Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kostolany schreef:LDRD: mooi gezegd:) Want internet kun je altijd anders lezen:) en groot gelijk dat je op die manier niet hoeft je gelijk te halen:)
Jessix; duidelijk:) maar verschillend is nog steeds in een vast ritme uitgevoerd zonder eens te denken out of de box:) want het is nog steeds vaste handelingen die het paard moet doen:) En werkt dus letterlijk niet bij alle paarden:0 en zo is het bij elke trainer:) Ze hebben allemaal wel ene paard wat het niet 100% geleerd of gedaan heeft er tussen:) Alleen die verhalen hoor of zie je nooit:) Die zijn zijde draadje werk en daar heb je dan veel geld in gepompt zonder echt geholpen te zijn want dan geven ze je gewoon op:) En is het ineens dat het aan jou zou liggen;) Ooka l heeft jou paard maanden in training gestaan daar:) maar dat hoor je niet:) Je ziet alleen de goede terugkomen die het accepteren zoals het gegeven wordt;)
Jessix schreef:Kostolany schreef:LDRD: mooi gezegd:) Want internet kun je altijd anders lezen:) en groot gelijk dat je op die manier niet hoeft je gelijk te halen:)
Jessix; duidelijk:) maar verschillend is nog steeds in een vast ritme uitgevoerd zonder eens te denken out of de box:) want het is nog steeds vaste handelingen die het paard moet doen:) En werkt dus letterlijk niet bij alle paarden:0 en zo is het bij elke trainer:) Ze hebben allemaal wel ene paard wat het niet 100% geleerd of gedaan heeft er tussen:) Alleen die verhalen hoor of zie je nooit:) Die zijn zijde draadje werk en daar heb je dan veel geld in gepompt zonder echt geholpen te zijn want dan geven ze je gewoon op:) En is het ineens dat het aan jou zou liggen;) Ooka l heeft jou paard maanden in training gestaan daar:) maar dat hoor je niet:) Je ziet alleen de goede terugkomen die het accepteren zoals het gegeven wordt;)
Ik vind het lastig lezen met al die tekens tussendoor. Ik weet niet beter of Parelli past zich aan, aan het paard. Is opzoek naar oplossing, etc. Wat je verder schrijft kan ik niet zo plaatsen, eerlijk gezegd.. ??
Jessix schreef:Ik wil je graag goed antwoord geven, maar het is moeilijk iemand iets te laten zien waar hij geen oog voor heeft. Hoe meer je verdiept ben in iets, hoe makkelijker zichtbaar iets wordt, dat zul je met me eens zijn.
LDRD schreef:Zoals Gini stelt gaat het in het filmpje over een 'dominantprobleempaard'. Past dominantie wel in de Parelli theorie? Een prooidier dat dominant gedrag vertoont ten opzichte van een roofdier?
LDRD schreef:Waar ik eigenlijk nog wel benieuwd naar ben of iemand dat kan uitleggen.
Zoals Gini stelt gaat het in het filmpje over een 'dominantprobleempaard'. Past dominantie wel in de Parelli theorie? Een prooidier dat dominant gedrag vertoont ten opzichte van een roofdier?
Gini schreef:*zucht* Nu zitten we weer bij pagina 3. Ik boor de methode de grond niet in, ik veroordeel dit filmpje.
Doorheen dit topic wordt duidelijk dat dit eigenlijk best wel normaal is wanneer de Parelli-methode toegepast wordt op een dominantprobleempaard. Daarmee veroordeel ik Parelli nog niet, maar ga ik wel al opletten. Zo lang je een volgzaam braaf paard hebt is alles soft en zoet, maar zodra je met een dominante knol zit gaat er het heel wat harder aan toe. Te hard naar mijn mening, te onrechtvaardig naar mijn mening en te onduidelijk naar mijn mening.
Shadow0 schreef:Hoe meer ik me in paarden verdiep, hoe meer ik weet dat in de meeste gevallen dat de situatie niet loopt zoals je wilt, de vraag niet juist was.
LDRD schreef:Dominant gedrag naar een mens is dus onzin?
Nee, dat beantwoord mijn vraag helemaal niet. Een prooidier zal nooit dominant kunnen en willen zijn over een roofdier. Leg maar uit waarom Parelli dan wel van dominantie uit gaat.
Shadow0 schreef:Jessix schreef:Ik wil je graag goed antwoord geven, maar het is moeilijk iemand iets te laten zien waar hij geen oog voor heeft. Hoe meer je verdiept ben in iets, hoe makkelijker zichtbaar iets wordt, dat zul je met me eens zijn.
Hoe meer ik me in paarden verdiep, hoe meer ik weet dat in de meeste gevallen dat de situatie niet loopt zoals je wilt, de vraag niet juist was.
En verder wat Gini zegt. Als dit filmpje een goed voorbeeld van Parelli is, wat door diverse mensen hier betoogd wordt, dan is het overduidelijk niet voor mij. Dat is een manier waarop ik niet wil handelen. (En idem voor het filmpje van Casper: als de houding in die demo representatief is voor een parelli-paard, dan wil ik dat niet als einddoel.)
Als het duidelijk zou zijn dat deze filmpjes te wensen overlaten, dan ligt het anders, maar met name het feit dat het zo verdedigd wordt, werkt voor mij niet uitnodigend. (En in de meeste andere filmpjes zie je eigenlijk heel weinig van het werkelijk werken met paarden: het zijn vooral demo's.)
LDRD schreef:Dominant gedrag naar een mens is dus onzin?
Nee, dat beantwoord mijn vraag helemaal niet. Een prooidier zal nooit dominant kunnen en willen zijn over een roofdier. Leg maar uit waarom Parelli dan wel van dominantie uit gaat.
Luckystory schreef:LDRD schreef:Dominant gedrag naar een mens is dus onzin?
Ja, eigenlijk wel. Er bestaat alleszins geen wetenschappelijk basis om bij interspecies interacties van dominantie te spreken.
Maar Parelli weet dat ook hoor. Het is eerder een benaming die niet volledig correct is. Ze hebben daar wellicht een keuze in gemaakt om die term toch te gebruiken, omdat het begrijpelijk is als concept.
En ongeacht de term, het principe blijft hetzelfde.