De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:20

Zeg dat dan meteen. Ik heb totaal geen ervaring met hoefzweren . Voor de doorbloeding is beweging het toverwoord. Zou afdekken van de plek tijdens het rijden niet een optie kunnen zijn, moet je wel hele sterke pleister gebruiken. Wel eng idee zo'n open verbinding van heel belangrijk weefsel met de buitenlucht. Hoe voorkom je dat de plek in contact komt met bacterieën en toch open blijft om ontstekingsvocht een weg naar buiten te geven. Moeilijk.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:20

ligt eraan of het een gaatje of een gat is. als de ontsteking weg is vormt zich al binnen een paar dagen een vliesje nieuw hoorn maar dat kun je natuurlijk niet gelijk belasten. ik zou wel een week of vier wachten met rijden of hoefschoenen gebruiken en het gat nog wat afschermen met bijvoorbeeld groene klei.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 09:21

Hoi Mac,

Maak je fotoos van de zak om Lee haar voeten?
succes ermee, dat klinkt alsof je een stevige taak hebt voor vandaag!

Angela,
Das balen een zweer! Heb ik gelukkig nooit bij de hand gehad, maar succes in ieder geval!

En de rest een fijne dag!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:21

Sugar heeft een aantal maanden terug ook een hoefzweertje gehad. Precies in het hoekje bij het steunsel. De DA heeft dit toen uitgesneden en er kwam pus uit. Hoefzweer trok snel weg, maar het gaatje bleef.
Nu had ze afgelopen weekend weer een dik been en ik vermoedde weer een hoefzweer. Hetzelfde gaatje zit er nog steeds ??
Dus ik heb er nu maar een watje met Betadine in gedaan en wissel dit dagelijks.
Bij mij is het dus ook niet dichtgegaan !!

Ik heb gister bij Missy al een stuk van de hoeken afgehaald en van de teen. Vrijdag komt de smid en dan zal ik eens bespreken tot hoever ik kan gaan (bij de Missy )
Snijden doe ik zelf niet en de steunsels krijg ik niet gevijld, daar liggen ze te plat voor.

@Mac; dus Lee moet 'nat' 3 kwartier en 'droog' ook. Kun je daar de schoen ook niet voor gebruiken ??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:22

Het lijkt me dan ook van belang om regelmatig goed te ontsmetten of niet?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:24

AM: Ook fijne dag gewenst.

SM: Ben benieuwd naar het advies van de smid.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:26

Sugarmiss schreef:
Sugar heeft een aantal maanden terug ook een hoefzweertje gehad. Precies in het hoekje bij het steunsel. De DA heeft dit toen uitgesneden en er kwam pus uit. Hoefzweer trok snel weg, maar het gaatje bleef.
Nu had ze afgelopen weekend weer een dik been en ik vermoedde weer een hoefzweer. Hetzelfde gaatje zit er nog steeds ??

de steunsels zullen toch gekortwiekt moeten worden, anders blijft de zool druk krijgen door die dingen en krijg je op dezelfde plek steeds weer een zweer. ik meen dat ik wat pagina's geleden een foto van een soortgelijk geval van Briolette's hoef geplaatst heb.

als de steunsels weg zijn kan op die plek het zoolhoorn beter groeien en kom je op den duur van het probleem af.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:29

Afbeelding

hier nog een keer voor de liefhebbers. waar je hier voor uit moet kijken is dat het steunsel niet over het gat groeit, aangezien het steuselhoorn sneller groeit als het zoolhoorn naar mijn ervaring, moet je om de paar dagen het mes hanteren.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:23

Ik hoop dat de prik bij Banjer helpt

Mac. Lekker dat je die spullen binnen hebt gekregen. Hopelijk ben je snel van de schimmel af. Je hebt er wel je handen vol aan.

SM, deken ziet er mooi uit! Ik ben wel blij dat ik die problemen met Flanna niet heb.

Angela, balen dat je paard een hoefzweer heeft.

Opala, bij ons op stal hoor ik regelmatig dat paarden hoefzweren hebben. Maar als die eruit zijn rijden ze gewoon weer.. en dekken niets af ofzo. Meestal zijn ze met een paar dagen weer aan de slag. Maar zelf heb ik er nooit mee te maken gehad.

De buurman van Flan (in stalperiode) staat weer in de kliniek. Vorig jaar heeft hij hoefkanker gekregen. Begin dit jaar is hij ontslagen uit de kliniek. Nu zag het er weer minder mooi uit en zijn baas weer terug gegaan. Hij is gisteren gelijk behandeld. Ze waren er bijtijds bij zeiden ze en nu moet hij ca. 2 weken blijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:41

Aan de hand van het topic op paardenpraat ben ik maar eens gaan spitten op internet, en las net dat er in de VS een heel interessant onderzoek wordt gedaan naar het effect van verschillende bekapmethodes!
Citaat:
Farriery Study

As part of her ongoing research in the field of equine biomechanics, Clayton is conducting a study of the effects of a specific type of hoof trim in conjunction with Robert Bowker, VMD, PhD, director of the Equine Foot Laboratory at Michigan State University. This study is supported by the Bernice Barbour Foundation. According to Clayton, "The hoof is important in locomotion since it acts as the interface between the horse and the ground. Over the past few years, some new ideas have evolved as to how the hooves should be trimmed."

Bowker's research involves the structure and function of the hoof. He has observed that in wild horses, sole thickness is about twice that of domesticated horses. Also, the heel and frog of the wild horse's foot make full contact with the ground, allowing these structures to act as part of the support apparatus and to provide the horse with information about the nature of the ground's surface. Having identified these traits, Bowker developed a unique farriery method called the "physiological trim," which mimics the natural patterns of weight-bearing that occur in the hooves of wild horses. The physiological trim permits the tissues of the foot to optimally dissipate the shock of ground impact, so that less energy is transmitted to the bones of the feet and legs.

For the farriery study at the McPhail Equine Performance Center, Clayton kept a group of unshod riding horses on pasture during the University's summer break without trimming their feet. "This gave us a lot of foot to work with, to trim down the way we wanted," Clayton notes.

At the end of the four-month period, the horses were brought back to the barn for farriery work. "We took Dr. Bowker's physiological trim and applied it to these horses," Clayton explains. "We leveled the hoof by trimming to the live sole, then beveled off the front of the toe to facilitate break-over, and lowered the heel so that the heel and frog made good contact with the ground. We wanted to stimulate the frog to grow, because a big, thick frog provides better support for the coffin bone."

The horses involved in the study are ridden five days a week as part of a University riding lesson program. Clayton and her team take photos, perform foot X rays, and conduct gait analysis on each horse before and after maintaining the physiological trim for four months. These tests allow the researchers to determine the relationship between external changes in the hooves and internal structures of the foot.

"We look at how the outside shape of the foot is changing, and we determine how this affects the bones of the foot and the mechanics of locomotion," says Clayton. "Horses' feet have been trimmed a certain way for quite a lot of years, but there is limited information describing the effects of different trimming methods on the function of the foot during locomotion. That's what we're doing in this study--we're looking at the effects of different trimming methods on hoof mechanics."

http://www.thehorse.com/viewarticle.aspx?ID=6041

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:57

Jellie schreef:
De buurman van Flan (in stalperiode) staat weer in de kliniek. Vorig jaar heeft hij hoefkanker gekregen. Begin dit jaar is hij ontslagen uit de kliniek. Nu zag het er weer minder mooi uit en zijn baas weer terug gegaan. Hij is gisteren gelijk behandeld. Ze waren er bijtijds bij zeiden ze en nu moet hij ca. 2 weken blijven.

Hoefkanker. Het woord bezorgt mij al de kriebels. Je paard zal het hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:45

Hoefkanker is idd niet best, maar als je op www.hoefnatuurlijk kijkt zul je zien dat niet alle gevallen een enkeltje slager behoeven.
Foto's zijn wel smerig om te zien.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:11

Even op hoofcare gekeken, maar je wordt er echt niet vrolijk van .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:55

Dr Bowker is idd 1 van de weinigen die echt gedetailleerd onderzoek doet naar de voeten van paarden. Ik wist alleen niet dat hij een eigen bekapmethode had. Van welke site komt dit, WendyjeG ?

Van hoefzweren heb ik (gelukkig!) geen kaas gegeten. Ik heb dus geen idee hoe je er mee om moet gaan ...

Ben benieuwd wat de hoefsmid zegt, SM! Het soaken van Lee's voet moest echt in een afgesloten omgeving gebeuren. Eerst nat in een soort klauwzak en daarna "droog" in een plastic zak.

Zo meteen een reportage ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:07

OK. Hier dan het soakproces van Lee's linkervoorvoet. Ik heb de voet zelf ook even op de foto gezet. Met deze camera kan ik niet zo goed focussen dus de foto's zijn niet allemaal even scherp.

Lee's voorvoeten. Het is duidelijk te zien dat linksvoor het probleemvoetje is. Het is veel steiler dan het rechtervoetje en vertoont nogal wat schade:
Afbeelding
De hiel is al een stuk lager, maar moet duidelijk nog veel meer naar beneden, maar dat gaat nog niet. Zal straks duidelijk worden waarom.

De voorkant van de probleemvoet. Die krater is dus het afgebrokkelde deel waar de schimmel zit (of hopelijk zat). Overigens is het te verwachten dat de witte lijn een heel stuk naar boven toe ook aangetast is. Hopelijk is dat met het soaken ook aangepakt.
Afbeelding

De onderkant van de voet (sorry, niet scherp). De straal is nog steeds knudde, maar de voet begint heeeeeel langzaam wat holler te trekken.
Afbeelding

Lee in de zak:
Afbeelding
Gelukkig is Lee heel rustig en braaf als ze ergens vaststaat. Desalniettemin heb ik de zak-met-inhoud een paar keer moeten redden toen ze een pasje zette. 45 minuten is ook wel erg lang . Inhoud van de zak is 4 liter water met Clean Trax. Als je het mij vraagt is het gewoon chloor dat spul, maar ok.

Afbeelding
Het tochtte als een gek in de schuur, dus maar een dekentje erop gelegd (niet erg natuurlijk nee, maar wel de beste manier om Lee gezond te houden ). Stoel, koffie en leesvoer erbij voor het vrouwtje. Hooi voor Lee. Lee vraagt zich af wat ik in godsnaam allemaal aan het doen ben.

Tralalalalala ... jezus wat is dat lang, 45 minuten ....

Na 45 minuten de voet uit de Clean Trax oplossing en in een plastic zak, zodat de voet even kan nastomen met de gassen van de CT:
Afbeelding

Deze 45 minuten heb ik maar benut om wat technieken te oefenen voor het staartjes maken zoals dat gebruikelijk is op westernwedstrijden. Lee is daar een handig paard voor; die vindt alle aandacht wel ok:
Afbeelding

Toen de zak eraf en terug de wei in.

Ik ben er wel een ochtend mee bezig geweest, zeg. Pffff ... Dit lijkt me overigens niet echt een handige procedure met een jong of ongeduldig paard. Dan zou ik toch echt een EasySoaker of zo gebruiken.

En nu maar wachten en kijken of het probleem is opgelost ...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:27

Wat een leuk fotoverslag. De uitgroei van de "probleemhoef" is al veel beter. Idd lijkt al vanuit de kroonrand iets niet helemaal goed te zitten door het vouwtje. Eigenlijk jammer dat de witte lijn niet te zien is op de foto van de onderkant van de hoef thv het teengedeelte. Ik hoop dat die schimmel uitgeroeid is, dat is toch het voornaamste. En je bent gewoon net zo'n zeikerd als Jackie. Die hoef ziet er voor de rest helemaal niet zo problematisch uit. Die schimmel dat is het venijn. En Lee is een braaf paard zo te zien .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:37

Wat een grote zak zo tot boven de knie ??

Ik heb sinds Sugar's hoefzweer een 'gewone' voetenzat die tot net over de koot komt en met 2 touwtjes vastzit.
Buitenwerk is van jute (en begint nu te slijten)/ Binnenwerk is van plastic en daardoor redelijk waterdicht.

Deze dus:
Afbeelding

Ze kan hem ook omhouden etrwijl ze gewoon in de paddock loopt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:49

Mac schreef:
Dr Bowker is idd 1 van de weinigen die echt gedetailleerd onderzoek doet naar de voeten van paarden. Ik wist alleen niet dat hij een eigen bekapmethode had. Van welke site komt dit, WendyjeG ?
.

Het linkje staat onder het verhaal.
Het komt uit het blad the horse van september 2005, uit een artikel over onderzoek

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:29

wendytjeG schreef:
Het linkje staat onder het verhaal.
Het komt uit het blad the horse van september 2005, uit een artikel over onderzoek

Ah! Overheen gelezen. Zo eens even gaan neuzen.

@Opala: het lijkt wel of Lee's voet uit 3 fases bestaat, qua groei. Ik heb de teen express heel kort gehouden en dat lijkt wel te helpen qua comfort voor Lee, maar daardoor ziet het voetje er uit als een stompje En ja, Lee is een mega-braaf paard met dit soort dingen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:07

Banjer schreef:
maar kunnen de paarden dan, met weer zoals dit, niet sneller een koutje oplopen? want ik zit nu bijna te janken, zo sneu vind ik het voor Banjer...

Nu regent het "gelukkig", dus heeft ze nu iig geen last van de vliegjes enzo...

please....trek haar zo'n lelijke jurk aan, ze zal zich zo'n stuk happier voelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:15

Mac schreef:
Die kan ook zonder hoofddeel, neem ik aan? Of blijft hij dan niet zitten?

Die buikflap zit volgens mij precies op het rondste deel van de buik, of niet?

eczeempaarden hebben vaak ook jeuk bij de navel (kinke ook), dus ik ben blij dat die buikflap zo'n eind naar achteren zit.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:18

Sugarmiss schreef:
Wat een grote zak zo tot boven de knie ??

Ik heb sinds Sugar's hoefzweer een 'gewone' voetenzat die tot net over de koot komt en met 2 touwtjes vastzit.
Buitenwerk is van jute (en begint nu te slijten)/ Binnenwerk is van plastic en daardoor redelijk waterdicht.

Deze dus:
Afbeelding

Ze kan hem ook omhouden etrwijl ze gewoon in de paddock loopt.

die heb ik ook. heb vorig jaar een hele stapel gekocht. werken prima. hoop ze nooit meer nodig te hebben.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:35

@Mac: geweldig verslag. goed zo meid. Lee is wel erg braaf met die zak aan haar poot. dat kan de schimmel niet overleven. heb je de plek ook nog open gevijld? ik zou de neiging hebben, de dremel te pakken en de hele zooi ermee weg te werken. en wat de hielen betreft heb je gelijk, die moeten inderdaad nog naar beneden. ik neem die van Briolette ook om de week onder handen, of ze willen of niet. en ze lijkt steeds beter te lopen, tenminste in de wei.

@Opala: ik geloof niet dat onze paarden het erg vinden dat we zulke zeikerds zijn. je moest eens weten wat ik aan verwaarloosde hoeven zie, en zulke die door smeden verknoeid zijn zonder dat de paardeneigenaar het in de gaten heeft. ik moet eens mijn camera meenemen en jullie mee laten genieten. ik ben blij dat ik een zeikerd ben, en eigenwijs bovendien, anders hadden al mijn paarden nu op ijzers gelopen of waren er niet meer geweest .
Citaat:
Idd lijkt al vanuit de kroonrand iets niet helemaal goed te zitten door het vouwtje

de bovenste 2 cm of zo zien er goed uit, de rest is nog flare. ze gaat een hele nieuwe hoef maken zo te zien *o/*

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:53

hier wat foto's van een van mijn "projekten". het paard in kwestie is een afdankertje. weggeven omdat hij over was. door de vorige eigenaresse overgenomen van zijn voorbezitter omdat hij naar de slager had gemoeten vanwege longproblemen. van het laatste heeft hij totaal geen last meer sindsdat hij de hele dag buiten staat. de "chronische" hoest is weg.

in de winter van 2003 heeft hij een lelijke blessure aan de bal van zijn linker voorvoet opgelopen. heeft wekenlang op stal gestaan met verband en kreeg daarna "speciaal" beslag vanwege de scheur in zijn hoef, die veroorzaakt werd door een beschadiging van de kroonrand als gevolg van de blessure. tot vier maanden geleden heeft hij op ijzers gestaan. de hoefsmeden die zijn hoeven bewerkten hebben er niet veel van gebakken. zijn hoeven waren altijd al smal. door het beslag met achterlijk lang gelaten verzenen verkommerde zijn straal helemaal en "zweefde" minstens 5 cm boven de grond.

al die tijd heb ik geprobeerd, mijn vriendin over te halen hem van de ijzers af te halen. omdat ze iemand had die hem verzorgde en bereed en hij volgens haar niet zonder ijzers kon (erg gevoelig op het harde) lukte dat niet. totdat de hoefsmid 4 maanden geleden verklaarde dat er geen ijzer meer onder kon. ik heb hem nu drie keer bekapt met een afstand van 4 weken . hoewel je het niet zou zeggen zien de hoeven al een stuk beter eruit. er moet nog veel veranderen maar de hielen zijn iig niet meer zo achterlijk hoog. de straal raakt inmiddels de grond en de hoeven beginnen aan de achterkant al wat hol te trekken. in het begin waren ze zo plat als een dubbeltje en de diepte van de straalgroeve nihil.

het gaat nu de goede kant op

dit zijn de voorhoeven. linksvoor het litteken van de wond die tot in de kroonrand liep. deze scheur gaat hij waarschijnlijk niet kwijt raken.

Afbeelding

de achtervoeten, wat minder katastrofaal, maar ook nog lang niet perfekt

Afbeelding

linksvoor, straal is redelijk vergeleken met de andere hoef, maar nog steeds te smal
Afbeelding

rechtsvoor, de steilere hoef. hier is de straal ook nog smaller en de hielen wat hoger
Afbeelding

bij de eerste twee bekappingen heb ik niets aan de zool kunnen doen. zo plat als een dubbeltje, niks aan te doen.
de laatste keer kon ik de hielen weer laten zakken en langs de straalgroeve wat dood materiaal weghalen, zodat er wat holling in de zool begint te komen.

ter hoogte van de scheur heb ik de hoefwand en een stukje zool niet dragend gemaakt.

bij alle hoeven megamustangroll tot ver in de witte lijn gevijld en brokkels en flares verwijderd.

word vervolgd.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:26

Jackie: Ik probeer over te brengen dat elke hoef in jouw handen in goede handen is. Het begin tot herstel. Dat de hoef niet meteen na elke "beurt" het ideaalbeeld vertoont, is een momentopname in het proces van ontwikkeling van de hoef. Elke vooruitgang is een motivatie op zich om door te gaan waar je mee bezig bent. Eigenlijk probeer ik gewoon te zeggen dat ik bewondering heb voor jullie gedrevenheid en perfectie, jullie ... want dit geldt ook voor Mac . Dat wisten jullie al, maar jullie willen het gewoon steeds weer lezen . Idd heb ik ook van een mede-Bokster - die Strasser toepast - de tip gekregen het randje zool rondom de straal te ontdoen van dood materiaal om de straal zo de ruimte te geven om te ontplooien, staat ook in boek Ramey, maar ja