscien staat het hier al ergens op bokt) maar is het misschien handig om een opsomming te maken van de voor- en nadelen (wanneer deze dus niet goed uitgevoerd wordt) van de join-up? :) Want ik lees hier enorm veel verschillende meningen en de join-up schijnt dus nogal discutabel te zijn. Wees gerust zelf ben ik nog lang niet aan het join-uppen (nog geen eigen paard etc), maar ook ik ben van de 'Heartland generatie' om het zo maar even te noemen en ben dus enorm nieuwschierig. Een opsomming van voor- en nadelen van de mensen die al veel ervaring hebben met de join-up lijkt me dan ook wel handig :)

Een voordeel is dat je het eigenlijk niet zo goed kunt leren uit een boek of van plaatjes. Daarom zul je het moeten leren van iemand die veel verstand heeft van paarden en ken je dus meteen iemand aan wie je kunt vragen hoe je andere problemen met een paard op kunt lossen ;)

Een nadeel is dat je met paarden omgaat en met paarden omgaan is per definitie een gevaarlijke hobby waaraan soms zelfs mensen komen te overlijden.

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:07

@sallandval bedankt voor je commentaar :) , maar dit is niet helemaal waar ik naar opzoek ben. Ik zou graag directe praktische voor- en nadelen (lees gevolgen) weten van het toepassen van een join-up :) Dat je het moet leren van een ervaringsdeskundige is wat mij betreft voor de hand liggend. En dat je met paarden werkt begrijp ik beter dan goed want wat dat betreft ben ik ook niet bepaald een groentje...

Gezien er hier zoveel negativiteit heerst over de join-up moeten er hier toch zeker mensen zijn, die dit persoonlijk ervaren hebben. En die dus (in mijn ogen) zo op kunnen sommen wat dan die gevolgen zijn als het fout gaat, danwel als het goed gaat.

Maargoed het was maar een idee :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:11

Als het goed fout gaat, dan heb je een paard dat je aanvalt. En dat kan heel gevaarlijk worden.
Als het goed gaat, dan heb je een paard dat na een geslaagde JU als een hondje achter je aan loopt. Dat je hem voor die tijd psychisch een pak rammel hebt verkocht zie je aan de buitenkant niet.
En als je niet weet hoe je de druk moet verhogen of verlagen, als je de signalen niet goed interpreteerd, heb je een paard dat compleet over de zeik in een hoek staat. Die psychisch een pak rammel kreeg, liet zien dat hij zich onderwierp, maar geen gehoor kreeg op zijn signalen. En dat kan doordreunen, afhankelijk van het paard.
Het minst erge is een JU die `niet lukt`. Maar dan is de schade niet bij de pony, maar bij degene die hem dacht toe te passen. Want de JU is geen quick fix om gebrek aan kennis weg te poetsen. Hij kan max. drie keer in een paardenleven toegepast worden, en niet drie keer per week....
En een JU kan echt niet bij alle paarden. Hoe zeer iedereen denkt dat dit het wondermiddel is....

Er staan in dit topic een aantal voorbeelden genoemd. Ik ga je huiswerk niet voor je doen. Veel leesplezier.

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:21

Bedankt Cassidy voor je opsomming.... En ik zal zeker de voorbeelden hier eens gaan bekijken. Verder vroeg ik helemaal niet of je mn 'huiswerk' wilde doen. Het was ook maar een idee Want dan kunnen buitenstaanders als het ware in één oogopslag een samenvatting van, schijnbaar, dit hele topic zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:25

De voorstanders van de JU kunnen dit topic gerust overslaan. Informatie is toegankelijk genoeg via demonstraties, filmpjes en Heartland boekjes.

Als je je ergens in wilt verdiepen, dan siert het je als je er wat moeite voor gaat doen. Het hele topic is namelijk de moeite waard om door te nemen. Is wat lastiger om tot de informatie te komen die je nodig hebt, maar ervaring leert dat dat waar je moeite voor moet doen beter aankomt en langer blijft hangen, dan dat je dingen op een presenteerblaadje krijgt aangereikt....

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:29

Tja, ieder zo zijn/haar manier van 'leren' he ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:39

`Tell me and I will forget, show me and I will remember, involve me and I will understand`

Confucius.

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:16

Cassidy schreef:
`Tell me and I will forget, show me and I will remember, involve me and I will understand`

Confucius.

mooi hoor :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:48

Het is idd mooi, en het is waar....

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:38

Ik had laatst ook een soort Join Up demonstratie, maar die was net is anders.
de meeste mensen laten hun paard keihard werken door eerst tien rondjes te katen lopen en dan de tekenen dan hij terug wil komen laat zien en dan mag hij komen.

Ik vind het eigenlijk beter als je zegt, jij blijft bij mij, als het paard weg gaat dat je het paard dan gaat 'opjagen' totdat hij ook maar een oortje of een klein stapje naar jou toe zet. Dan geef je je paard rust.
Als je paard dan stil staat wacht jij gewoon af, gaat de aandacht van het paard weer ergens anders heen dan doe je weer hetzelfde als hierboven.

Zo heb ik het geleerd, en het werkt heel goed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:25

Vraagje aan femmelz: wat ga je doen als je een paard treft die alles andere de voorkeur geeft dan bij je te willen zijn? Die bewust wegloopt en niets met je te maken wil hebben? Een paard uit het wild, met weinig tot nul ervaring met mensen (en als hij ze heeft gemaakt niet zulke positieve ervaringen?).

De druk opvoeren bij een paard dat bij je vandaan wil, dat is nou net wat al die demonstraties van de Join Up laten zien. Die gaan er per definitie van uit dat je een paard treft die nu net niet bij je wil zijn, jagen hem op en verminderen de druk op het moment dat het paard aangeeft bij de mens te willen zijn. Sterker nog, het op dat moment bewust wegjagen voorkomt een aantal gevaarlijke situaties voor de mens, en bereid een paard erop voor dat hij hoe dan ook gaat accepteren dat jij de baas bent, en aanvalsreacties in eerste instantie worden voorkomen.

Ik weet niet of jij snapt dat wat jij geleerd hebt, een onderdeel is van de hele procedure Join Up is. En ja hij werkt goed. Probleem is dat je het paard op beide manieren psychisch onder druk zet. De vraag aan jou is wat voor druk jij acceptabel vindt, en waar het paard geen trauma's van op kan lopen en waarvan wel....

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:34

Eigenlijk doe je het net op het zelfde manier als bij een Join Up, alleen de meeste mensen zoals ik net al zei doen het veel te hard. Dus eigenlijk gewoon lichte druk geven aan de kont, dan heb je een stick, en die doe je naar de kont als hij weg wil lopen, je maakt dan duidelijk dat het minder fijn is als hij witte bij jou is. Als je een wild paard hebt kan je eerst beter kennismaken en laten zien dat je niet gevaarlijk bent.