[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:27

Hoi Rofah
Ik heb les van Mirjam Koolmees zij woont in Ede,
Ze geeft echt super leuk les, en was ook erg aardig over de email.
Ze heeft zelf twee paardjes waar ze al behoorlijk ver mee is in Perelli.
Je mag een les gratis met haar paarden oefenen met begeleiding.
Ze heeft ook een site.

Ik meld me hier ook even, leuk om jullie verhalen te lezen!
Ik ben in de winter begonnen met Parelli lessen,
Had het nog nooit eerder gedaan.
Ik heb een paard gekocht wat nog helemaal niets kent en dan is wat extra hulp wel heel fijn.
We kunnen nu de 7 spellen en de cirkel 8 in stap.
Ben net begonnen met rijden ben echt benieuwd hoe dat gaat op de Parelli manier.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:13

ieris schreef:
Hoi Rofah
Ik heb les van Mirjam Koolmees zij woont in Ede,
Ze geeft echt super leuk les, en was ook erg aardig over de email.
Ze heeft zelf twee paardjes waar ze al behoorlijk ver mee is in Perelli.
Je mag een les gratis met haar paarden oefenen met begeleiding.
Ze heeft ook een site.

Ik meld me hier ook even, leuk om jullie verhalen te lezen!
Ik ben in de winter begonnen met Parelli lessen,
Had het nog nooit eerder gedaan.
Ik heb een paard gekocht wat nog helemaal niets kent en dan is wat extra hulp wel heel fijn.
We kunnen nu de 7 spellen en de cirkel 8 in stap.
Ben net begonnen met rijden ben echt benieuwd hoe dat gaat op de Parelli manier.

Ik krijg ook les van Mirjam haha. Ze heeft ook hele leuke paardjes, vind ik dan. Neem je vaak les?

ieris

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:17

Xxdomixx
Dat is grappig!
Les jij al lang bij haar?
Ik krijg 2 keer per maand les.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:29

Ik les sinds januari 2015 bij Mirjam. Ik heb nu alleen les als ik ergens niet uitkom of even geen ideeën meer heb, tussen de laatste 2 lessen zat 5 maanden volgens mij. En soms gewoon een les omdat het leuk is haha en om even een frisse blik te hebben op hoe het gaat.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:30

Pb je net voor de website maar zie hier haar naam al voorbij komen :+
Ga eens kijken of zij misschien bij ons past :j

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:28

Ik ben zo trots op mijn paardje. Hij begint steeds meer mij te matchen in energie en houding. Ook als we achterwaarts gaan en ik verhoog een heel klein beetje mijn energie dan zie je dat gelijk aan hem, echt super gaaf (Voorheen deed hij dan helemaal niks, dan was hij nog steeds een slak :') ) vandaag dus weer een super leuke sessie met hem gehad, hij had daarna ook niet de behoefte om direct de wei op te rennen - zegt voor mij wel weer dat het goed is gegaan.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:44

Heerlijk om al jullie verhalen te lezen. Helaas niet veel tijd gehad om te reageren, maar ga weer mijn best doen. Ik ben nu met mijn 3 dames aan de slag en wat een verschil in hun gedrag. Ze zijn veel relaxter. :-) ik merk ook dat zij er enorm veel zin in hebben en vragen om aan de slag te gaan.

Ik mis wel stalgenoten die ook met parelli bezig zijn. Heb de paarden aan huis en geen klanten meer.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:18

Hallo allemaal! Ik kom mij ook even melden *\o/*
Ik ben 13 jaar en heb zelf gekozen NH te gaan doen. Hier heb ik nu ook sinds een tijdje les in en ik vind het superleuk! Ik doe het ook met mijn verzorgshetjes :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:26

Welkom Martine! Lijkt me leuk om je ervaringen en vooruitgangen te volgen *\o/* ik maak zelf heel af en toe een filmpje (als een niet nader te noemen shetlander mijn camera niet op de grond gooit :o ), deel mijn ervaringen van speelsessies met mijn inmiddels 22 jarige ruin en niet te vergeten plaats ik soms een topic om te laten zien hoe trots ik op hem ben (allemaal te vinden in mijn profiel :+ ) :o

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:44

De eerste lessen heb ik les gehad in de 7 games, een paar lessen daarna mocht ik nog wat oefeningen doen tijdens een wandeling in het bos *\o/* Daarvan de linker foto.
(Ook was het een hele uitdaging om ervoor te zorgen dat de pony in de berm niet het gras in duikt :+ )
Voor de afwisseling mag ik ook rijden of mennen als ik dat wil +:)+ Laatst dus maar eens gemend :) (zie rechter foto)

Hier dan maar de foto's:
Afbeelding

Vandaag ook weer les gehad. Nu weer geoefend in de round pen.
We hebben de circling game gedaan met en zonder leadrope. En nog wat andere oefeningetjes.
Daarna nog even een stukje gewandeld in het bos, en ondertussen oefeningetjes doen die te maken hebben met je energie, tempo, etc.

Het was weer heel erg leuk! Ik kijk uit naar de volgende les! *\o/*

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:39

Leuk Martine :)

Bij ons was gisteren de bekapper geweest, meneer ging weer in standje manege paard = zijn verzet modus. Had van te voren ook niet met hem gespeeld, dus kan me wel voorstellen dat hij er geen zin in had of misschien zelfs wat stijf. Hij ging wel bijna in levade :') wat kan hij nog ver zakken zeg, zag er wel heel gaaf uit.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:51

Hallo allemaal!

De filmpjes van de laatste blz en via pb heb ik allemaal bekeken, maar het is al een tijdje geleden dus nu misschien niet meer zo relevant om erop te reageren. Wil wel zeggen dat ik ze allemaal inspirerend vond en dat het mij in ieder geval sterkt in de overtuiging dat ik de goede keuze heb gemaakt door me erin te gaan verdiepen, al voelt het nog lang niet allemaal 'logisch' en 'natuurlijk' aan.

Zijn er in de tussentijd misschien nieuwe filmpjes gemaakt? Want ik zie ze heel graag en hoop de komende weken weer wat meer tijd te krijgen voor mezelf (en bokt).

De afgelopen weken heb ik met mijn ruin de grenzen verkent: wat kunnen we op dit moment wel en wat niet? Ook ben ik verder op onderzoek uitgegaan naar de oorzaak van de problemen. Liggen die nu bij motivatie, of bij leiderschap? Afgelopen weekend is me duidelijk geworden dat ons grootste probleem bij het leiderschap ligt en dat daardoor de motivatie (bij ons beiden) sterk is afgenomen.
Zaterdag hebben we onder begeleiding van een stalgenoot en 'coach' een -uiteindelijk- geslaagd ritje gemaakt en gisteren heb ik eens de circling game getest. Waar ik met longeren continu moest drijven met de zweep, liep hij nu uit zichzelf in een sterke, voorwaartse draf!

Met mijn jonkie van 3 ben ik al voorzichtig aan het 'spelen', hij heeft duidelijke voorkeuren voor bepaalde spelletjes en opdrachtjes die hij dan ook heeeel snel en goed oppakt (yoyo game en stick to me -maar dan achterwaarts- vindt hij geweldig).

Ik merk wel dat ik momenteel te weinig rust heb om me te verdiepen in alle informatie op internet. Toevallig kreeg ik een aanbod van Anna de Winter en zoals het er nu naar uitziet, komt ze zaterdag op stal om een (beginners)workshop te geven aan een klein groepje dat ik bij elkaar heb gekregen. Wauw!!!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:06

Fijn dat je geïnspireerd raakt door de filmpjes :) ik moet even nadenken welk filmpje ik het laatst had gestuurd, volgens mij een OnLine filmpje waar we circling aan het doen zijn?

Momenteel geen nieuwe filmpjes, wil binnenkort wel weer een filmpje maken maar weet nog niet wat ik dan ga filmen... dus mocht je iets willen zien kan ik dat misschien filmen. We spelen nu ook aan de 45ft leadrope (geen lasso, te duur), ik heb een hele dunnen dus dat is een beetje alsof we in liberty spelen :') gaat best goed, ook pakken we veel mee vanuit zone 5 en met circling game zijn we ook bezig met yields. Onze bak is wel heel mul dus ik speel het liefst aan de rand van de bak want daar is het nog goed te doen.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:04

Ik maak tot nu toe nog geen filmpjes. Ik zou dat eigenlijk wel moeten doen. Ik ben nu bezig met focus van mijn paard en mezelf. Ook als er van alles om haar heen gebeurd, dan moet zij toch bij mij blijven. Voor ons beiden nog wel moeilijk, maar wij komen er wel.

Sonja89, dat wat betreft rust en tijd om alle informatie op het internet op te zoeken komt mij bekend voor. Ik ben lid van de savvyclub, maar ik maak er eigenlijk te weinig gebruik van

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:21

xxdomiixx schreef:
Fijn dat je geïnspireerd raakt door de filmpjes :) ik moet even nadenken welk filmpje ik het laatst had gestuurd, volgens mij een OnLine filmpje waar we circling aan het doen zijn?

Momenteel geen nieuwe filmpjes, wil binnenkort wel weer een filmpje maken maar weet nog niet wat ik dan ga filmen... dus mocht je iets willen zien kan ik dat misschien filmen.

Klopt ja! En oeh als je dat aanbiedt, zeg ik daar geen nee tegen :D Weet je wat ik echt heel graag zou willen en nog niet heb kunnen vinden... Een kort filmpje (zeg 5 minuten) waarin alle 7 games achter elkaar getoond worden. Dat zou ik echt superhandig vinden om achter de hand te hebben voor mezelf en vooral ook om naar mijn verzorgstertje van 10 jaar te sturen. Na een moeizame start pakt ze Parelli nu heel goed op (is voor haar nogal een omslag, aangezien ze op de manege rijdt) en zaterdag doet ze hopelijk ook mee aan de workshop, maar een overzicht van de spelletjes zou het voor haar beeldvorming al veel makkelijker maken. Dusseh, als je eens tijd hebt... :P

Wat zijn yields? :o

Sassie76, die focus vind ik bij mijn beide pony's ook wel een uitdaging. Mag ik vragen hoe jij daar precies in traint?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:29

Oh geen probleem :) en wil je dan echt puur de games, of ook variatie in de games? Kan ze natuurlijk ook alle twee doen zodat jullie een beeld hebben van wat je er mee kan.

Yields zijn bijv. schouderbinnenwaarts of travers etc. en dan op de cirkel. We zijn er nu net 2x mee bezig geweest ofzo dus het moet nog een beetje inzinken :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:45

Met puur de games zou ik al heel blij zijn, zodat we voor onszelf op een rijtje hebben welke spelletjes we eerst kunnen oefenen (zijn nog beginners natuurlijk). Variaties zijn voor mij persoonlijk wel interessant om alvast te zien, maar voor verzorgstertje waarschijnlijk too much :P

Wel echt heeeel lief dat je hier tijd in wilt steken, voor een volslagen vreemde! :D

Ah weer een woord geleerd. Als docent Nederlands heb ik soms wat moeite met de Engelse termen, vergeef me haha...

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:08

Ik zal eens kijken of het deze week lukt om het te maken :) vind het zelf heel leuk om mensen te helpen, zou het liefst ook les geven maar mensen zoeken toch vaak de officiele instructeurs.

Vandaag mijn eigen verzorger/bijrijder geholpen met een aantal dingetjes, ook wat laten zien omdat ze er zelf even niet uitkwam. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk kwam er een heel mooi achtje uit in de draf, iets wat hij echt heel moeilijk vind, vooral omdat hij nogal graag afsnijd :+ maar het is gelukt en toen mocht hij stoppen.. midden in het 8-je, dat vond hij toch apart. Hij was helemaal verrast dat het laatste stukje het goede antwoord was :') oh en ook een overgang van stap naar galop, ging best goed voor een 1e keer

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:17

@ Sonja89. Wij hebben de circling game gedaan en dan moet zij op de cirkel stilstaan bij twee pionnetjes. Ondertussen loopt er iemand zwaaiend of stuitert met een bal om ons heen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:16

xxdomiixx schreef:
Ik zal eens kijken of het deze week lukt om het te maken :) vind het zelf heel leuk om mensen te helpen, zou het liefst ook les geven maar mensen zoeken toch vaak de officiele instructeurs.

Dat zou super zijn! En leuk dat je het fijn vindt om mensen te kunnen helpen, dat vind ik ook altijd (moet ik er wel verstand van hebben uiteraard :+ ).

Sassie, dat klinkt echt heel creatief. Die ga ik zéker onthouden voor als we een eind verder zijn :j je hebt er toevallig zeker geen filmpje van?

Gisteren heb ik echt genoten met mijn dominante LBI Kees. We hebben met z'n 3-en een prachtige bosrit van 1,5 uur gemaakt, met een pauze tussendoor en een paar flinke galopjes. Ik heb hem in die hele tijd 2x een fase 1 op zijn schouder gegeven omdat hij stil wilde gaan staan en voor de rest heeft hij briesend, snackend, voorwaarts en zelfs stukken voorop gelopen. Dan is het ineens een klein scheurmonster, hihaa }:0

Op naar onze workshop zaterdag, ben errug benieuwd. Mijn verzorgstertje doet ook mee met haar lieveling Kees (die van de rit gister) en ik pak zelf mijn 3-jarige Spuni, die juist weer overloopt van energie en enthousiasme *\o/* *\o/* *\o/*

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:23

Leuk allemaal! Ik heb niet echt tijd om mijn eigen ervaringen te vermelden. (Die komen later op de blog.)Maar ik geniet van jullie filmpjes!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:14

Gisteren een workshop van Anna de Winter gehad! :D We waren uiteindelijk met 6 combinaties. De basistheorie is behandeld en daarna zijn we een uur met de paardjes aan de slag gegaan.

Met 6 pony's in de bak is het natuurlijk niet hetzelfde als privéles, maar we hebben allemaal een hoop lol gehad én persoonlijke aandacht en opdrachtjes gekregen.

Vandaag bleek meteen dat ik en mijn 3-jarige Spuni er echt iets van hadden opgestoken, want nadat ik 2 keer discomfort had gegeven toen hij me keihard voorbij wilde denderen (in zijn LBE enthousiasme/dominantie), heeft hij 1,5 uur heel fijn meegelopen met de groepsboswandeling :P

Fotootje van gisteren:

Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:24

Gaaf hoor! Ik ken die naam wel!

Leuke pony ook. :j

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:20

Leuke verhalen hier!

Op dit moment speel ik veel vanaf een krukje, ook leuk als afwisseling of om te kijken hoe je communicatie dan is

En soms gewoon los in de wei met alle vijf de pony's tegelijk, voor de lol

Ik zal eens kijken of ik seven games kan filmen komende week, wel een leuke uitdaging

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:54

Leuk wicky! Ik speelde ook wel eens van afeen stoel ofzo. En ook als ik op de gromd zat.

Ik heb trouwens 2 filmpjes gevonden van de 7 games. Ik kom nog niet aan niet aan het filmen toe daarvan