De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:56

Ik vind vooral de achterkan van de hoef moeilijk te beoordelen hoor , hoe kort dat moet.... de hele ronding gelijk houden met de zool , dat is simpel te zien. Maar de achterkant.....poeh. Als je dat gelijk wil houden met de zool is het zo kort !!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:40

Dat vermoeden had ik dus ook al, dat die aanpassing aan de nederlandse bodem wel mee zou vallen .

Het vervelende is gewoon dat ik Kate niet kan inladen en meenemen naar zo'n cursus. Daarnaast weet ik wat snijden in hoeven (dood en levend) is, aangezien ik bekapcurssen voor runderen gedaan heb en jaarlijks behoorlijk wat schapenhoefjes bekap. Het snijden, het gevoel ken ik dus wel. Alleen de anatomie van de paardenhoef dus niet. Ik hoop dat te leren op de cursus, dus echt leren waar te snijden en waarom...

Moeilijk hoor, ik wil het immers niet fout doen met Kate's onderstel. En nu, 6 weken nadat de smid haar gedaan heeft, zie ik een kruimige zool, te lange hoefwand, steunsels die overgroeien en flares... Mijn handen jeuken, maar ik durf het niet aan...
Morgen de smid maar weer bellen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 20:45

Jossie ,waar zit je in NH? Moet ik eens langskomen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:46

Hoi! hoi! hoi!

Ik heb vandaag de cijfers van mijn ICT examen doorgekregen:

Windows: 8.5
Excel: 8.6
Internet/Outlook: 9.1
Word: 9.5

Uitslag: GESLAAGD !!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 00:06

Banjer: Wat een cijfers. En nu trakteer je ons zeker op een heleboel hoevenfoto's

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 00:17

Hoi Banjer,

Gefeliciteerd!!
Maar wat voor examen heb je nu gehaald?

groet,

Simon

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:24

Maar even een "update" van Isabella's hoeven, met foto en een vraag ...

Eerst de foto:

Afbeelding

Even opmerkingen erbij :

De hoef is voor het laatst op 22 juli echt bekapt door Klaas. Omdat ze daarna bevangen is geraakt (althans dat leek er heel erg op) heb ik de hoeven een tijd met rust gelaten. Ben tussendoor ook op vakantie gegaan en heb daarna weer alleen beetje met de vijl licht geraspt. Bovenstaande is het resultaat ... geen goede NB hoef meer. Te lange draagrand vooral bij de kwartieren en de hielen. Geen mustangroll en zool is wat "schilferig". Wel is hierbij ook mooi te zien dat er niet echt veel steunsel is; althans ervan uitgaande dat de hoef dus bijna 3 maanden niet is bijgewerkt is het steunsel maar minimaal ...
Maar over bovenstaande gaat mijn vraag niet .

Het gaat over die zwarte vlek die je in het toongedeelte ziet (dit is linker hoef, dus buitenkant hoef, hoewel aan binnenkant ook zichtbaar).
Zie ook het onderstaande detail .... wat is dit? De witte lijn is hier "gedeukt", en steekt uit en is platgelopen over de zool. Kan een steentje dit veroorzaken? Het zwarte is zand, maar zit wel vast, krijg ik niet schoon. Hoef klinkt niet hol.

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 19:24

Ingrid, volgens mij heb je op 2 plekken een losse wand.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:31

Hihi, ik woon ter hoogte van Alkmaar (ik denk de bekendste grote stad in mijn omgeving) ! De smid komt gelukkig vrijdag alweer, dus dat scheelt. Nu maar hopen dat dat boek van PN snel binnen is en misschien dat ik het dan al ietsje aan durf (het bijhouden dan ).

Maar voor supervisie hier en door Antheman hou ik me aanbevolen hoor!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 19:32

Jossie schreef:
Hihi, ik woon ter hoogte van Alkmaar (ik denk de bekendste grote stad in mijn omgeving) ! De smid komt gelukkig vrijdag alweer, dus dat scheelt. Nu maar hopen dat dat boek van PN snel binnen is en misschien dat ik het dan al ietsje aan durf (het bijhouden dan ).

Maar voor supervisie hier en door Antheman hou ik me aanbevolen hoor!!!

T ering hee!

Maar over een maand een nieuwe auto

Heb je geen trailer? Kom je gezellie rijden bij ons en loer ik effe mee naar de hoefjes.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:38

Het probleem is niet zo zeer de trailer (die kan ik lenen van onze vriendelijke buurman), ook niet de auto (die van mijn paps en broer hebben trekhaak en gewicht genoeg), ook niet Kate (vermoedelijk, alhoewel ik niet weet wat ze in haar uppie op de wagen doet), maar haar vriendinnetje... Die kan én niet alleen én gaat zeer onvrijwillig en stampend uit rijden.

We hebben geode hoop dat meneer P ook dat voor ons gaat oplossen . Maar tot die tijd vervoer ik Kate liever niet, snappie .

Oja, bovendien heb ikzelf mijn E nog niet...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:48

Antheman: zadel ziet er comfi uit! Weer heel anders dan de Barefoot, Torsion of BM. Gaat hij nog van model veranderen, omdat iemand opmerkte dat het zadel wat "hoog" is?

Pmarena: de achterkant vind ik ook altijd moeilijk en daarom houd ik het "trucje" aan van een site waar ik even niet op kan komen: snijden/vijlen totdat je de witte lijn zuiver kunt zien waar de steunsels en de hoefwand bij mekaar komen zeg maar, dat driehoekje.

Isapaardje: kan idd losse wand zijn, maar het kan ook zijn dat Isabella ergens in/op heeft getrapt (en daardoor een losse wand heeft ) Lee heeft ook van die kraters overgehouden aan stenen ed en die kraters worden dan weer vies. Moeilijk te zeggen van de foto's ...

Banjes: proficiat! Dat zijn nog eens cijfers!
Had nog een vraag open staan aan jou : heb jij je paard op commando leren "flehmen" en zo ja, hoe?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:14

Antheman schreef:

Maar is het niet zo dat een losse wand hol klinkt? Ik heb met de vijl rondom de hoef geklopt, maar hoor geen "hol" geluid.

Overigens had ze dit ook toen Klaas kwam bekappen, maar hij vertelde dat dit kwam omdat de wand te lang was geweest op die plekken. Maar volgens mij heeft dat er niet veel mee te maken. Nu is de wand vooral lang aan de achterzijde en daar heeft ze het niet.

Het ontstaat overigens inmiddels ook aan haar achterhoeven (die nooit enig mankement hebben vertoont) ... zou het lopen op zachte bodem nog mee kunnen spelen?

Maar vooral eigenlijk ... moet ik wat specifieks doen (bijvoorbeeld wand daar vrij van dracht leggen)?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:22

Hihi AM... Jossie woont een kwartiertje rijden bij mij vandaan!! *hint* !!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:08

Afbeelding

Deze foto is een half uur na de bekapping van Klaas gemaakt in juli dit jaar. Nu ik hem terug zag, zie je hier inderdaad al "spleten" waar nu dat "gat" zit als hierboven getoont.

het groeit er dus uit??

Om scrollen overbodig te maken hier nogmaals de vanmiddag getoonde hoef:

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:11

Ziet er idd toch uit als "losgelaten" hoefwand. Een overblijfsel van een periode van hoefbevangenheid waarschijnlijk. Is bij Lee ook zo. Anders zou ze er nooit steentjes in krijgen!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:11

Ik moet nodig een keertje bij je op de koffie Nienke ! Kerstvakantie en dan Brutus kijken? Maar serieus, als de smid geweest is en het boek is binnen wil ik toch alvast zelf iets gaan doen. Als ik het niet aandurf, dan meld ik me bij Nienke en Antheman. Mogen jullie zien wie er komt .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:24

nienke07 schreef:
Hihi AM... Jossie woont een kwartiertje rijden bij mij vandaan!! *hint* !!

Ohja, dat had je al eens gezegd!

Ik heb nu een geweldig leuke Pucca tas met gereedschap
Verzorgd door vriendlief, incl kleine vijl, voor korte pootjes

En ik begrijp je helemaal hoor Jossie! Merrit en Andor kunnen ook zeer slecht zonder elkaar!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:24

Jossie schreef:
Ik moet nodig een keertje bij je op de koffie Nienke ! Kerstvakantie en dan Brutus kijken? Maar serieus, als de smid geweest is en het boek is binnen wil ik toch alvast zelf iets gaan doen. Als ik het niet aandurf, dan meld ik me bij Nienke en Antheman. Mogen jullie zien wie er komt .

Samen uiteraard!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:25

Over cursussen trouwens: ik heb PN gedaan en HGN (Wout). Heb van allebei veel geleerd. PN is wat sterker in het theoretische deel en Wout in het praktische deel (overigens ook met dooie voeten). Als Ramey ooit een keer komt, is dat de grootste aanrader.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:31

Laatst bijgewerkt door Mac op 18-10-05 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:32

Isapaardje schreef:
Antheman schreef:

Maar is het niet zo dat een losse wand hol klinkt? Ik heb met de vijl rondom de hoef geklopt, maar hoor geen "hol" geluid.

Overigens had ze dit ook toen Klaas kwam bekappen, maar hij vertelde dat dit kwam omdat de wand te lang was geweest op die plekken. Maar volgens mij heeft dat er niet veel mee te maken. Nu is de wand vooral lang aan de achterzijde en daar heeft ze het niet.

Het ontstaat overigens inmiddels ook aan haar achterhoeven (die nooit enig mankement hebben vertoont) ... zou het lopen op zachte bodem nog mee kunnen spelen?

Maar vooral eigenlijk ... moet ik wat specifieks doen (bijvoorbeeld wand daar vrij van dracht leggen)?

kweenie of het hol klinkt.

Enne, sorry dat ik het zeg, maar Klaas is een beginner en kan natuurlijk ook wel wat over het hoofd zien he.
Ohje, en nu denken jullie weer dat AM de betweter uithangt Doe ik dus ook. haha

Ik zou de hoef echt iedere week even afronden. Het groeit eruit, maar het blijft natuurlijk wel kwetsbaar.
Misschien kun je dat goedje wat Smurf zo lang heeft gebruikt, ook nemen? Dat paarse spul, hoe heet dat nu ook al weer, van de paarden drogist.
Helpt de bacterieën doden en versterkt de hoef.
Is geloof ik niet heel erg duur.

Correct me if i´m wrong, maar ik DACHT Ingrid,. dat jij Isa wat langer op de hoefwand liet staan?
Dit zou ik dus niet meer doen, ik zou haar echt tot zoolhoogte terug brengen. Je zou zoveel mogelijk aangetast spul eruit moeten krijgen ,dus zou het zo kort mogelijk moeten zijn.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:34

Dat paarse spul heet volgens mij Hoef en Zool .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:35

Mac schreef:
Antheman: zadel ziet er comfi uit! Weer heel anders dan de Barefoot, Torsion of BM. Gaat hij nog van model veranderen, omdat iemand opmerkte dat het zadel wat "hoog" is?

Dank je

Ik verwacht dat hij nog wat uitzakt, hij is natuurlijk nog vrij stijf.

Zal me aan mijn reet roesten dat men hem hoog vindt, ik zit er lekker op! En heb veel gevoel. Vandaag een flinke boksessie (oei,op touwhalster en zonder cap) lachend uitgezeten.

Gezellige monoloog hier in mijn uppie trouwens.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:52

Monoloog? Uppie??