De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:49

Antheman schreef:
Ik ga een ander zadel kopen , een Startrekk, ook boomloos.
Hebn nu een test zadel en dat beviel goed.

en had je ook nog een Torsion geprobeerd????

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:54

opala schreef:
Antheman schreef:
Ik ga een ander zadel kopen , een Startrekk, ook boomloos.
Heb nu een test zadel en dat beviel goed.

en had je ook nog een Torsion geprobeerd????

Ik heb vaker op een Torsion gezeten! Alleen niet mee gereden. Stalgenoot heeft er ook een, daar heb ik alleen op gezeten.

Ik wil toch meer een "zadel" gevoel hebben en netjes rechtop zitten. Dit lijkt mij ideaal. Bovendien spreken de kussens onder het zadel me aan, meer het gevoel van een echt zadel.
Ben wel verkocht ja, en ze zijn zoooo mooi!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:03

TheSam schreef:
Bevangen is ze absoluut niet, ze is eerder kreupel/onregelmatig..
Niet elk hoefbevangen paard toont die specifieke stand om de voeten te ontlasten, zéker niet als ze aan alle voeten licht bevangen zijn.

De enige manier om hoef- of spierbevangenheid uit te sluiten is een bloedtest doen.
Heb je al eens laten kontroleren of je paard nu niet een te dunne zool heeft. Ook daarvan kunnen ze erg gevoelig gaan lopen (spreekt uit ervaring )

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:59

de spijker op de kop, SM. mijn merrie heeft die specifieke stand ook nooit vertoond. ze liep alleen kort, stijf en voorzichtig.

een lichte hoefbevangenheid zie je als leek nog geeneens.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:07

TheSam schreef:
Haar hoeven groeien vrij snel, dus ik denk dat het wel te doen is. De bekapper blijft wel van de zool af dus ik hoop dat het gaat, ik laat hem dat vanmiddag zelf even beoordelen (met mij erbij dan he? )

Bevangen is ze absoluut niet, ze is eerder kreupel/onregelmatig..

Ik zal haar nadat hij geweest is even met rust laten (paar dagen?) en dan laat ik mijn osteopaat komen, even losmasseren

als je wil corrigeren door niet in de zool te snijden maar de hoefwand aan een kant langer te laten dan de zool dan ben je ook verkeerd bezig want dan krijg je daar gehaaid flare en hoefseparatie. dus dat is ook niet te doen.
als de bekapper de zool aanhoud bij het bekappen herstelt de zaak zich op den duur vanzelf.

een paard is geen meubel waar je aan de poten kunt zagen of er wat onder plakt om het geheel recht te krijgen. het enigste wat je aan een hoef kunt wegnemen is overtollige hoefwand, "dood" zoolmateriaal, losse flappen straal en flare, wat allemaal door onvoldoende slijtage ontstaat.

@Antheman: het star-trekk zadel heb ik ook allang in mijn achterhoofd. mooi ding.
de scheur in de hoef is lelijk, ja, maar het paard heeft er nu geen last meer van en staat 24/7 in een stenige wei zonder problemen. hij word op het moment niet gereden totdat de hoeven wat opgeknapt zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:11

TheSam: zoals ik in de pm al schreef, heb ik heel veel slechte verhalen over deze bekapper/smid gehoord...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:33

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:34

jackie schreef:
[@Antheman: het star-trekk zadel heb ik ook allang in mijn achterhoofd. mooi ding.
[/quote]

Kom maar een keer kijken als ie er is!
Of heb je hem al bij Don gezien?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:16

Leuk zadel idd! En volledig verstelbaar voor paard én ruiter. Ook mooi model dat niet te onderscheiden is van een zadel met boom. Doet alleen een beetje "goedkoop" aan qua leer ... hoewel het niet goedkoop IS . Ik zou hem eens in het echt moeten zien.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:02

Ik denk dat het bij Ponto een kwestie was van net iets te kort bekapt. We hebben nog zo'n paard op stal staan als Joke geweest was dan liep ie een week op eieren. Toen we dat tegen haar vertelde liet ze hem iets langer staan en had het beest nergens last van. Ponto had niet echt stijve schouders maar door het wat anders gaan lopen (hij had vooral moeite met draaien) kan dat heel makkelijk tot problemen gaan leiden. Door de sportmassage in combi met drukpunt massage geef je de doorbloeding een behoorlijke boost.
Hij loopt nou weer goed en loopt ook weer uit zijn eigen over het beton heen. Hij kwam eergisteren alweer de schuur inlopen om te kijken waar zijn vreten bleef

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:23

De smid is geweest en langs veel omwegen gaf hij met 5en en 6en toe dat, zoals ze nu staat, niet haar stand is (met heel veel: maar..., maar..., maar...)

Nu wilde hij er nog niets aan doen want hij wil a.s. zaterdag met een paardenfysio langskomen op zijn kosten en dan een 'diagnose' stellen.
Ik ben ermee accoord gegaan en wacht zaterdag even af.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:24

PS: ze heeft geen te dunne zolen en ze is ook niet bevangen.

Hij heeft ook nog gekeken naar een hoefzweer en deze zat er ook niet..........

Ik heb gevraagd of er ruimte is om te corrigeren en dat is er eventueel

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:01

Antheman schreef:
jackie schreef:
[@Antheman: het star-trekk zadel heb ik ook allang in mijn achterhoofd. mooi ding.
[/quote]

Kom maar een keer kijken als ie er is!
Of heb je hem al bij Don gezien?

ik heb hem in Duitsland al bij een klant van me gezien. kende hem al van advertenties. wil de jouw ook nog wel komen bekijken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 23:23

Ik brul wel als ie er is!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:36

heel goed, want ik ben nogal doof

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:52

jackie schreef:
heel goed, want ik ben nogal doof

!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:12

Gisteren heb ik voor het eerst sinds tijden weer op een paard gezeten, erg leuk weer.
Maar bij rijden hoort natuurlijk ook verzorging, en het viel me op dat dit paard alweer ontzettend overgroeide steunsels had, die over de hele zool heen lopen.
Ik heb mijn vriendin, de eigenaar van het paard, verteld wat er aan de hand was, en dat ze de smid moest vragen of hij de zool weer wat wilde 'schoonmaken'. Ze laat haar paard gewoon traditioneel bekappen, en ik denk ook dat het niet veel zin heeft om het anders te doen, aangezien het paard maar 3 uur per dag buiten komt, en een uurtje onder het zadel.
Maar wat kan ik haar nu vertellen hoe ze het zelf beter bij kan houden? Met de hoevenkrabber kom je echt niet door die dingen heen... misschien eerst weken ofzo?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:08

Ik heb nooit overgroeid steunsel weggehaald.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:14

Tsja, maar het bedekt echt de hele zool, lijkt me toch wel een probleem eerlijk gezegd?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:55

Ik heb gelezen dat een dubbele zool het hoefmechanisme drastisch verminderd, evenals een te dikke zool. Ik heb het nooit aangedurfd om zool te verwijderen, sinds kort vijl ik alleen een heel smal randje grenzend aan de straal. Bij mijn paard is de zool kei- en keihard, niet weg te krabben, en door voortdurend de steunsels vlak te vijlen, lijkt het vanzelf goed te komen. Kijk maar eens naar de foto's in mijn profiel. Merkwaardig genoeg is de zool linksachter waar ik van gedacht heb dat die het slechtst er aan toe is, hol getrokken .
Laatst bijgewerkt door opala op 17-09-05 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:58

opala schreef:
Ik heb gelezen dat een dubbele zool het hoefmechanisme drastisch verminderd, evenals een te dikke zool. .
Ik zou daar graag de technische onderbouwing eens van weten, want het lijkt mij niet logisch nl

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:01

SM: Geduld ... even naar de boeken

Bij belasting zet de hoef naar alle kanten uit en bij te veel zoolhoorn verhindert dat het vlaktrekken van de zool.

Simpel gezegd, maar een en ander staat uitgebreid beschreven in "Een paardenleven lang gezond".
Laatst bijgewerkt door opala op 17-09-05 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:04

opala schreef:
Ik heb gelezen dat een dubbele zool het hoefmechanisme drastisch verminderd, evenals een te dikke zool. Ik heb het nooit aangedurfd om zool te verwijderen, sinds kort vijl ik alleen een heel smal randje grenzend aan de straal. Bij mijn paard is de zool kei- en keihard, niet weg te krabben, en door voortdurend de steunsels vlak te vijlen, lijkt het vanzelf goed te komen. Kijk maar eens naar de foto's in mijn profiel. Merkwaardig genoeg is de zool linksachter waar ik van gedacht heb dat die het slechtst er aan toe is, hol getrokken .

Dat is het probleem bij dat paard dus... de steunsels zie je eigenlijk niet, maar bedekken de hele zool. Ze groeien er meteen overheen.

Ik zal de volgende keer eens kijken, als het goed is is dan de hoefsmid weer geweest. Ik zal de digicam ook eens meenemen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:04

@SM: is je smid al geweest? en wat heeft hij gedaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:19

Hij is geweest. We hebben heerlijk overlegd en gediscussieerd

De voeten van Missy laten het niet toe om de achterkant nog meer te laten zakken. Dus dat heeft ie niet gedaan. Wel de steunsels iets meer weggesneden en de openingen naast de straal wat uitgediept (voor zover dat nog mogelijk was zonder in het leven te komen).
Hij heeft zoveel mogelijk van de teenzool weggehaald en iets van de straal zelf.

Ik heb het met hem over Vettec gehad en hij kende het wel als zoolvulling, maar zal zich verdiepen in de 'ijzer' vorm. Dat hoor ik nog.

Sugar had geen gevoelige zolen meer volgens hem en achter zat ook geen hoefzweer. Wel nog het oude gat van de vorige zweer. Hierin zat nog te weinig opvulling om stevig genoeg weerstand te bieden aan infecties, dus daar blijf ik voorlopig watjes met Betadine in doen.
Ook de scheur in de voorhoef heeft ie breder gemaakt en er kwam een steentje uit wat goed diep zat. Dus ook hierin hebben we een watje met Betadine gedaan en wat tape er omheen. Dit is er nu weer af natuurlijk, maar het heeft er toch wel een paar uur omgezeten zodat het goed kan inwerken.

Vandaag weer gereden op Sugar. Ze had er genoeg zin in, maar ik vond haar in het begin toch nog erg kort lopen. Ik ga haar maar eens een tijdje Cortaflex oid voeren. Kijken of dat wat uitmaakt.
Het zit dus duidelijk niet in de hoeven.
Achter was niet warm of dik meer na de rit.