Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 06:48

Ik doel meer op het feit dat als het te heet onder de hoefjes wordt je een rbe beter niet stil kan laten staan! Bij een aanval :D van een rbe waarbij hij of zij moet bewegen laat ik hem of haar bewegen maar wel bewegen zoals ik het wil! Laten stilstaan brengt dan gevaarlijke situaties met zich mee! Liever wachten met halthouden totdat het paard aangeeft wanneer dit kan! Mijn paard staat trouwens perfect stil in de dagelijkse omgang..Ik doel meer in situaties ohz. Maar heel soms is mijn hieperdepiep op de wasplaats al onrustig ( ze staat gewoon los, met een ketting voor de uitgang).. Ze gaat dan als een malle rondjes draaien..Zou ze vaststaan in dat geval maakt ze nog meer adrenaline aan en dus nog meer stress..Ik laat het toe maar wel onder mijn voorwaarden..Dus wil ze 40 rondjes linksom draaien dan mag ze van mij 2 link, 2 rechts ect, ect, zodat in haar stress toch op mij moet gaan focussen!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:18

@pol1:dan heb je post daarover verkeerd begrepen.
Begrijp je laatste post helemaal, zo werkt het meestal bij de mijne ook overigens.
Ik doelde meer op stilstaan als het echt even moet/of inderdaad in de dagelijkse omgang....maar dat kwam eveneens ook niet duidelijk naar voren uit mijn post.

Dank voor je verduidelijking, zal hier zelf ook wat beter op gaan letten in het vervolg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:40

In de kou trainen was toch wel een gedoe met mijn RBE. Daar raakt hij toch van over zijn toeren. Ik wou al een stapmolendeken voor hem kopen, maar heb t nu opgelost met het inknippen van een oude fleece. Werkte heel goed.

Afbeelding

Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:16

Creatief fabster.. Hier idd al jaren de stapmolendeken om met koude dagen aan de gang te gaan..perfect voor miss hieperdepiep!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:03

Hahahaha, wat een snuitentrekker, Fabster

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:01

Getver, we hebben droes op stal en mijn paard heeft verhoging. Voorlopig maar op rust en in de gaten houden....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:15

O bah! Sterkte maar!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:53

Gister naar een lezing van het lage woud en er achter gekomen dat ik een rasechte RBE heb. :D

Ik heb haar nu iets meer dan 1,5 jaar en in al die jaren van pony's houden nog niet eerder een RBE getroffen. My god, wat een uitdaging! In het begin zat ik bijna elke dag met mijn handen in het haar, het kleinste dingetje kan ze zich kapot van schrikken. Dat was ik niet gewend. :D Inmiddels zijn we wel aan elkaar gewend en heb ik toch wel een speciale band met haar. Ze is MEGA slim, we doen aan VD en ik hoef haar maar een of twee keer uit te leggen wat de bedoeling is (soms lijkt het denken er van al genoeg!) Maar aan de andere kant kan een beweging van de zweep of ik die te dicht in haar ruimte kom haar weer angstig maken..

Ik weet niet of het er bij hoort maar tijden het VD'en staat ze bijna altijd recht tegenover me. Ik probeer elke keer opnieuw om de oefeningen te doen terwijl ik naast haar schouder sta. Inmiddels lukt dat soms maar 8 van de 10 keer draait ze net zo hard mee tot ze weer voor me staat. Ik vermoed omdat ze me dan beter in het oog kan houden. Ze is best wantrouwend wat dat betreft.

Leuk om jullie verhalen te lezen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 07:38

Ja rbe paarden zijn denk ik de meest uitdagende personalyties! Zeker ook omdat je nooit op de automatische piloot kunt werken! Continu moet inspelen op wat je rbe hieperdepiep op dat moment nodig heeft! Voor vele mensen onbegrijpelijk! Heb er jaren over gedaan om uit te vinden dat ik überhaupt een rbe heb en hoe daar op in te spelen en nog ga ik wel eens de mist in omdat ik aan het werk wil met een voorop gezet plan! De meest normale omstandigheden zorgen ervoor dat ik mijn plan moet aanpassen het waait bijvoorbeeld stevig en mijn miss hieperdepiep is daar absoluut niet tegen bestand..Ze komt dan in een stressmodus lees wegrenstand! Heel soms wil ik er dan perse op..stom, stom, stom! Ik kan dan beter naar de binnenbak gaan of gaan longeren in de ton waar ze dicht bij me kan zijn en haat rust weer hervindt en zo we toch wat zinnigs kunnen doen!

Hier een foto van mijn hieperdepiep:
Afbeelding ( hier drachtig overigens).. En dit is haar veulen..Nu ruim 7 mnd..

Afbeelding
Afbeelding
Hoop op Iets minder rbe bij de kleine :j :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 08:42

O wauw! Straks ook een hieperdepiep veulen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 08:48

Fabster schreef:
O wauw! Straks ook een hieperdepiep veulen?

Heb met opzet voor veel minder bloed gekozen..Nu hopen dat het ook wat wil schelen! :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:02

Ja, dat hadden ze bij die van mij ook gedaan. Moeder hieperdepiep en vader een lekkere rusige fries. Hij heeft toch wel het karakter van moeder, helaas. Maar goed, die liopt nu tegen de 18 en wordt al een stuk beter te pruimen. Dus er is nog hoop voor die van mij (hoop ik dan ;) )

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:16

Fabster schreef:
Ja, dat hadden ze bij die van mij ook gedaan. Moeder hieperdepiep en vader een lekkere rusige fries. Hij heeft toch wel het karakter van moeder, helaas. Maar goed, die liopt nu tegen de 18 en wordt al een stuk beter te pruimen. Dus er is nog hoop voor die van mij (hoop ik dan ;) )

Tja soms heb je pech :D maar ik weet nu igg veel beter wat wel en wat niet te doen met de kleine baby mocht ze ook dat karakter hebben!

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:54

Mijn rbe heeft "gelukkig" ook genoeg lbe trekjes zodat we ook met kou en harde wind toch nog wel lekker kunnen trainen.

We zijn een klein maandje geleden verhuisd naar een nieuwe stal met binnenbak (wat een luxe! nu kunnen we ook gewoon rijden als het donker is of wanneer het buiten een modderboel is).. en dus is het nu ook tijd om echt Echt aan het werk te gaan. Ik heb Flint nu bijna een half jaar. In het begin elkaar leren kennen en parelli "geintroduceerd" aan Flint en gewoon lekker gespeeld en wat gereden, maar nu wil ik graag echt met hem aan het werk.

Maar nu merk ik dat ik het lastig vind om goed doortrainen te combineren met parelli-trainen. Wanneer ik nieuwe dingetjes introduceer heeft deze slimmerik het namelijk al heel snel door en doet hij erg zijn best om het goed te doen. We belanden dus al snel weer tussen de balkjes - zijn pauze-hokje - voor een rust moment. Mijn projectje voor die training is dan dus even afgerond, maar naar mijn idee gaan we zo niet heel snel vooruit qua lichamelijk trainen.
Hebben jullie nog tips voor mij hoe ik met Flint aan het werk kan?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:51

Nu ik Sjaak onder dikke dekens heb staan, gaat t bij hem ook beter en gaat het trainen best goed. Alhoewel ik nog niet op hem rij. Moet eerst weer een goed zadel voor hem zien te vinden.

Flinty, ik beheijp niet zo goed wat je bedoelt. Nu weet ik niet zoveel van de Parelli trainingen, maar ik neem aan dat het pauzehokje de beloning is voor goed werk? Ik werk zelf met de clicker, maar get idee is dan, denk ik, hetzelfde; goed gefaan is beloning. Bij jou pauze, bij mij click en iets te eten. Maar je hoeft natuurlijk niet na elke goede pas te belonen. Als hij het eenmaal door heeft, kun je hem vragen om 3-5-10-20 passen goed te doen. Ook kun je zaken gaan combineren. Dus hij moet eerst 3 verschillende oefeningen achter elkaar doen en van ieder 3-5-10-20 passen goed doen. Zo bouw je je oefeningen uit en sta je niet elke minuut in je pauzehokje.

Bijvoorbeeld: Sjaak kan schouderbinnen, travers, renvers, appuyement en werkpirouette in stap. In het begin beloonde ik na elke oefening. Nu moet hij dat allemaal (meerdere keren) achter elkaar doen, voor de beloning komt.

Is dat wat je bedoelt?

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:16

Pauze-hokje is inderdaad de beloning voor zijn goede werk. Maar ook even een momentje van niks. Dit kan natuurlijk overal in de bak en hoeft niet per se tussen 2 balkjes, maar ik merk dat Flint er baat bij heeft wanneer het een duidelijk punt is (dit zou bijvoorbeeld ook in 1 hoek kunnen zijn of bij een pion), hij ontspant dan veel sneller.

Goed idee om trainingen te combineren.. Had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht 8)7 een project hoeft natuurlijk niet alleen 1 bepaalde oefening te zijn die hij 3-5-10-etc passen kan doen. Wat dat betreft doe ik denk ik nog te voorzichtig en blijf ik hangen bij het aanleren van iets nieuws ipv de nieuwe dingen toe te passen in een ander projectje.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:21

Hoe is t met onze rbe ers?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:33

Ik heb ze net allemaal verhuisd voor een nachtje ivm oud en nieuw. Moet zeggen; mag niet klagen. Ging vrij soepel. Eens kijken of hij morgen weer wil laden, dan... :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:46

Hier gewoon vandaag ijskoud buitenrit gemaakt..Nog poepbraaf ook! Soms kan t dan toch :D

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:58

Ik heb vandaag m'n eerste les van het jaar gehad en die ging super. Vaak wordt ze heel heet en rennerig als we wat galop oefeningen hebben gedaan, maar vandaag bleef ze mooi kalm en bij me.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:03

Wat een positieve berichtjes allemaal, leuk!

Hier ook alles oke met mevrouw poeperd haha...ze heeft de jaarwisseling goed doorstaan.
Voor het eerst buiten op het land dus had wel even lichtelijk wat zenuwen.
De hele kudde is gelukkig het geknal gewent en staat al jaren met oud en nieuw buiten ...

Kan wel aan dr merken dat ze nog wat meer de kudde op zoekt dan normaal...dus spannend heeft ze het wel gevonden vermoed ik.

Vandaag daarom maar niet een lange wandeling gemaakt maar in de buurt van de wei gebleven.
Nog ff een beetje gelongeerd en woensdag komt de therapeut weer voor als het goed is een laatste behandeling van dr nek.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:50

Mijn rbe hieperdepiep vanmiddag een bui hagel over haar dunne velletje....paniek :))
Van de week voor t eerst adh gegaloppeert dat dan weer wel!
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:20

Laden op de terugweg ging ook goed. Ben ik blij mee. Mijn stresskip wordt een grote jongen :P

Dat is wel heel tof, Pol

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:09

3 jan voor mn rbe-merrie weer een springzadel laten aanmeten. Het moet er maar weer eens van komen!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:08

Afbeelding
Vandaag, ondanks de gladheid, het bos in geweest! En morgen springles .....