De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:38

Ik dacht altijd dat je ze het beste in de modder/nat zand kon zetten, omdat dit juist het zachtste voor de hoeven is en ze daardoor minder pijn hebben??

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:05

Dat is ook zo ... koeling is belangrijk.

Maar boeken die ik heb raden bijna stuk voor stuk speciaal beslag aan om te proberen de voetzool dermate te "verstevigen" dat je op die manier een hoefbeenskanteling kunt tegengaan.

Ik kon me toen indenken dat je dit met bepaalde bodems ook kunt bereiken en nog wel beter ook. Vochtig/nat zand vult de hoef/zool mooi op en zal op die manier naast koeling ook tegendruk geven. Bij bevangenheid heb je kans dat nl. door het gewicht van het dier icm de ontstekingsprocessen het hoefbeen loslaat van de hoefwand en daardoor door onvoldoende stevigheid kan gaan "kantelen". Dus moet je zorgen voor goede stevigheid van onderen, maar dan liefst dus niet door een ijzer.

Maar volgens sommigen op HN zwets ik nu een eind in de ruimte ...

Nogmaals een eenmaal gekanteld hoefbeen kun je niet terugduwen he ... daar gaat het mij ook niet om. Het gaat om de acute fase (en uiteraard moet je de oorzaak van de bevangenheid zo snel mogelijk opsporen en wegnemen).

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:27

Ik heb ook nog even zitten lezen op hoofcare ... wat een informatie zeg over bevangenheid ... die hebben de site ook uitgebreid (ik heb er vroeger eens wat gelezen ... maar nu staat er veel meer info).

Wat zij zeggen (en wat Piet op HN ook wel aangaf) is dat je ook moet voorkomen dat je te veel druk krijgt, want juist dat is pijnlijk voor zo'n paard.

Ja dat is ook waar ... toen Isa met haar gevoelige voetjes vanuit het natte zand de stal (tegels) in wilde had ze pijn doordat ze die bulten zand in haar zere zool gedrukt kreeg.
dus dat is me wel logisch ... dus bij deze even een wijziging ... vochtig/nat stevig zand, maar waar de hoef dus wel beetje in wegzakt. Wel stevigheid, maar geen druk.

Jeetje nu maak ik het mezelf even moeilijk ... ik weet wel wat ik bedoel, maar uitleggen op schrift is weer wat anders

Kan me indenken dat sommige personen mij niet meer kunnen volgen ...

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:46

Ik kan je wel volgen, maar 'k weet ook niet hoe het zit
Kinke heeft de veeartsen 3 dagen voor het lapje gehouden, en die tijd op een stuk zand gestaan (geen modder dus) en haar hoefbeen was niet gekanteld. rara, hoe kan dat dan, en ze weeg maar liefst 650 kilo!

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:24

Er zal misschien geen wetenschappelijk bewijs voor zijn, maar feit is dat Son bij alle drie haar bevangenheden razendsnel op onze moddertoko is gezet en dat ze daar zienderogen opknapte. Ze liep weer en nadat alles genezen was, bleek ook het hoefbeen nog te zitten waar het hoorde.

Overigens is het toepassen van modder bij bevangenheden al zo oud als de weg naar Rome. Mijn opa zetten bevangen geraakte koeien ook subiet in de modder .

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:27

Jossie schreef:
Er zal misschien geen wetenschappelijk bewijs voor zijn, maar feit is dat Son bij alle drie haar bevangenheden razendsnel op onze moddertoko is gezet en dat ze daar zienderogen opknapte. Ze liep weer en nadat alles genezen was, bleek ook het hoefbeen nog te zitten waar het hoorde.

Overigens is het toepassen van modder bij bevangenheden al zo oud als de weg naar Rome. Mijn opa zetten bevangen geraakte koeien ook subiet in de modder .

Dan maar zonder wetenschappelijk bewijs ....

Hier zelfde ervaringen:
De eerste keer dat Isa bevangen raakte wist ik niet wat ze mankeerde, de DA wilde er niet voor komen (was zondag) en ik liet haar maar op de wei staan. Hoefbeen is wel gekanteld, maar later door bekappen weer goed komen te zitten. Daarna heeft ze het helaas toch weer paar keer terug gehad. Al die keren heb ik haar wel op vochtig zand gezet en is het hoefbeen blijven zitten.

Wel is het zo dat ze de laatste keer (zie heel veel posten geleden) toen ze er tegenaan zat te hikken, wel last had als ze met zand in de hoeven (wat een beetje als een bult uitstak) op de tegels voor de stal terecht kwam. Dat gaf wat te veel druk en dat deed kennelijk wel zeer. Maar dan is de ondergrond ook weer erg hard.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:03

Hoihoi,

Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb maar ik heb t vreselijk druk, op t werk en de laatste avonden ook met les/rijden. Maar ik hoop dit topic toch beter te gaan volgen …

Antheman, gaaf dat het mennen over t asfalt eerst bij jullie ook goed ging Vind ik fijn om te horen want in onze omgeving zijn wij echt de enige… Sowieso staan de meeste paarden bij ons op pension wel op ijzers, als ze de weg op gaan.
Balen dat Andor zo doet met rijden zeg… Lijkt me toch vreselijk moeilijk om met zoiets om te gaan.

Angela, lekker dat je vakantie gehad hebt. Ik zou ook wel willen…

Haha Cookies, ik zie hem al in een Porsche voorbij scheuren. Jammer dat de foto's mislukt waren…

Opala, leuk dat je toch ook interesse in mijn bevindingen hebt

Nienke, dat ziet er mooi uit zeg, die uitloop

Dekoezegtboe, ik ben benieuwd hoe het met je haffie verder gaat zo zonder ijzers Ik zou t idd even tijd gunnen want t zal wel wennen zijn voor je Haffie…

Gisteren lekker springles gehad. Manlief op Flanna en ik op een tinkertje van stalgenoot.
Straks ook weer lekker groepslessen. Morgen hopelijk karren met Flanna. Dan probeer ik ook weer hoeffoto's te maken.

Nu moet ik snel weer verder… Prettige dag allemaal

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:13

Jossie schreef:

Wat ook eigenlijk wel logisch is, is dat een bevangen paard in dit soort modderbodems zich prettiger voelt, dus eerder geneigd is om te gaan lopen en dus dat je gewoon daarmee voorkomt dat het hoefbeen kan kantelen omdat je de doorbloeding in de hoef zo goed als kwaad op gang houdt.

Dan heeft het niets met druk of tegendruk of hoe je het noemen wilt te maken.

Maar over 1 ding is bijna iedereen het eens ... in het natte zand met die paarden. Waarom dat goed is is dus een vraag waar ik me nu verder met die mooie weer maar niet meer druk om ga maken ... het werkt; da's voldoende in feite

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:25

Jellie: Ook prettige dag.

IP: Hoefbevangenheid is een hele moeilijke materie. Ik heb er - gelukkig - totaal geen ervaring mee, maar er is dus "iets" wat niet goed is voor het paardenlichaam en kennelijk sluipend het lichaam totaal ontregeld. Je wilt natuurlijk voorkomen dat het ooit weer zo ver komt, maar de vraag is hoe. Ik kan er niks zinnigs over zeggen .

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:01

Foto's van zijn hoeven heb ik nog niet. Ik heb wel foto's van zijn vacht als hij in de regen heeft gestaan. Die waren wel gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:23

als dat geen cushing is..... ....

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 18:51

angela88 schreef:
Antheman schreef:
Ik troost me met de gedachte dat buiten in dit pest weer lekkerder is dan de hele dag op stal.

Ik ga morgen op Andor zitten! Mijn moeder gaat mee, ik weet nog niet hóe, maar ze gaat of fietsen , wandelen of handpaarden.

En??? hoe ging het??

Lief dat je er naar vraagt!

Het ging super!

Hij rende weg in de wei, dus ik ben begonnen met grondwerk. toen kwam mijn moeder en hebben we gepoetst en gezadeld.
Sinds lange, lange tijd zadel weer erop.

Met wegrijden was er even een gevecht, maar al snel ging t goed.
Ik was wel nerveus, moeders op Merrit die het allemaal erg spannend vond.

Halverwege langs een maisveld, stond hij flink moeilijk te doen en peerde hem. Ik kon hem gelukkig direct op de volte zetten en we zijn direct in draf verder gegaan.

super, de rest heerlijk gereden ,paar keer zalig gegalopeerd!

Vandaag snel nog even een rondje gehandpaard. Andor had kennelijk niet heel veel zin om mee te gaan ,ik moest hem aardig motiveren.

Hij had harde plekken op zijn rug, en die heb ik grotendeels weg kunnen masseren ,samen met Cookies. Qua rug vond ik dat het tijd was om er weer op te gaan.
Alleen durf ik dus niet te rijden.
Met Merrit erbij durf ik het wel, die geeft hem rust.

En maandag heb ik les van een dame die de ISPH en applicatie cursussen bij Voest heeft gedaan.
Als t bevalt, wordt zij mijn lesdame. Ze weet het verhaal, dat ik bang ben en dat hij hem smeert.
Gaat dus helemaal goed komen!

Ohja ,en mijn Grandeur pad gaat deze week binnen komen ,dat zou tijd worden.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 18:54

angela88 schreef:
Ik dacht altijd dat je ze het beste in de modder/nat zand kon zetten, omdat dit juist het zachtste voor de hoeven is en ze daardoor minder pijn hebben??

Dat dacht ik ook!

En verder wordt altijd geadviseerd om het paard te laten lópen! Hoe moeilijk dat ook is!!!
Dan heb je kans dat de ontsteking eruit gaat.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:21

Antheman schreef:
En verder wordt altijd geadviseerd om het paard te laten lópen! Hoe moeilijk dat ook is!!!
Dan heb je kans dat de ontsteking eruit gaat.

Ja en dat heb je ook met een natte bodem ... die is wat zachter, geeft verlichting en je paard zal eerder gaan lopen dan dat op harde ondergrond staat en pijn heeft bij het lopen.

Heb vanmiddag wel ontdekt dat de mijn nu in ieder geval even geen last van de voetjes had. Maar eens weer zonder schoenen en madame was zo maf als een deur. Het kon haar niet vlug genoeg. Galop aan de hand, bokken en steigeren, Even keertwending om mij heen in draf. Ik dacht echt ohoho die hoeven ... maar niets van dat alles. Zelfs steentjes en grind deden haar niets. Extra reden dus weer om zeker te weten dat er wel degelijk iets loos was een tijd geleden.

Overigens bij thuiskomst wel even extra aandacht aan de hoeven ... naast de straal ontstaan weer duidelijk groeven, alsof je met een renet inkepingen hebt gemaakt .... dus volgens mij trekt het hoefbeen weer op
Ik ben dus net zo blij als mijn paardje vanmiddag.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:49

IP: Fijn dat het een stuk beter gaat.

Cookies: Duidelijke foto's van de vacht ja. Stomme vraag, maar zou zijn afwatering dan ook verstoord zijn. Nou ja hij heeft gelukkig een lekkere schuilstal.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:47

volgens mij moet je de juiste ondergrond (vochtig, niet te zacht, wel stevig) met goed bekapte hoeven (hoefbeen in normale stand) kombineren en met matige beweging.

zeker niet draven op harde ondergrond (langdurig)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:07

opala schreef:
IP: Fijn dat het een stuk beter gaat.

Cookies: Duidelijke foto's van de vacht ja. Stomme vraag, maar zou zijn afwatering dan ook verstoord zijn. Nou ja hij heeft gelukkig een lekkere schuilstal.

Helemaal geen stomme vraag, want dat vroeg ik me namelijk ook af. Maar ik hou het goed in de gaten en de vacht eronder is gewoon droog. Hij heeft zo gruwelijk veel haar. Gister heb ik hem geborsteld en nu ziet hij er alweer veel normaler uit. Alleen op zijn rug en benen is het nog golvend.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 23:13

Gezien de zwaartekracht móet Pontootje wel ee nmoeilijkere afwatering hebben.

Bij niet cushingpaarden loopt t water zó van de huid af. Bij ponto moet dat nog naar beneden zakken (zeg maar in de kromming vd krul)

Ach ,zolang hij droog onder die gekrulde haren is, geen zorgen maken hoor.

Merk je al wat vd medicijnen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:19

Cookies schreef:
Maar ik hou het goed in de gaten en de vacht eronder is gewoon droog.

Met de temperaturen van nu hoeven we ons geen zorgen te maken .

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:41

Antheman schreef:
Gezien de zwaartekracht móet Pontootje wel ee nmoeilijkere afwatering hebben.

Bij niet cushingpaarden loopt t water zó van de huid af. Bij ponto moet dat nog naar beneden zakken (zeg maar in de kromming vd krul)

Ach ,zolang hij droog onder die gekrulde haren is, geen zorgen maken hoor.

Merk je al wat vd medicijnen?

Nee nog niet, gelukkig is hij er ook niet ziek van. Ik voer de eerste paar dagen de helft van de dosis en ga dit weekend over naar de hele dosis. Er is een Duits forum over cushing en daar heb ik gelezen dat het een paar weken duurt voordat je wat ziet. Dus we wachten (on)geduldig af.

Mooi dat het het goed ging met Andor. Fijn dat je weer kunt rijden met hem. Volhouden he!!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:51

Dit is ook een cushing paard. Deze foto is genomen vorig jaar juni. Voordat ze met pergolide is begonnen.

Afbeelding

Dit is hetzelfde paard een jaar later en behandeld met pergolide.

Afbeelding

Wat een enorm verschil he? Het paard was eigenlijk al opgegeven.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 00:01

Brr, krijg er koude rillingen van.

Gelukkig flink opgeknapt!

En Andor hoeft echt nog niet naar Stegeman hoor!

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 00:06

Antheman schreef:
Brr, krijg er koude rillingen van.

Gelukkig flink opgeknapt!

En Andor hoeft echt nog niet naar Stegeman hoor!

Nee joh natuurlijk gaat Andor niet naar Stegeman. Hij moet alleen even weten dat jij de baas bent. En daar is ie vast zo achter.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 01:14

haaaai hoe is het hier met iedereen!? ben de weg een beetje kwijt geraakt na mijn verhuizing en de aangelegde sub-forums... solly

ik lees iets over isaatje die nog niet helemaal toppie is met d'r hoefjes?

cookies paardje cushing...!! wat naar!! maar die plaatjes van het andere paard geven grote hoop of niet?

AM ik zag dat je had gereageerd op die isph dame, zou tof zijn als dat klikt met lessen hè?

nienke een mooi besnippert uitloopje...

ik kan gam zijn hoefjes weer aardig bijhouden want met mijn rug gaat het 80% beter, en daar ben ik super blij mee!! ik kan zelfs met grote grindtegels lopen zeulen, wie had dat ooit gedacht!!
ik probeerde voor de paarden, op het stukje voor het hek (drekzooi) een plateautje te maken met grindtegels en flagstones... mooi niet dat die tegen al dat paardengewicht kunnen 2.5 uur beulwerk voor niets hahaha!! de flagstones zijn alweer verwijderd, voor de tegels had ik geen fut meer. dat moet morgen maar. ik heb wat witzand in de blubs gegooid, voor wat stevigheid.
en het waterschap gaat toestemming geven voor dempen van een sloot. dus ben helemaal in de holladijeestemming want dat geeft me veel extra werkruimte in dat stuk wei!! en ik hoef niet te kloten met dammen en buizen enzo.
verder schep ik me een ongeluk aan paardenstront. wat kunnen die beesten schijten zeg?! en morgen komt paardje nr.3 erbij, lutske het friesje van maaike's vader. dus dat is spannend, zo'n eerste kennismaking!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 08:01

Hoi pellie,

Ondanks al dat geschijt lijkt het me heerlijk dat ze nu lekker aan je huis wonen!

En Hilde, de ISPH dame,komt maandag les geven!