De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:19

Antheman schreef:
Dank je wel.

Ja hoor.
Ik heb in Barneveld leren knippen met de tang, ik heb bij Merrit dan ook een mooi randje eraf geknipt.

Weet niet zo goed wat ik op je fotoos moet zeggen. Ziet er keurig uit, smalle straal en het LIJKT alsof op de eerste foto de verzenen vrij lang zijn.
Platte zool nog steeds.

Heb je nu iets speciaals gedaan? is er iets veranderd wat je zelf ziet en ik niet?

Je hoeft niets te zeggen hoor, maar het mag altijd . Er is nog zat wat verbeterd moet worden, maar alles op z'n tijd .... van mijn part over langere periodes, maar slechts wanneer de zool het toelaat. Ik doe niets speciaals. Wel vergelijk ik altijd (in paint) de foto van vandaag met de foto van de laatste keer van dezelfde hoef (4x) en dan mag ik van mijzelf niet mopperen. Je moet eens weten hoe vaak ik de hoevenfoto's bekijk .

En door zelf foto's te plaatsen, volgen er misschien meer die het doen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 22:21

Ik vind het latijd prettig als er tekst en uitleg wordt gegeven bij een foto, of als er een vraag oid bij gesteld wordt. Anders wordt al snel gezwam in de ruimte.

In jouw situatie had het mij dus veel interessanter geleken om de voor en na fotoss te bekijken!
Dan zie je wat je bereikt hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:26

Antheman schreef:

Voel je vereerd dat je mag oefenen op andermans peerd!

Ben ik ook! Blijkbaar heeft ze vertrouwen in me

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:26

Antheman schreef:
Ik vind het latijd prettig als er tekst en uitleg wordt gegeven bij een foto, of als er een vraag oid bij gesteld wordt. Anders wordt al snel gezwam in de ruimte.

In jouw situatie had het mij dus veel interessanter geleken om de voor en na fotoss te bekijken!
Dan zie je wat je bereikt hebt.

Je mag wel even in mijn profiel spieken hoor. Persoonlijk vind ik alles wat maar met hoeven te maken ontzettend interessant en zegt een foto meer dan heleboel woorden. Maar idd ipv zwammen kun je beter zwijgen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:53

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:15

Leuke foto's Banjer

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:17

dank je...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:47

Ik heb gisteren foto's gemaakt van de hoef van Wit waar de hoefzweer zat.

Dit is een van de foto's:
Afbeelding

de rest van de foto's zitten achter deze link:

http://www.mijnalbum.nl/Album=VA4FCMG4

Ik hoop dat jullie het kunnen zien, anders hoor ik het vanzelf.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:54

De zweer is begonnen bij de teen (net daarvoor eigenlijk) en helemaal naar achteren doorgetrokken. Daar gaat de zweer weer omhoog. Gisteren heeft mijn vriend hem in de bak laten draven, en hij liep weer rad. Ik zet hem vandaag aan de longe, dan kan ik het even ngoed bekijken.

De trail kan ik niet meer met hem rijden, helaas. Zijn conditie is echt niks meer. Bovendien wil ik het risico niet lopen dat ie midden in het bos begint te kreupelen.. De trail rijden we nu dus beide (ik en mijn vriend) op een ander paard.

Het weekend erna hebben we een "wat wil je leren-weekend" waarin we heel intensief gaan lessen. Daar gaan we wel aan meedoen. Omdat we dan ook veel kunnen stappen, hoeft z'n conditie in ieder geval niet top te zijn, e mocht hij gaan kreupelen, dan kunnen we er in ieder geval direct af.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:57

Oja, a.s. vrijdag gaan we een trailer kopen! (he, he, eindelijk!) Dat betekend dus ook dat ik daarna met wedstrijden kan gaan beginnen. En dat we de paarden mee het Reichswald in kunnen nemen, want het is voor Orlanda nu te ver om daar eerst heen te lopen om daarna nog een lekker stuk te gaan rijden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:09

Angela: Lijkt het maar zo of is de hoefwand wat aan de lange kant links? En wanneer de zool weer helemaal hersteld is, zou ik toch wat meer de steunsels voorzichtig, millimeter per beurt, vijlen tot zoolhoogte zodat het oppervlak zool groter wordt. Maar wel lastig zo'n zweer.

Tof een trailer

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:16

Je bedoelt links op de foto?? nee, dat lijkt alleen maar zo omdat er vrij diep is weggesneden. De steunsels moet idd weer een beetje worden ingekort, maar daar wacht ik nog even mee. Aan de linkerkant (op de foto) lijken ze ook weer langer als dat ze zij, komt wederom doordat er zoveel is weggesneden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 10:44

Afbeelding

Op deze foto lijkt het alsof je een dubbele zool hebt! Zowieso viel me op dat de steunsels overgroeid zijn en flink ook!
Maar op deze foto zie je aan de rechterkant van die gaatjes in de zool. Dat komt vaak voor bij een dubbele zool.

En je hebt een verstandige keus gemaakt door Witte niet mee te nemen op de trail. Safety first hoor.

Gefeliciteerd met je trailer!! *Jaloers hier*

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:40

dat idee had ik ook al... ik heb vandaag bij zijn andere voorhoef flink wat steunsel weggesneden, ze waren ook erg overgroeid. Ik vind dat altijd moeilijk, maar nu had ik een stukje zool gevonden met zo'n poederachtige laag. Vanuit daar ben ik de steunsels gaan wegsnijden. Het is nog niet allemaal weg, maar het begin is er. Bij deze hoef (van de foto) durf ik dat nog niet. Of zou dat wel kunnen??? Ik ben bang dat ik teveel ga weghalen omdat een groot deel van mijn referentie (de zool) weg is. Misschien moet ik toch maar een klein begin maken. Ga straks maar eens kijken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:27

@angela: ik zou met die voet idd ook voorzichtig zijn. Je wilt ook niet teveel druk zetten op het gevoelige deel. Ben het overigens wel met AM eens dat je waarschijnlijk met een dubbele zool te maken hebt. Op termijn zal die er wel afmoeten. Dubbele zolen zijn lastig, vind ik. En eng om in te snijden. Heb het bij Lee uiteindelijk wel gedaan, en ze is er beter van gaan lopen. Wat een krater heeft die zweer trouwens achter gelaten zeg !

@AM: Proficiat nog!! Dat is idd wel een heel mooi cadeau (van je vriend dan he ). Moet ook nog steeds aan de tang, maar is er nog niet van gekomen ...

@opala: zien er goed uit hoor, die voeten! Laat je de vermeende dubbele zool voor wat hij is en dat deze vanzelf gaat wijken, of ga je hem met een mesje te lijf?

@Banjer: hele leuke foto's! Kan jouw paard op commando zijn tanden laten zien? Zo ja, hoe heb jij hem dat zo geleerd? Lijkt me nl. erg handig voor in de halterwedstrijden. Daar worden nl. altijd de tanden gecontroleerd en de jury kan geen betere kijk hebben op het gebit dan zo, lijkt me. Misschien schrikken ze er in eerste instantie van, maar het lijkt mij wel cool eigenlijk.

Ik rijd nu steeds langer buiten met Lee. Vanochtend een heerlijke rit van een uur of twee gemaakt met veel draf en wat galopjes. Haar voeten slijten daardoor uiteraard wat meer dan eerst. Lee was kennelijk niet tevreden met mijn mustang roll en creëert er nu zelf 1 :
Afbeelding
Afbeelding
Ik zie overigens een kleine flare bij de verzenen!! Die moet natuurlijk zsm weggevijld worden

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:44

Mac schreef:
@opala: zien er goed uit hoor, die voeten! Laat je de vermeende dubbele zool voor wat hij is en dat deze vanzelf gaat wijken, of ga je hem met een mesje te lijf?

Dank voor compliment. Ik wil eerst zien dat de zool weggehaald "wil" worden, dan onderneem ik pas iets . Idd pas bij wijken van de zool.

En fijn om te lezen dat het met Lee onder het zadel goed gaat .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 15:34

angela88 schreef:
dat idee had ik ook al... ik heb vandaag bij zijn andere voorhoef flink wat steunsel weggesneden, ze waren ook erg overgroeid. Ik vind dat altijd moeilijk, maar nu had ik een stukje zool gevonden met zo'n poederachtige laag. Vanuit daar ben ik de steunsels gaan wegsnijden. Het is nog niet allemaal weg, maar het begin is er. Bij deze hoef (van de foto) durf ik dat nog niet. Of zou dat wel kunnen??? Ik ben bang dat ik teveel ga weghalen omdat een groot deel van mijn referentie (de zool) weg is. Misschien moet ik toch maar een klein begin maken. Ga straks maar eens kijken.

Het is niet zo eng hoor, om de dubbele zool weg te snijden. als je "schaaft" met je renet en steeds blijft Kijken en Voelen (steunsel is veel harder, maar dat wist je al!) komt t wel goed. ik heb afgelopen winter bij beide paarden dubbele zolen gehad. Ik heb gewoon 2 a3 keer in de week stukjes geschaafd. De steunsels die eroverheen lagen ,waren ook iets anders van kleur.....

Als je het langzaam en voorzichtig doet, kan je eigenlijk niet mis snijden.

KLaas kwam toch bij jou? Heeft hij dan niet voldoende weggesneden?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:58

Nee, klaas heeft het blijkbaar ook niet gezien....

Ik heb nu een stukje weggesneden, en ik kwam op verschillende plaatsen de nieuwe (onderste) zool tegen. Ik kijk over een paar dagen weer, of ik nog meer moet weghalen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 16:02

Beter te weinig dan te veel weghalen in dit geval!

En Mac, nog bedankt voor de felicitaties!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:13

Even een leuk bericht: sinds een paar dagen loopt Ponto stukken beter. En vandaag had hij in de gaten dat draven ook weer binnen de mogelijkheden lag. Hij stoof dus vanmorgen de wei in, volgens de boer. En vanavond zag ik hem ineens voorbij draven in de wei. Dus we gaan de goede kant op hoop ik. _/-o_

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:17

@ Cookies: Super nieuws!!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:26

Cookies schreef:
Even een leuk bericht: sinds een paar dagen loopt Ponto stukken beter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 22:11

Ponto rules!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:15

Goede berichten Cookies! Houden zo!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:23

Ja ik hoop ook dat het zo blijft. Ponto moest gisteren blijkbaar zijn ei even kwijt want hij ging overal in draf heen.