Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Die bobbel die nu voor op de hoefwand bij de teen zit kun je ook een stuk wegvijlen. De hoef wordt daardoor een stuk ronder.
opala schreef:Ik deed maar een suggestie![]()
Zelf durf ik Opala niet 24/7 in de winterperiode op het land te zetten, omdat ik zo bang ben dat wanneer blijkt dat ze er toch niet tegen kan, er geen weg terug is, want het is kiezen uit boxstalling of weidegang. Een aantal jaar terug heb ik haar nl. aan het einde van een weideperiode heel erg kreupel van het land gehaald, daarbij is ze ook een keer behandeld geweest tegen een hele lichte vorm van arthrose. Een stal met uitloop lijkt mij ideaal, maar van het bestaan weet ik pas sinds kort
Sugarmiss schreef:@Mac: als ik dat zou doen moet ik ook een stuk van de zool weghalen, en dat kan haast niet, want die is al zo vlak. Aan de teen heb ik ook niet veel ruimte meer voor een flinke roll, want ik zit al haast op de witte lijn.
Alle smidjes die langs geweest zijn wilden er alleen maar een ijzer onder slaan en dat wil ik nou net niet.@Opala; ze heeft idd haar moeilijke dagen, maar dan rijdt ik haar niet. En met schoenen loopt ze het minst gevoelig.
Ik hou het nu al dik 2 jaar zelf bij en ze is er iig niet minder van gaan lopen. Veel verbetering is nog niet zichtbaar, maar wel iets. Toen ik haar net had had ze helemaqal strijkijzerhoeven. Het gaat niet erg snel, maar dat zou in haar geval (ex-hoefbevangen + 19 jr) ook helemaal niet goed zijn.
Antheman schreef:Ik snap de kreupelheid niet goed, wat heeft dat met de winterweidegang te maken?
Sugarmiss schreef:@Mac: als ik dat zou doen moet ik ook een stuk van de zool weghalen, en dat kan haast niet, want die is al zo vlak. Aan de teen heb ik ook niet veel ruimte meer voor een flinke roll, want ik zit al haast op de witte lijn.
Sugarmiss schreef:Alle smidjes die langs geweest zijn wilden er alleen maar een ijzer onder slaan en dat wil ik nou net niet.
Mac schreef:Sugarmiss schreef:
@desillies: in het leven zit je zomaar niet! Sla er de literatuur maar eens op na. Maar je zou idd van bovenaf moeten vijlen, van boven naar beneden, totdat je die "rafeltjes" gaat zien. Daarna beetje gladmaken met de fijne kant van de rasp. Anders is het misschien handig om er een keer een bekapper bij te halen om het je te laten zien. Of om een cursus te doen. Dan leer je ook meteen hoe ver je kunt gaan zonder schade aan te richten.
Mac schreef:@ Wendy: dat klinkt goed! Leuk dat je uitgebreid het natuurlijk bekappen hebt kunnen bespreken met de mensen van Natural Balance. Dat van de hielen meten klinkt wel interessant! Ze trekken dus een soort cirkel langs de achterkant van de hoef vanuit de straal gezien?
wendytjeG schreef:Volgens hen is de hoogte van de hielen gelijk als de afstand vanaf de punt van de straal gezien gelijk is.
Mac schreef:wendytjeG schreef:Volgens hen is de hoogte van de hielen gelijk als de afstand vanaf de punt van de straal gezien gelijk is.
Zit wat in! Ik had er nog nooit van gehoord, dus ik vind 'm wel interessant. Ik vind het nl. heel moeilijk om gelijke hielen te beoordelen van bovenaf. Vaak heb je toch te maken met een zekere vorm van gezichtsbedrog.
Maar ze meten dus van de punt van de straal tot de achterkant van de hiel?
wendytjeG schreef:Ik vond dat heel opvallend omdat ik tot nu toe alleen gelezen had dat ze kijken naar de hoogte tov de hoefballen