Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:14

Top :)
Wat pol013 zegt kan ik me ook in vinden, vooral omdat ik zelf ook zo ben, wat waarschijnlijk een groot deel de oorzaak is dat ik nog steeds die problemen heb ;)

Nu is het zelf beseffen 1 ding, er wat aan doen nog een ander..
Heb "lang" (2/3 maanden) met die van mij alleen stapwerk gedaan en dat ging goed, echter was hij daarbuiten nog steeds zijn boze zelf. Dus ik dacht: misschien heeft hij toch meer uitdaging nodig, laat ik op een rustige en positieve manier wat draf erbij vragen. Naja, het verslag daarvan lees je eerder, dat is dus niet zo goed bevallen, en nu kan ik waarschijnlijk weer "brokken lijmen".

Het blijft moeilijk om niks te willen van je paard, zeker als je anderen ziet die gewoon hun paard nemen, opzadelen en daar vanalles mee doen wat jij ook wil en alleen nog maar van kan dromen. En dan denk je "komt wel", maar als je dan x aantal jaar verder bent en het is er nog niet, is niet simpel. Misschien ligt het aan mij, vast. Misschien zou hij het bij een ander beter doen, wie weet. Maar denk niet dat iemand anders hem wil met mijn medische mankementjes, dus moeten we het maar met elkaar doen en daar het beste van maken. Weet alleen nog niet goed hoe ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:27

@elisedcl: het is inderdaad verstandig om jezelf wat meer te richten op 1 manier en die kant zo goed mogelijk te volgen. Brengt rust voor jezelf, maar ook meer consequente handelingen voor je paard wat ook belangrijk is. Vind je na die paar weken op je stageplek het nog niets om op hun werkwijze voort te gaan, dan kan ja alsnog je terug verdiepen in de methode die hier besproken wordt. Maar nu wordt het paard dag in dag uit door vrijwel alle mensen op je stageplek behandeld op manier 1 en door jou op manier 1 en 2. Dan is het beter om voorlopig bij manier 1 te blijven. Onthoud hierbij wel dat jij nog altijd verantwoordelijk blijft voor je paard, dus dat je zelf grenzen stelt aan welke technieken en dergelijke toegepast worden. Als je iets te agressief of te vroeg vindt voor jullie paard, heb je altijd het recht om dit te weigeren (natuurlijk altijd beleefd en vriendelijk en low-key blijven).

@[***]: zolang je blijft zoeken zal je hoogstwaarschijnlijk vorderingen blijven maken (met ups en downs, maar dat is minder van belang). Je weet misschien niet hoe, maar zolang je blijft luisteren en communiceren met je paard zal je zien wat wel (up) en wat niet (down) werkt en daarvan leren. En je maakt er al lang het beste van dat mogelijk is dat is wel duidelijk.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:16

De paardenhumor vanmiddag onderling.

Afbeelding

He mattie, kom op, ik wil *\o/* *\o/* spelen.... en hij bleef maar doorvragen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:03

Super om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:24

Soms zijn er van die dagen.. met een boze, niks willende grasduikende pony... dan krijg je dit...







:D

(spijtig dat mijn stapcommando er niet op staat, maar jullie begrijpen her idee vast wel :Y) )


Deze is van even ervoor, vind ik ook leuk <3






Leuk die foto Peetstap! :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:07

O, wat gaaf Sabine! Ziet er gezellig uit en wat is hij braaf :)!

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:47

Haha oke het is duidelijk, jullie zullen mij dan niet meer horen de komende weken :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:52

Veel succes ermee. En moest je daarna terug op de andere manier willen werken ben je altijd welkom hé (je bent sowieso welkom om ons up to date te houden of mee te lezen of vragen te stellen).

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:55

Veel succes Elise! Hopelijk kan de ranch je helpen en luisteren ze naar jou en Cessie.
Ik had ook een tijdje een periode waarbij ik TE veel met Harvey bezig was toen hij een fase van 'onverklaarbaar gedrag' had, en een pauze van alle theorie (lees: internet) heeft toen best geholpen.

Wellicht proberen waard, maar je bent nog steeds welkom hoor +:)+

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 00:03

[***] schreef:
Top :)
Het blijft moeilijk om niks te willen van je paard, zeker als je anderen ziet die gewoon hun paard nemen, opzadelen en daar vanalles mee doen wat jij ook wil en alleen nog maar van kan dromen. En dan denk je "komt wel", maar als je dan x aantal jaar verder bent en het is er nog niet, is niet simpel. Misschien ligt het aan mij, vast. Misschien zou hij het bij een ander beter doen, wie weet. Maar denk niet dat iemand anders hem wil met mijn medische mankementjes, dus moeten we het maar met elkaar doen en daar het beste van maken. Weet alleen nog niet goed hoe ;)


Amen! (helaas) Heel herkenbaar :7

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 00:16

- dit gaat over zijn hoeven maar even vanaf het begin -

Vandaag had ik geen zin. Na een korte nacht had ik geen interesse en energie om met Harvey te werken aan ontspannen naar de bak lopen. Dat voelde ineens als teveel 'moeten' :+ en bovendien is het erg saai want dit doen we nu al bijna twee weken achtereen. Harvey wordt er ook niet vrolijker op ;)

Dus ik dacht: het is droog, hup die deken af en lekker gek doen in de wei! Ik moest even op en neer springen en in mijn handen klappen, maar uiteindelijk begon Harvey ook gek te doen. Lekker zijn benen gestrekt, hij heeft even laten zien dat hij toch echt een renpaard is geweest om daarna in stilstand keihard te snuiven met zijn staart in de lucht. Lekker gebokt en tussendoor dook hij ook de modder in :D

Afbeelding

Toen was ik ook wel moe dus ben erbij gaan zitten in de wei, hij gelijk eten en ontspannen briezen. En toen kwam hij na een paar minuten buurten :)

Afbeelding
Afbeelding

Daarna klusjes gedaan zoals uitmesten van de inloopstal, hooinetten vullen, pad vegen. Je weet wel.
Toen Harvey uit de wei gehaald, Magic Brush eroverheen, dekentje op. En toen tja.... zijn hoeven.

Afbeelding

Na aanleiding van gisteren had ik bedacht gewoon een tijdje niet meer te krabben. Dan vergeet en vergeeft hij het hopelijk. Omdat ik toch graag schoonmaak, heb ik daarom een emmertje water gepakt met een harde borstel, en ben ik gewoon de buitenkant van de hoeven gaan schoonmaken :+ ze zaten onder de klonten modder na die renpartij in de wei.

Laat het toeval nou zijn dat hij zijn moeilijke ex-zweerhoef optilde! Dus heb ik zijn zool met de natte harde borstel zachtjes gepoetst. En hij hield de hoef gewoon al die tijd omhoog (net boven de grond dus niet heel hoog)! Mijn mond viel open, echt waar. Koud water én harde borstel. WAAROM sta je dit toe :=? En vervolgens deed hij dit ook bij zijn linkerachterbeen!

Als ik met de tuinslag zijn hoeven afspoelt tilt hij vaak zijn hoeven heel spastisch op, totdat ze gewend zijn aan het koude water en dan zet hij ze weer neer. Zijn zweerhoef tilt hij de laatste tijd NIET of met heel veel moeite op, als ik eraan kom.... Dus dit kwam nogal onverwacht.

Paarden :#

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:33

Wow wat gaaf woepsie!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:40

Het kan zijn dat dat hem geen pijn doet, en het krabben wel. Maar dat het vuil weghalen misschien ook verlichting brengt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:28

Cool woepsie! :D
Hoe minder je wil, hoe meer mogelijk is ;) Heb ik hier ook altijd aan de hand, haha, ze weten het gewoon :x


Ik heb dingetjes van gisteren in een topic gegoten, is waarschijnlijk niet stoer genoeg voor bokt, maar ach, ik ben er blij mee als pony zo is :+ Voor wie wil: [ITP] [***] ... Gewoon... ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:49

Ik heb even gekeken en het ziet er leuk en ontspannen uit.

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:46

Thanks :)
Dat is waar we naar streven, vooral ontspanning & zoveel mogelijk connectie.

Wat ik dan wel raar vind is dat hij vaak zoals op de filmpjes z'n oren strak naar voren houdt en ik heb dan altijd het idee dat hij niet meer bij mij is, dat hij in z'n eigen wereldje zit (wordt dan ook nog versterkt door starende/glazige ogen), maar toch, als ik dan wat van hem vraag reageert hij daar doorgaans wel gewoon goed op, wat dus betekent dat hij toch oplet/zich ervan bewust is waar ik ben en wat ik vraag.

Heb jij daar nog verder ervaring mee?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:45

Ik ben het af en toe wel tegengekomen. Het kan het is geven dat het paard zich wat afsluit of je negeert. Maar zolang het paard vlot reageert op lichte druk, vind ik het geen probleem dat het paard schijnbaar niet op je let. Als je dingen gaat doen die meer oplettendheid gaan vergen denk ik dat het paard automatisch zichtbaarder gaat focussen op jou. Dus ik zou er geen probleem in zien zolang hij goed reageert.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 18:24

Ben begonnen met lezen in Whole Heart Whole Horse en ik heb nog nooit op zo'n vreemde manier een boek gelezen. Er komt zóveel waardevolle informatie mijn hoofd in dat ik het in stukjes lees, zonder nadenken leeg ik het boek steeds weg om de info te laten inwerken. Terwijl ik wél verder wíl lezen, maar dat lukt dan gewoon even niet meer :+ Echt heel apart :')

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:08

Ik las ook altijd per hoofdstuk met tijd ertussen om te laten doordringen terwijl ik verder wilde lezen. Komt me dus bekend voor.

Wijslander

Berichten: 5782
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:49

Aha, ik ben dus niet de enige die het boek regelmatig weglegt. Met A journey to softness heb ik het nog meer dan met Whole heart, whole horse. Het is echt geen boek om bij weg te dromen, moet er telkens hard over nadenken!

@ Woepsie90: wat een opvallend en mooi verslag. De verklaring van Jens dat de borstel minder pijn doet dan het uitkrabben met een krabber klinkt heel aannemelijk. Hoe dan ook een goede ontdekking!

@ Elise, ik bewonder je dapperheid! Hoe ging de les met het andere paard? En heb je nog kunnen overleggen over jou en Cessie?

@ [***], ik herken mijn Kees ongeveer in elk bericht van jou... De filmpjes zijn echt briljant! Plaats gerust nog eens wat materiaal, zou ik zeggen. :D


Vandaag kwam een manegevriendinnetje van vroeger bij mij en de jongens op bezoek. We hebben met zijn viertjes een boswandeling gemaakt. Van tevoren had ik veel last van stress, het was ook al een paar weken geleden dat we langer van stal weg waren geweest. Zelf nam ik Kees en I. ging voorop met Spuni. De kleine was erg enthousiast met bijbehorende snelheid en sprongen. I. bleef zelf gelukkig heel rustig en liet Spuni een rondje om haar heen draaien, telkens als hij haar voorbij wilde lopen.

Kees ging twee keer in de ankers en was vast van plan niet verder te gaan. Het is me gelukt niet gefrustreerd te raken en met I. te kletsen, terwijl ik lichte druk aanhield op het touw. Daar reageerde hij beide keren niet op binnen een minuut, dus heb ik hem achterwaarts gevraagd. Na deze 2 stops heeft hij, weliswaar met de oren naar achteren, de rest van het rondje netjes meegelopen. Wel heb ik regelmatig rekening gehouden met zijn tempo en dat afgewisseld met het vragen van een paar pasjes draf. Al met al liepen we tevreden terug naar stal. :j


Afbeelding


Terug in de wei lieten beide jongens zien dat ze nog genoeg energie hadden om mee te rennen met de kudde. Betrapt, Kees! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:23

@ jensvl: ok, zo denk ik inderdaad ook maar, zolang hij doet wat ik vraag zal het wel goed zijn..

@ Sonja89 : dank je :) Zal zien of ik wat meer dingen kan plaatsen, al vind ik het vaak niet speciaal of spectaculair genoeg ofzo. Maar als ik nog wat heb zal ik het posten ;) Toch wel fijn ergens dat het herkenning oplevert, voel ik me niet zo eenzaam, haha.

Bij jou was het duidelijk beter weer dan hier, non-stop regen hebben we gehad, pfff.
Heb dan maar om iets te doen [***] z'n manen geknipt en nog wat opknapwerk. Is ook eens fijn.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:07

Lees hier regelmatig aantal basic dingen die blijkbaar al problemen veroorzaken.
Kan mezelf niet altijd daarin goed verplaatsen, omdat veel van dit soort dingen hier als vanzelf gaan zonder dat ik daar bewust mee bezig bent of mezelf heb moeten aanleren.
Mijn excuses als ik mensen in dit topic kwets, maar vraag mezelf dus wel es af wat je tussen de paarden doet als de basic omgang zoveel problemen geeft.

Wil jullie positief en vrijblijvend het video kanaal aanreiken van "feather-light"
Heb er verder geen enkel commercieel belang bij, maar het loont de moeite om de hele serie van " het onbegrepen paard" es uit te kijken.
Ze toont hier zonder knippen hele stukken van haar training met uitleg, en alleen dat al, mag bijzonder worden genoemd.
Als het goed is, herken je direct de sleutels die zij hierbij gebruikt.
Uiteindelijk moet je het zelf praktisch doen met het paard of meerdere paarden tegelijk elk moment dat je met ze samen bent, los van de hoeveelheid theorie die je tot je hebt genomen.

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:32

Welk basic dingen heb je het dan over? Zit me af te vragen of ik mij moet aangesproken voelen :+

Zal het kanaal eens opzoeken als ik tijd heb, altijd wel interesse in "nieuwe" dingen, kan je alleen maar van leren :)

Wijslander

Berichten: 5782
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:13

Inderdaad, noem het beestje bij de naam zou ik zeggen...

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:00

Gaat mij niet op de man/vrouw maar om basis op de grond dingen die ik om mij heen veel zie gebeuren.
Voorbeelden: (paard=pony=shet oid)

Paard loopt je voorbij, en/of houdt geen rekening met je persoonlijke ruimte.
Paard drukt je aan de kant.
Paard moet worden gevangen in de wei of paddock.
Paard drukt je aan de kant om bij het eten te komen.
Paard "weet" niet waar ie zijn voeten neerzet.
Paard kan geen goed hoef geven.
Paard kan niet los staan in de wacht.
Paard hapt en bijt bij voedselbeloning.
Paard bijt gericht.
Paard laat zich niet overal op lijf zacht en stevig aanraken. (Dit zegt heeeel veel)
Paard toont geen connectie, focus op buiten en soortgenoten gericht.
Paard toont spanning en onrust bij eigenaar.
Paard zoekt en doet zijn eigen ding.
Paard is schrikachtig, reargeert uit instinct.
Paard is "zwaar" in omgang , heeft veel druk nodig voor er reactie komt.
Etc, etc, zo'n beetje het hele standaard riedeltje wat jullie bij iedere stal ook wel mis zien gaan ?
Het wezen "paard" kan hier NIETS aan doen, hoewel elke aanhef bovenstaande lijst dat niet doet vermoeden..., maar dit is basic opvoeden en volle verantwoordelijkheid baasjes.
Hoevaak hoor je niet: ja maar mijn paard doet dit of dat verkeerd, de rotknol, whalla dan is het meteen duidelijk.
Die houding past ook in onze huidige maatschappij; altijd een ander die het verkeerd doet, zelfreflectie is zeldzaam en het respect is ver te zoeken.
dat iemand je aanspreekt op verkeerd gedrag is al helemaal ontoelaatbaar , die geef je direct grote mond retour.
Ben al wat "ouder" maar er is ook naar dieren toe een hoop veranderd afgelopen 30 jaar hierin.

En ja , natuurlijk heb ik ook fiks deel mentale en fysieke problemen op mijn pad gehad en komen er nieuwe bij waarbij ik het soms ook effe niet meer weet.
Maar het is wel mijn verantwoordelijkheid om dan deskundigheid te zoeken ipv door te prutsen.