De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:18

Hallo meiden...

Ik ben al een tijd niet op dit topic geweest en was m ook even kwijt.
Maar ik heb weer een hoefprobleem en ik hoop dat jullie dit herkennen.
Ik heb nu een smid/bekapper laten komen en die heeft (ongevraagd) mijn paard gecorrigeerd. Ze biljardeerd met 1 voetje en dat voetje is al 13 jaar scheef. Nu heeft hij haar in 1 bekapbeurt weer recht gezet.
Dat is nu 2 weken geleden en vanaf die dag liep ze niet helemaal lekker en vooral als ik haar om wilde zetten tijdens het poetsen merkte ik dat ze daar veel last van had.
Nu, 2 weken later, komt ze op 4 benen kreupel de wei uit!!! Zelf denk ik dat haar gewrichten, spieren, pezen, botten etc. zo'n geweldige opdonder hebben gehad dat ze daarom zo kl0te loopt.

Hebben jullie ervaring met zo'n drastische correctie?
Vanmiddag komt hij weer en ik wil dat hij haar weer terug corrigeerd (ik hoop dat ik daar goed aan doe)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:36

TheSam schreef:
Hallo meiden...

Ik ben al een tijd niet op dit topic geweest en was m ook even kwijt.
Maar ik heb weer een hoefprobleem en ik hoop dat jullie dit herkennen.
Ik heb nu een smid/bekapper laten komen en die heeft (ongevraagd) mijn paard gecorrigeerd. Ze biljardeerd met 1 voetje en dat voetje is al 13 jaar scheef. Nu heeft hij haar in 1 bekapbeurt weer recht gezet.
Dat is nu 2 weken geleden en vanaf die dag liep ze niet helemaal lekker en vooral als ik haar om wilde zetten tijdens het poetsen merkte ik dat ze daar veel last van had.
Nu, 2 weken later, komt ze op 4 benen kreupel de wei uit!!! Zelf denk ik dat haar gewrichten, spieren, pezen, botten etc. zo'n geweldige opdonder hebben gehad dat ze daarom zo kl0te loopt.

Hebben jullie ervaring met zo'n drastische correctie?
Vanmiddag komt hij weer en ik wil dat hij haar weer terug corrigeerd (ik hoop dat ik daar goed aan doe)

Ik heb geen ervaring met drastische correcties, waarin wel eigenlijk . Eén voet scheef en dan op 4 benen kreupel zijn??? Misschien is er toch wat anders aan de hand. Terugcorrigeren, wanneer dat al mogelijk is, lijkt mij onverstandig. Ik ben wel benieuwd wat er uitkomt.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:50

Vanmiddag komt de smid/bekapper.... ik ben ook zeer benieuwd!

Ze is niet zozeer kreupel aan 4 benen (ze loopt wel zo hoor) maar ik heb het idee dat haar hele lijf door die correctie een opdonder heeft gehad en dat ze daarom zo rot loopt.

Ik zal mijn en zijn bevindingen hier neerzetten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:02

Als de beenstand écht drastisch is veranderd waardoor het paard wordt gedwongen anders te gaan lopen kan het niet anders of het gaat zijn hele lijf "schrap" zetten om te compenseren voor het zere/rare been. D'as mijn bescheiden mening . Bij Lee bijvoorbeeld kwamen we er pas achter dat ze een hoefprobleem had toen de da een dikke schouder ontdekte. Nader onderzoek wees dus uit dat het uit haar voeten kwam. Als Lee gevoelig loopt, voel ik dat héél duidelijk met rijden: ze trekt haar schouders strak, zet haar rug vast en gaat krabbelen. Zou ik vaak zo rijden, dan rijd ik haar helemaal in de kreukels. Ik denk dus dat je paard terugmoet naar zijn oorspronkelijke hoefvorm ... door de voet een tijdje met rust te laten en alleen af en toe uit te balanceren ...

Jackie: leuk project! Ik vind de hoeven er niet eens zo dramatisch uitzien, behalve dan die oude wond waardoor het lijkt alsof zijn voet doordemidden is. Ben benieuwd naar het vervolg!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:04

Mac schreef:
behalve dan die oude wond waardoor het lijkt alsof zijn voet doordemidden is. Ben benieuwd naar het vervolg!

Het is net of het weer aan elkaar gelijmd zit

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:05

@Mac: dat was mijn idee ook om haar terug in haar oorspronkelijke stand te laten zetten.
Maar wat bedoel je met: 'af en toe uitbalanceren'?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:07

Idd wat Mac zegt. Met een drastische standsverandering moet je het paard de gelegeneheid geven zich aan te passen en dus niet belasten.

Dat is denk ik ook de reden dat Strasser vaak een slechte naam krijgt. Men neemt de tijd niet om het paard te laten acclamatiseren.

@Jackie: "Leuk" project Die hoef ziet er idd niet uit. Hoever naar binnen toe is die wond gegaan ?? Want je kunt de buitenkant nog zo mooi maken, maar als er binnenin nog iets niet goed zit ??

Hier in de buurt loopt ook zo'n 'projekt' rond waar men maar mee blijft modderen. Ik kreeg hem ooit eens aangeboden, maar heb toen niet direkt ja gezegd. Had ik wel moeten doen natuurlijk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:10

jackie schreef:
de bovenste 2 cm of zo zien er goed uit, de rest is nog flare. ze gaat een hele nieuwe hoef maken zo te zien *o/*

Ja, het gaat absoluut de goede kant op! Dat "blok hout" effect begint langzaam te verdwijnen. Vorige week heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een hele laag valse zool verwijderd, plus bijna een halve cm hiel. De voet heeft aan holling gewonnen en ze loopt er in de wei meteen een stuk ruimer mee. We zijn er nog niet, gezien de "scheurtjes" in de zool (oud materiaal, maar het laat nog niet los). Met rijden moeten we niet langer dan een uur het bos in gaan, want dan wordt ze er gevoelig op. Ik ga vandaag en morgen heel rustig hobbelen, want rust roest en dit weekend ben ik een lang weekend weg en heeft ze vrij. Eens kijken hoe ze na het weekend loopt.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:12

@Sugarmiss: het is nu 2 weken geleden gebeurd en ze heeft sinds dien niet goed gelopen dus is niet belast, alleen weidegang.

Maar ipv dat ze beter gaat lopen, gaat ze alleen maar slechter lopen...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:13

TheSam schreef:
Maar wat bedoel je met: 'af en toe uitbalanceren'?

De hoef zal wel scheef "aan gaan groeien" oftewel: scheef afslijten om zijn oude vorm terug te krijgen. Dat proces zul je moeten laten gaan, maar uiteraard met behoud van basisonderhoud als rondvijlen, mustangroll maken en flares wegwerken zodat je het paard zo comfortabel mogelijk houd gedurende het proces.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:14

opala schreef:
Het is net of het weer aan elkaar gelijmd zit

Ja, ik dacht ook eerst dat het een ingescande foto was en dat hij een kreukel had opgelopen tijdens het scannen ...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:30

Zoiets dacht ik al.. bedankt voor de uitleg Mac!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:30

TheSam: mag ik vragen welke bekapper is geweest? is het nog steeds die ene die eerst ook kwam? (mag per pb)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:35

hai sam, mijn pony kwam van de week ook met hele gevoelige voorvoeten uit de wei. Ook had hij last van zijn schouders en boeg. Op het zachte liep ie nog best goed maar op het beton was het hopeloos. Ik ben toen als een gek aan het masseren gegaan en na de eerste massage liep hij al beter. (de doorbloeding wordt dan gestimuleerd en de pijn uit de spieren gehaald) Ik heb hem 4 dagen achter elkaar gemasseerd en zijn voeten lekker in een badje gezet zodat die keiharde hoeven lekker soepel bleven. Ook heb een iets grotere mustangroll gemaakt zodat hij makkelijker kon afrollen. Nu loopt hij weer goed gelukkig.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:43

Banjer: zie pm.

Cookies: ik wacht eerst af hoe dit afloopt... daarna kan ik idd mijn osteopaat bellen! Bedankt voor de tip!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:54

@Oop:

@TheSam: drastisch stand corrigeren bij een volwassen paard is absoluut NEE. de vorm van de hoeven is het resultaat van de spierspanning en spiergebruik in het hele paard. stel dat jij inlegzolen krijgt die niet voor jouw zijn aangemeten. ga je ook ineens rot lopen.

ik ga met het commentaar van iedereen mee

over mijn projekt:
de wond was een gapend geval van een paar cm diep dwars over de buitenachterkant tot in de kroonrand. sindsdien groeit de hoef als gevolg van de kroonrandbeschadiging als het ware in twee gedeeltes. de scheur ziet er lelijk uit maar is niet erg diep en het paard loopt helemaal rad ermee. voordat mijn vriendin hem voor het eerst liet beslaan vanwege gevoeligheid liep hij zelfs in de wei niet goed (ze heeft een wei met harde kleigrond en veel stenen).

ik vind het best jammer dat ik geen "Voor"foto's van zijn hoeven heb maar ik ga het verdere veranderingsproces bijhouden. ze zien er nu best aardig uit. daarvoor waren ze om te janken.

haar andere paard bekap ik ook. foto's volgen.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:58

Dank je jackie.. gelukkig krijg ik hier bevestiging van wat ik al dacht.

Maar moet ik haar nu laten terugcorrigeren?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:06

Nee. je bekapper moet de voeten bekijken, de natuurlijke slijtage beoordelen en de te lange (over de zool uitstekende) hoefwand verwijderen en een mustang roll aanbrengen. iedere correctie die inhoud dat er in de zool gesneden word is fout.

als hij dat niet wil of kan doe je hem de deur uit een zoek je een andere.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:14

Dat snap ik jackie, maar mijn paard heeft op dit moment pijn doordat hij haar 2 weken geleden heeft gecorrigeerd.

Mij lijkt het dan logisch om haar dan weer in haar oude stand terug te zetten om haar minder pijn te laten lijden.. of is dit een hele foute gedachte?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:22

op zich wel logisch, ja, maar aangezien ik niet weet hoeveel de hoeven van je paard gegroeid zijn en wat de bekapper 2 weken geleden precies heeft gedaan kan ik alleen maar een algemene uitspraakt erover doen.

je schrijft ook dat ze op 4 benen kreupel de wei uit komt. heb je ook eventueel aan hoefbevangenheid gedacht? dat kan zich namelijk ook uiten op deze manier.

bij Cookie's verhaal over haar pony met stijve schouderspieren heb ik ook gelijk daaraan gedacht. haar behandeling met massage en voeten weken plus NB was volgens mij een goed idee.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:39

Haar hoeven groeien vrij snel, dus ik denk dat het wel te doen is. De bekapper blijft wel van de zool af dus ik hoop dat het gaat, ik laat hem dat vanmiddag zelf even beoordelen (met mij erbij dan he? )

Bevangen is ze absoluut niet, ze is eerder kreupel/onregelmatig..

Ik zal haar nadat hij geweest is even met rust laten (paar dagen?) en dan laat ik mijn osteopaat komen, even losmasseren

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:27

TheSam schreef:
Dat snap ik jackie, maar mijn paard heeft op dit moment pijn doordat hij haar 2 weken geleden heeft gecorrigeerd.

Mij lijkt het dan logisch om haar dan weer in haar oude stand terug te zetten om haar minder pijn te laten lijden.. of is dit een hele foute gedachte?

Je kan alleen iets corrigeren door iets wat te lang is, korter te maken, de andere kant op gaat niet, jammergenoeg. Die hoefwand moet dan wel erg hard groeien in 2 weken tijd.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:42

Nou.. ik wacht het even af.

Ik zal vanavond even posten wat hij gedaan heeft

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:44

Nare foto van die scheur Jackie.

En leuk dat je ons zo uitgebreid hebt vertelt over je project Mac.

Wat hoeven betreft ben ik een beetje saai, heb niks te melden!

Ik ga een ander zadel kopen , een Startrekk, ook boomloos.
Hebn nu een test zadel en dat beviel goed.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:47

Ik heb qua hoeven ook weinig te melden.... heb op de Nh-dag met klaas feuth gesproken en die wilde op zich wel langs komen voor walter's hoefjes.
De andere man die ik benaderd had belt en mailt maar niet terug.

Zal klaas even een mailtje sturen ter herinnering