De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:36

Leuk altijd als paarden hebben uitgevonden dat ze weer kunnen draven he? Witte was zondag ook al de hele tijd door de wei aan het draven en galloperen... (en Orlanda er maar achteraan, het zijn echte plakkerts)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:47

Ik ben wat dat betreft heel benieuwd wat Lee doet als ze weer naar huis komt. Ik heb een voorproefje gezien toen ze een dagje naar huis moesten vanwege een helicopteroefening en zodra ze uit de trailer kwam ging ze *auw*auw*auw het erf over, terwijl ze verder overal goed liep . Kennelijk zit de herinnering van met pijn over ons erf lopen heel diep en ik ben benieuwd hoe lang ze dit vol gaat houden als ze eenmaal weer thuis is

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:41

Hebben jullie de ingezonden brieven in BIT al gelezen n.a.v. het natuurlijk bekappen artikel van de vorige keer?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:48

*rent naar boven om half gelezen Bit onder het bed vandaan te vissen*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:48

hahaha, pagina 15

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:53

Gelezen... Blijkbaar was er niet een "NB-aanhanger" blij met het artikel, of waren er wel NB-ers blij met het artikel maar hebben die geen brief gestuurd, of waren er wel NB-ers blij met het artikel en hebben die ook een brief gestuurd, maar is die brief niet geplaatst....

We zullen het wel nooit weten.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:56

tja, 'k had eigenlijk ook niet anders verwacht. Vond het sowieso al heel bijzonder dat zo'n artikel geplaatst werd. Wel jammer, is dan gelijk weer slechte reclame. Of wij moeten allemaal positieve verhalen gaan sturen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:01

Ja ik had het ook wel verwacht dat er ge-emmer over zou komen. Ik was ook zeer verbaasd dat er een artikel over natuurlijk bekappen in de bit stond vorige keer.

@ mac, hopelijk kun je je paard overtuigen dat ie echt over het erf kan lopen. Maar sommige gewoontes zijn moeilijk af te leren en paarden kunnen heeeel argwanend zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:09

Kinke schreef:
Hebben jullie de ingezonden brieven in BIT al gelezen n.a.v. het natuurlijk bekappen artikel van de vorige keer?

ik had niet anders verwacht hoor!

Ach, wij weten beter.

Ik heb zondag met mijn supernieuwe tang een enorme mustangroll bij Mer aangelegd, vanwege de flares.
Ik was bang dat hij gevoelig zou lopen , maar niks van dat alles. Terwijl ik de witte lijn nèt niet heb geraakt.
Wat scheelt zo´n tang je een werk zeg!!! Jeetje! Was even veregeten wat je er ook al weer mee kon doen.

Merrit denkt ook vaak dat een steentjes pad niet te doen is voor hem. Dan moet ik hem echt overtuigen en dan loopt hij ook zonder problemen hoor!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 00:12

Kinke schreef:
tja, 'k had eigenlijk ook niet anders verwacht. Vond het sowieso al heel bijzonder dat zo'n artikel geplaatst werd. Wel jammer, is dan gelijk weer slechte reclame. Of wij moeten allemaal positieve verhalen gaan sturen

De beste reclame voor je eigen handwerk is het voetenwerk van je paard .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:24

Antheman schreef:
(steunsel is veel harder, maar dat wist je al!)

Steunsel harder? Ik kan dit er bij Isa nog altijd zo met mijn nagel uitkrabben, terwijl ik van de zool met een renet niet zomaar iets af krijg ...
Alleen dat hoekje achteraan (die V) die is keihard als de hoefwand, maar de rest van het steunsel dus niet ... nog altijd geen idee of dit wel "gezond" is overigens ... zeker niet als ik dan hier lees dat een steunsel harder is dan de zool.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:26

angela88 schreef:
Nee, klaas heeft het blijkbaar ook niet gezien....

Persoonlijk denk ik toch dat Klaas te voorzichtig is. Onze huifbedpony's hadden ook altijd enorme steunsels tegen de tijd dat hij weer kwam bekappen. Nu heeft de eigenaar gevraagd om meer steunsel weg te snijden en nu blijven ze wat minder fors terugkomen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:07

IP: Tussen de bezoeken van de bekapper, zul je ze zelf bij moeten houden, anders is het dweilen met de kraan open vwb de steunsels. Ik snij ze nooit weg, wel vijl ik ze vlak. En ze zijn verdraaid hardnekkig.

Steunsel is "bijna" van hetzelfde materiaal als hoefwand. Wanneer het korrelig is, is het vast geen steunsel maar losse kalkachtige zool.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:49

opala schreef:
IP: Tussen de bezoeken van de bekapper, zul je ze zelf bij moeten houden, anders is het dweilen met de kraan open vwb de steunsels. Ik snij ze nooit weg, wel vijl ik ze vlak. En ze zijn verdraaid hardnekkig.

Steunsel is "bijna" van hetzelfde materiaal als hoefwand. Wanneer het korrelig is, is het vast geen steunsel maar losse kalkachtige zool.

Ja zelf bijhouden. Dat is met 1 paard/pony te doen, maar die man heeft er 10 en een veulen thuis lopen en geen tijd om dat bij te houden. Kan ik inkomen. Ik had zelf ooit het plan opgevat om de 4 huifbedpony's voor het inspannen in het huifbed zelf even te doen, maar het komt er niet van tot op heden. Meestal hebben we het zo druk dat ook hier geen tijd voor is, maar het plan is er nog

Dan die steunsels .... het is geen zool wat ik kan wegkrabben. Het is dat witte streepje wat "de hoek omgaat" en langs de straal zijn weg vervolgt ... da's toch het steunsel? Alleen de "witte lijn" van het steunsels is bij haar overigens zichtbaar, de rest is er niet (heeft ze niet, groeit niet of weet ik veel wat ... wel handig in ieder geval)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:07

Het zelf onderhouden heeft alleen maximaal effect wanneer het regelmatig bijgehouden wordt, anders blijf je achter de feiten aanhollen. Zoals Ramey zegt: je moet de hoef geen kans meer geven om "slecht" te worden, dus de hoeven bewerken voordat er schade aan kan ontstaan. Zo blijft het goed en kan het alleen maar beter worden. Maar ik heb makkelijk praten, heb maar 1 paard .

Afbeelding

Afbeelding
Bij deze achterhoef zie je rechts van de straal geen steunsel liggen, typisch geval van overgroeid steunsel wat vrijwel de gehele zool bedekt, wanneer ik op deze plek rasp waar het steunsel zou moeten zitten, gaat het makkelijk weg, het is nl. geen steunsel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 10:24

Afbeelding

Afbeelding

Bovenste fotoos laten heel duidelijk zien dat er overgroeid steunselmateriaal aanwezig is. Dit heb ik er in verschillende etappes afgehaald. ongeveer 3 keer per week heb ik lopen schaven.
Fotoos van februari ,dus bagger overal.

Afbeelding

Deze hoef is van Jackie, die heb ik ook ooit op HN geplaatst, met haar toestemming.
Hier is natuurlijk het allerbeste te zien hoe een overgroeide steunsel eruit ziet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 10:25

Isapaardje schreef:
angela88 schreef:
Nee, klaas heeft het blijkbaar ook niet gezien....

Persoonlijk denk ik toch dat Klaas te voorzichtig is. Onze huifbedpony's hadden ook altijd enorme steunsels tegen de tijd dat hij weer kwam bekappen. Nu heeft de eigenaar gevraagd om meer steunsel weg te snijden en nu blijven ze wat minder fors terugkomen.

Wat is dat toch met die bekappers?????
Hans laat ook altijd steunsels zitten, zelfs als ze er duidelijk overheen groeien.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:35

Bij de bovenste foto welke Antheman heeft geplaatst, zie je ook dat wanneer je de steunsel laat voor wat het is de steunsel/hoefwandhoek te ver naar voren ligt. Door de steunsels regelmatig weg te vijlen, zal je zien dat de hoek meer naar achteren komt te liggen.

Eenmaal overgroeide steunsels: daar kun je zoals anderen doen zelf initiatief nemen en de goede zool tevoorschijn toveren. Ik kies er zelf voor dat de zool uit zichzelf moet gaan wijken, voordat ik iets onderneem.

Ik heb Deighton, Simon Lingbeek wanneer ik het goed heb, gevraagd wat hij ervan vond, een natuurlijk bekapper:

Dubbele Zool
In principe blijf ik van de zool af uiteraard, maar in het geval van een dubbele zool ligt dat aan de volgende zaken;
-hoe zeker ben je van je zaak dat het een dubbele zool is, afhankelijk van hoe snel je het ontdekt, stijgt ook de mate van waarschijnlijkheid.
-Hoe wordt het paard gebruikt. Ik heb er pas een gehad, waarvan de eigenaar de zool er vanzelf uit wilde laten komen, dus gewacht en na een week viel hij er vanzelf uit.
-Soms volstaat het om de dubbele zool deels weg te halen, zodat het paard wel goed kan lopen. Dan kan de natuur werder zijn werk doen.
-Eigenaar moet uiteraard wel beloven zodra de zool eruit komt direct te bellen, omdat je anders een zeer snel afbrekende hoefwand gaat krijgen.

Steunsels
Ik snij deze in principe altijd weg tot aan de zool, echter als ze echt plat liggen benik daar weleens voorzichtig mee, omdat de zool daaronder wel eens heel gevoelig kan zijn. Dus ook hier speelt de ervaring van mij of eigenaar omtrent wel of niet snel gevoelig lopen een rol. Soms als iemand veel buit op het gras rijdt en zelf wil bijhouden snij ik wat minder weg, ivm meer grip op met name het gras.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 10:42

Kleine correctie: een steunsel moet je niet wegvijlen ,maar terug brengen totaan zool hoogte.

Ik heb met Yolande (destijds Strasser trimmer ) gesproken en zij vertelde me dat overgroeide steunsels voor heel veel pijn kunnen zorgen.
Dit heb ik trouwens ook met Hans A besproken....Hetzelfde antwoord.
De druk die het uitoefent, kan zelfs kreupelheid veroorzaken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:58

Pijn moet je terug vinden in de gang van je paard, aangezien ik daar niets van merk. Ik wacht geduldig op een sein en hopelijk wordt daar mijn paard niet voor afgestraft.

Zo heb ik ook gelezen in het Strasser-boek dat het zelfs mogelijk is dat wanneer de zool maar lang genoeg overgroeid is, er geen gezond hoorn meer onder kan groeien in het ongunstigste geval.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 11:15

En daarom moet een dubbele zool weg.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:34

Antheman schreef:
En daarom moet een dubbele zool weg.

Da's duidelijk ja.

Het is dezelfde zool die ik na een hele regenachtige dag hol heb zien trekken, terwijl die helemaal wit uitgeslagen was. Vlgs mij zit er dus flexibiliteit genoeg in, afhankelijk van de invloed van vocht.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:34

Hier ook maar even een foto dan om de "steunsels" van Isa te laten zien. Ze zijn volgens mij niet overgroeid of dubbel geklapt of net wat, maar alleen maar aanwezig in het "hoekje" bij de verzenen. verder zie ik geen steunsel zitten om eerlijk te zijn. En mocht er al eens een wit streepje verder langs de straal groeien, dan kan ik er dit dus zo uitkrabben.
Je ziet rechts op de foto ook wat "rommel" in de verzenhoek ... dat zou ik er dus met mijn nagel (of in dit geval met een renet, want met droog weer zijn hoeven harder) weg kunnen krabben ... had ik beter voor het foto maken kunnen doen ook trouwens.

Maar heb nog altijd beetje rare hoeven geloof ik aan die pony van mij haha ... Overigens op de plek waar je op onderstaande foto die afgesleten rand ziet op de zool, begint nu weer een eeltrand te ontstaan ... deze foto was van eind juni dit jaar

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:42

Ingrid: rechts naast de straal groeve lijkt het wel alsof er iets overheen groeit. Dit ZOU misschien wel steunsel materiaal knnen zijn!
Het is nl alleen bij de omgeklapte hoek meestal wit, daar buiten is het wel steunsel , maar niet wit.

Je kunt met een renetje voelen, dan zou je heel voorzichtig in de zool moeten voelen hoe dat voelt en dan proberen om aan de steunsel te zitten. Dan voel je het verschil echt wel hoor!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:02

IP: Ik vind dat hoefje er prima uitzien.

Een tip die ik van iemand gekregen heb, is om rakelings langs de straalgroeves aan de zoolkant even je (halfronde) vijl te zetten en een haal erover te geven, mocht de straal nog kunnen groeien geef je het zo de ruimte.