[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:05

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:19

Goeiemorgen, wat is het hier rustig!

Heb gisteravond de uitslag van Chaplin zijn mestonderzoek gekregen van VPL het Woud. De 1e 4 categorieen zijn goed <50 eitjes per gram. Alleen de Strongylus (Bloedwormen) waren aanwzig 300 epg. Dit noemen ze dus een lichte wormbesmetting. Advies om deze week een wormenkuur te geven met als werkend bestanddeel ivermectin (Bimectin, Eraquell etc)

Dus vandaag maar even langs de DA voor een spuit. Zie er wel tegenop om het te geven. Het is enorm lastivg om aan zijn mond te komen. Laat staan er iets in te stoppen. Verward Dus ik moet nog even bedenken hoe ik dat ga doen. Misschien eerst even oefenen om mn vingers aan de zijkant in zijn mond te brengen met appelstroop erop, zodat hij het met een lekker smaakje gaat associeren..

Iemand tips??

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:24

yeps je zou bij de apotheek zo'n dikke spuit kunnen gaan halen en daar appelmoes in doen om je paard te laten wennen aan een spuit in zijn mond. 9 keer van de 10 krijgt hij een lekker smaakje binnen en die ene keer dat hij eens een slechte smaak binnen krijgt gaat hij niet als negatief associëren.

Verder kan het ook belangrijk zijn om net zoals je oefent bij jonge paarden om hun overal aan te raken ook mond, neus en oortraining te doen... vb dat je met je hand in de mond mag komen en de tong lichtjes mag vastnemen en/of strelen, dat je met je vingers in de neus mag, dat je met je handen in en om de oren mag komen. Voor het paard is dat een héél intieme zone, maar in geval van veeartsbezoek of wormspuiten is het wel belangrijk het paard hier een positieve ervaring in mee te geven zodat alles gemakkelijker verloopt.

Ik doe dat regelmatig zo even tussendoor. Ik doe wat grondwerk en ga dan gewoon wat aaien om en rond het hoofd en zo ga'k eens in de mond, in de neus, in de oren enz

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:08

Tip van Willeke is een goeie, dat werkt idd meestal wel!
Ik zit ook latijd overal aan, ook al is het niet nodig, als het dat wel een keertje is zijn ze er iig aan gewent, doe ik thuis met de hondne ook.

Vandaag weer ene flink stuk met jap gewandeld, hij is lang zo kortademig niet meer.JIPPIE!!!
Stuk in draf aan de hand gedaan ook dit ging eigenlijk prima.
Heb echt het idee dat zijn pilletjes helpen, gelukkig maar!
Wie weet deze week weer ff lekker rijden, t' is alweer 2 weken geleden....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:21

goedemorgen!! jeetje wat een rust hier! Had verwacht dat ik meerdere pagina's bij moest lezen maar dat is dus niet zo!

@lady1969: tja die ogen zijn inderdaad onweerstaanbaar. Daar kijken christa en ik altijd het eerste naar, de oogopslag vertelt je al zoveel! En die van twan helemaal, die kan ik niet weerstaan en zie er alles aan!

Heb verder geen tips voor de wormenkuren behalve misschien met een klein likje testen of hij het lekker vind? Dan kan je het met wat voer mengen ipv in de bek te spuiten. Maar de appelmoestip is volgens mij een hele goede!

Nou ik ben gister dus lekker naar de paardjes geweest. Jeetje, wat heerlijk om twan weer een knuffel te kunnen geven! Ik kreeg gelijk een welkomst hinnik van hem maar hij aarzelde wel met naar me toe lopen, die krukken waren toch wel erg raar!
Bij de smid was hij weer zoooo braaf, je kan hem desnoods gewoon los laten staan! Zelfs braaf op zn pijnlijke been staan, hij stond dr bijna bij te trillen... Hoorde net dat hij vandaag erg gevoelig loopt, dat had de smid al voorspeld. Hij heeft namelijk de hele zomer (vanaf mei!!!) op hetzelfde paar ijzers gelopen... had nu dus hele lange tenen en dat is funest voor zn pezen. We zetten hem dus vrij kort en dat was nu wel een hele grote overgang! Maar die pezen hebben het nodig dus hij moet maar een paar daagjes wennen.
Rock was voor zijn doen erg braaf, hij heeft zich snel over gegeven, op een prettige manier, hij accepteerde het volledig. Hier was wel weer wat vriendelijke overtuigingskracht voor nodig! Hij was wat koppig, wilde in de wei met zn vriendjes spelen en moest alleen daar blijven staan, terwijl christa met twan wegliep, waar hij achteraan wilde natuurlijk. Dus de smid even een kort rukje geven aan het halster (hij had rock vast) en daar reageerde hij nog niet op dus een paar rukjes gegeven (erg logisch want hij was echt gewoon koppig op dat moment) maar toen werd hij ineens weer bang en ging de lucht in. Typisch rock, eerst vol in de ankers en dan de lucht in. Doet hij zowel uit angst als wanneer hem iets niet zint maar verschil is wel duidelijk te zien! Toen zei ik dus tegen de smid dat dwang bij hem NIET werkt, vriendelijk overtuigen wel. Dus smid doet dat gelijk, geweldige kerel is het. En Rock vond het toen gelijk wel weer goed. Mij in de gaten houden of ik het allemaal wel goed vond en hij stond vanaf toen vrij rustig. Paar schopjes gegeven maar eigenlijk verder niks! En dat terwijl hij als jaarling overal heen stuiterde en echt panisch was... Heeft mijn oefenen dus toch nut gehad! Oja, ik kan gewoon tussendoor wat mooi rond blijven vijlen, met name de hoefwand wat korter houden daarmee. Het zijn niet de beste of mooiste hoefjes maar ach ze zijn van hem en daar moeten we het maar mee doen he!
Wel heerlijk om mn paardjes weer te zien hoor, en ff lekker te knuffelen. En jeetje wat is rock al groot en sterk als hij zich schrap zet!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:17

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:22

ja 'k had het topic ook gezien... pffffft te belachelijk voor woorden

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:27

sorry ik zit ook bij dit topic omdat ik echt ook in nh geloof tot op zekere hoogte maar vind het rot dat er gelijk al rot tegen elkaar word gedaan door beidde kanten en een meisje dat ik goed ken staat op dat filmpje , dat is echt te banketstaaf voor woorden want ze houd veel van haar paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:28

Ik vind het filmpje waar het desbetreffende topic over gaat veel te ver gaan. Jammer dat er zo'n topic op volgt, maar wel begrijpelijk. Ik mag dan een 'natural' zijn en interesse in NH hebben, maar ik wil niet geassocieerd worden met zulke extremen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:35

je mag er van uitgaan dat iedereen het beste wil voor zijn paarden , mensen die hun paarden nog op stal hebben , hebben waarschijnlijk nog niet anders geleerd , en wil je die bereikken zul je dat met zachte hand moeten doen en goed beargumenteren ga je met moddergooien , dan sluit degene die je wilt bereikken de deur

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:35

ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet altijd zo gecharmeerd ben van de toenadering van sommige bokkers uit de "nh-stroming". Sommigen (ik ga geen namen noemen, totaal niet nodig) vind ik af en toe te hard overkomen, met teveel conclusies die je imo niet kan trekken. Als je hier wat van zegt wordt het gewoon weggeveegd als onzin. Soms is een goede, leuke discussie niet mogelijk want nh = goed en traditioneel = slecht. Maar deze manier van "discussieren" zie je ook genoeg bij traditionals en alle andere mogelijke stromingen. Puur menselijk eigenlijk maar ik kan me er ook aan storen.
Ik kan dus wel begrijpen waar de ergenis van sommige mensen vandaan komt maar als je daar niet doorheen kan prikken ben je zelf net zo bezig eigenlijk.... heb je zelf ook oogkleppen op!

Heb alleen nog de beginpost gelezen en die vind ik wel netjes verwoord eigenlijk... ga nu de rest doorkijken!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:36

tjah ja, slim was het niet misschien, maar ik vind dat er wel een kern van waarheid inzit... Ik zeg niet dat die mensen hun paarden niet graag zien hé... maar 't is gewoon onnozel dat er weer zo'n welles nietes topic van komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:39

Nou Willeke, bv. die foto's aan het eind van het filmpje. Vind ik echt niet kunnen, dat is een ongelukkige val.

liberty22 schreef:
je mag er van uitgaan dat iedereen het beste wil voor zijn paarden , mensen die hun paarden nog op stal hebben , hebben waarschijnlijk nog niet anders geleerd , en wil je die bereikken zul je dat met zachte hand moeten doen en goed beargumenteren ga je met moddergooien , dan sluit degene die je wilt bereikken de deur

Precies. met goede argumenten kom je verder dan met geschreew en gestook.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:39

staat het filmpje trouwens verderop in het topic?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:40

heb je ook gelijk aan en ik zelf zou bijv ook nooit een vaste hindernis zoeken , maar ieder mens moet zijn eigen weg bewandelen en daar lering uit trekken , als ze maar van hun paard houden.
Maar de mensen die hun paard als machine zien daar ga ik dan wel serieus van over mijn nek bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:40

Ja, niet in de beginpost maar wel op pagina 1 geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:42

liberty22 schreef:
Maar de mensen die hun paard als machine zien daar ga ik dan wel serieus van over mijn nek bah

Tuurlijk, ik ook.

Maar met vaste hindernissen (SGW) heb ik geen moeite, mits paard en ruiter goed getraind zijn. Ik heb het zelf ook jaren gedaan en mijn pony vond dat ook geweldig om te doen. Een ongeluk kan altijd gebeuren, nou is een vaste hindernis risicovoller maar als je zo gaat redeneren kan je beter helemaal niet meer op een paard stappen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:46

nee ik veroordeel het ook niet het is iets wat ik niet durf , (had het als voorbeeld benoemd) maar ik verdedig het meisje van die laatste foto's want die houd van haar paarden hoor

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:47

yeps wat die laatste foto's betreft vind ik ook dat je gelijk hebt hoor... Ik spreek dan meer over de foto's waar er zo in de mond getrokken wordt... Ik heb vroeger lrv dressuur gereden en echt waar, dat is daar dagelijkse kost... Bij springruiters en ook op een cross heb 'k al gezien dat ruiters hun paard bijna afranselen met de zweep omdat het beest niet over de hindernis wil... Zulke dingen daar kan ik me dan héél erg kwaad om maken.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:47

ja iedereen heeft recht op z`n eigen mening.
maar waarom moet iedereen elkaar zo afkraken, dat is helemaal nergens voor nodig.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:48

willeke_nijs schreef:
yeps wat die laatste foto's betreft vind ik ook dat je gelijk hebt hoor... Ik spreek dan meer over de foto's waar er zo in de mond getrokken wordt... Ik heb vroeger lrv dressuur gereden en echt waar, dat is daar dagelijkse kost... Bij springruiters en ook op een cross heb 'k al gezien dat ruiters hun paard bijna afranselen met de zweep omdat het beest niet over de hindernis wil... Zulke dingen daar kan ik me dan héél erg kwaad om maken.

nou daar ga ik helemaal met je in mee , is ook een van de redenen dat ik geen wedstrijdden meer doe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:50

Ook de reden dat ik geen wedstrijden meer rijd Knipoog
Zoveel ellende gezien daarmee, trekken, slaan en schoppen voor een paar winstpunten. Maar er is ook die andere kant, mens en paard die wel degelijk plezier hebben in zo'n rondje cross afleggen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:08

ja psies maar jah al die spanning daar sloeg op mij en paard over dus nee nee de weg die ik nu gevonden heb maakt mij zeer gelukkig haha

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:00

o jee , nu word dat topic toch wel wat lelijk

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:32

ik vind het nogal een klucht worden... Nu worden wij als het ware afgeschilderd als dierenbeulen met onze touwhalsters....