[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cesara

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:55

vandaag komt de paardentandarts
ik ben benieuwd hoe het gaat, lukt het niet dan volgend jaar.
gister weer gewerkt en even naar de chito geweest met een paar kinderen hij en de kinderen vonden het geweldig

@ diphranil
ziet er leuk uit, mooi paard
met mij vorige paard heb ik ook ge vd toen die op rust stond.hij was ook erg goed in oefeningen zelf bedenken. gaf wel grappige kunsjes

@willeke_nijs
mooi zadel binnen kort foto van het zadel op de rug van je paard.
meschien in de toekomst ook iest voor chito hij is nu al 1.60 terwijl ik dacht dat die maar 1.55 zal worden Bloos . nouja dan maar geen western paard. het is meer het type dresuur/spring paard

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:05

cesara schreef:
nouja dan maar geen western paard. het is meer het type dresuur/spring paard

Oh ja, wat is dan volgens jou het grote verschil?
Een paard is toch gewoon een paard?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:05

Ik weet dat ikenindi hier op bokt, Marstal vito voert aan haar paard die heeft een spierziekte, waar spierbevangenheid veel gelijkenissen mee heeft.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:14

Tuurlijk kan je wel western gaan doen met een groter paard. Het zal mss iets moeilijker zijn, maar zolang je een compact paard hebt kan het perfect... het grote verschil tussen spring- of dressuurgefokte paarden en westernpaarden is het feit dat het gewoon twee totaal verschillende type paarden zijn... Dressuur- en springpaarden zijn vaak paarden met een lange rug, reusachtig groot en een achterhand die je constant moet activeren om daar wat bespiering te krijgen, terwijl een western paard vaak héél compact van bouw is en daardoor makkelijker kan verzamelen, keren, en andere manoevers uitvoeren....

Maar mits wat training is aan beide takken van de paardensport zeker en vast wel een mouw te passen... Een dressuurpaard kan perfect de westernsport in, en een western paard kan perfect de dressuur of springsport in...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:19

@Iedereen: Goodmorning!

@Lady1969: Vervelend voor Jasper, zeg! Staat hij 's nachts op stal? Niet banketstaaf bedoeld, maar is het met zijn COPD niet beter voor hem als hij buiten staat?

@Diphranil: Leuk filmpje! Super leuk paard heb je!

@Siggy: Welkom hier Doei! .

Ik ben ook lekker vrij vandaag. Mijn laatste weekje vakantie en dan begin ik met mijn nieuwe baan, waar ik heel veel zin in heb! Ik ben in totaal twee weken vrij geweest en begin me nu toch behoorlijk te vervelen.... Bloos
Morgen ga ik naar mijn paard, dus ik heb besloten haar vandaag lekker met rust te laten, die vermaakt zich zonder mij ook wel Cool .
Heb ik nog een lekker dagje voor mezelf, hmmmm, wat zal ik eens gaan doen vandaag.......... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:26

Haha, Dani, da's ook wat, dat je je begint te vervelen. Haha!
Kom hier maar naar toe, er is altijd wat te doen op 't platteland. Clown

@cesara, in welk opzicht zou de tandartsbehandeling niet door kunnen gaan?

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:47

hij heeft ook meer de bouw van een dresuur paard en de gangen.
hij zal denk ik ook wel geschrikt zijn voor pleusure.
eigelijk maakt me het niet zo veel uit ik rijd toch het meeste in het bos
Afbeelding

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:08

@JoviBan: Tsja, en dat hier midden in het centrum van de grote stad! Ik ben ook meer een plattelandsmens, ik verveel me daar minder snel dan hier, maar om de één of andere reden ben ik hier blijven hangen na mijn studententijd... Oh, ik hou wel veel van Amsterdam, dat zeker Haha! , voorlopig ben ik hier ook nog niet weg!
Het nadeel is dat als je hier de deur uit stapt en iets leuks wilt gaan doen, het allemaal ontzettend veel geld kost (en sinds ik twee weekjes zonder werk zit, probeer ik het juist wat zuiniger aan te doen) Clown of je moet een hele dag in het vondelpark gaan bivakeren, maar dat kan ik onderhand ook wel dromen Lips are sealed .

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:52

@ JoviBan: ik blijf 3 maanden in NZ. ik ga 8 weken een talencursus volgen en daarna trek ik het land in! Ben benieuwd wat ik daar allemaal tegenkom Haha!

@RedPassion: Ik heb zo ongeveer iedere week les. Alleen als het slecht weer is oid verschuiven we het. Mijn lesgeefmens komt op locatie dus dat is helemaal makkelijk ^^ Zit alleen wel zonder buitenbakverlichting dus toen het om 7 uur donker was zaterdag waren we wel blij dat de les net was afgelopen.

@Wendy: zo'n bal is leuk! Heb er ook over gedacht om dat in de wei te gooien bij de paardjes, maar ik weet niet of ze daar iets mee gaan doen. Er staat een 3-jarige die er zeker wel mee gaat lopen ouwehoeren maar ik weet niet of de mijnes en het andere beestje er erg van onder de indruk zijn.

@Siggy: welkom! Ben stiekem wel een beetje jaloers op je bruinbonte kruisingen van 1.50 Bloos staat ook errug hoog op mijn verlanglijstje, samen met een fjord. Misschien als ik ergens vast woon en studeer dat ik mijn paardbeest daar ook naartoe laat komen en er een leuk maatje bij zoek waar ik wel met regelmaat op kan rijden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:13

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:59

Goedemorgen allemaal!! Mocht weer flink wat bijlezen zeg!

@lady1969: Ik dacht ook al gelijk, kan een paard met copd niet beter buiten staan? Erg lastig zo'n paard, je moet er continu rekening mee houden. Ook erg sneu voor het beestje zelf natuurlijk!

@willeke: je mag dus in jan weer rijden zoals het er nu uit ziet? Hoe lang mag je al niet rijden? Ik moet nog wachten tot minimaal april... en word nu al gek! Maarja ik kan nu dus sowieso niks, heb mn paardjes al 3 week niet gezien, hopelijk morgen weer!!!

@airiin: lijkt me echt supermooi, nieuw zeeland! Wat voor talencursus ga je daar doen dan?

Wat betreft dat bitloos... wel erg apart inderdaad, dat alleen onze paarden dat blijkbaar kunnen. Terwijl juist twan een paard is waar iedereen dus verbaasd over is dat ik hem bitloos "kan houden" (het is geen kwestie van kunnen houden maar gewoon een goede relatie hebben....dan valt er niks te "houden").
Er zijn hier dus meer die het boek van Inge Teblick hebben? Ik heb nog maar een paar pagina's gelezen, moet er nodig weer mee bezig! Ik vraag me trouwens af...als je een leadrope gebruikt op zo'n manier als in het genoemde truukje, dan kan je toch net zo goed een longeerlijn pakken? Die heb ik namelijk wel, een leadrope (nog) niet. En als student bespaar ik liever op spullen zodat ik altijd geld heb voor de dieren indien nodig! Denken jullie dat een leadrope echt noodzakelijk is??

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:04

Zwerte schreef:
Er zijn hier dus meer die het boek van Inge Teblick hebben? Ik heb nog maar een paar pagina's gelezen, moet er nodig weer mee bezig! Ik vraag me trouwens af...als je een leadrope gebruikt op zo'n manier als in het genoemde truukje, dan kan je toch net zo goed een longeerlijn pakken? Die heb ik namelijk wel, een leadrope (nog) niet. En als student bespaar ik liever op spullen zodat ik altijd geld heb voor de dieren indien nodig! Denken jullie dat een leadrope echt noodzakelijk is??

Het boek heb ik niet. Heb hem wel een keer van de bieb geleend Ja

Tuurlijk kan een longeerlijn ook! Als het touw maar lang genoeg is. Met halstertouw wordt het lastig Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:13

ik doe dat trukje ook met een longeerlijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:15

Kan prima met een longeerlijn idd Ja

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:18

ok mooi zo. Dan kan ik de aanschaf van een leadrope nog uitstellen! En roeien met de riemen die ik al heb Haha!

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:25

@JoviBan
chito is pas 2 en 1/2.
hij is nog niet bekend met iets in zijn mond. dus weet ik niet hoe die op de tandarts reageerd.
ik kijk wel hoe het gaat.
meschien zegt de tandarts dat het helemaal nog niet nodig is.
ik wilde de tandarts er na laten kijken omdat die zijn de helf van bix weer laat vallen als die een hap neemt.

@zwerte
als je er dan toch een wil kopen kun je dat ook altijd 2de hans doen.
ik zal ook eerts kijken hoe het met de longeerlijn gaat

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:33

cesara, en mocht het wel nodig zijn volgens de tandarts dan kan je een licht roesje laten geven door je DA! Wij laten sowieso de tanden doen door de DA, die heeft er extra cursussen in gedaan en is erg goed. We hebben zelf meerdere tandartsen over de vloer gehad en allemaal slechte ervaringen mee jammergenoeg. Zoeken naar een goede tandarts is erg moeilijk! Voordeel van onze DA is dat hij dus gewoon zelf kan verdoven indien nodig!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:34

@ Cesara: Suc6 met de paardentandarts

@ all: bedankt voor de complimenten Haha!

@ Siggy: het "niet eten" trucje heb ik aangeleerd door een stukje wortel/snoepje op mn hand te leggen en als hij het wilde pakken mn hand dicht te doen en te zeggen: Nee Wachten.
Dan ging hij eerst nog proberen mn hand open te maken (je moet wel oppassen dat hij niet in je hand gaat bijten Knipoog )

Op het moment dat hij stopt met proberen t snoepje te pakken, stilstaat of de andere kant opkijkt: KLIK. En dan geef je hem het snoepje. Dit een aantal keer herhalen.

Als je het idee hebt dat hij het snapt kun je het snoepje op je open hand leggen. Wil hij het pakken: Nee Wachten. Doet hij dat netjes: KLIK. Wil hij hem toch pakken dan sluit je je hand weer.

Op die manier leert hij ook dat het eten niet verdwijnt als het even uit het zicht is en dat het later alsnog wel beschikbaar komt. Suc6 Lachen

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:40

deze tandarts is ook DA en mag dus ook een licht roesje geven mocht dat nodig zijn.

een vriendin van mij, vond deze paardentandarts heel goed.
sander en nino moeten ook. ik kijk eerts wel bij hun hoe de tandarts werkt.

meschien ben ik wel een beetje overbezorgt.
maar chito is een gevoelig paardje zonder slechte ervaringen en dat wilde ik graag zo houden.
in heb begin kon ik niet bij zijn neus komen omdat die een halfjaar eerder gecast was en toen waarschijnlijk de praam op zijn neus.
dat is gelukig nu helemaal over, en ik kan zijn neus aanraken

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:45

met mijn 2 jarige zit ik eraan te denken om voor de zekerheid een roesje te geven. Ze zijn er namelijk nog wel bij maar erg suf. Dus het kan wel bijdragen aan het besef dat die kerel niet zo eng is en die mondsperder ook niet. Rocky is nu eindelijk makkelijk te pakken en overal aan te raken, dat was hij totaal ook niet. Dus ik denk dat ik bij hem uit voorzorg voor een roesje ga. Paarden die echt flippen gaan daar namelijk ook wel doorheen... dus als hij dan braaf staat te slapen valt het met de angst wel mee en kan je de keer erna zonder proberen. Ik snap je bezorgdheid erg goed, heb het zelf dus ook! Rock heeft nog geen nare ervaringen en dat wil ik zo houden!
Twan daarentegen kan ik gewoon los laten staan op het erf en zolang ik er dan naast sta kan de DA zijn gang gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:07

Dani62 schreef:

Haha! ROFL ROFL
Hoe hij dat blingbling halster omdoet! Haha! En dat opstijgen, haha! Haha! Haha! Haha!

Zwerte schreef:
Wat betreft dat bitloos... wel erg apart inderdaad, dat alleen onze paarden dat blijkbaar kunnen. Terwijl juist twan een paard is waar iedereen dus verbaasd over is dat ik hem bitloos "kan houden" (het is geen kwestie van kunnen houden maar gewoon een goede relatie hebben....dan valt er niks te "houden").

Het is niet zo dat alleen onze paarden dat "kunnen"; die mensen dènken dat hun paard het niet "kan" (= angst).
Ik heb het boek van Inge al een aantal jaar in huis, maar heb er nog nooit iets concreets mee gedaan. Bloos
Tuurlijk kun je ipv een leadrope ook een longeerlijn gebruiken. Knipoog

cesara schreef:
@JoviBan
chito is pas 2 en 1/2.
hij is nog niet bekend met iets in zijn mond. dus weet ik niet hoe die op de tandarts reageerd.
ik kijk wel hoe het gaat.
meschien zegt de tandarts dat het helemaal nog niet nodig is.
ik wilde de tandarts er na laten kijken omdat die zijn de helf van bix weer laat vallen als die een hap neemt.

Ah, zo. Knipoog
Hier is de tandarts onlangs ook geweest. Mijn tweejarige merrie kreeg voor 't eerst haar gebitsinspectie en ze had/heeft een perfect gebit, er hoefde niets aan te gebeuren en het zag er allemaal picobello uit. Ze was nog niet begonnen met wisselen.

Ik ben overigens ook voorstander van een roesje. Bij mijn volwassen merrie een FLINKE roes, want zij accepeert een gebitsbehandeling nog steeds niet. Ik kan het niet anders verklaren dan dat dit in haar verleden (voor mijn tijd) een flinke trauma opgeleverd heeft.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:00

Mijne worden altijd zonder roes gedaan en verdragen het stuk voor stuk prima, gelukkig.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:24

Het grootste verschil tussen een longeerlijn en een leadrope is dat de longeerlijn vrij licht is en je er moeilijker signalen door kan geven. Je moet al vrij veel druk erop zetten om een signaal naar je paard te geven. Bij een leadrope kan je dmv kleine signalen toch veel doorgeven aan het paard, en wanneer je stopt met signalen te geven hangt je leadrope ook onmiddelijk weer stil omdat die zwaarder in de hand ligt.
Het hangt er dus maar vanaf wat je juist wil doen...

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:42

Bedankt diphranil, ik ga er zeker mee aan de slag.

Qua, bitloos rijden, wat de boer niet kent... Toch is niet elk paard zondermeer geschikt voor bitloos rijden. Quist rijd ik met side-pull, ze is ingereden met bit, op zich een lief rustig paard, maar kan wel ineens in de stress raken van wat onbenulligs. Toch reageert ze perfect op de side-pull, ik heb nog nooit moeite gehad haar in toom te houden, ook niet bij een vluchtreactie. Guinness is een ander verhaal, zij is echt een karakterbeestje, soms vrolijk, soms rustig, soms wild, soms humeurig en van te voren niet in te schatten Duivel . Soms kan ik haar aan het losse teugeltje rijden, andere keer rukt ze m'n armen er zowat uit, gewoon omdat ze graag haar eigen zin wil doordrijven. Ik heb haar een tijdje geprobeerd bitloos te rijden, maar ze is me er 1x zo vandoor geschoten, waarbij ze dwars door m'n teugeldruk heen liep. Het is goed afgelopen, maar sindsdien gaat er bij haar toch een bitje in, just in case. Dan heb ik toch net wat meer te vertellen over haar indien dat nodig mocht zijn.
Ongetwijfeld zal er hier nu gezegd worden dat je daar op kan trainen en questie van vertrouwen e.d., geloof ik allemaal, maar is gewoon niet voor mij weggelegd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:03

Hey allemaal, nog niet bijgelezen Bloos

Gister gereden maar niet helemaal bevallen. Ruzie met mn singel gehad waardoor het zadel niet lekker bleef liggen en ik nogal balend op Libje zat. Uiteindelijk maar opgegeven en lekker rustig gestapt.

Nog een vraagje, iemand ervaring met TREC? Niet dat ik er tijd voor heb, maar was wel benieuwd of er TREC ruiters hier in het topic te vinden zijn en wat zij ervan vinden Lachen
Mij lijkt het erg gaaf om te doen, jammer genoeg geen tijd om te trainen oa.

Gaat nu bijlezen