[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:19

Vanmorgen Jerry weer in het land gezet.....
Als ik daar één keer ben wil ik eigenlijk niet meer weg... Het is daar zo lekker, de paardjes hinniken, veulentje kwam met een enorme vaart op me afgerend..... Vogeltjes.....
*zucht*.... wil terug naar stal en genieten van dit weer en de dieren...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:39

stond Morrie nog rechtop of lag ie met gestrekte pootjes ontploft in de wei?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:42

Morrie schreef:

als je dat zo als eerste leest is het wel een luguber zinnetje.

Goedemorgen allemaal.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:43

tja, dat werd me gisteren verteld dat er ging gebeuren als ik hem 's nachts ind e wei zou laten, door iemand die voor paarden houden gestudeerd heeft.... dus ik weet wat ik kan verwachten....

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:51

Morrie schreef:

Ja hoor!!
Hij stond een beetje te soezen naast z'n grote vriend..

Jerry begon natuurlijk gelijk te eten, dat bracht Morrie op een idee hij kon ook wel weer gaan eten!!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:55

gisteravond stonden ze ook te pitten toen ik de wei in ging, iedereen denkt dat een paard in de wei 24/7 eet, maar dat is echt niet zo.....in het gewraakte proefschrift van Machteld van Dierendonck staat precies hoeveel tijd paarden waaraan besteden.... maar het staat niet opdeze pc, dus ik kan het niet opzoeken nu.

Ik ben gisteren de hele wei doorgelopen en al dat "vette" hoge gras wordt als mestplekken gebruikt, dat eten ze niet dus, achterin de wei is een heel stuk gazongras en dat eten ze weer wel, op dat stuk kan ik prima Parellien 's avonds als alles opde plaat staat. Klunzo snapt er toch niets van en die blijft ver uit de buurt van die enge oranje stok....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:58

Morrie schreef:
tja, dat werd me gisteren verteld dat er ging gebeuren als ik hem 's nachts ind e wei zou laten, door iemand die voor paarden houden gestudeerd heeft.... dus ik weet wat ik kan verwachten....

Die persoon is niet goed wijs.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:00

die persoon staat in hoog aanzien bij ons op stal...... er stonden gisteravond dan ook meer paarden op de plaat dan in de wei

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:02

zucht

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:05

Morrie schreef:
gisteravond stonden ze ook te pitten toen ik de wei in ging, iedereen denkt dat een paard in de wei 24/7 eet, maar dat is echt niet zo.....in het gewraakte proefschrift van Machteld van Dierendonck staat precies hoeveel tijd paarden waaraan besteden.... maar het staat niet opdeze pc, dus ik kan het niet opzoeken nu.

Dat is wel zo maar toch scheelt het of ik Jerry in het land laat staan of eruit haal. Ik ga het je niet laten zien, want dan heb ik een ziek paard, dat weet ik. Een steunend en kreunend paard, die heel kort loopt en stijf is, is niet goed , daarom-> op de plaat 's nachts, ze houden elkaar daar ook nog eens een beetje in beweging, helpt ook weer! Van de 6 ruinen stonden er 4 op de plaat, is voor hun dus heel gewoon .
Maar met Morrie was alles goed hoor, geen zorgen dus!

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:09

Morrie schreef:
die persoon staat in hoog aanzien bij ons op stal...... er stonden gisteravond dan ook meer paarden op de plaat dan in de wei

Iedereen doet zoals het hem/haar het beste lijkt voor het paard, er zijn er hier veel meer hoor die dat zo doen! Gewoon een kwestie van elkaars gevoel/ideëen accepteren! dat moet jij toch weten, iemand die zich niet geaccepteerd voelt als parellier!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:10

*zucht*
ik constateer alleen maar dat er meer paarden op de plaat staan dan in de wei ik geef geen waardeoordeel en word niet geaccepteerd als Parellier doo9r de meerderheid dat is een feit

IMJ

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:21

Op de één of andere manier zijn de mensen die hun paarden nooit op de plaat zetten vaak erg fel op mensen die het wel doen, het zou zielig zijn en helpt helemaal niets .
Het maakt mij echt niet uit of iemand het wel of niet doet, bekijk het per paard .
Er staat ook iets over op de pavo site wat mijn "gevoel" wat onderbouwt, (voor de geïntereseerden):
Citaat:
Grazen met mate
Een pony van 350 kg met onbeperkte weidegang eet zo’n 50 kg gras per dag. Dat is ongeveer 300% van zijn eiwitvoorziening. Bij een lichte inspanning (3 keer per week arbeid) is het energieniveau dan 1,5 keer boven de dagelijkse behoefte. De overvoeding van teveel energie kan leiden tot overgewicht.

Overvoeding met teveel suiker (met name aanwezig in het jonge voorjaarsgras) kan schadelijk zijn voor de gezondheid en kan bijvoorbeeld hoefbevangenheid veroorzaken. Vooral sobere rassen en paarden die al in ruime conditie de winter doorkomen lopen risico hoefbevangen te worden als ze opeens volop in het jonge voorjaarsgras komen.

Na ongeveer 5 uur volop grazen in vers zomergras heeft een pony de dagelijkse behoefte aan eiwit en energie binnen. Zorg dus voor beperkte weidegang en een aanvulling van mineralen en vitamines. Het ene paard is het ander niet: Kijk goed naar je paard en pas de voergift aan naar behoefte.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:23

en Jovarna? Hoe staan de zaken er bij jouw paardje voor? Is er al wat??

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:28

@IMJ: jij kent je paard toch het beste.... maar wat op de pavo site staat is natuurlijk wel een beetje gekleurd, die willen natuurlijk dat je aanvult met hun voer

@morrie: wat in dat proefschrift staat, komt dat een beetje overeen met dat stuk van paardnatuurlijk qua tijdsbesteding?

Gisteren sprak ik op de msn nog een oud stalgenootje, die was nog langs de wei van Walter gekomen en de drie paardjes hadden heerlijk liggen soezen in de wei

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:29

Wat ik mis in dat pavo-stukje (waar ik me verder overigens wel in kan vinden qua hoeveelheden) is het gevaar van een aantal uren niets eten. De darmen komen stil te liggen, en dat brengt ook weer koliekgevaar met zich mee.

Mijn merrie staat 's nachts niet in het gras maar op stal, maar daar krijgt ze nog wel wat ruwvoer aangeboden om haar darmen op gang te houden.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:32

Wendy schreef:
@IMJ: jij kent je paard toch het beste.... maar wat op de pavo site staat is natuurlijk wel een beetje gekleurd, die willen natuurlijk dat je aanvult met hun voer

absoluut!! Ben artsenbezoeker geweest, weet precies hoe het gaat !!!
Maar het onderbouwt wel mijn gevoel, las het ergens anders (maar weet niet meer waar) ook. Was ook een verhaal met vluchtgedrag en zoeken naar water erbij, dat doen onze paarden natuurlijk ook niet. (alhoewel, vluchten elkaar )

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:35

promptertje schreef:
Wat ik mis in dat pavo-stukje (waar ik me verder overigens wel in kan vinden qua hoeveelheden) is het gevaar van een aantal uren niets eten. De darmen komen stil te liggen, en dat brengt ook weer koliekgevaar met zich mee.

Mijn merrie staat 's nachts niet in het gras maar op stal, maar daar krijgt ze nog wel wat ruwvoer aangeboden om haar darmen op gang te houden.

Ik geef mijn paard wel te eten voor hij de plaat op gaat, helaas geen hooi, dat is wel wat ik graag zou willen, denk alleen dat de boer waar ik sta dan de logica kwijt is! Ze moeten op dieet maar krijgen toch hooi?! Dan kun je 'm net zo goed in het land laten staan!
Zal het er nog eens met 'm over hebben.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:37

Er over hebben kan nooit kwaad, toch ? Het klinkt ook raar, eten terwijl je af moet vallen . En het hoeven geen mega-hoeveelheden te zijn

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:43

Tsja, Walter staat dus met zijn vriendjes wel dag en nacht op de wei, maar niet in het volle gras, daarom heb ik de afzetting met de prikpaaltjes gemaakt die ik bijna elke dag verzet.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:54

Nou ik dacht na een heerlijke rit van 4 uur Shy lekker op het land te zetten wat denk je, paarden weg
Hadden ze de boel verplaatst naar Poortugaal, dat is dus iets te ver weg om te fietsen.
Nu ben ik aan het bellen wanneer ze weer erop gaan en anders ga ik naar een andere wei voor de rest van het seisoen die is vlak bij het "bos".

@Anouar wil je echt zwemmen of pootje baden?
Ik ging zelf altijd bij de kinderboederij in Huizen of het diepere water bij de Woensbergen langs de weg tegenover de kinderboederij.
Verder heb je nog een plas water in Laren die op de hoek ligt tussen 2 wegen in die van Blaricum naar Laren gaan (geen idee hoe het heet).
Verder kan je naar het strandje gaan bij de stichste brug og in het bos bij het theehuisje richting oud valke veen daar is ook een stukje ministrand met water waar niemand komt
Als je vanaf de wolfskamer richting oud vlake veen rijd langs het water kom je het vanzelf tegen

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:00

Wendy schreef:
Tsja, Walter staat dus met zijn vriendjes wel dag en nacht op de wei, maar niet in het volle gras, daarom heb ik de afzetting met de prikpaaltjes gemaakt die ik bijna elke dag verzet.

Ja, dit is ook een heel goeie optie, heb het al met op 1 na alle weidegenoten besproken en deze zijn eigenlijk allemaal voor! Nu nog in praktijk brengen en de laatste vragen, iedereen moet het er natuurlijk wel mee eens zijn (incl boer)!
Vind jij dat wat Morrie? (Heb het er wel met je over gehad maar je zag het geloof ik niet zo zitten hè, omdat je bang was dat het verzetten van de paaltjes dan op enkele mensen aan zou komen.)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:02

pony25 schreef:

bij de Woensbergen langs de weg tegenover de kinderboederij.
Verder heb je nog een plas water in Laren die op de hoek ligt tussen 2 wegen in die van Blaricum naar Laren gaan (geen idee hoe het heet).

Volgens mij heet dat De hut van Mie.( rare naam eigenlijk!)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:06

IMJ schreef:
pony25 schreef:

bij de Woensbergen langs de weg tegenover de kinderboederij.

Volgens mij heet dat De hut van Mie.( rare naam eigenlijk!)

die plas water of die plek?

Ik weet wel dat je dan de weg moet volgen langs dat dure restaurant/hotel dinges
Die weg die je moest rijden als je naar het kruiwagentje wou

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:10

ja, precies daar! of de plek zo heet of het watertje dat weet ik niet. Maakt ook niet uit, want op die plek, ligt het watertje !