De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:48

Weer een hoop info zo zeg...

Morgen ga ik weer aan de slag met Witte, ik ga proberen om de dubbele zool weer verder te verwijderen. Ik vind het wel lastig hoor, maar gelukkig kom ik op verschillende plaatsen de echte zool tegen, of beter gezegd, het poederachtige materiaal wat erop zit.. Ik houd dat maar als richtpunt aan.

Iemand verder nog tips voor het weghalen van de dubbele zool?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:39

Antheman schreef:
Ingrid: rechts naast de straal groeve lijkt het wel alsof er iets overheen groeit. Dit ZOU misschien wel steunsel materiaal knnen zijn!
Het is nl alleen bij de omgeklapte hoek meestal wit, daar buiten is het wel steunsel , maar niet wit.

Dat rechts naast de straal was wat "los" hoorn van de zool. Ik had de hoef nu gefotografeerd na een rit over klinkers (vandaar die afgesleten zoolrand in de toon), dus niet na een bekapping.
Meestal schraap ik zacht met een renet het losse spul van de zool. Anders had de hoef er beter uitgezien.

Bij de omklap hoek zit inderdaad wel wat steunsel, maar ze zijn gewoon heel kort, dat witte is langer en zachter. Ik heb eens bij een strasserbekapping staan te kijken en die vertelde dat het witte in een rechte lijn moet lopen, anders is het niet goed. Dat doet het bij mijn pony niet. Ook niet bij de pony waar ik bij stond te kijken, maar daar ging zij het toen dus daarom ook uithollen om die zichtbare knik uit die lijn te krijgen .... nog te volgen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:09

Maar even van hoefnatuurlijk gepikt omtrent een dubbele zool die iemand dacht bij haar paard waargenomen te hebben ... dit ivm het verhaal van Angela. Ik vind nav dit antwoord van hoefsmid Rik dat je dus wel even op moet letten met het verwijderen van die dubbele zool (als het al een echte dubbele zool is).

HN dus:
dit is niet echt een dubbele zool maar gewoon extra gevormd hoorn dat niet tijdig verwijderd werd. Een paard dat op keien loopt of kan lopen krabt als het ware zelf de hoeven uit. Nu is er om één of andere reden (waarschijnlijk omdat de zool nog niet hol genoeg was) geen dood hoorn uitgevallen, heeft zich dat tot één dik pak gevormd en doordat de hoef nu WEL hol komt, trekt dat zichzelf los van de echte zool. Dus: fantastisch nieuws: dit is waar je al zolang op zit te wachten. Je mag proberen om dat los te prutsen: het zal een indrukwekkend groot stuk zijn. Maar het komt ook wel vanzelf los. Probeer dat loskomen wat te begeleiden zodat er niet ergens een stuk te ver uitscheurt. Het is dus een compleet dood stuk, je mag maar hoeft er niet in te snijden.
Een echte dubbele zool is er eentje waar pus en vuil tussen zit en waarin wel nog deels gevoel zit. Dit zal hier niet zo zijn. Vuil en vocht wel, maar geen ontstekingen of pus.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:18

@ isapaardje: bedankt! en ik laat het je nog wel weten als ik Witte weer heb laten bekappen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:33

angela88 schreef:
@ isapaardje: bedankt! en ik laat het je nog wel weten als ik Witte weer heb laten bekappen.

Het ging wel over een ander haar paard overigens op HN, maar dat had je wel begrepen denk ik. Maar kan best zijn dat bij Witte hetzelfde probleem is dus van dat holtrekken en loslaten oude laag, zonder dat er echt sprake is van dubbele zool.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 10:44

De dubbele zolen waar ik over sprak, zijn allemaal ontstaan uit overgroeiede steunsels.

Ingrid; wie was dan de auteur die het op deze manier zegt op HN?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:57

Antheman schreef:

Stond in mijn gerichtje
Het is hoefsmid Rik.

Ik neem aan dat die wel enig verstand van zaken heeft ... het is soms wat moeilijk uit te maken als lezer wie daar nu als leek reageert (uit ervaring), als expert (met opleiding en ervaring) of als cursusleider (met ... tja theoretische kennis?)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:27

angela88 schreef:
Weer een hoop info zo zeg...

Iemand verder nog tips voor het weghalen van de dubbele zool?

Eerst flink in de week zetten. Of vooraf in een nat weiland. Wil nog wel 's helpen om ze makkelijker te verwijderen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 13:07

Isapaardje schreef:
Antheman schreef:

Stond in mijn gerichtje
Het is hoefsmid Rik.

Ik neem aan dat die wel enig verstand van zaken heeft ... het is soms wat moeilijk uit te maken als lezer wie daar nu als leek reageert (uit ervaring), als expert (met opleiding en ervaring) of als cursusleider (met ... tja theoretische kennis?)

Er kan zoveel gezegd worden ,daarom vroeg ik ook naar de auteur.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:32

Antheman schreef:
Er kan zoveel gezegd worden ,daarom vroeg ik ook naar de auteur.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:54

over 2 weken komt er een natuurlijk bekapper bij mijn haffie!! spannend hoor! ze heeft altijd zonder ijzers gestaan tot ze op de zorgboerderij kwam. toen kreeg ze ijzers maar niemand weet waarom. ze is nu een jaar van mij en nu gaan die ijzers (na veel wikken en wegen en natuurlijk inlezen) er eindelijk onderuit

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:45

Dekoezegtboe: Welkom bij de club.

Tip: Maak regelmatig foto's, wanneer het kan nu al, dan kun je met de tijd zien wat er veranderd is. Want er gaat wat veranderen, maar heb geduld

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:26

Hallo allemaal Ik ben hier al heeeel lang niet meer geweest, was het topic helemaal vergeten

Met Mel d'r hoeven gaat het wel goed. Zaterdag is ze bekapt en nu loopt ze best wel gevoelig, vooral op het harde. Er is ook wel een flink stuk vanaf gegaan...Meer dan normaal. Maar ik probeer nu alles wat verhard is maar zoveel mogelijk te ontwijken, en hopelijk is de gevoeligheid dan snel weer over. Haar hoeven groeien wel heel snel gelukkig.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:53

LM: Normaal gesproken hoort

1. er niet rigoreus ingegrepen te worden en
2. je paard niet gevoelig te lopen (of het moet binnen een paar dagen over zijn, anders moet er iets anders aan de hand zijn)

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:29

Hoi allemaal,

Ben de laatste weekjes druk geweest, dus weinig hier geweest.
Heb net de laatste pagina's doorgenomen en lees dat men nogal eens lastig de steunsls weg kan krijgen.

Ik haal altijd de steunsels helemaal weg tot aan de zool. In het geval een paard veel op het gras bereden wordt, kan je overigens overwegen ze iets langer te laten, hetgeen theoretisch wat meer grip zou kunnen geven.

Voor het weghalen van de steunsels kan het overigens ook handig zijn dit met een kleine nijptang te doen, vaak kan je ze zo pakken met de tang. Zeker voor mensen die een renet lastig vinden werken is dit een prima optie.

Ik kreeg deze tip van Gerrit Smit en het werkt prima!!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:33

Kleine toevoeging: Zeker het achterste stuk van de steunsels kan je makkelijk met de tang pakken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:48

Deighton: Welkom . Een eer om een prof hier te verwelkomen. Ik ben al zo brutaal geweest om jou te citeren.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:55

Hoi,

T'is een eer geciteerd te worden toch.
Ik sta overigens wel verbaasd dat er bekappers zijn die kennelijk teveel steunsel laten staat.
Dacht dat we het daar binnen het NB wel over eens waren.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:04

opala schreef:
LM: Normaal gesproken hoort

1. er niet rigoreus ingegrepen te worden en
2. je paard niet gevoelig te lopen (of het moet binnen een paar dagen over zijn, anders moet er iets anders aan de hand zijn)

Hoe rigoreus er is ingegrepen weet ik niet, want ik heb er niet zo heel veel verstand van. Maar ze wordt bekapt door een proffesioneel bekapper dus het zal verder wel goed zijn.De andere keren was er alleen maar gevijld, en nu ook een stuk weggesneden. Dus ik denk dat er net iets te veel is weggehaald ofzo waardoor ze gevoelig loopt op het harde, want voor de bekapping liep ze wel gewoon goed. Het is nu bijna een week geleden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:41

Vanmorgen extra aandachtig gekeken naar de steunsels ... maar eh, ik zie ze echt niet bij Isabella.
Alleen in het achterste gedeelte (de hoek om) zit een halve cm of zo en dan zijn ze gewoon echt weg ....
Wel handig, maar is het normaal?

Ze staat altijd op zachte bodem in feite. Aan 4 hoeven overigens is dit. En geen sprake van dubbele zool of opgeklapte steunsels.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:01

Ik haal de steunsels tot aan de zool weg met een mesje. Bij Ponto groeien de steunsel weer hard op het moment.
Hij durft trouwens weer te draven over het beton (een klein stukje) Ik kreeg vandaag het pakketje waar zijn hoefschoenen in zouden zitten. Hebben ze maar 1 schoen opgestuurd Moet ie nou gaan hinkelen ofzo? Gelukkig waren ze ook nog te klein dus had ik er toch nix aan. Maanda rijd ik wel even naar Agradi om de juiste maat en 2 schoenen op te halen. Ze hebben een levertijd van 2 weken en dat duurt me echt te lang. De eikels.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:44

@ cookies: Balen zeg, daar heb je dus echt helemaal niks aan....

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:30

Aangezien ik toch echt van plan ben om dit jaar nog een cursus te volgen... welke raden jullie aan???

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:17

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik heb de cursus van hoefnatuurlijk gevolgd en die vond ik erg goed. Ze hebben tegewoordig zelfs een zelfgemaakte DVD en een mooi boek. Dan kun je nog eens dingen terug vinden. Het werd allemaal duidelijk uitgelegd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 13:14

Jossie schreef:
Aangezien ik toch echt van plan ben om dit jaar nog een cursus te volgen... welke raden jullie aan???

Gewoon de reguliere in Barneveld.