Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:01

Er zullen wel raakvlakken zijn. Er zijn geen duizenden manieren om een paard achteruit te laten gaan. (Alhoewel, de wiggle wiggle aan het touw heb ik nooit gebruikt). Ik heb veel dingen gezien die ik toepas en veel dingen die ik niet toepas.
Maar dit filmpje (he, daar ging het eigenlijk toch over?) is geen reclame voor Parelli en doet mij niet watertanden om mij te verdiepen in Parelli. Als dit filmpje dan idd nog toegegeven zou worden als zijnde slecht en niet hoe het moet, dan zou ik nog soft worden. Maar als dit filmpje dan met handen en tanden verdedigt wordt en de nitwits verweten wordt van niet ingelezen te zijn, dan komt mijn verdedigend instinct idd naar boven. Een trainer die zo een lange tijd zo rukt en snokt en trekt aan zijn paard kan mij niet bekoren en dan mag die de naam Parelli, Van Grunsven of Whitaker dragen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 20-01-13 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:02

Op grond van één filmpje een methode de grond in boren is zoo kortzichtig!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:02

Kostolany schreef:
LDRD: mooi gezegd:) Want internet kun je altijd anders lezen:) en groot gelijk dat je op die manier niet hoeft je gelijk te halen:)
Jessix; duidelijk:) maar verschillend is nog steeds in een vast ritme uitgevoerd zonder eens te denken out of de box:) want het is nog steeds vaste handelingen die het paard moet doen:) En werkt dus letterlijk niet bij alle paarden:0 en zo is het bij elke trainer:) Ze hebben allemaal wel ene paard wat het niet 100% geleerd of gedaan heeft er tussen:) Alleen die verhalen hoor of zie je nooit:) Die zijn zijde draadje werk en daar heb je dan veel geld in gepompt zonder echt geholpen te zijn want dan geven ze je gewoon op:) En is het ineens dat het aan jou zou liggen;) Ooka l heeft jou paard maanden in training gestaan daar:) maar dat hoor je niet:) Je ziet alleen de goede terugkomen die het accepteren zoals het gegeven wordt;)

Ik vind het lastig lezen met al die tekens tussendoor. Ik weet niet beter of Parelli past zich aan, aan het paard. Is opzoek naar oplossing, etc. Wat je verder schrijft kan ik niet zo plaatsen, eerlijk gezegd.. ?? :o?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:05

Cassidy schreef:
Op grond van één filmpje een methode de grond in boren is zoo kortzichtig!

Ik ga geen verantwoording afleggen over hoe recent mijn kennis is.

En ik boor in ieder geval niks op grond van één filmpje de grond in.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:06

*zucht* Nu zitten we weer bij pagina 3. Ik boor de methode de grond niet in, ik veroordeel dit filmpje.
Doorheen dit topic wordt duidelijk dat dit eigenlijk best wel normaal is wanneer de Parelli-methode toegepast wordt op een dominantprobleempaard. Daarmee veroordeel ik Parelli nog niet, maar ga ik wel al opletten. Zo lang je een volgzaam braaf paard hebt is alles soft en zoet, maar zodra je met een dominante knol zit gaat er het heel wat harder aan toe. Te hard naar mijn mening, te onrechtvaardig naar mijn mening en te onduidelijk naar mijn mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:06

Jessix schreef:
Kostolany schreef:
LDRD: mooi gezegd:) Want internet kun je altijd anders lezen:) en groot gelijk dat je op die manier niet hoeft je gelijk te halen:)
Jessix; duidelijk:) maar verschillend is nog steeds in een vast ritme uitgevoerd zonder eens te denken out of de box:) want het is nog steeds vaste handelingen die het paard moet doen:) En werkt dus letterlijk niet bij alle paarden:0 en zo is het bij elke trainer:) Ze hebben allemaal wel ene paard wat het niet 100% geleerd of gedaan heeft er tussen:) Alleen die verhalen hoor of zie je nooit:) Die zijn zijde draadje werk en daar heb je dan veel geld in gepompt zonder echt geholpen te zijn want dan geven ze je gewoon op:) En is het ineens dat het aan jou zou liggen;) Ooka l heeft jou paard maanden in training gestaan daar:) maar dat hoor je niet:) Je ziet alleen de goede terugkomen die het accepteren zoals het gegeven wordt;)

Ik vind het lastig lezen met al die tekens tussendoor. Ik weet niet beter of Parelli past zich aan, aan het paard. Is opzoek naar oplossing, etc. Wat je verder schrijft kan ik niet zo plaatsen, eerlijk gezegd.. ?? :o?

Level 1 gaat om veiligheid van de persoon op de grond en die 7 games dien je toch echt te beheersen. Pas daarna wordt het interessant en ga je aanpassen op het paard zelf. Als jepaard al problemen heeft met sommige dingen uit de 7 games zul je terug moeten naar de basis en dat daar rechtzetten, want zo moeilijk zijn die opdrachten niet.

Als er bij die cursus van jou al meteen aan trailerladen wordt gedaan met een paard die de 7 games niet beheerst, zou je dan niet denken dat er iets aan de basis schort en dat je niet verder kunt bouwen als het fundament niet solide is? Nogmaals de vraag wie die cursus heeft gegeven en was deze persoon Parelli certified?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:08

Waar ik eigenlijk nog wel benieuwd naar ben of iemand dat kan uitleggen.

Zoals Gini stelt gaat het in het filmpje over een 'dominantprobleempaard'. Past dominantie wel in de Parelli theorie? Een prooidier dat dominant gedrag vertoont ten opzichte van een roofdier?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:09

Jessix schreef:
Ik wil je graag goed antwoord geven, maar het is moeilijk iemand iets te laten zien waar hij geen oog voor heeft. Hoe meer je verdiept ben in iets, hoe makkelijker zichtbaar iets wordt, dat zul je met me eens zijn.

Hoe meer ik me in paarden verdiep, hoe meer ik weet dat in de meeste gevallen dat de situatie niet loopt zoals je wilt, de vraag niet juist was.

En verder wat Gini zegt. Als dit filmpje een goed voorbeeld van Parelli is, wat door diverse mensen hier betoogd wordt, dan is het overduidelijk niet voor mij. Dat is een manier waarop ik niet wil handelen. (En idem voor het filmpje van Casper: als de houding in die demo representatief is voor een parelli-paard, dan wil ik dat niet als einddoel.)
Als het duidelijk zou zijn dat deze filmpjes te wensen overlaten, dan ligt het anders, maar met name het feit dat het zo verdedigd wordt, werkt voor mij niet uitnodigend. (En in de meeste andere filmpjes zie je eigenlijk heel weinig van het werkelijk werken met paarden: het zijn vooral demo's.)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:09

LDRD schreef:
Zoals Gini stelt gaat het in het filmpje over een 'dominantprobleempaard'. Past dominantie wel in de Parelli theorie? Een prooidier dat dominant gedrag vertoont ten opzichte van een roofdier?

Nee dominantie is wetenschappelijk-ethologisch gezien alleen iets dat kan voorkomen tussen dieren van dezelfde soort.
Eigenlijk is dominantie dus geen correcte benaming in deze context.

Gini

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:10

Waarom gebruiken diverse parelli'ers dan hier het excuus dat dit een dominant paard is?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:11

LDRD schreef:
Waar ik eigenlijk nog wel benieuwd naar ben of iemand dat kan uitleggen.

Hoe bedoel je dat? Parelli gaat voor het 51/49% percentage, waarin de mens de 51% krijgt in dominantie. Beantwoord dat je vraag?

LDRD

Dominant gedrag naar een mens is dus onzin?

Nee, dat beantwoord mijn vraag helemaal niet. Een prooidier zal nooit dominant kunnen en willen zijn over een roofdier. Leg maar uit waarom Parelli dan wel van dominantie uit gaat.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 20-01-13 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Gini schreef:
*zucht* Nu zitten we weer bij pagina 3. Ik boor de methode de grond niet in, ik veroordeel dit filmpje.
Doorheen dit topic wordt duidelijk dat dit eigenlijk best wel normaal is wanneer de Parelli-methode toegepast wordt op een dominantprobleempaard. Daarmee veroordeel ik Parelli nog niet, maar ga ik wel al opletten. Zo lang je een volgzaam braaf paard hebt is alles soft en zoet, maar zodra je met een dominante knol zit gaat er het heel wat harder aan toe. Te hard naar mijn mening, te onrechtvaardig naar mijn mening en te onduidelijk naar mijn mening.

NH is niet alleen maar soft en vriendelijk paardje aaien en dansje om hem heenmaken bij het licht van de volle maan.

Wil je voorbeelden van serieuze gevallen waar het wel goed is gekomen?

Dan kijk even hier (geen Parelli hoor, wees maar niet bang)

http://www.downunderhorsemanship.com/multimedia.aspx
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-13 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:12

Gini schreef:
Waarom gebruiken diverse parelli'ers dan hier het excuus dat dit een dominant paard is?

Hoezo excuus? Het is gewoon het karakter van het paard. En verschillende karakter mogen allemaal en vragen allemaal hun eigen aanpak. Parelli's Horsenality :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:13

Shadow0 schreef:
Hoe meer ik me in paarden verdiep, hoe meer ik weet dat in de meeste gevallen dat de situatie niet loopt zoals je wilt, de vraag niet juist was.

En daar heb je deels gelijk in, want die student aan het begin van het filmpje zit er wat naast met z'n timing.
Dat zal er wel mee te maken hebben waarom het paard besluit zo te reageren. (Maar ja, het paard moet het maar doen met z'n eigenaar natuurlijk.)
Op zich is het dan geen slechte keuze van Linda om het paard over te nemen om het paard weer op andere ideeën te brengen.

Jessix

LDRD schreef:

Nee, dat beantwoord mijn vraag helemaal niet. Een prooidier zal nooit dominant kunnen en willen zijn over een roofdier. Leg maar uit waarom Parelli dan wel van dominantie uit gaat.

Ik wil wel graag de baas zijn ja, lijkt me wel zo veilig. Jij niet?

Gini

Cassidy, jij bent echt wel een ster in het verdraaien van de betekenis van mijn woorden. Moet er stiekem om lachen, maar vind je wel nog sympathiek hoor. :D
Wat ik dus bedoelde is dat de Parelli-methode gewoon gewoon is (zacht als het kan) zo lang je een braaf paard hebt en op niet te veel problemen stuit. Heb je echter een stout paard zoals in het beginfilmpje, dan gaat het er hard aan toe, dan is het normaal wat Linda hier doet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:15

Shadow0 schreef:
Jessix schreef:
Ik wil je graag goed antwoord geven, maar het is moeilijk iemand iets te laten zien waar hij geen oog voor heeft. Hoe meer je verdiept ben in iets, hoe makkelijker zichtbaar iets wordt, dat zul je met me eens zijn.

En verder wat Gini zegt. Als dit filmpje een goed voorbeeld van Parelli is, wat door diverse mensen hier betoogd wordt, dan is het overduidelijk niet voor mij. Dat is een manier waarop ik niet wil handelen. (En idem voor het filmpje van Casper: als de houding in die demo representatief is voor een parelli-paard, dan wil ik dat niet als einddoel.)
Als het duidelijk zou zijn dat deze filmpjes te wensen overlaten, dan ligt het anders, maar met name het feit dat het zo verdedigd wordt, werkt voor mij niet uitnodigend. (En in de meeste andere filmpjes zie je eigenlijk heel weinig van het werkelijk werken met paarden: het zijn vooral demo's.)

Dan is het gewoon niet jouw manier. Dan zou ik het ook heel ver achter me laten als ik jou was. Niemand vraagt van je of je Parelli wil doen hoor. :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:16

LDRD schreef:

Ja, eigenlijk wel. Er bestaat alleszins geen wetenschappelijk basis om bij interspecies interacties van dominantie te spreken.

Maar Parelli weet dat ook hoor. Het is eerder een benaming die niet volledig correct is. Ze hebben daar wellicht een keuze in gemaakt om die term toch te gebruiken, omdat het begrijpelijk is als concept.
En ongeacht de term, het principe blijft hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 20-01-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:16

@ Gini: Ja, zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Is al vaker aangegeven....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:18

Dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag hoe je de theorie van dominantie en prooidier nou moet zien volgens Parelli.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:19

Jessix: Als je altijd de baas wil zijn over je paard;) Wat een vluchtdier is moet je denk ik niets doen met paarden:)

Denk als je schrikt als ik de naam noem wie mijn paard opgegeven hebt;) Maar ik ben niet zo van het wijzen met vingers;) Dit is mijn ervaring met mijn paard bij die persoon:) En daar houdt het op dat het dus duidelijk was dat dit de weg voor ons niet was toen der tijd.

En nogmaals ik heb er ook goede dingen uit gehaald maar ook een paar slechte;) En zoals ergens gezegd werdt je paard moet 7 games beheersen en anders schoort het in de basis dat is Parelli wordt er gezegd;) Leuk...maar wat als het paard zelf ook kan denken en een mening geeft;) Het werkte gewoon niet 100% en de basis is prima want je zult verrast staan wat nu wel gaat met een paard maar niet op Parelli:) Dus tja..sorry door de ervaring in praktijk met parelli voor dit paard is het voor mij bij DIT paard geen parelli geworden;) En wel wat goede dingen mee genomen uit de parelli:) Dus zeg niet bij defintie dat het slecht is:) maar voor DIT paard werkt het niet:) Met een ander paard werkt het prima:) Maar die is gewoon heel volgzaam:0
Laatst bijgewerkt door Almighty op 20-01-13 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:19

Geef dan eens een benaming die wel correct zou kunnen zijn?

Een prooi walst namelijk niet over zijn jager heen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:20

Luckystory schreef:
LDRD schreef:

Ja, eigenlijk wel. Er bestaat alleszins geen wetenschappelijk basis om bij interspecies interacties van dominantie te spreken.

Maar Parelli weet dat ook hoor. Het is eerder een benaming die niet volledig correct is. Ze hebben daar wellicht een keuze in gemaakt om die term toch te gebruiken, omdat het begrijpelijk is als concept.
En ongeacht de term, het principe blijft hetzelfde.

Misschien ziet het paard je dan niet als roofdier? Als het goed is maak je op een gegeven moment ook onderdeel uit van elkaar. Noem het kudde, maar dat vind ik zelf zo stomme benaming. In elk geval bestaat er wel degelijk een rangorde tussen mens en paard. Ik wil zelf graag de hoogste zijn in rang. Is voor mijn paarden ook prettig, want dan hoeven zij zich niet druk te maken, ik let wel op ze.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:22

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Een paard ziet een mens helemaal niet als roofdier.

Uiteraard ben ik met je eens dat we een soort rangorde hebben, maar ook die is tussen mens en paard zeker niet hetzelfde als tussen paard/paard.