Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Morrie schreef:stond Morrie nog rechtop of lag ie met gestrekte pootjes ontploft in de wei?
Morrie schreef:stond Morrie nog rechtop of lag ie met gestrekte pootjes ontploft in de wei?
Morrie schreef:tja, dat werd me gisteren verteld dat er ging gebeuren als ik hem 's nachts ind e wei zou laten, door iemand die voor paarden houden gestudeerd heeft.... dus ik weet wat ik kan verwachten....
Morrie schreef:gisteravond stonden ze ook te pitten toen ik de wei in ging, iedereen denkt dat een paard in de wei 24/7 eet, maar dat is echt niet zo.....in het gewraakte proefschrift van Machteld van Dierendonck staat precies hoeveel tijd paarden waaraan besteden.... maar het staat niet opdeze pc, dus ik kan het niet opzoeken nu.
Morrie schreef:die persoon staat in hoog aanzien bij ons op stal...... er stonden gisteravond dan ook meer paarden op de plaat dan in de wei
Citaat:Grazen met mate
Een pony van 350 kg met onbeperkte weidegang eet zo’n 50 kg gras per dag. Dat is ongeveer 300% van zijn eiwitvoorziening. Bij een lichte inspanning (3 keer per week arbeid) is het energieniveau dan 1,5 keer boven de dagelijkse behoefte. De overvoeding van teveel energie kan leiden tot overgewicht.
Overvoeding met teveel suiker (met name aanwezig in het jonge voorjaarsgras) kan schadelijk zijn voor de gezondheid en kan bijvoorbeeld hoefbevangenheid veroorzaken. Vooral sobere rassen en paarden die al in ruime conditie de winter doorkomen lopen risico hoefbevangen te worden als ze opeens volop in het jonge voorjaarsgras komen.
Na ongeveer 5 uur volop grazen in vers zomergras heeft een pony de dagelijkse behoefte aan eiwit en energie binnen. Zorg dus voor beperkte weidegang en een aanvulling van mineralen en vitamines. Het ene paard is het ander niet: Kijk goed naar je paard en pas de voergift aan naar behoefte.
Wendy schreef:@IMJ: jij kent je paard toch het beste.... maar wat op de pavo site staat is natuurlijk wel een beetje gekleurd, die willen natuurlijk dat je aanvult met hun voer
promptertje schreef:Wat ik mis in dat pavo-stukje (waar ik me verder overigens wel in kan vinden qua hoeveelheden) is het gevaar van een aantal uren niets eten. De darmen komen stil te liggen, en dat brengt ook weer koliekgevaar met zich mee.
Mijn merrie staat 's nachts niet in het gras maar op stal, maar daar krijgt ze nog wel wat ruwvoer aangeboden om haar darmen op gang te houden.
Wendy schreef:Tsja, Walter staat dus met zijn vriendjes wel dag en nacht op de wei, maar niet in het volle gras, daarom heb ik de afzetting met de prikpaaltjes gemaakt die ik bijna elke dag verzet.
pony25 schreef:
bij de Woensbergen langs de weg tegenover de kinderboederij.
Verder heb je nog een plas water in Laren die op de hoek ligt tussen 2 wegen in die van Blaricum naar Laren gaan (geen idee hoe het heet).
IMJ schreef:pony25 schreef:
bij de Woensbergen langs de weg tegenover de kinderboederij.
Verder heb je nog een plas water in Laren die op de hoek ligt tussen 2 wegen in die van Blaricum naar Laren gaan (geen idee hoe het heet).
Volgens mij heet dat De hut van Mie.(rare naam eigenlijk!)