De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alytuiere

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:04

zow, ik heb me hier al een hele tijd niet gemeld (heb me ook nog niet zo vaak gemeld maar goed ) lees wel heel veel mee.

zit alleen even met een probleem... mn paardjes moeten nodig bekapt en normaal doen Lynn en Marjan Apple dat altijd, maar die zijn (hoorde ik van een vrouw die hen ook heeft) op vakantie en heb geen idee wanneer ze terug komen *heel handig* maargoed wie moet ik dan voor mn paardjes vragen

zijn hier eigenlijk nog meer mensen die hen hebben?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 22:06

Kijk eens op de eerste blz, daar staan namen van bekappers.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:07

IP: Ik had al een reactie getypt en gepost en dan een foutmelding , dus weg. Ik heb geen flauw idee , wel merkwaardig dat het een andere kleur heeft dan de rest.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:07

Zo Ponto hoeft niet meer te hinkelen, ik ben zijn 2 hoefschoenen maar even gaan halen in Den Bosch. Dus we kunnen weer wandelen.
Vanmorgen de DA (de goeie) aan de telefoon gehad en het verhaal over de pergolide verteld dat zo goed helpt bij de ziekte van Cushing. Zij had nog nooit van Pergolide gehoord maar was zeer geintresseerd en ik moest de (Amerikaanse) testresultaten maar even opsturen en zij ging contact opnemen met Utrecht. Dus dat komt wel goed allemaal.

Er zit nu een hele ring in Ponto zijn hoeven maar die zijn al naar beneden aan het groeien, het gaat vrij hard moet ik zeggen.

Die spleetjes in bovenstaande e hoeven die moeten eruit groeien dus netjes vijlen en dan verdwijnt het vanzelf.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:16

Alytuiere schreef:
zijn hier eigenlijk nog meer mensen die hen hebben?

Ik iig niet.

Ik mis trouwens Jackie of zit ze met haar hand vast in een paardenmond

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:04

dank jullie...

en de hoevenfoto's komen als ik een digi heb... of als ik weet hoe ik foto's van mijn nieuwe telefoon naar de comp moet krijgen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:15

Antheman schreef:
Correct me if i´m wrong, maar ik
DACHT
Ingrid,. dat jij Isa wat langer op de hoefwand liet staan?
Dit zou ik dus niet meer doen, ik zou haar echt tot zoolhoogte terug brengen. Je zou zoveel mogelijk aangetast spul eruit moeten krijgen ,dus zou het zo kort mogelijk moeten zijn.

Ja dat is in feite logisch, maar zodra ik haar wand gelijk maak met de zool, of beter nog eigenlijk, iets hoger (dus op witte lijn lopend) kan ze geen stap verzetten ....
En wat is dan wijsheid ?

Of zo zoals het nu is (met die plekken) en een goedlopend paardje, of toch maar afronden en weghalen met een niet goed lopend paardje?

Ik weet het gewoon niet om eerlijk te zijn. Maar die hoef en zool is een goede optie denk ik toch wel.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:22

Vandaag kwam ik op stal aan.. hoor ik dat het einde verhaal is voor een paardje... en het kon elk moment al gebeuren...

Toen de VA er was kreeg ik toch wel de koude rillingen... wat we vanaf een afstandje hebben gezien zag er erg vredig en rustig uit... als het (over minstens 40 jaar.. ) Banjer's tijd is en ik moet die keuze maken... dan is dit denk ik wel de manier....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:28

IP: Ik zou gaan voor een goedgaand paard. En zoals eerder ooit opgemerkt, vroeger, kijk naar de zijaanzicht van de hoef, dan zie je vanzelf wat er te veel aan flares zit. Net onder de kroonrand moet je een denkbeeldige lijn trekken (weet je nog). Wel moet uitgesloten worden dat er niet iets anders aan de hand is. Mail die bekapper van je anders de foto's

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:57

Idd: een goedgaand paard lijkt me het uitgangspunt. Ik heb bij Lee ook de hoefwand steeds wat langer gelaten. Toen de voeten wat holler zijn gaan trekken, heb ik mm voor mm de wand wat korter gemaakt. Dat ging goed. Ben overigens wel benieuwd wat de voeten van Lee gaan doen nu ze 's nachts weer binnen staat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:16

opala schreef:
Mail die bekapper van je anders de foto's

Het staat ook bij Klaas op zijn forum

Ik weet nog wel toen Bram destijds bij me kwam, toen had ze dit ook, maar dan meer een wiebelende witte lijn (golvend en wat "uitstekend" aan de onderzijde). Hij vertelde toen dat dit kwam door een nat weiland en een wat zwakkere witte lijn ... dat deze dan een beetje uitzakt.

Maar dit is toch wat anders. Steentjes zou best kunnen hoor ... er ligt behoorlijk wat fijne steentjes/grind in de uitloop, de loopt ook weer op blote voeten mee naar het bos ..

Overigens nog even "hoef en zool" opgezocht van de paardendrogist ... dat moet je gebruiken als je paard langdurig op natte bodem staat (zand en gras). Huh? Dat werkt dus niet voor een buitenpony/-paard, want ze raden aan na het behandelen je paard op een goede stalbodem te zetten. Nou die heb ik dus niet.

Vraag me dan dus af wat het voor zin heeft een buitenhoef te behandelen, dus grondig te reinigen en dan weer in de modder te zetten (althans nu nog even niet met dit droge weer, maar dat komt vast weer deze week).

Ik zie het wel even aan ... van de buitenkant af zie je helemaal niets ... geen flare op die plek of andere bobbel.
Wel was het zo dat deze hoef (zoals eerder hier vertoont) niet helemaal rechtlijnig van kroonrand naar beneden loopt. Er zit een kleine deuk in halverwege. Met de nadruk op klein

Maar toch allemaal bedankt voor het meedenken en kijken naar de foto ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:30

Isapaardje schreef:
Vraag me dan dus af wat het voor zin heeft een buitenhoef te behandelen, dus grondig te reinigen en dan weer in de modder te zetten (althans nu nog even niet met dit droge weer, maar dat komt vast weer deze week).

Ik heb bij Lee gemerkt dat het toch wel hielp om regelmatig een Dettoloplossing op de rare plekken te sprayen. Dat nekt toch de bacteriën en hoe minder bacteriën hoe minder afbraak van de hoef.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:08

Ik krijg net doorgeseind dat Dettol niet schimmeldodend zou zijn. Ik heb bij Lee wel degelijk goede resultaten geboekt, dus er zal zich wel van alles af hebben gespeeld in haar voet. Bij Laarakker maten ze dan ook bacterie in haar voet en geen schimmel.

Maar de tip was: Daktarin ipv Dettol. Verkrijgbaar in kleine potjes bij de apotheek.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:10

Ik las net dat je Daktarin bij de mensenapotheek haalt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:12

Overigens het gekke is dus wel dat ze ook aan de achterhoeven wat van deze plekjes gaat krijgen ... daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad eigenlijk. Zelfs niet toen ze met mega lange hoeven liep omdat de oude hoefsmid het nodig vond extra draagrand te laten staan toen ze nog voor beslagen werd ... kan achteraf nu deze beredenering helemaal niet meer volgen uiteraard

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:21

Isapaardje schreef:

Heb ik iets gemist?
Ben weer teveel dingen tegelijk aan het doen, vrees ik .

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:32

Dan kun je toch ook betadine halen dat is toch ook bacteriedodend. En kun je gewoon bij de kruitvat halen.

Ik zou trouwens ook gaan voor een goedlopend paard. Je moet blijven kijken naar het individu. Wat voor de 1 perfect is kan voor de ander een ramp zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:49

Mac schreef:
Isapaardje schreef:

Heb ik iets gemist?

Nee hoor, was via PB

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:53

Cookies schreef:
Ik zou trouwens ook gaan voor een goedlopend paard.

Ja doe ik dus ook. Mijn ervaring is nu inmiddels echt dat ze met korte hoefwand gewoon niet lekker loopt. Evenals met te korte hielen. Achter heeft ze wel mooie NB hoeven
Voor wil (nog) niet lukken; of misschien komt het nooit. Maar ik ga dus toch voor een goedlopend paard, dus het plaatje is dan ook van minder belang .....

Niettemin denk ik wel dat ik toch wat bacteriedodend spul op die plekken ga doen (in ieder geval eens schoonmaken met betadine shampoo) ... hoewel het regent hier, dus het wordt weer lekkere prut bij ons

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:47

Ter info: kreeg net een mailtje van Bram de Langen die mij het volgende aanraadt en zegt ... vooral in die laatste zin heeft hij helemaal gelijk

In deze tijd is het weer lekker warm, vochtig en broeierig.
Hier gedijen bacterien heel goed in en die leven graag in de zachte witte lijn.
Hierdoor wordt de witte lijn beschadigd en gaat wijken.
Nu kan er vuil in de wijkende wittelijn komen en die drukken de wittelijn nog verder weg.
Nu heb je ooit ergens op internet geleerd, dat hoorn wijkt voor druk en dat is hier ook zo.
We moeten dus nu eerst de druk van de zwakke wittelijn af halen.
Je kan hetbeste een flesje "hoef en zool" kopen en de zool, straal en wittelijn hiermee behandelen.
Je zal zien dat de zwarte plek niet groter wordt.
Om te voorkomen dat de wittelijn gaat wijken kan je deze ook schuin wegknippen of wat misschien makkelijker voor je is, maak een goede mustangroll..
Dan heb je hetzelfde effect.
Hiermee haal je de druk van de losse wand af en zal deze niet verder wijken.
Tevens laat je dan de zool met rust en verdun je deze niet.

Verder ziet de hoef er netjes uit.
En je weet het.... bekijk Isabella ook eens van de bovenkant, want als alleen maar onder de hoeven blijft kijken ga je vanzelf "spoken" zien.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:57

IP: Ja het is waar, buiten die "2 vlekjes"zien die hoefjes er goed uit

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 16:10

Isapaardje schreef:
Ter info: kreeg net een mailtje van Bram de Langen die mij het volgende aanraadt en zegt ... vooral in die laatste zin heeft hij helemaal gelijk

In deze tijd is het weer lekker warm, vochtig en broeierig.
Hier gedijen bacterien heel goed in en die leven graag in de zachte witte lijn.
Hierdoor wordt de witte lijn beschadigd en gaat wijken.
Nu kan er vuil in de wijkende wittelijn komen en die drukken de wittelijn nog verder weg.
Nu heb je ooit ergens op internet geleerd, dat hoorn wijkt voor druk en dat is hier ook zo.
We moeten dus nu eerst de druk van de zwakke wittelijn af halen.
Je kan hetbeste een flesje "hoef en zool" kopen en de zool, straal en wittelijn hiermee behandelen.
Je zal zien dat de zwarte plek niet groter wordt.
Om te voorkomen dat de wittelijn gaat wijken kan je deze ook schuin wegknippen of wat misschien makkelijker voor je is, maak een goede mustangroll..
Dan heb je hetzelfde effect.
Hiermee haal je de druk van de losse wand af en zal deze niet verder wijken.
Tevens laat je dan de zool met rust en verdun je deze niet.

Verder ziet de hoef er netjes uit.
En je weet het.... bekijk Isabella ook eens van de bovenkant, want als alleen maar onder de hoeven blijft kijken ga je vanzelf "spoken" zien.

Das dus precies hetzelfde als wat ik zeg
tot aan de Hoef en zool toe

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:12

Het klonk mij idd ook bekend in de oren/ogen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:15

ik zou alleen niet veel vertrouwen in de betreffende persoon hebben... maar das weer tot daar aan toe...

Hij weet het allemaal mooi te vertellen, maar het uitvoeren...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:31

Ja hoe langer je naar een paard blijft turen hoe meer "dingen" je ziet.