De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:11

Een tand uit je mond geslagen ??? Oei oei, dat is niet best zeg! Stond je op het verkeerde moment op de verkeerde plek of hoe is dat zo gekomen?

Met schurende Smitjes heb ik geen ervaring. Ik heb het een tijdje geleden voor het eerst en voor het laatst gehad met mijn OM's. Ik heb van die sokjes gekocht, maar die zijn te groot. Ik weet niet of zoiets ook bestaat voor de Smitjes?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:16

Mac schreef:
Een tand uit je mond geslagen ??? Oei oei, dat is niet best zeg! Stond je op het verkeerde moment op de verkeerde plek of hoe is dat zo gekomen?

Meneer vond dat hij zijn grassprietjes moest verdedigen en had dus geen zin om naar mij te luisteren en te gaan lopen. Heeft zich razendsnel omgedraaid en uitgehaald.
Zaterdag gebeurd, kom nu net van de tandarts. Het goede nieuws is dat walter mijn tand keurig heeft verwijderd, de rest van de tanden en de kaak zijn niet beschadigd en de hele wortel is weg.
Het slechte nieuws is dat ik dus een probleem heb met walter en dat die tand een duur geintje gaat worden. Al met al 2000 euro oid waar de verzekering er maar 270 van dekt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:17

Een tand uit je mond.....tjeetje zeg... wat is de link naar dat forum? ben wel benieuwd hoe dat gekomen is..

Hoe is het er nu mee? heb je er last van?

@ mac: waar zijn die sokjes te koop?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:19

das balen zeg..... das een duur grapje van Walter...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:20

angela88 schreef:
Een tand uit je mond.....tjeetje zeg... wat is de link naar dat forum? ben wel benieuwd hoe dat gekomen is..

Ik heb vooral last van mijn lip (tand door de lip, losse stukken en ontstoken) maar van de tand voel ik niks, waarschijnlijk omdat ie helemaal weg is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:20

Dure liefhebberij he, paarden ...

Ik heb de sokjes van www.oldmacs.nl . Als je maat M zoekt, mag je me PM-en, dan kun je ze tegen gereduceerd tarief van me overnemen. Heb er eentje gepast en verder hebben ze alleen maar in de kast gelegen ...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 17:26

Mac schreef:
Wat is het stil hier!!
Niet dat ik zelf veel te melden heb qua hoeven ... het gaat eigenlijk wel lekker op het moment.
Vanochtend de paardjes voor de laatste keer dit seizoen omgeweid en Gracie's voetjes gedaan. Zij scheurde er meteen weer mee richting mama (die haar nog niet eens had gemist ) dus ik denk dat ze er wel lekker op loopt ....

ik heb wel nieuws.

Helaas weer geen camera bij me.

Ik heb al heel erg lang zo´n plexiplaatje met graden erop staan, zoals gebruikt wordt bij het Strasseren.
Dit heb ik toch maar eens naast de hoefjes neergezet.
Ik dacht dat ik Merrits flares er echt helemaal uit had gevijld. Door de kaarsrechte lijnen kon ik dus mooi zien dat ik dat NIET had gedaan Moet echt nog stukkie vd wand af.

Verder staat Merrit keurig laag, op zijn 30 graden en Andor zou nog een ietsepietsie lager kunnen, volgens Strasser. Hij had echter weer een kaarsrechte hoefwand vanuit de kroonrand bekeken.
Echt leuk om op die manier eens naar de hoefjes te kijken , kreeg toch weer nieuwe informatie binnen op deze manier!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:44

angela88 schreef:

@ mac: waar zijn die sokjes te koop?

ik heb ze nog liggen, speciaal voor Old Mac's, daar kunnen ze aan vastgemaakt worden. zijn te groot voor Briolette. je kunt ook een steunkous proberen. of inzwachtelen met vetrap. iig wachten totdat de wondjes dicht zijn.

ik ben helemaal te spreken over de nieuwe easyboots van Moon, de epics.

heb ze zelf aangepast aan zijn hoeven. ze sluiten zo mooi af dat er geen zand op gevoelige delen komt. de hoefschoen zelf zit onder de kroonrand en de gaiter die eraan zit sluit mooi aan.

gisteren nog een buitenrit van 2 uur gemaakt, ook door de blubber, helemaal geen probleem.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:34

Ohja, de sokjes. ik reed oook met sokjes, zie profiel

Cornelie reed met vetrap, was ze zeer over te spreken! Dat wikkel je om de voet en de schoen er dan overheen.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:48

wendytjeG schreef:
Het slechte nieuws is dat ik dus een probleem heb met walter en dat die tand een duur geintje gaat worden. Al met al 2000 euro oid waar de verzekering er maar 270 van dekt

Ik had het andere topic ook gevolgd, maar zoals gezegd je paard is nog heel erg jong, dus is nog kneedbaar . Voor dat geld van die tand zou je een mooi zadeltje kunnen kopen, vet naar

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:52

Wat zijn dat voor sokjes, Anth?
Vet wrap werkt idd ook uitstekend. Is alleen wat meer werk iedere keer en je moet goed zorgen dat het nergens dubbel zit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:50

Mac schreef:
Wat zijn dat voor sokjes, Anth?
Vet wrap werkt idd ook uitstekend. Is alleen wat meer werk iedere keer en je moet goed zorgen dat het nergens dubbel zit.

Die sokjes zaten bij de Dallmertjes.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:52

Aha! Zijn die ook los te koop?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:53

Mac schreef:
Aha! Zijn die ook los te koop?

geen idee!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:54

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:22

Vet wrap : wat is het en waar is het te koop???

ga ook zelf even googlen, maar tips zijn welkom!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 16:40

angela88 schreef:
Vet wrap : wat is het en waar is het te koop???

ga ook zelf even googlen, maar tips zijn welkom!

een zelfklevende bandage

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:51

Ik heb niet de ruitersportwinkel gebeld, en ze verkopen het. Ik ga donderdag dus maar even langs.

Ik ga de hoefschoenen maar op 2 manieren gebruiken: met het rijden met de vet wrap en daarna langzaam opbouwen zonder de extra bescherming zodat ie eelt kan kweken. Hopelijk gaat dat goed. de trail doe ik in ieder geval met de extra bescherming, kan nooit kwaad, toch?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:52

met daarna bedoel ik: hoefschoenen uit, bandage eraf, hoefschoenen weer aan en iedere dag 5 minuutjes langer met hem gaan lopen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:34

de firma Marquis (van de hoefschoenen) verkoopt ook sokjes.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:29

Ben ik weer
Met gelijk maar weer een vraag ook ....

De "ring" oftewel de zgn. eeltrand op de zool tpv waar vermoedelijk het hoefbeen zit, is weer aan het terugkomen.
Maar wat ze nu ook heeft gekregen is een bobbel op haar zool. Heb er geen foto van, kan er ook geen foto van maken, want je voelt het alleen met je vingers als ik over de relatief gladde, vlakke (en ook nog altijd holle) zool wrijf. Het lijkt of er wat onder de zooloppervlakte zit. Niet het hoefbeen lijkt me zo, want het zit naast die rand, en meer langs de zijkant.

Kan me nog iets herinneren hier een tijd geleden van tekst van Pete Ramey over bobbels in de zolen, maar tja, kan dat uiteraard niet meer vinden ... wie weet het nog?

En o ja, ik had in het begin gewoon kindersokjes (maat 26 geloof ik) in de schoenen ... met een politie auto erop

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:44

Bij Opala is de zool ook erg hobbelig en niet egaal, toch schenk ik er geen aandacht aan. Misschien doe ik haar tekort door niets te doen, maar wanneer ik haar gangen onder het zadel voel op harde of zachte ondergrond, kan ik niet constateren dat ze er last van heeft, integendeel zelfs. De hele zoolmaterie is erg ingewikkeld en omdat Ramey zegt dat je beter te veel zooldikte kunt hebben dan te weinig, heb ik hier mijn conclusie uit getrokken. Er is een update op de site van Ramey hierover zoals Jackie eerder gemeld heeft. Wel denk ik dat je moet zorgen dat niet alleen de zool draagt, zeker ook nog de hoefwand en wanneer mogelijk de straal.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:13

De site is op het engels en dat is voor mij moeilijk te lezen (helaas). Zal misschien die vertaling eens gaan aanschaffen via Hans Arendse .

Maar op die eeltrand na, heeft ze eigenlijk nooit echt "hobbels" in ze zolen gehad. Vandaar dat het me opviel. Niet dat ze slecht loopt of dat ik me gelijk zorgen maak, maar omdat ze dus een tijd geleden gevoelig liep, hou ik het wel weer in de gaten. Want ik weet nog altijd niet exact wat die vorm van bevangenheid nu was (zelfs niet of het wel bevangenheid was). Dus dacht ik nu aan die hobbel op de zool

Verder draagt de draagrand, witte lijn, stukje zool en straal mooi mee. Zeker nu ook het zand weer vast in haar hoef zit is mooi te zien bij uitkrabben welke delen echt wel de grond goed raken en welke niet. De binnenkant van de zool valt het zand zo uit en is de zool zelfs nog droog. De donkere delen waar echt het natte zand "geduwd" heeft zijn draagrand/witte lijn, klein riffeltje zool en de straal dus

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:24

Dit kreeg ik op Hoefnatuurlijk nog als antwoord:

....this process is only partially complete, you will see a flat spot adjacent to the white line and a concaved shape to the area of live sole closer to the frog. This flat area reliably shows you where the sole is still too thin. It is very important to note that as the horse tries to build this natural sole thickness, it will often prioritize key areas where the sole thickness is needed the most. The result will be "lumps or bumps" on the flat area. Many trimmers routinely trim away these bumps; working against the horse's attempts to build adequate solar concavity. You must visualize the natural flow of the individual horse's solar concavity and determine if that flow goes all the way out to the white line, without going flat, anywhere. That lump may be the only correct spot on the whole foot. If it falls within the "imaginary bowl" of natural concavity, you should leave it and hope it spreads over the rest of the sole.

uit: http://www.hoofrehab.com/horses_sole.htm

Nu de vertaling nog ... laat ik vanavond mijn man maar eens naar kijken ... ik kan er echt geen wijs uit (erg he die "talenknobbel" van mij )

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:38

Nou ik heb al net zo'n talenknobbel als jou . Volgens mij moet je het laten zitten, want op dat gedeelte moet de zool opbouwen/dikker worden. Anderen reageren wel wanneer het niet goed is .