[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:33

Gewoon in het Engels en een beetje Tirools. Die mork van ork zal tweetalig zijn

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:38

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:45

johnnie schreef:

Da's dan 3 talig als je Nederlands meerekent

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:55

Niiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeenkeeeeeeee !!!!!!!

Wanneer kom je nou eens langs???

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:56

Zou het er ooit nog van komen??????????

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:08

vast wel...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:12

Misschien zegt het meer over Linda taalgebruiik als over de kennis van de engelse taal van smurf. Of is dat vloeken in de kerk?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:13

ik weet dat alle antwoorden op alle vragen op de site van Linda Parelli staan, ik lees er maar zou eigenlijk de helft van de woorden moeten opzoeken, als ik daar tijd voor zou hebben....

@Tinkerloos om 11 uur ben ik nooit op stal, dan wordt er les gegeven in de bak en daar zijn paarden-aaiers niet welkom bij......
Morrie verwacht me pas tegen een uur of 3.......regelmaat is ook voor hem belangrijk

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:17

Citaat:

hij wel, maar ik niet en bij Parelli word je in de lagere levels niet verondersteld te praten tegen je paard......

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:57

Fout Smurf. Dan heb je het theorie boek niet goed gelezen. Eerst na de 2e versie wordt geacht dat je lichaamstaal duidelijker wordt en het paard deze beter gaat begrijpen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:21

ik heb geen theorieboeken erbij, alleen de dvd's de boeken kan ik toch niet lezen, maar degene die mkij begeleid heeft level 3 en spreekt principieel geen woord tegen paarden als hij met ze aan het spelen is en verwacht dat van mij ook. Al die woordjes geven alleen maar ruis bij de lichaamstaal.

Ik merk ook dat Morrie eraan gewend is, er begon vanmiddag iemand iedere keer tegen haar merrie te schreeuwen als die wat zuur naar Morrie keek, die naar haar smaak veel te dichtbij stond en daar werd Morrie erg onrustig van, hij vindt de duidelijkheid wel prettig, denk ik

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:51

Bij wat oudere paarden die al gereden zijn is de stem al vaak gebruikt ter ondersteuning van een geste om bv het waard vooruit of achterwaards te laten gaan. In western kennen we bv whoaa als stop en backup. Parelli zegt dat bij de overgang van paarden naar parelli de stem gerust in de beginfase gebruikt mag worden echter het moet inderdaad een gewoonte worden hier zo snel als mogelijk van af te stappen. Dus ik heb dat in het begin ook gedaan en nu zeg ik alleen als ze wat goed heeft gedaan Good Girl. of als het niet goed was

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 08:13

ik mag heel zachtjes "Thank you" zeggen als Morrie het heel erg goed doet....... verder helemaal geen woord.... en ik moet zeggen, je bent er zo aan gewend!

Morrie is volledig op de stem beleerd, hij kent zelfs de commando's "schritt links/rechts" voor boomslepen, maar ook hij vindt het wel lekker rustig zo denk ik, hij hoeft alleen maar op mijn lichaamstaal te letten

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:07

Aha... dus het mag wel, mits je de stemcommando's maar zsm afbouwt! Daar heb ik nog eens wat aan, Kate snapt het principe niet helemaal, maar stem wel. Kan ik mooi de principes begrijpelijk maken door middel van mijn stem, dat scheelt weer een hoop frustratie bij Kate en bij mij .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:47

Dat opent perspectieven inderdaad!
Ach ja, ik doe die dingen toch al vaak niet helemaal volgens het boekje... blijkbaar kan ik dat niet

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:49

...ik hoor op mijn level 2 dvd Pat toch echt tegen zijn paard praten hoor... en Whoa gebruikt hij ook wel degelijk!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:07

Ik las laatst ook (na het niet wijken voor druk van Kate) in dat blauwe boek van meneer P, dat praten niet verboden was... Kortom, is er een overijverige student geweest die besloten heeft dat praten tegen paarden niet natuurlijk is? Je doet zoveel meer met je stem, ook op afstand. Ik kan mijn armen niet een paar meter uitrekken om friendly te doen met Kate als ze netjes op haar plek blijft staan als ik weg loop... met mijn stem overbrug ik die afstand makkelijk. Ik doe voorlopig mijn stem nog niet weg , veel te onhandig voor mij!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:41

Ik heb eens les gehad van Calippo, en die kwam er ook mee dat je niks met je stem mocht doen. Omdat paarden dat zelf ook nauwelijks doen, was de redenatie.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:59

hmm.... gevalletje 'roomser dan de paus'???

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:05

Nou mijn pony is blind aan 1 kant en volgens mij aan de andere kant ook een beetje kippig en doe dus alles met mijn stem. Werkt ook prima hoor, hij snapt me best. Alleen is hij soms oostindisch doof. Zoals gisteren toen hij zijn stal weer in moest en hij in draf langs me heen scheurde de paddock in. (stiekum moet ik daar dan om lachen omdat hij weer zo goed loopt)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:06

Hij heeft nog gelijk ook, lekker genieten dat hij weer lekker loopt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:10

aan level 2 ben ik nog lang niet toe, dus houd het wel even bij level 1.... en als ik voor een methode kies, vooral voor zo'n dure methode dan ga ik er voor de volle 100% voor en volg ik het ook op de letter en met succes, tot nu toe.
Level 2 is in bestelling, ik moet het nieuwe pakket hebben, met veel dvd's, want met die boeken kan ik niets.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:34

Nog een keer van iemand die level 2 aan het oefenen is; je paard te vlug willen omzetten op Parelli is een weg die doodloopt en dan bedoel ik de verwarring die bij het paard ontstaat. In appelleer aan het verstandig vermogen van de mens in te zien dat je niet in een dag Franse taal beheerst. Alhoewel een paard zeer zeker met gebarentaal overweg kan, is hij toch getraint op Stem.

Doe het volgende om resultaat te hebben, gebruik je stem op kalme wijze en train per oefening het achterwege laten van je stem. Help het paard met een beetje fantasie, dan sla je op zeer korte termijn de goede weg in.

Ik heb dat ook zo gedaan en nu, het paard moet aandacht voor je hebben, enkel dan lukt het met de bijbehorende taal.

Geduld, Mmmm, geduld, geduld, geduld, wat is dit een prachtig iets.
Vragen, allle voor de dag ermee. Ik ben ook geholpen en onthoudt, een beetje Parelli en een beetje van je zelf, Staat ook in het theorieboek

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:10

het grappige is dat Morrie allang level 4 is, hij maakt zelfs al vliegende galopwissels als ie wegrent in de wei...... maar ik, als mens moet dat taaltje nog even leren..... en het gaat me uitstekend af zonder erbij te praten, als ik even snel wil opstappen en ik geef een brul, dan staat ie ook wel stil, maar ik wil het juist kunnen zonder HO te moeten roepen, dat ie vrijwillig, geheel uit zichzelf stil staat, om maar even een voorbeeld te noemen.

Morrie heeft een echte talenknobbel: de overgang van Oostenrijks naar Nederlands verliep ook naadloos en de overgang van Nederlands naar lichaamstaal eigenlijk ook..... hij blijft alleen 1 ding doen: hij verzint ze waar je bij staat, doet ie het ene niet meer, dan heeft ie alweer iets nieuws verzonnen.....heeft ie altijd gedaan, zal ie ook altijd blijven doen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:43

Ik kan alleen nogmaals zeggen; dat een paard beter kan manipuleren alsdat wij met ons verstand kunnen bevatten
Ik sta er soms ervan te kijken hoe een paard op voorhand al dingen doorheeft en dan bedoel ik, dit bewust doorheeft. Wij kunnen goed discussieren maar dit vermogen om vooruit te zien missen wij toch. Aan de hand van onze lichaamstaal bepaald een paard in welke staat je verkeerd. Zijn reactie hierop begrijpen wij dus niet. Dit is dus voer voor de echte paardekenners om dit proberen te begrijpen.

Nu ik dit een beetje weet, weet ik ook hoe ik haar een beetje kan manipuleren. Is hier het leerproces van een paard niet op gebaseerd ?