Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:58

Ik heb zelf een andere heethoofd staan, die ik na jaren haren trekken heb laten nakijken door Laarakker. Wat poeders en druppels en nu kan ik er ineens wat mee. Ze zitten ook regelmatig op de grens met Belgie. Misschien kun je er iets mee.

Achterom

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:56

@mindful: ik bedoelde idd de one rein stop ja, maar die moet je jezelf ook zo eigen maken dat je die in een fractie van een seconde kunt toepassen. Anders heeft het geen zin, zeker niet met een paard als dit. Heftig hoor.
Na laten kijken zou ik zeker doen :j

Dat was gisterenavond ook wat... Walter kan soms nogal onbenullig doen in galop, waarbij het aan mij is om rustig te blijven. Zo ook gisteren, maar ineens struikelde hij (ook dat gebeurt vaker, maar hij heeft een fantastische balans) en ineens kon hij zich niet meer houden. Omdat ik bang was dat we over de kop zouden gaan heb ik me af laten glijden en hij week keurig uit om niet over mij heen te hoeven en bleef bij mij stil staan.
Arm paard, hele trots gekrenkt :') :+
Dus weer opgestapt, maar nu moeten we natuurlijk nog wel even een rondje in galop linksom en rechtsom, ook over die plek (overigens lag daar niks, geen reden om te struikelen). Braafste paard ooit onder mijn kont :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:21

Mindfull: ik snap wel dat hij op t laatste hetzat was. Voor een lbe is herhaling echt not done. Ik neem aan, omdat je met parelli wel veel bereikt hebt, dat je daar rekening mee houd in je sessies en alles snel doet en steeds nieuwe dingen leert. Dus als een oefening redelijk gaat niet muggeziften maar later finetunen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:32

xxdomiixx schreef:
Mindfull: ik snap wel dat hij op t laatste hetzat was. Voor een lbe is herhaling echt not done. Ik neem aan, omdat je met parelli wel veel bereikt hebt, dat je daar rekening mee houd in je sessies en alles snel doet en steeds nieuwe dingen leert. Dus als een oefening redelijk gaat niet muggeziften maar later finetunen.

ja dat doe ik ook, zoveel mogelijk. Het probleem was gewoon dat hij niet meer vooruit wou op sommige momenten...hij vindt dus constant zelf iets uit om niet te moeten doen wat ik van hem vraag.
I snie makkelijk hoor en dat bokken was gewoon terplekke bijna, het is niet dat hij ervandoor ging.
Mijn reacties zijn te traag en mss niet imponerend genoeg?
Het blijft aanmodderen en op de duur zou je de handdoek in de ring gaan gooien, er zijn momenten dat ik zo blij ben met wat ik bereikt heb maar het plezier begint weer af te nemen na zo'n momenten.
Is dit LBE of scheelt er meer? Dit vraag ik me meer en meer af. Ik hoop dat de osteopaat er mss een antwoord op kan geven.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:58

Snap ik. Van die extreme paarden zijn ook niet makkelijk inderdaad. Hopelijk vind je een oplossing

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:06

Ik had vanmorgen les met (oa) mijn LBE-er. Dus ik mijn juf uitleggen, dat best al veel dingen goed gaan, maar het lijkt wel of ik aan de longeerlijn dingen slechter maak ipv beter. De vaart is er uit en de stelling en buiging zijn niet mooi, dus ze liopt niet mooi in balans. Ook is de rechter galop moeilijk (onder het zadel).

Dus wij aan de longeerlijn aan de slag. Beetje rommelen en frummelen en ik zet haar in galop. Juf staat te juichen: wauw, écht mooi aangesprongen, heel verzameld al en aangezien de cirkel al best klein was en Cajra dus galoptravers inzet, is dit eigenlijk al de werkpirouet...

Ik nog beetje sputteren: vaart eruit enzo, weinig voorwaartse beweging, etc.

Ja, dear, dat is dus verzameling. Kijk maar naar buitenvoorbeen; komt vóór de loodlijn uit, etc. En zij hééft gewoon veel kleinere bewegingen dan je andere paarden. Ze kan nog niet helemaal goed buigen in het achterbeen, dus ontvlucht ze dat in travers...

Afijn, buiten de ruzies om, lukken toch best dingen, blijkbaar :D

Maar goed dat er af en toe een juf mee kijkt. :))

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:18

Mijn juf noemde het gedrag van haar trouwens bijna hengstengedrag. Altijd op je hoede blijven. Het leuke is wel, dat als ze een goeie dag heeft, dan loopt ze ook de sterren van de hemel. Maar heeft ze de bokkepruik op, nou berg je dan maar! _O-

Ook als ze vindt dat ze het hartstikke goed heeft gedaan, en er komt geen beloning, dan is ze meteen beledigd. En dan moet je ook oppassen. Dan heb je ineens een buitende ezel in je handen. Maar zo langzamerhand komen we wel ergens.

Ik ben blij.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:25

O das fijn Fabster! Idd typisch die wisselvallige karaktertrekjes. Heb het gisteren meegemaakt :7
Hij liep rond als gek met zijn speelbal en de rest van de kudde stond ernaar te gapen als een koe op een trein }:0
Ik met volle moed de weide in met touw en halster, nou dat was dan niet voor hem bestemd, dacht die en ging er telkens vandoor met men halster in de mond...heb het dan maar zo gelaten en vandaag opnieuw geprobeerd, met meer succes omdat ik een wortel mee had :9

Heb hem gewoon wat geborsteld en terug gezet, na 2 minuten was hij het al serieus beu en bleef geen 5 seconden stil staan, pffff vermoeiend :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:29

Speelt de rest helemaal niet met hem?

Want als mijn paard geen uitdaging krijgt van haar groepje dan wordt het in de omgang ook een monster (heb ik helaas moeten ervaren).
Ik ben een keer binnen 1 maand direct weer van stal gewisseld omdat mevrouw bij de 15 paarden niet de juiste vond en als gevolg alles afgebroken heeft en iemand een hersenschudding gebeukt heeft.
Nu staat ze tussen jonge paarden en is alles goed.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:36

Sizzle schreef:
Speelt de rest helemaal niet met hem?

Want als mijn paard geen uitdaging krijgt van haar groepje dan wordt het in de omgang ook een monster (heb ik helaas moeten ervaren).
Ik ben een keer binnen 1 maand direct weer van stal gewisseld omdat mevrouw bij de 15 paarden niet de juiste vond en als gevolg alles afgebroken heeft en iemand een hersenschudding gebeukt heeft.
Nu staat ze tussen jonge paarden en is alles goed.

Nee, idd...de rest zijn zure merries die totaal niet willen spelen, ik vind de groep ook niet goed voor hem maar ja, kan ze daarom toch niet gaan weg doen of hem wegdoen (al speelt dat veel door mijn hoofd de laatste tijd).
Ik kan hem op geen enkel vlak wat bieden, ben ten einde raad dikwijls. Naar mij toe gedraaid hij zich dominant en bijterig, opstandig...heb er mijn plezier weer bij verloren sinds vorige week.
Dus mensen indien iemand erg geïnteresseerd in een LBE'r laat maar weten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:39

Dat is wel treurig, mindfull. Voor zowel jou als hem. Heb je hem aan huis staan? Zi niet, is misschien nog een verhuizing naar een ruinen/hengstengroep een optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:42

Ik heb echt om die reden verder moeten zoeken hoor.
Het zou anders levensgevaarlijk geworden zijn.

In die maand wist ze zich tegen mij nog te gedragen maar aan het eind daarvan begon ze buiten ook eng te worden, in 4 weken tijd!!
Ze heeft daar de stal en alle omheiningen afgebroken, kon niet stil staan, sloeg als je de voeten optilde etc etc.

Binnen twee weken op de nieuwe stal met een andere jonge debiele merrie was alles weer vrij normaal.
Echter sloeg ze nog wel met haar hoofd tegen mensen.
Zodra de groepsstalling af was, was dat ook weg.

Zeker iets om in he achterhoofd te houden dat je paard tussen de jonkies ineens wel heel anders zou kunnen zijn. Zeker omdat je schreef dat het mis ging na een rust periode.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:18

Fabster schreef:
Dat is wel treurig, mindfull. Voor zowel jou als hem. Heb je hem aan huis staan? Zi niet, is misschien nog een verhuizing naar een ruinen/hengstengroep een optie?

Ja ze staan aan huis, vroeger stond hier nog een ruin van iemand met ongeveer dezelfde leeftijd, doch hier kwamen gevechten van en dat was echt zoals in het wild...2 hengsten die vochten om de kudde |( ...niet te doen, heb moeten vragen om met de ruin weg te gaan, zij waren mijn wandelmaatjes...

Sizzle, zo begin ik het nu ook aan te voelen dat het gevaarlijk wordt, ik heb hier al onmetelijk veel tijd en geld ingestoken aan prof lesgevers en vriendinnen die me kwamen steunen...1 week niets (kunnen) gedaan en ik sta weer helemaal op AF.
Ben het beu eigenlijk, ben ondertussen 50 jaar en ik heb het gehad op deze manier, de tranen staan dichter dan de glimlach

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:24

Misschien dan toch voor jezelf kiezen?
Het moet wel veilig blijven, geen paard is het waard om je nek te breken.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:26

Heb serieus met je te doen Mindfull. Ik zou het eigenlijk ook niet raar vinden als je een ander huis voor m zou zoeken. :n Misschien is het voor jullie als combi niet 'meant to be'.
Vind het sowieso al bewonderingswaardig hoe je er iedere keer weer voor gaat en hoeveel tijd en geld en energie je erin hebt gestopt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:28

Sizzle schreef:

Dat is een waar woord. Maar waar breng zo n paard heen? Hij is al heel wat heen en weer geschoven. Ik denk zelf altijd dat er vast wel iemand is, die er een heel leuk paard aan heeft. Maar ga die maar eens vinden....

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:38

Fabster schreef:
Sizzle schreef:

Dat is een waar woord. Maar waar breng zo n paard heen? Hij is al heel wat heen en weer geschoven. Ik denk zelf altijd dat er vast wel iemand is, die er een heel leuk paard aan heeft. Maar ga die maar eens vinden....

Ja dit is de reden waarom ik zolang heb doorgezet, ik wou zijn vel redden. Met momenten zeg ik Yes! We zijn erdoor en als ik dan een week, wegens omstandigheden niets heb gedaan met hem, kan ik weer opnieuw beginnen. Het zou een leuk paard zijn voor een jong dynamisch persoon...dat weet ik, als ik ooit een advertentie maak zal het met een eerlijke uitleg zijn en niet alleen met 'speels paard' in de titel.
Ik haat mezelf als ik denk aan verkopen, doet verdomme veel pijn :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:50

Paardje was vandaag norm blij dat ze het goed deed, de gaf gewoon zon laag hinnekje elke keer als ze het goed deed <3
Blijkt toch steeds meer een LBEer :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:56

Ik ben de verkeerde voor advies op dat gebied ben ik bang aangezien ik zelf een keer een paard 'weggebracht' heb omdat het voor iedereen te gevaarlijk werd.

Maar een nieuwe vrouw bij ons op stal heeft ook een extreem geval van lbe.
Haar paard werd ook letterlijk levensgevaarlijk toen hij met inrijden/doorrijden tijdelijk in een box moest.
Ze heeft hem toen een jaar in de opfok teruggegooid. Hij is nu weer bij zinnen en staat nu in een ruinen/hengsten groepsstalling en is braaf met rijden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:16

Zat ik ook aan te denken, zo n opfok. Maar moet je t geld ook weer voor over hebben.

Wat was dat 'wegbrengen' ? De slacht?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:17

Ja.
Wilde geen (verdere) slachtoffers op mijn geweten hebben.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:19

O das heftig Sizzle :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:22

Ja, was ook nog eigen fok uit een doodlieve merrie, dat maakte het extra zuur. :(
Dus ik wist ook dat er geen spreken was van een verkeerd verleden oid.
Was een moeilijke beslissing maar ik sta er nog wel nog steeds achter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:33

Vreselijk. Ik heb het bijna ooit gedaan. Nu wel spijt van dat ik het niet heb gedaan. Ze is terug gegaan naar de vorige eigenaar. Dat was de enige wasr ze mee door een deur kon. Had de eigenaren daarvóór ook gesproken. Niet te doen. Was binnen een jasr 4 x van eigenaar veranderd. De vorige zou haar nu houden, maar ze was nog jong en haar ouders gingen scheiden, dus de paarden moesten de deur uit. Geen idee waar ze is gebleven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:37

Ik heb soms liever dat ik het eindstation ben, dan dat een paard nog 100 eigenaren heeft.

Ik weet ook niet of je alles aan LBE kan hangen, sommigen hebben zoveel verkeerde zaken aangeleerd dat ze echt gecorrigeerd moeten worden vanaf -10. Dat is iets anders dan een blanco paard.