De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:56

Als ik moest kiezen tussen een stalbodem of modder dan was bij mij de keuze ook snel gemaakt hoor Haha!
Ondertussen zit ik nog even terug te denken aan kinke d'r bevangenheid...brrrr....stel je eens voor, zwaar onder de medicijnen en pijstillers, 1 week in emmeloord (wel in een megagrote stal) met ijzers en zolen, daarna 4 weken bij ons thuis op stal (met bewegingsverbod) daarna 6 weken op stal met iedere dag een klein wandelingetje, toen nog 6 weken in ons kleine stukje modder achter het huis en pas daarna mocht ze weer in de grote paddock. Bij iedere controle werd ze daar bekapt en bij de tweede controle kreeg ze "gewone" ijzers met zolen, de 3de keer ook en de 4de keer geen zolen meer.
Jullie raden het al.......daarna was het gedaan met het ijzerwerk Bloos

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:05

onbegrijpelijk dat zulke "goede" klinieken als Emmeloord paarden een bewegingsverbod opleggen, dat is net zoiets als een eend een zwemverbod opleggen.... kan ik echt niet bij met m'n soepborden-verstand....... in Utrecht doen ze het overigens ook, las ik laatst ergens, zelfs als ze "het niet weten" wat een paard mankeert: doe maar een maandje boxrust Gestoord Morrie zou dood zijn na zo'n maandje.....

Bij ons staan er nog steeds 3 paarden 24/7 op stal ook met dit mooie weer en het is pikkedonker in die stallen.... eentje heeft altijd dikke benen, staat op stal omdat ie in de blubber mok krijgt, nu heeft ie bloedende korsten tot hoog op het been en 1 been is enorm opgelopen, van de term Einschuss hadden ze nog nooit gehoord en ze doen er ook niets aan, want hij staat immers op stal, dat is goed Stoom uit je oren (op ijzers uiteraard) Ze hebben hun bijrijd-zaakjes ook niet goed geregeld, dus hij komt er niet eens dagelijks uit.... Huilen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:54

Ja hoor bij de kliniek in Kesteren zeggen ze dat ook. Het 3 jarige paard van mijn vader was kreupel en heeft allerlei onderzoeken gehad. Ze konden het niet vinden. Het advies: zet hem maar 3 maanden op stal. Als ze haar box uitkwam dan mocht ze alleen rechtuit lopen. Het beest is na dit fantastische advies 4 jaar kreupel geweest. Vorig jaar heb ik het paard meegehad naar de massagecursus. Ze had al haar spieren muurvast gezet, het was net een stuk beton. Na een week kon het paard weer redelijk goed lopen en stonden haar voeten niet meer toontredend. Na nog een paar masages was het weer goed. Nu kunnen ze er weer mee rijden en heeft het paard weer plezier in zijn leven. Ze speelt zelfs met andere paarden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:18

Kinke schreef:
smurf schreef:
moet je dat boek van van Nassau kopen Ara Hoefproblemen geloof ik, daar staan foto's in, dan lust je echt geen broodje meer..... het boek ligt altijd in de bus van de smid, dan ga ik altijd ff bladeren en mensen laten griezelen.....

Van Nassau vertelde vorig jaar op Horse Event dat een bevangen paard juist niet in de modder moet staan, omdat op die manier bacterieen in de witte lijn kunnen komen. En dat dit bijna door iedereen geadviseerd wordt en juist helemaal fout is.....

ze heeft wel een eigen prive zandbak/modderbad gekregen hoor; komt geen ander paard bij, dus ook niet veel bacterien hoewel die er altijd zijn. Toch lijkt het wel of haar hoefwand "oplost", hij wordt vanaf de kroonrand zacht, nu al tot op de helft van de hoef, en ligt dieper. Ik ben zo bang voor een sinker als je kijkt op de site van hoofcare.
Dan is het bijna hopeloos denk ik zo Boos!

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:24

Kinke schreef:
tja...ik weet het ook niet, de een zegt dit, de ander dat.....en van Nassau is toch ook wel een ijzerfreak?
Hij vertelde ook nog dat openteen ijzers en zolen superslecht zijn bij hoefbevangenheid en medicijnen ook.
Kortom....het is een absoluut wonder dat Kinke dit vorig jaar allemaal heeft overleefd. (we hebben haar toen naar de kliniek van Emmeloord gebracht)

Ja kan ik over meepraten. Isabella was ook beslagen ooit met omgekeerde ijzers, leren zolen met hennep gevuld en teen/toon weggeraspt tot een blokvoetje en toen heb ik ook Van Nassau aangeschreven.
Prutswerk noemde hij het. Hij schaamde zich voor zijn zgn. collega. Een hoefsmid die ik toen had was toch ook opgeleid aan de faculteit der diergeneeskunde in Utrecht en had de titel "orthopedisch" hoefsmid op zijn kaartje staan ... tja.

Maar ik denk dat Isabella het toen heeft "overleefd" vanwege haar sterke wil, haar toch goede gezonde hoeven (ondanks alles) en het feit dat ik haar GEEN medicijnen had gegeven (omdat de DA in eerste instantie dacht dat er niets loos was).

Ik zit nu bij die Wendy ook aan een paar dingen te denken. Of ze heeft zoveel medicijnen ivm die longontsteking e.d. dat deze de bevangenheid in de hand werken (het beest is totaal ziek eigenlijk en weinig weerstand), en de bekapping bij Smit, het laag op de hielen zetten of dat nu bij deze pony wel zo handig is geweest achteraf gezien. Ze heeft jaren zo op de hoeven gestaan, want daardoor begon zelfs mogelijk haar hoefbeen te vergroeiien al. Is ze niet te oud geweest voor een dergelijke toch wel ingrijpende standverandering???

Ik begin een beetje NB af te raken merk ik hoor meiden Verdrietig
Hoewel traditioneel ook iets is weet ik uit ervaring ....

daarom toch maar mooi zelf blijven doen ... wat er dan fout gaat is mijn eigen schuld.

Groeten
Ingrid

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:24

Boxrust.... met 4x4 ijzers het liefst met zooltje Frusty

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:28

Isapaardje schreef:
Hoewel traditioneel ook iets is weet ik uit ervaring ....

Oeps ik bedoel uiteraard NIETS is.

Zeker niet iets
Maar kon niet meer editten. Knipoog

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:32

ken iemand van PN die heeft haar paard pas in Utrecht gehad. Dier had wat aan de ogen, niet aan de benen en kon best een blokje lopen. Mocht niet, streng verboden. Zou onrust veroorzaken bij de andere paarden die er ook uit zouden willen maar wel wat aan de benen hadden en stil moesten staan.

Haar paard is echt bijna gek geworden. Ze heeft een verhuizing kunnen regelen naar Duitsland maar flipte bijna toen ze buitenkwam. Een wandeling eerst voordat ze weer ingeladen werd was niet mogelijk, want het dier was veel te "wild". Het is een buitenpaard, met wintervachtje wat al weken, bijna maanden binnen stond.

In Duitsland werd er wel met de paarden gewandeld waarmee te wandelen was, maar helaas ook wel binnen, maar toch, het is beter dan niets.

Stom vind ik dat altijd die boxrust ... laat het dier toch lopen. Maar ja moeten ze wel willen. Wendy wil dus echt niet lopen; zet die in de uitloop en ze staat compleet stil en zielig te doen. Zelfs smeken en aanduwen werkt niet best. Vandaar dat nu voor de stapmolen is gekozen. Met wat geduld komt ze er wel, en dan gaat het ding op kruipstand en zal ze wel moeten lopen. Het klinkt wel zielig, maar het is voor haar eigen bestwil toch eigenlijk. en de stapmolen heeft daar zachte grond.

Groeten
Ingrid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:35

De achtergrond om een bevangen paard op natzand/modder te zetten is omdat dit verkoeling geeft aan de pijnlijke zool en en hiermee het pas beginnende kantelingsproces zou kunnen afremmen.
Het heeft dus ABSOLUUT geen zin om een paard pas dagen later of langer dan 2 dagen op nat zand te zetten.
Het proces is dan allang begonnen.

Het is ook logsch dat paarden dan een longontsteking krijgen. Als een paard gaat liggen op dat natte zand dan wordt hij door en door koud. Dit in kombinatie met een toch al mindere weerstand (anders was hij ook niet bevangen geworden) is funest.

De reden waarom de meeste klinieken boxrust voorschrijven is omdat ze bang zijn als ze iets anders zeggen en het gaat mis ze een slechte naam krijgen vanwege verkeerde adviezen.
Alleen bij spierbevangenheid kan boxrust goed zijn, al zal een paard die dat heeft uit zichzelf toch al niet al te druk willen doen Cool

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:37

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:41

Ik kom trouwens elke dag op weg naar petten langs 2 pensionstallen. Ze hebben een stapmolen en daar gaan de paarden al vroeg in, met het mooie weer gingen ze mét deken in de stapmolen Clown . Lekker warm!!!

De andere stal heeft een miniscuul weilandje voor 50 paarden, allemaal lekker afgezet voor groepjes van 4 paarden, +/- 20x20 ofzo.

*gaat even de sites googlen*

edit: kan die nou net ff niet vinden, wel twee stallen die binnen 2 km van Arabesk zijn. NOOIT zie je mensen buiten rijden hahahaha

http://www.oliverstables.nl/

http://www.nijelok.nl/index1.html

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:43

ga je die boeken nu vertalen in het Nederlands voor sukkels zoals ik die nooit Engels geleerd hebben? Haha!

ik zie m'n middagdutje alweer in rook opgaan: gsm overleden en ik kan niet zonder zo'n ding, bel zelf helemaal nooit, maar wordt dagelijks diverse malen gebeld door het tehuis van m'n pa, zo ontdekte ik ook dat ie stuk was: ze hadden nog niet gebeld en het is al bijna 1 uur Boos!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:43

In Emmeloord hebben ze een aantal paddocks voor de paarden en de laatste keer dat ik er was stonden er ook patiënten buiten, terwijl het toch ook weer niet zulk mooi weer was.

Ik ben er met Nescio ook geweest toen hij een bandje verrekt had en die mocht ook gewoon naar buiten, op voorwaarde dat hij z'n gemak een beetje hield, dus even niet met andere paarden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:45

Citaat:
op voorwaarde dat hij z'n gemak een beetje hield, dus even niet met andere paarden.

zou dus bij ons niet kunnen, begint de boer niet aan, vindt ie flauwekul.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:47

smurf schreef:
ga je die boeken nu vertalen in het Nederlands voor sukkels zoals ik die nooit Engels geleerd hebben? Haha!

Het boek van Frans Veldman Pling en dat is nog leuk geschreven ook!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:50

Ara hartstikke lief van je om die boeken daar in dat beruchte topic neer te (willen) planten, maar ze willen niet overtuigd worden, geloof mij maar. Zelf doel ik, hoe kan het ook anders, op het boek "Een paardenleven lang gezond", maar zodra er wordt gelezen dat de auteur Dr. Strasser is, heb ik eerder gemerkt, denken ze meteen dat je hun een bepaalde kant wilt opsturen. Het zal niet de eerste keer zijn dat daardoor iets op slot gaat. Terwijl ik het boek aanraad slechts en uitsluitend voor de informatie die er in staat over de normale werking (=fysiologie) van het paard en daarmee het been en de hoef.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:51

opala schreef:
Ara hartstikke lief van je om die boeken daar in dat beruchte topic neer te (willen) planten, maar ze willen niet overtuigd worden, geloof mij maar. Zelf doel ik, hoe kan het ook anders, op het boek "Een paardenleven lang gezond", maar zodra er wordt gelezen dat de auteur Dr. Strasser is, heb ik eerder gemerkt, denken ze meteen dat je hun een bepaalde kant wilt opsturen. Het zal niet de eerste keer zijn dat daardoor iets op slot gaat. Terwijl ik het boek aanraad slechts en uitsluitend voor de informatie die er in staat over de normale werking (=fysiologie) van het paard en daarmee het been en de hoef.

Ja ik word er niet goed van. Iemand geeft antwoord op een vraag en wordt meteen weer neergesabeld. Ze willen alles uitgekauwd zien, want ZELF moeite doen zijn ze te goed voor. Zo dat moest er ff uit...... Boos!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:52

ik moet al die boeken van Mister X nog lezen, maar die zijn ook allemaal in het Engels en met het boek van Frans schiet ik niet veel op: Frans z'n methode is fundamenteel anders dan die van Mister X....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:08

smurf schreef:
zou dus bij ons niet kunnen, begint de boer niet aan, vindt ie flauwekul.

Tja, dan wordt het alternatief al gauw box/staprust... In die drek bij jullie lopen is ook niet echt bevorderlijk voor een verrekte band...
Nescio heeft toen veel in een kleine paddock gestaan, 10x15 ongeveer en aan de hand gewandeld en daarbij bleef hij gelukkig goed te handelen, ook niet zuur ofzo.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:19

*afkloppen* maar er is er eigenlijk nooit eentje kreupel bij ons, vroeger wel toen Nestor er nog was, die sloeg er wel eens eentje kreupel.

Maar ja dat is ook niet zo verwonderlijk, want er wordt ook amper gereden bij ons, de meeste mensen doen niets met hun paard, of wandelen aan de hand er zijn er maar een paar die rijden Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:20

smurf schreef:
*afkloppen* maar er is er eigenlijk nooit eentje kreupel bij ons, vroeger wel toen Nestor er nog was, die sloeg er wel eens eentje kreupel.

Maar ja dat is ook niet zo verwonderlijk, want er wordt ook amper gereden bij ons, de meeste mensen doen niets met hun paard, of wandelen aan de hand er zijn er maar een paar die rijden Haha!

Inderdaad dat zie je dus ook bij die buur-stallen van ons. Ze hebben een prachtige bak er staan 50 paarden, maar ik zie zelden iemand in de bak rijden, ja hooguit eentje ofzo. Werken die mensen niet dat ze overdág dan rijden ofzo?? Lijkt me sterk Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:23

bij ons rijdt er ook bijna niemand in de bak, maar dat is niet zo raar: de bak is bijna nooit te berijden Clown

Ik kom er nog het vaakst tegenwoordig: met de sleep.....

Ik zou eigenlijk moeten rijden vanmiddag, want vanaf morgen gaat het weer regenen, maar ik zie er zo tegenop om Morrie weer te moten pijnigen met dat zadel....... maar ff zien straks hoe z'n humeur is.....

ik ga een uurtje slapen.... Dromen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:23

Sugarmiss schreef:
De achtergrond om een bevangen paard op natzand/modder te zetten is omdat dit verkoeling geeft aan de pijnlijke zool en en hiermee het pas beginnende kantelingsproces zou kunnen afremmen.

Merrit is een keertje veel te kort bekapt geweest , de smid dacht dat er een ijzer onder moest. Nou nee, dus.

Toen heeft Merrit een paar dagen op zand gestaan, heel veel in de springtuin, zeg maar een grote paddock, en in overleg met de boer mocht ik het ook in zijn bok scheppen.
Na een paar dagen moest het er weer uit.

Ik heb dit uitsluitend gedaan tegen de pijn, als VERLICHTING.

Niet om iets stop te zetten ofzo

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:25

Arabesk schreef:
smurf schreef:

Inderdaad dat zie je dus ook bij die buur-stallen van ons. Ze hebben een prachtige bak er staan 50 paarden, maar ik zie zelden iemand in de bak rijden, ja hooguit eentje ofzo. Werken die mensen niet dat ze overdág dan rijden ofzo?? Lijkt me sterk Clown

Hallo, er zijn ook nog mensen die onregelmatig werken hoor.
Ik heb jarenlang altijd overdag gereden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:27

Isapaardje schreef:
. Verder was "mijn" Frans erg verdrietig. Het gaat helemaal niet goed met zijn pony Wendy.
Ze is echt zwaar bevangen, kan alleen nog maar wiebelen op de benen om ze te ontzien. Er wordt zoveel mogelijk mee gelopen; uit zichzelf beweegt ze niet meer; ze staat 4x per dag in een speciale modderbak, wordt afgespoten, krijgt 4x per dag antibiotica, heeft nog altijd tegen de 40 koorts. heeft nu naast haar bevangenheid en longontsteking ook nog een keelontsteking gekregen.

Het gaat helaas dus helemaal niet goed ... hij is echt ten einde raad en zat er helemaal doorheen vanavond Verdrietig

Groeten
Ingrid

Hoe is het nu met Wendy? Sterkte ermee hoor Ach gut