Kostolany schreef:Ik ben wel bekend met Parelli en iets wat ik geleerd heb is dat niet alles op 1 paard werkt ook niet van Parelli;) geen een methode is perfect op elk paard en als je maar kijkt waar je paard wel goed mee samenwerkt maakt het niet uit wat je gebruikt. Ze moeten leren dat wel;) maar soms is het de manier waarop zoeken.
Parelli werkt wel met ieder paard. De methode is zo ontzettend breed en ver doorontwikkeld met zoveel invloeden van talloze personen dat er altijd een oplossing te vinden is binnen het programma. Als je het zelf fijner vind om dit zelf uit te zoeken of bijvoorbeeld helemaal los te doen ofzo is een ander verhaal, maar dat wil niet zeggen dat parelli op dat paard niet zou werken.
Citaat:
Bij mijn paard onderandere door Parelli methode ontdekt haat alles rechtstreeks naar zijn hoofd en deed dus ook niets op deze commandos dan hard er tegen in gaan. Uiteindelijk bij wat grover zoals hier te zien deed hij het wel maar niet van harte;) Later ondekte ik als ik het via voorborst, schouders en zijkant aanvroeg hij veel meer voor me wilde doen. Maar zodra ik in zijn hals gebied kwam had ik een rot paard. En parelli is daar toch nog steeds op gericht alles op voorkant.
Als je je er echt in zou hebben verdiept zou je weten dat het allang niet meer zo is dat je alles met je touw zou moeten doen, maar dat er ook heel veel ondersteunend gewerkt wordt op de borst e.d.
Citaat:
Zo ook werken bij het laden aan de voorkant met druk:) Dat deed hij echt niet. Nu werk ik met druk vanaf zijkant waar je been normaal is en sta naast de klep hoef niet eens mee naar binnen en hij laad wel:) Terwijl bij verschillende methode werkend op voorkant druk en belonen duurde het uren en happerde nog altijd onbetrouwbaar. Nu weet hij oke dit is goed en werkt ovor hem want ik sta niet voor hem of in de trailer al:) maar ontdekt door het doen van verschillende trainingen bij de verschillende methodes. En uiteindelijk werkte deze bij dit paard;) en zo zoek je altijd naar het juist voor je combinatie en dichtbij jezelf waar je goed bij voelt want dat werkt het beste vaak;)
Bij parelli doe je juist van begin af aan vanaf de zijkant laden en je paard zelf de trailer insturen en werk je niet op druk aan het halster naar voren
Citaat:
En de tijd staat niet stil vind ook dat Parelli de methodes aan moet willen passen als iets niet werkt op een paard en op zoek moet naar wat wel werkt voor dat paard;) En dat is dus niet dit voor dit paard. maar zo is er voor elk paard wel iets te vinden waar de samenwerking beter van wordt. Zo lang we ook maar op gevoel blijven gaan:) Geen een methode werkt geheel op 1 paard:) Daar ben ik wel achter na de verschillende trainingen van verschillende trainers gevolgt te hebben zelf.
Nogmaals, parelli is niet 1 opeenvolgende serie van vaste oefeningen op een vaste manier. het is een informatiepakket die verschillende vormen van benaderen van jouw paard aanbiedt door kennis te bieden over het lezen van je paard en basistechnieken daar weer mee te combineren. En dat arelli niet zou willen veranderen is wel heel ver gezocht, want er is zo ongelooflijk veel veranderd en dat is nog steeds het geval, dus dat klopt pertinent niet.
Citaat:
Ik heb overal iets goed uit gehaald voor mijn paard maar ook slechte dingen;) En daardoor ontdekt hoe het werkt bij mijn paard;) En daar de beste dingen uit gehaald die werken voor ons. Wat dicht bij ons beiden blijft want dat is nog steeds het belangerijkste van alles;) Dichtbij ons beiden, wat werkt ovor ons. En dat kan heel anders zijn dan de trainings methode vast zitten;)
Niemand verplicht je om parelli te doen, maar roepen dat het niet werkt is weer een ander uitsterste. Jij voelt je er niet prettig bij, dat kan natuurlijk en dat wil niet zeggen dat jouw paard het slecht heeft natuurlijk, maar iemand anders zou het met jou paard misschien wel met dezelfde resultaten met de parelli-methode kunnen doen. Ieder zijn keuze! Jij bereikt dingen op jouw manier en dat is prima.