Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:22

Cassidy schreef:
@ Gini: Ja, zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Is al vaker aangegeven....

Maar moet het zo hard? Er is een onder- en bovengrens. Je kan als je wil een houten stoel kapot slaan op het hoofd van het paard. Wanneer bepaal je wanneer iets te hard is. Als iemand in het filmpje geen graten ziet, hou ik mijn hart vast. Want wat daar tentoongesteld wordt is het betere rek- en snokwerk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:24

Kostolany schreef:
Jessix: Als je altijd de baas wil zijn over je paard;) Wat een vluchtdier is moet je denk ik niets doen met paarden:)

Denk als je schrikt als ik de naam noem wie mijn paard opgegeven hebt;) Maar ik ben niet zo van het wijzen met vingers;) Dit is mijn ervaring met mijn paard bij die persoon:) En daar houdt het op dat het dus duidelijk was dat dit de weg voor ons niet was toen der tijd;)

Wederom heb ik weer geen idee waar je het over hebt??

De baas zijn, nee. Ik wil vooral veiligheid, voor mezelf en voor mijn paarden. Daarom is het van belang dat ze luisteren als ze bijvoorbeeld de drukke weg oversteken. Volgens mij is dat vrij normaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:27

LDRD schreef:
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Een paard ziet een mens helemaal niet als roofdier.

Uiteraard ben ik met je eens dat we een soort rangorde hebben, maar ook die is tussen mens en paard zeker niet hetzelfde als tussen paard/paard.

Nee zeker niet. Ik wil ook niet gezien worden als één van de paarden. Die gaan veel te ruig met elkaar om, daar kan en wil ik me niet aan meten. Paard zijn doen ze met elkaar maar. :)

Ik wil graag als partners met mijn paarden omgaan. Ze hoeven echt niet altijd in het gareel te lopen en eigen initiatief prijs ik alleen maar. Het moet echter wel veilig blijven. Er zijn gewoon momenten in het omgaan met paarden waarin je paard gewoon even moet doen wat je zegt. Om dat voor elkaar te krijgen moet je weer veel oefenen, zodat het paard ook weet dat hij jou wel kan vertrouwen en dus gewoon even doet wat je vraagt bij die hoefsmid of dierenarts.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:28

Een paard wil een leider en als de mens dat niet voor hem kan zijn, dan gaat het paard het invullen. En dat is wat je niet wilt.

Door miljoenen jaren evolutie is het paard zo geworden wat het nu is. Ogen aan de zijkant van het hoofd, en het instinct om eerst te gaan hollen als er gevaar is, en dan pas te gaan denken.
Wij hebben de ogen voor in het hoofd zitten, kunnen diepte zien en zijn in theorie roofdieren. Ook door miljoenen jaren heen ontwikkeld. Als wij iets spannend vinden als we op het paard zitten, dan verkrampen wij. Geven spanning door aan het paard. Paard krijgt ook spanning en gaat hollen.

Het hele roofdier-prooidier verhaal van Parelli heeft te maken met natuurlijke reflexen van ons en het paard. Het leert de mens begrijpen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert en daarop in te spelen.

Als je dat snapt, kun je door. De 7 games zijn er om gaandeweg het paard te leren dat jij wel een leider kunt zijn. Het dominantere paard laat een onderdanig paard zijn voeten bewegen. En dat doe je als mens tijdens de eerste games. Als je dat goed doet en konsekwent doorvoert heb je de leiderschappositie te pakken. Ieder paard die daar niet meteen in meegaat, hoe kun je dat anders benoemen dan "dominant"?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:28

En laat ik dat nou helemaal met je eens zijn Jessix :j .

Ik doe het alleen zonder Parelli :D .

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:29

LDRD schreef:
Dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag hoe je de theorie van dominantie en prooidier nou moet zien volgens Parelli.

Eigenlijk maakt dat niet uit. Want dat blijft toch maar bij theorietjes...
De vraag is eerder "Hoe maak ik mij als mens verstaanbaar tov een paard"
En men is daarvoor intraspecies interacties gaan extrapoleren naar interspecies interacties. Vandaar die dominantie-theorie.
In de hoop dat dit verstaanbaar is voor het paard. Wat wonderwel ook het geval blijkt...

Als mens heb je de mogelijkheid om complex te denken en andere diersoorten hun gedrag te observeren en te interpreteren.
Wij maken daar handig gebruik van.
Een dier als een paard, kan veel minder complex denken en zal doorgaans terugvallen op gedrag dat hij "kent". En dat is doorgaans alleen intraspecies-gedrag.
Dmv (al dan niet bewust) operant conditioneren kan zo'n dier ook wel gaan proberen gedrag van andere diersoorten gaan proberen te manipuleren. (Dus paardlief zal ook wel proberen om na te gaan welk gedrag hij kan veroorzaken bij zijn mens.) Maar daarvoor gaat hij zelf wel terugvallen op voor hem bekend gedrag, paardengedragingen dus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:29

Gini schreef:
Cassidy schreef:
@ Gini: Ja, zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Is al vaker aangegeven....

Maar moet het zo hard? Er is een onder- en bovengrens. Je kan als je wil een houten stoel kapot slaan op het hoofd van het paard. Wanneer bepaal je wanneer iets te hard is. Als iemand in het filmpje geen graten ziet, hou ik mijn hart vast. Want wat daar tentoongesteld wordt is het betere rek- en snokwerk.

Er zijn 4 fases. Wat je in de film ziet is een fase 4 met het touw, harder wordt het niet, dan begint ze weer opnieuw met fase 1.

Het is zeker niet de bedoeling om het paard met een stoel op zijn hoofd te gaan slaan. Tijdens je fase 4 mag je ook niet kwaad of gefrustreerd zijn, maar dat heb ik volgens mij al eens opgemerkt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:30

LDRD schreef:
En laat ik dat nou helemaal met je eens zijn Jessix :j .

Ik doe het alleen zonder Parelli :D .

Ik heb het 31 jaar gedaan zonder Parelli en met succes. Nu doe ik het met Parelli, omdat ik het leuk vind. Het sluit aan bij mijn doen en denken. Meer is het niet, echt niet.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:31

Jessix; Tja en toch zullen er altijd situaties blijven met paarden die je niet in de hand hebt;) Al zijn ze nog zo braaf al heel lang;)

maar wat ik zeg;) Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt zo lang er geen paarden mishandeling/misbruik.verwaarlozing om de hoek komt kijken is iedereen vrij in hoe hij met zijn paarden omgaat en wat hij wil leren aan zijn haar paard of er mee wil bereiken of niet. En iedereen verdedigd vaak de methode die voor hun werk:) En gelukkig maar anders wordt het ook zo saai allemaal dat we allemaal hetzelfde doen en alles loopt van een leidakje;)

En samenwerking met paarden ontstaat vaak ook automatisch al meer en beter als mensen veel tijd met hun paarden door brengen zowel aan de grond als in het zadel:) Dan leert het ook hoe het jou vertrouwd;) Geen trainer voor nodig als je de basis kent;0

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:32

Gini schreef:
Cassidy schreef:

Op het moment dat je iets vraagt zul je er voor moeten zorgen dat hij ook uitvoert. Een opdracht geven en niet doorgaan tot het gevraagde getoond word, creert ruis en is een opdracht die je niet had mogen geven want dan leert een paard dat hij je niet serieus hoeft te nemen.

In omgang met paarden zit de grens hoe ver je wilt gaan in je eigen hoofd, niet in die van het paard en niet in die van de omstanders. Niets mis om toe te geven dat een bepaalde methode niet werkt. Als je genoeg kennis bezit kun je het op andere manieren proberen aan te pakken.

Nothing is written in stone. Keep trying until you find something that works.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:33

Kostolany schreef:
Jessix; Tja en toch zullen er altijd situaties blijven met paarden die je niet in de hand hebt;) Al zijn ze nog zo braaf al heel lang;)

maar wat ik zeg;) Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt zo lang er geen paarden mishandeling/misbruik.verwaarlozing om de hoek komt kijken is iedereen vrij in hoe hij met zijn paarden omgaat en wat hij wil leren aan zijn haar paard of er mee wil bereiken of niet. En iedereen verdedigd vaak de methode die voor hun werk:) En gelukkig maar anders wordt het ook zo saai allemaal dat we allemaal hetzelfde doen en alles loopt van een leidakje;)

De sticker "mishandeling" wordt echter maar al te snel geplakt door mensen die absoluut niet weten waar je op dat moment mee bezig bent, een oordeel klaarhebben zonder te vragen naar het waarom, en topics starten op Bokt....:D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:34

Leuk, tjsa, ik weet niet of ik het dat kan vinden hoor.

Ben zeker geen geitenwollensok, maar als het anders en vriendelijker kan dan is dat meer mijn ding. En dat lukt al wat jaartjes heel aardig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:34

Kostolany schreef:

En samenwerking met paarden ontstaat vaak ook automatisch al meer en beter als mensen veel tijd met hun paarden door brengen zowel aan de grond als in het zadel:) Dan leert het ook hoe het jou vertrouwd;) Geen trainer voor nodig als je de basis kent;0

Absoluut, het zijn paarden en geen robots. Die van mij zijn ook wel eens "stout" en ik kan zeker niet alles oplossen. Ik ken de basis, zowel van Parelli als die van de klassieke dressuur, maar ik wil verder dan de basis. Ik wil me blijven ontwikkelen en daar heb ik wel weer een trainer voor nodig. Ik wil blijven leren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:35

Ok goed dan, fase vier is voor mij te hard, dat zit boven mijn grens. Ik kan niet genieten van dit filmpje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:35

LDRD schreef:
Leuk, tjsa, ik weet niet of ik het dat kan vinden hoor.

Ben zeker geen geitenwollensok, maar als het anders en vriendelijker kan dan is dat meer mijn ding. En dat lukt al wat jaartjes heel aardig.

Bah ben ik het weer met jou eens! ;) Dat is mijn wil om verder te gaan, altijd op zoek naar een betere manier. (lees vriendelijker, meer vanuit het oogpunt van het paard)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:36

Gini schreef:
Ok goed dan, fase vier is voor mij te hard, dat zit boven mijn grens. Ik kan niet genieten van dit filmpje.

Wie zegt dat wij ervan genieten? Of dat Linda ervan geniet?
Als Parelli je ding niet is, dan is dat toch prima. Waarom steeds opzoek naar een reden om het stom te vinden?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:37

Gini schreef:

T'is ook niet gemaakt om van te genieten.
Dit filmpje maakte deel uit van een lespakket. Het was bedoeld om iets uit te leren, niet om van te genieten.

XxLiEsJuHhxX

Bah wat een naar filmpje.!!
Parelli of niet. Dit lijkt mij niet de oplossing voor dit paard. Hij word alleen maar nerveuzer en zenuwachtiger ervan. Ik vind parelli altijd leuk om te zien maar dit.. Nee dit vind ik gewoon slecht..!

Cassidy

Gini schreef:

Niemand verwacht dat je gaat genieten, maar dat je ervan leert. Correctie is niet altijd even fijn om te zien. En het kan echt erger dan een wapperende leadrope.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:38

Ik heb de laatste 4 minuten niet gekeken, maar ik zie op bijna geen enkel moment vriendelijkheid, en ik begrijp er ook niet veel van wat ze van het paard verwacht, ze jaagt hem eerst van der af met een golvend touw, dan gaat ze met hem lopen jaagt em weg met der hand en dan trekt ze weer aan het touw :?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:42

Luckystory schreef:
Dit filmpje maakte deel uit van een lespakket. Het was bedoeld om iets uit te leren, niet om van te genieten.

Wat zouden wij hiervan moeten leren?

sanne83

Jeetje, wat een discussie hier :D

Ik zie Parelli eigenlijk nauwelijks als een methode, meer als een visie. Die visie spreekt mij ontzettend aan :j Die visie is enorm breed uitgewerkt in allerlei materiaal en oefeningen.
Dan hoef ik het nog niet eens te zijn met elk ding, elk moment, elke situatie die ik van Linda of Pat zie...
Ook met andere parelliers hoef ik het niet eens te zijn, het blijft allemaal altijd interpretatie van het paard, zijn gedrag, de situatie etc.

Ik zie hier geen dominant paard. Dit is een onzeker, ernstig afgeleid paard die in DEZE situatie niet meer reageert op enige signalen van de mens. Ik heb met ontzettend veel paarden gespeeld op de grond en de meeste zouden bij één keer zo'n zwieper al twintig meter verder staan.
Ik vind het echt ontzettend sneu om te zien dat dit paard denkt dat druk betekent dat hij daar zo hard mogelijk tegenin moet gaan, daar is iets ernstig mis gegaan bij een voorgaande training.

We kunnen natuurlijk allemaal zeggen nu dat we dit beter zouden doen. We weten niet wat de situatie is daar.
Ik denk nu ook ( mij nota bene geleerd door parelli :D ) dat ze beter eerst alles echt goed had kunnen krijgen in een prikkelarme omgeving. Dat ze eerder had moeten beginnen met voorhand en achterhand draaien, omdat dat duidelijk veel beter werkt dan achterwaarts, etc, etc.
Tsja, de mensen die haar niet kennen zullen snel oordelen, logisch, zou ik waarschijnlijk ook doen :D

Ik, als parellier, zie dit filmpje als één van duizenden filmpjes, meerdere shows met Linda en Pat en daarnaast ben ik zelf ook bij hun in Amerika geweest, dan word de context toch wat anders :D.

Namelijk als een uitleg aan mensen dat een bang, afgeleid paard een ongeleid projectiel is die je uit je ruimte moet houden. Dit heeft niets met aanleren of wat dan ook te maken. Ja, je moet zorgen dat je niet in deze situatie terecht komt, maar mocht je je toch per ongeluk (om wat voor reden dan ook) een keer in zo'n situatie bevinden, dan moet je zorgen dat het paard niet in je ruimte komt en net zo lang aandacht eisen totdat de emoties zakken bij het paard.

Gini

Een paard opvoeden is niet genieten? WAT? Dat is juist mijn basisinstelling.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:43

ik zit het filmpje net even te kijken, ik had minimaal een paard verwacht die half in elkaar gemept werd. Hier zie ik gewoon een paard die sch*t heeft aan alles wat er gedaan word. Zelf had ik het wat k anders aangepakt, ik vind dit te lang duren. Maar ik speel ook geen spelletjes met mijn paarden :).

Anyway, ik vind dus niets gemeens aan het filmpje, Linda doet alles om zijn aandacht te krijgen en het paard kijkt vrolijk de andere kant op. Ik zie nergens dat ze hem echt vol mept of schopt. Als hij gewoon zou wijken voor de druk is er ook niets aan de hand.
Wel zag ik een paar momenten waar hij wel reageerde (minimaal), en waar ik persoonlijk de druk had laten vallen. Maar ik kan me voorstellen dat je het daar ter plekke niet opmerkt.

xNK: Dat is ook heel het principe, de gene die het paard beweegt, is de leider. Wegjagen is soms sneller dan mee sleuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:43

Gini schreef:
Een paard opvoeden is niet genieten? WAT? Dat is juist mijn basisinstelling.

Opvoeden is wat anders dan corrigeren. Bij correcties moet je vaak harder inkomen als initieel nodig was geweest als de opvoeding correct was verlopen :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-13 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt