Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:41

Cassidy schreef:
Een voordeel van de Parelli merchandise is echter wel dat het is uitgetest door de jaren heen ontwikkeld. Het halster precies zo geknoopt dat de punten op de correcte plekken zitten, de leadrope net onder de knop verzwaard dat hij niet doorslingert als de handler met de aanwijzing stopt en de stick zo dik en goed uitgebalanceert dat hij niet doorbuigt als je druk geeft, niet splintert als je een keer een aanwijzing moet versterken, en geen last van RSI krijgt omdat hij zo zwaar is en niet lekker in de hand ligt. Als jij het wiel opnieuw wilt uitvinden, en alle fouten wilt maken die al een keer eerder zijn gemaakt, niet wilt profiteren van de kennis van een ander, dan gaat niemand je verbieden om die zoektocht gewoon zelf opnieuw te starten. Er zijn genoeg goede B-merken te vinden waar je goede resultaten mee kunt boeken. Wil je perfecte resultaten (Quote Parelli: practice does not make perfect, perfect practice makes perfect) dan gebruik de perfecte spullen.

Aanschaf van de goede spullen is grotere kans op succes. Een chirurg kan ook geen cosmetische operatie uitvoeren met een slagersmes. Hij kan het proberen, maar de resultaten zijn er waarschijnlijk ook naar.

Dus je moet merchandise kopen. Niets op tegen hoor, maar ik wil dat niet doen. Mag toch? Je moet niet tegen iedere zin die ik zeg in komen. Soms is wat ik zeg gewoon waar. :D Als je wilt parelli'en gaat dat het best met de juiste "tools" en cursussen, ik wil daar geen tijd en geld aan besteden.

Ik vind het wiel niet uit. Ik voed nu al 6 jaar jonge paarden op zonder een goeroe te volgen en dat zijn goed opgevoede paarden. Ik ga niet opnieuw leren naaien als ik dat al 6 jaar kan. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:41

Jessix schreef:
Daarbij werkt Parelli zelf nog steeds samen met heel veel verschillende mensen. Zo hebben ze bijvoorbeeld klassieke dressuurles van Walter Zettle. Doet Colleen Kelly Rider Biomechanics en Nate Bowers het aangespannen werk. En dat zijn maar een paar voorbeelden van de mensen met wie ze samen werken.

Parelli komt in Maart 2013 naar de Equitana in Essen, Duitsland, en gaat daar een demonstratie geven, samen met Uta Gräf en Christoph Hess. Kan helaas die dag niet gaan kijken, maar had er wel graag bij willen zijn.

http://www.equitana.com/parelli_live_1659.html

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:42

Jessix schreef:
Maar als jij wat wil vertellen over jouw methode, be my gast. :)

Écht geinteresseerden zijn altijd welkom, maar ik heb weinig behoefte eraan om mijn kennis op grote schaal via internet wereldkundig te maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:43

Kostolany schreef:
Er zijn paarden die nooit wennen aan wijken voor druk:) Probeer het maar eens bij sommige hengsten:) Dan heb je een gevecht voor uren en dagen en opgeven is niet in het woorden boek:) het kan ook anders zonder druk op het hoofd vooral wa tje hier ziet en er rech tvoor staan wat voor een paard betekend in mijn ogen in het wild de confrontatie aangaan:) En sommige blijven tot de dood niet opgeven daarin:0

Dus soms moet je zoeken naar andere wegen soms subtiel soms duidelijke taal voor 1 malig anders lopen ze nog over je heen. En een paard blijft ene paard die soms reageert zoals hij wil:) Daar is het een vlucht dier voor 100% tam worden ze soms nooit:) Gelukkig maar anders wordt de sport ook saai:0

Kortom doe wat past bij het paard en soms is dat flink zoeken en hoeft dit niet te werken op een paard;) en andere dingen daarvan wel> maar niet altijd alles van een:)

Zij gebruiken ook meerdere manier en dit is er slechts 1 van. Paard gaat ook naar achteren op aanraking van de neus en borst. Maar dit moet hij ook kunnen omdat je straks doorgaat naar Liberty en dan moet je paard achterwaarts gaan met de energie die je uitstraalt en het wiebelen van je vinger.

Het werkt wel op dit paard, want hij je ziet dat hij verbeterd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:45

LDRD schreef:
Jessix schreef:
Maar als jij wat wil vertellen over jouw methode, be my gast. :)

Écht geinteresseerden zijn altijd welkom, maar ik heb weinig behoefte eraan om mijn kennis op grote schaal via internet wereldkundig te maken.

Maar dan heb ik ook geen aanleiding om te denken dat jij iets interessants te melden heb. :) Om verder te gaan vragen moet ik eerst ergens door geprikkeld worden. Jij niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:45

Gini schreef:
Dus je moet merchandise kopen. Niets op tegen hoor, maar ik wil dat niet doen. Mag toch? Je moet niet tegen iedere zin die ik zeg in komen. Soms is wat ik zeg gewoon waar. :D Als je wilt parelli'en gaat dat het best met de juiste "tools" en cursussen, ik wil daar geen tijd en geld aan besteden.

Ik vind het wiel niet uit. Ik voed nu al 6 jaar jonge paarden op zonder een goeroe te volgen en dat zijn goed opgevoede paarden. Ik ga niet opnieuw leren naaien als ik dat al 6 jaar kan. ;)

En dat is juist een verkeerde instelling. Maar goed, je "moet" alleen maar blijven ademen want anders ga je dood, verder "moet" er helemaal niets. Is je eigen keuze. Maar als dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, krijg je resultaten die je altijd al hebt gekregen. Ben je tevreden bent met de resultaten die je krijgt is het toch goed? Er is alleen zoveel meer.

En voordat je meteen de knip moet trekken, zou je eens kunnen beginnen met inlezen wat het programma inhoudt. Hoeft geen geld te kosten. Maar ook die bereidheid mis ik bij je.

Rest mij alleen nog te zeggen: stilstand is achteruitgang :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:46

Cassidy schreef:
Jessix schreef:
Daarbij werkt Parelli zelf nog steeds samen met heel veel verschillende mensen. Zo hebben ze bijvoorbeeld klassieke dressuurles van Walter Zettle. Doet Colleen Kelly Rider Biomechanics en Nate Bowers het aangespannen werk. En dat zijn maar een paar voorbeelden van de mensen met wie ze samen werken.

Parelli komt in Maart 2013 naar de Equitana in Essen, Duitsland, en gaat daar een demonstratie geven, samen met Uta Gräf en Christoph Hess. Kan helaas die dag niet gaan kijken, maar had er wel graag bij willen zijn.

http://www.equitana.com/parelli_live_1659.html

Ja ik wil ook zo graag!! *\o/* Ik heb net wel de dvd gescoord met Christoph Hess, omdat ik op de website was om die namen op te zoeken... :o

Shadow0

Jessix schreef:
@ Shadow: Natuurlijk kan Parelli het fout hebben, maar hij heeft zelf wel de skills om het dan ook weer op te lossen en die skills probeert hij zijn studenten ook te leren.

Luckystory zegt dat het paard het begrijpt omdat die oefening anders niet gevraagd was. Dan ga je er dus vanuit dat degene die het vraagt geen fout maakt.

Citaat:
Het paard weet donders goed wat het wiebelen aan het touw betekend.

Waar leid je dat uit af? Hoe zie je dat?

Citaat:
Wat je verder in het begin zit is dat Linda het paard steeds blokt, omdat het naar voren wil komen. (over haar heen, in haar ruimte..) Het tikken op de kont is omdat het paard niet zijn achterhand op haar mag richten.

Die hulpen snap ik, en die hulpen snapt het paard ook, omdat hij daarop reageert (ook al probeert 'ie het daarna toch weer.) Maar dat is een andere reactie dan die het paard vertoont op het touw. En ook aan het eind heb ik nog steeds niet de indruk dat het kwartje van achterwaarts echt is gevallen.

Almighty

LDRD: mooi gezegd:) Want internet kun je altijd anders lezen:) en groot gelijk dat je op die manier niet hoeft je gelijk te halen:)
Jessix; duidelijk:) maar verschillend is nog steeds in een vast ritme uitgevoerd zonder eens te denken out of de box:) want het is nog steeds vaste handelingen die het paard moet doen:) En werkt dus letterlijk niet bij alle paarden:0 en zo is het bij elke trainer:) Ze hebben allemaal wel ene paard wat het niet 100% geleerd of gedaan heeft er tussen:) Alleen die verhalen hoor of zie je nooit:) Die zijn zijde draadje werk en daar heb je dan veel geld in gepompt zonder echt geholpen te zijn want dan geven ze je gewoon op:) En is het ineens dat het aan jou zou liggen;) Ooka l heeft jou paard maanden in training gestaan daar:) maar dat hoor je niet:) Je ziet alleen de goede terugkomen die het accepteren zoals het gegeven wordt;)
Laatst bijgewerkt door Almighty op 20-01-13 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:47

Kostolany schreef:
Ik ben wel bekend met Parelli en iets wat ik geleerd heb is dat niet alles op 1 paard werkt ook niet van Parelli;) geen een methode is perfect op elk paard en als je maar kijkt waar je paard wel goed mee samenwerkt maakt het niet uit wat je gebruikt. Ze moeten leren dat wel;) maar soms is het de manier waarop zoeken.

Parelli werkt wel met ieder paard. De methode is zo ontzettend breed en ver doorontwikkeld met zoveel invloeden van talloze personen dat er altijd een oplossing te vinden is binnen het programma. Als je het zelf fijner vind om dit zelf uit te zoeken of bijvoorbeeld helemaal los te doen ofzo is een ander verhaal, maar dat wil niet zeggen dat parelli op dat paard niet zou werken.

Citaat:
Bij mijn paard onderandere door Parelli methode ontdekt haat alles rechtstreeks naar zijn hoofd en deed dus ook niets op deze commandos dan hard er tegen in gaan. Uiteindelijk bij wat grover zoals hier te zien deed hij het wel maar niet van harte;) Later ondekte ik als ik het via voorborst, schouders en zijkant aanvroeg hij veel meer voor me wilde doen. Maar zodra ik in zijn hals gebied kwam had ik een rot paard. En parelli is daar toch nog steeds op gericht alles op voorkant.

Als je je er echt in zou hebben verdiept zou je weten dat het allang niet meer zo is dat je alles met je touw zou moeten doen, maar dat er ook heel veel ondersteunend gewerkt wordt op de borst e.d.

Citaat:
Zo ook werken bij het laden aan de voorkant met druk:) Dat deed hij echt niet. Nu werk ik met druk vanaf zijkant waar je been normaal is en sta naast de klep hoef niet eens mee naar binnen en hij laad wel:) Terwijl bij verschillende methode werkend op voorkant druk en belonen duurde het uren en happerde nog altijd onbetrouwbaar. Nu weet hij oke dit is goed en werkt ovor hem want ik sta niet voor hem of in de trailer al:) maar ontdekt door het doen van verschillende trainingen bij de verschillende methodes. En uiteindelijk werkte deze bij dit paard;) en zo zoek je altijd naar het juist voor je combinatie en dichtbij jezelf waar je goed bij voelt want dat werkt het beste vaak;)

Bij parelli doe je juist van begin af aan vanaf de zijkant laden en je paard zelf de trailer insturen en werk je niet op druk aan het halster naar voren ;)

Citaat:
En de tijd staat niet stil vind ook dat Parelli de methodes aan moet willen passen als iets niet werkt op een paard en op zoek moet naar wat wel werkt voor dat paard;) En dat is dus niet dit voor dit paard. maar zo is er voor elk paard wel iets te vinden waar de samenwerking beter van wordt. Zo lang we ook maar op gevoel blijven gaan:) Geen een methode werkt geheel op 1 paard:) Daar ben ik wel achter na de verschillende trainingen van verschillende trainers gevolgt te hebben zelf.

Nogmaals, parelli is niet 1 opeenvolgende serie van vaste oefeningen op een vaste manier. het is een informatiepakket die verschillende vormen van benaderen van jouw paard aanbiedt door kennis te bieden over het lezen van je paard en basistechnieken daar weer mee te combineren. En dat arelli niet zou willen veranderen is wel heel ver gezocht, want er is zo ongelooflijk veel veranderd en dat is nog steeds het geval, dus dat klopt pertinent niet.

Citaat:
Ik heb overal iets goed uit gehaald voor mijn paard maar ook slechte dingen;) En daardoor ontdekt hoe het werkt bij mijn paard;) En daar de beste dingen uit gehaald die werken voor ons. Wat dicht bij ons beiden blijft want dat is nog steeds het belangerijkste van alles;) Dichtbij ons beiden, wat werkt ovor ons. En dat kan heel anders zijn dan de trainings methode vast zitten;)

Niemand verplicht je om parelli te doen, maar roepen dat het niet werkt is weer een ander uitsterste. Jij voelt je er niet prettig bij, dat kan natuurlijk en dat wil niet zeggen dat jouw paard het slecht heeft natuurlijk, maar iemand anders zou het met jou paard misschien wel met dezelfde resultaten met de parelli-methode kunnen doen. Ieder zijn keuze! Jij bereikt dingen op jouw manier en dat is prima.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:48

Shadow0 schreef:
Dat snap ik niet: aan het eind vraagt ze andere dingen, op andere manieren. Waar het paard dus ook anders op reageert.

Nee hoor, eigenlijk vraagt ze helemaal niets anders.
Ze varieert wel in de manier waarop ze vraagt, omdat het simpelweg geen zin heeft om te blijven doordrammen. En je ziet haar zoeken naar een manier om de aandacht van het paard te krijgen.
Maar aan het begin van het filmpje wordt het paard gevraagd achteruit te gaan voor een wiebelende koord. (Wat wijken voor druk is, want die wiebel voelt hij op zijn neus en achter zijn oren dmv het halster. + Dat de zwaaiende koord voor zijn neus een teken is weg te gaan voor de druk van die koord.) Het paard gaat daar tegenin en gedraagt zich respectloos en is afgeleid.
Dus ze gaat daar op door. Maar ze kan die oefening pas opnieuw vragen als ze de aandacht en het respect van het paard heeft.
Dus ze wisselt dat achterwaarts af met allerhande andere richtingen. Voorhand opzij dmv het handgebaar, vooruit dmv de zwaaiende koord richting achterhand. En tussendoor zie je haar telkens terugkeren naar dat achterwaarts. En dat het paard blijft staan waar zij hem positioneert.
Maar om daar te komen houdt zijn voeten in beweging (T'is veel moeilijker om met een statisch paard te werken.) En door veel snelle vragen te stellen na elkaar en door te variëren in de vraag, probeert ze hem te dwingen om na te denken ipv zo gefixeerd te blijven op wat er in de buurt van de camera is.

Shadow0 schreef:
In theorie vast wel. Maar in de praktijk vind ik het er zo niet uitzien. Ook vind ik het eigenlijk niet logisch (volgens het wijken voor druk-principe) dat 'wiebelen aan een touw' dat geen druk geeft in een bepaalde richting, betekent dat het paard achterwaarts moet. Dat kun je een paard natuurlijk wel leren, maar het volgt voor mij niet automatisch uit het 'wijken voor druk'-principe. En als ik het paard zo zie, voor hem ook niet. Ik zie hem aan het begin bv duidelijk wijken voor de druk van het touw op zijn borst en z'n hals. Maar als de richting uit die beweging gaat (en het meer heen en weer bewegen wordt) gaat het paard ook niet meer achterwaarts. Ik heb dus de indruk dat het paard het ook echt niet heel erg snapt, en mede daardoor protesteert.

Dat ben ik deels met je eens. Niet elk paard snapt het meteen.
Maar normaal gezien leer je je paard eerst achterwaarts gaan voor de druk op het halster én voor druk op de neus en tegen de borst etc... vooraleer je aan dit stadium toekomt. Dan is wijken voor die wiebel van het touw, maar een klein stapje verder. En dat gaan ze met dit paard ook ongetwijfeld gedaan hebben.

Shadow0 schreef:
Dat impliceert dat Parelli het niet fout kan doen/hebben. Dat vind ik een vreemd uitgangspunt.

Nee, dit "is" gewoon Parelli.
De kracht en het succes van Parelli zit in de geleidelijke en fool-proof opbouw. Stap voor stap met zeer duidelijke instructies.
Er zijn genoeg trainers die gelijkaardige dingen doen hoor. Maar Parelli onderscheid zich dmv het prorgramma dat ze er rond ontwikkeld hebben. Dàt is hun succes. ;)
Je mag er dus heel makkelijk van uitgaan dat een paard dat getoond wordt in door hun gemaakt lesmateriaal, wel degelijk de basis van hun programma heeft meegekregen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:48

Cassidy schreef:
Gini schreef:

En dat is juist een verkeerde instelling. Maar goed, je "moet" alleen maar blijven ademen want anders ga je dood, verder "moet" er helemaal niets. Is je eigen keuze. Maar als dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, krijg je resultaten die je altijd al hebt gekregen. Ben je tevreden bent met de resultaten die je krijgt is het toch goed? Er is alleen zoveel meer.

En voordat je meteen de knip moet trekken, zou je eens kunnen beginnen met inlezen wat het programma inhoudt. Hoeft geen geld te kosten. Maar ook die bereidheid mis ik bij je.

Rest mij alleen nog te zeggen: stilstand is achteruitgang :D

Ik heb al 33 jaar eigen paarden met succes, maar ik leer nog elke dag bij. Het kan altijd beter en daar streef ik naar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:50

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:52

Fellor: Mooie verdeging van een fan:) Maar..nog steeds ben ik bij een parelli training naar huis gestuurd omdat mijn paard de eerste keer

braaf de volgorde wel deed maar de 2de keer en vele keren daarna ookb ij hun zelf niet wilde reageren op de commondos zoals gegeven;) Sterk karakter paard;) En ja je eindigd aan de zijkant trailer maar ze beginnen altijd voor:) Waardoor hij daarna nog tijden moeiijker te laden was;) En pas toen hij echt niet op wilde geven gingen ze eens aan het proberen op andere manieren:) En nee ik deed het niet alleen zelf;) De trainer heeft nog grijze haren van min paard omdat hij zo anders reageerd dan ze gewend waren en dat terwijl ze al zoveel gezien hadden:0

Maar goed;) Iedereen zijn gelijk en iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt want daar draait het nog steeds om bij paarden;) Ik heb er veel van geleerd dat zeg ik niet;) maar ook hoe ik min paard soms niet moet benaderen ervan:) En dat is niet erg;) Want dat moet je ook tegen komen:)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:53

Gini schreef:
Cassidy schreef:
"Ik ga niet opnieuw leren naaien als ik dat al 6 jaar kan. ;)

Wat een mooie korte samenvatting :D .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:53

@ Kostolany, Nu heb je een hengst en dat is iets waar de Parelli instructeurs pas mee te maken krijgen als ze level 4 zijn of hoger. En dan meteen de vraag wie de instructeur was op de cursus die je deed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:54

LDRD schreef:
Wat een mooie korte samenvatting :D .

Voorbeeld van "verkloot een kwoot"? Was Gini die dacht dat ze niets mee bij kon (of hoeft) te leren hoor....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-13 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:54

Jessix schreef:
Maar dan heb ik ook geen aanleiding om te denken dat jij iets interessants te melden heb. :) Om verder te gaan vragen moet ik eerst ergens door geprikkeld worden. Jij niet?

En weet je, het maakt mij werkelijk niets uit als iemand door mij niet geprikkeld wordt. Iemand laat misschien dan wel een hoop kennis liggen...of niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:56

Shadow0 schreef:
Jessix schreef:
@ Shadow: Natuurlijk kan Parelli het fout hebben, maar hij heeft zelf wel de skills om het dan ook weer op te lossen en die skills probeert hij zijn studenten ook te leren.

Luckystory zegt dat het paard het begrijpt omdat die oefening anders niet gevraagd was. Dan ga je er dus vanuit dat degene die het vraagt geen fout maakt.

Citaat:
Het paard weet donders goed wat het wiebelen aan het touw betekend.

Waar leid je dat uit af? Hoe zie je dat?

Citaat:
Wat je verder in het begin zit is dat Linda het paard steeds blokt, omdat het naar voren wil komen. (over haar heen, in haar ruimte..) Het tikken op de kont is omdat het paard niet zijn achterhand op haar mag richten.

Die hulpen snap ik, en die hulpen snapt het paard ook, omdat hij daarop reageert (ook al probeert 'ie het daarna toch weer.) Maar dat is een andere reactie dan die het paard vertoont op het touw. En ook aan het eind heb ik nog steeds niet de indruk dat het kwartje van achterwaarts echt is gevallen.

Ik ga er ook vanuit dat hij/zij geen fout maakt, maar fouten maken is menselijk, dus ook Parelli mensen zullen fouten maken.

Ik kan uit het filmpje opmaken dat dit geen beginnerspaard is, omdat ik zeer bekend ben met de methode en kan zien in welk stadium ze ongeveer zitten. Net als je aan een paard kan zien welk niveau dressuur die ongeveer is, als je er verstand van hebt.

Ik zie op het eind van het filmpje, wat helaas niet het einde van de sessie is wel dat het paard snapt dat hij achteruit moet. Hij wordt daar dan ook voor beloond, door het wegnemen van de druk. Je ziet Linda bijvoorbeeld ook omdraaien en zelf weglopen, daarmee neemt ze alle druk weg en ze zegt ook iets van "good boy" of zo. (ik heb het er niet naast afgedraaid hoor, dus neem me niet te letterlijk aub)

Ik wil je graag goed antwoord geven, maar het is moeilijk iemand iets te laten zien waar hij geen oog voor heeft. Hoe meer je verdiept ben in iets, hoe makkelijker zichtbaar iets wordt, dat zul je met me eens zijn.

Cassidy

LDRD schreef:
Jessix schreef:

En weet je, het maakt mij werkelijk niets uit als iemand door mij niet geprikkeld wordt. Iemand laat misschien dan wel een hoop kennis liggen...of niet.

En misschien is die kennis elders en misschien wel beter te vinden? Want jij verdiept je niet in Parelli, misschien zou je er achter kunnen komen dat het elkaar allemaal niet zo heel veel ontloopt :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Cassidy schreef:
Voorbeeld van "verkloot een kwoot"? Was Gini die dacht dat ze niets mee bij kon (of hoeft) te leren hoor....

Ik leer iedere dag bij, alleen geen parelli-materie. Misschien is dat het wat je stoort?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:57

Gini schreef:
Cassidy schreef:

Ik leer iedere dag bij, alleen geen parelli-materie. Misschien is dat het wat je stoort?

En dan de vraag aan jou: hoe kun jij er zeker van zijn dat wat je bij leert bij Parelli niet te vinden is?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:58

Van wat ik tot nu toe heb gezien van Parelli (en dat is meer dan jij nu waarschijnlijk denkt) ontloopt het elkaar zelfs zeer ver :j .

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:59

Hoe recent was die informatie?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:59

LDRD schreef:
Jessix schreef:

Dus jij vraagt willekeurig iemand om zijn paardenkennis met je te delen? Je moet niet eerst iets interessants ontdekken?