Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:12

Jaan81 schreef:
Fabster schreef:
O wauw! Vreselijk! Ik heb nog zo n verslag gelezen van een trekpaard. Die heeft t wel gehaald.
.

Denk dat je de mijne bedoelt ;) Hij leeft idd nog steeds, hij oogt goed, lijf trekt qua gewicht ng steeds bij, maar we blijven dipjes houden. Houd m'n hart vast Voorde herfst en winter... :( :oo

Klopt ja.

Jaan81

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:22

Mindfull, als die van mij dat zou doen, zou ie ook een enorme optater krijgen. En dan waar ik hem op dat moment het beste kan raken. En daarna zo kalm mogelijk ferm doorlopen.
Zo not done

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:38

Ik heb jouw topic ook gevolgd omdat ik daar hoop uit haalde. Ze had iets van 5% kans om op een onderhoudsdosis prednison te kunnen leven, maar de prednison sloeg niet aan. Dat doet het bij jouw paard wel geloof ik he?

Ik heb mijn merrie ook meer dan eens geslagen :o . Maar dat helpt alleen op het goede moment, anders werd ze nog bozer :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:22

ruitje schreef:
Ik heb mijn merrie ook meer dan eens geslagen :o . Maar dat helpt alleen op het goede moment, anders werd ze nog bozer :')

Klopt ja. En volgens mij is die van Mindfull van hand tot hand gegaan en heel wat geslagen. Dus die verwacht m al en is heel wat vertrouwen kwijt geraakt. Dus bij hem moet je denk ik wat anders verzinnen. Maar ik kan t even niet bedenken.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:27

Klopt Ruitje, de prednison sloeg goed aan bij Tych. Ben er in maart ofzo mee gestopt, want toen werd hij er ziek van (buik/maag) maar heb hem er niet meer aan hoeven zetten tot nu toe! Dus dat is ergens wel m'n hoop voor wanneer t in de winter weer heel slecht gat misschien. Heb nog iets achter de hand zeg maar.

Vind het paard van Mindfull wel een moeilijk plaatje. Hij pakt het grondwerk etc heel goed op toch? Maar dan toch weer daf enorm dominante gedrag als andere paarden erbij zijn. Moeilijk! Op die momenten lijkt zijn respect naar jou toe ook weg, terwijl jullie daarin zo goed gingen.
Heb helaas geen gouden tips voor je, sorry

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:13

Je zou het misdchien aan de hand kunnen uitlokken en als hij dan stijgert hem uit zijn evenwicht trekken zodat hij zich gekleineerd voelt.
Is echter ook niet zonder risico's voor jezelf.

Maar zulk gedrag valt voor mij onder dezelfde noemer als een hengst die op een lisrijterrein op twee benen naar een merrie loopt. Onaanvaardbaar.
Beetje happen of dreigen kun je nog wel vriendelijk maar duidelijk oplossen, maar vol in de aanval is toch wel serieus gevaarlijk gedrag.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:17

Gekke vraag, 'Out of the box' gezien... Maar doet je paard dit bij alle paarden die vreemd mee gaan op rit? Het kan natuurlijk ook zijn dat dat andere paard hele verkeerde signalen geeft en jouw paard hem dus 'terrecht' op zijn plek wil zetten.
Maargoed, moeilijke vind ik dat ze ook in dat soort situaties naar jou moeten blijven luisteren :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:22

Een paard mag onder de man gewoon geen gevecht aan gaan, ongeacht welke signalen. Op een hengstenshow lopen ook meerdere rivalen tegelijkertijd in een losrijbakje.
Dat is voor mij onder dezelfde noemer dat een hengstige merrie zich niet wijdbeens aan een voorbijkomende hengst mag presenteren aan de hand of met rijden, dan krijgt deze ook een flinke klap op de hengstige billetjes.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:33

True, maar aangezien je de situatie wil 'opzoeken' om 'm te corrigeren is het handig om te weten wat je precies moet opzoeken.

Mijn merrie was 1 jaar toen ik haar bij 2 oudere dravers in de paddock zette, die joegen haar het hele kamp door totdat ze door het lint ging.

Ik medelijden met mijn pup( was er zelf niet bij) .

Zet ik haar bij de tinkers van mijn ma, bleek dat zij de strijd aanging. Die tinkers pikte dat, die dravers dachten : Wie denk jij wel niet dat je bent?

Ik bedoel maar, je kunt pas je mening vormen over een situatie als je alle puzzelstukjes hebt.

Zeker met een pittige LBE'er, want mijn ervaring is dat straffen niet echt werkt bij dit type paard. En dan ben ik echt geen geitenwollensok en heeft mijn jaarling in die korte tijd meer poeiers gehad dan sommige paarden die ik een jaar of 5 had :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:37

Toch denk ik niet dat jij lief was gebleven als jouw helaas niet meer hier dravertje ineens zou hebben besloten om vanuit een startbox zijn buurman even te lijf te gaan.

Ik ben ook niet voor geweld, maar ik ben nog minder voor serieus gevaarlijke situaties.

Ik zie terug beuken op zo'n moment ook niet als straffen, maar als teken dat er ook nog met jouw rekening te houden valt.
Eigenlijk datgene wat de andere dravers jouw pup vertelde.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:03

Fabster schreef:
ruitje schreef:

Klopt ja. En volgens mij is die van Mindfull van hand tot hand gegaan en heel wat geslagen. Dus die verwacht m al en is heel wat vertrouwen kwijt geraakt. Dus bij hem moet je denk ik wat anders verzinnen. Maar ik kan t even niet bedenken.

Inderdaad, hij zal om die reden wel doorverkocht zijn. Op dat moment had ik ferm benen gegeven en toen is die uit protest pijlsnel omhoog gegaan 2 x achter elkaar en de 2de keer in de lucht gedraaid richting merrie..het ging dus razendsnel allemaal...hij is zeer atletisch.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:06

Mijn punt is: Straffen, maar wel nadenken over hoe het komt dat je moet straffen. Je bent eigenlijk al te laat als je moet straffen i.m.o.

Precies wat mindful dus beschrijft: Mijn LBE'er was ook pijlsnel en zeer dominant dus je optie is
eigenlijk om of echt heel heel hard in te komen op zo'n moment OF dus te zoeken naar het hoe en waarom en het voor te zijn :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:21

Ik wist niet dat mijn paard van 600 meter per minuut in 3 meter naar 0 kon. Was hard aan het galopperen (crosstraining) en er was op de plek van halt wel een konijn over gestoken. Had niet verwacht dat paard daar een konijnen-zebrapad had gezien. Zou er bijna aan de voorkant af kukelen. Hij keek of hij het konijn nog zag en toen konden we weer door. Gelukkig is hij in de cross druk met de hindernissen. Grapjas.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:52

Haha zo herkenbaar. Ik ben wel eens een meter hoog en opzij de lucht ingesprongen omdat meneer een kikkertje met de nadruk op tje naast de bak zag bewegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:24

Dat zijn wel akelige sprongen Mindful, dat is ook wel eng.

Anne :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:21

Is aanvallen eigenlijk wel dominant of juist meer een teken van onzekerheid? Snap dat hij bang is dat de merrie gekaapt wordt door de ruin maar misschien kun je in plaats van straffen hem voor zijn en continu dingen vragen waar hij voor bij de les moet zijn? Dus niet rechtuit maar slingerend? Stoepranden op en af , door kreupelhout een lopen etc?
Vaak ben je in zo een situatie qua timing ook te laat met je klap en legt het paard het verkeerde verband.

Ruitje, ik heb wel gevoel voor LBE dus zal ik maar met je op zoek gaan als de tijd daar is ? ;)

Sinds ik er op let zie ik dat mijn merrie toch meer met haar mond bezig is dan ik eerst dacht. Als ze met werken aan de hand het moeilijk vind probeert ze met haar lippen de teugels te pakken etc.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:43

@fransje23, nu weet ik beter :) , toen dat gebeurd was had ik hem nog maar net en wist ik totaal niet met wat voor karakter ik te doen had }:0

Als hij het vervelend vindt neemt hij ook het slot vh touwhalster beet of mijn teugels. Luchtzuigen en schrapen hoort er ook bij, hangt af van de moeilijkheidsgraad. Luchtzuigen gaat hij doen bij stress en verveling.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:09

Vandaag voor de eerste keer sinds maart 2014 terug een galopje gewaagd. In het begin vertrok hij heel ontspannen, dan kwam ik bijna aan de uitgang vd piste en hij liep over de schouder om naar de poort te lopen.
We geven niet snel op dus nog 2 x geprobeerd en toen was de maat vol voor hem 8-) ...hij krulde zich op zoals je rodeopaarden ziet vertrekken en een paar seconden later hing ik halfweg aarde toen hij plots ophield en ik mezelf weer recht kon zetten in het zadel :D
We zijn blijven zitten, daar ben ik al heel blij mee...achteraf liep hij achterwaarts en wou dus niet voorwaarts...toen kwam die enge steigerherinnering weer naar boven, gelukkig was mijn vriendin er snel bij om hem voorwaarts te leiden. Pffffft is niet goed voor mijn vertrouwen weer...denk dat ik beter weer een stap terug zet :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:36

@mindful: en als je hem op dat moment uit balans brengt? Of ben je bang dat je dan met paard en al om gaat?
Want dat hij stopte is wel een teken dat het een LB actie is en dat jij waarschijnlijk een manier moet vinden om hen uit dit patroon te krijgen.

@anne: herkenbaar, dat kan mijn ruin ook fantastisch. Die legt geweldige slidings neer op buitenrit, maar in de bak kan hij dat écht niet, vindt ie :+
Op een buitenrit met mijn instructrice en haar moeder was het helemaal leuk. Galopje op het pad langs het kanaal, de rest kon al voorspellen wanneer walter weer opzij zou springen :') In het begin vond de moeder van mijn instructrice het doodeng, maar toen ze het door had uiteindelijk zelf wel grappig.
Ik waarschuw anderen trouwens ook altijd dat ze nooit te dicht achter Walter moeten gaan op buitenrit, niet omdat hij trapt oid, maar vanwege die noodstops.

Volgens mij heb ik dat nog niet gezegd, maar ik denk dat ik op het moment zelfs 2 LBE's heb staan, mijn oudere merrie valt ook in die categorie. Zij rent altijd blijmoedig af op nieuwe dingen, zegt wel genoeg denk ik :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:01

_O- die noodstops kan die van mij ook. Als ze een paardendrol ziet. Die moet uitgebreid besnuffeld worden. Óók als je in galop zit....Tegenwiordig speur ik dus ook naar paardendrollen op het pad. Om de noodstop voor te zijn, dus.... :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:16

@wendy, one rein stop bedoel je? Ik had de tijd niet :+
Dit puzzelstukjes heb ik nog niet ontdekt om hem uit dat patroon te brengen. Even ervoor had ik 8ten gereden om het minder saai te maken en toch...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:29

Mindful, daar is wel een stuk meer gebeurd met dat paard dan enkel een sterk karakter lijkt mij. Heftig hoor.

Trouwens interessant dingetje over luchtzuigers gehoord op een congres.
Luchtzuigers die het toegestaan wordt on te zuigen in stress situaties lijken de stress beter te verweken dan zuigers die in het zuigen worden begrenst.
Klinkt op zich wel logisch.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:19

@sizzle, ja dat is voor mij een raadsel en zal het ook blijven vrees ik. Hij is snel gesstressed en gefrustreerd als het hem niet zint. Ik doe hem nooit kwaad en toon veel respect...dat krijg ik zelden terug. Hij weet wat niet mag maar blijft dit toch proberen, meestal tijdens een zwak moment bij mij...als ik even met iets anders bezig ben, ik kan bv nooit de weide in zonder zorgen...als ik niet oplet hangt die in mijn nek om het zo te zeggen.
Met de parelli manier heb ik al veel vooruitgang gemaakt maar echt ontspannen werken lukt bijna nooit, de laatste keer dat ik reed was hij redelijk ontspannen tot het moment dat ik galop vroeg...dan keerde hij zich tegen mij.
Het was een stap te snel denk ik? Voor mij een raadsel, daar ik hem gekocht heb als bomproof wandelpaard. Dat was ook zo de eerste weken tot na mijn operatie en ik 3 maanden out was.
Ik ben hem hem bezig als met een 3jarige in opleiding...eigenlijk nog erger want hij zit met streken die er al goed ingebakken zitten :7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:47

Ik neem ook aan dat hij lichamelijk in orde is?

dapper dat je er mee door gaat.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:14

Sizzle schreef:
Ik neem ook aan dat hij lichamelijk in orde is?

dapper dat je er mee door gaat.

Ja, je bent niet de enige die dat zegt (je 2de zin bedoel ik)

Heb een afspraak met de osteopaat voor alle zekerheid. Nu rij ik max een half uur in de piste, soms zelfs minder...3/4e bestaat uit grondwerk