De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:26

Moon is een echte vent. Wil altijd wel........

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:28

Lee is duidelijk géén dame. Wil ook altijd wel .

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:35

oké ik heb Tommies voeten eens op de foto gezet
ik stel ze jullie voorin de volgorde rv,lv,ra,la.

Tommie is een week of 10 geleden nog 'normaal' bekapt,een week of 6 terug en vorige week heb ik wat losse flappen weggevijld en enkele scheuren.
zoals je op twee fotos duidelijk kunt zien zijn er ook stukjes afgebroken en daar durf ik niet goed aan te komen,ben bang dat er dan vuil inkomt enzo.

nou ik hoor graag hoe wat en waar ik moet doen ik jullie ogen
maar val me niet te hard aan a.u.b ikvben nog helemaal niet thuis in hoe het moet....
ik ga mijn huidige smid er in ieder geval binnenkort bijhalen en vragen of ze de site van hoefnatuurlijk eens door wil lezen....

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding slechte foto sorry

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:18

Stralen zijn lekker breed. De hielen zijn laag. De steunsels lijken vooral van achteren overgroeid. De hoeven hebben een driehoekige vorm omdat het teengedeelte vooral flink geflared is. Hier dient flink gevijld te worden aan de hoefwanden. Dat kun je de hoefsmid laten doen, maar die moet je dan regelmatig laten komen, want dit kun je alleen verbeteren, wanneer de hoefwand vooral aan het teengedeelte niet de kans meer krijgt de grond te bereiken. Wil je het zelf doen, dan raad ik je aan eerst een cursus te volgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:38

De link naar het Missy's voeten foto-album:
http://community.webshots.com/album/302378416eQFmjl

De voorvoeten op de grond. Let op de ondergeschoven verzenen rechtsvoor.
Afbeelding

Van achter af gezien:
Afbeelding

Linksvoor voor de vijlbeurt:
Afbeelding

Na de vijlbeurt. Zie hoe dun de hoefwand is en hoe vlak de zolen:

Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:19

SM: Ik kan idd zien aan de foto's dat jouw paard moeilijk moet lopen. Het gehele loopvlak is door de ongeschoven hielen totaal uit het verband geraakt. Het is zeker geen klusje om zelf aan te pakken . Ik heb ook totaal geen idee hoe ik het op zou lossen. De hoefwand klapt naar binnen, hoe krijg je die weer langer en valt dit te corrigeren. Mail die foto's anders naar die Hans Arendse of die Wout Overbeeke. Ik kan je niet helpen, anders had ik het echt graag gedaan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:42

@desillies: Opala heeft volgens mij het belangrijkste al genoemd. De hoeven zijn volgens mij van hele goede kwaliteit en de stralen zijn supermooi breed. De hele achterste hoek -steunsels, hielen- mag korter. Een goed aanknooppunt dat ik op 1 van de blote voeten sites heb overgenomen (ben even kwijt welke) is doorvijlen tot je de witte lijn in dat driehoekje helemaal kunt zien. De hielen zien er dan helemaal "schoon" uit.

De tenen mogen flink ingekort en er mag een mega mustang roll in zodat de hoefwand niet nog meer aan de toch al gestresste hoefwand trekt. Die bobbel die nu voor op de hoefwand bij de teen zit kun je ook een stuk wegvijlen. De hoef wordt daardoor een stuk ronder.

@SM: ik snap het dilemma. Wat ik iig zou doen is de steunsels weghalen tot de zool (maar dat doe je in de trim die gaat komen, neem ik aan) want die groeien er wel heel erg overheen (bijna tot de punt vd straal). Als je de lijn van weg te halen steunsel doordenkt naar achteren, kun je ook nog een stukje hiel meenemen, waardoor de hielen ook wat meer naar achteren komen. Teen afplatten en mega-mustangrol erin maken om het afwikkelpunt naar achteren te brengen. Moeilijk voetje hoor!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 15:32

Citaat:
Die bobbel die nu voor op de hoefwand bij de teen zit kun je ook een stuk wegvijlen. De hoef wordt daardoor een stuk ronder.

bedoel je dan dan ik de vijl plat hou en zo de voorkant van d ehoef afvijl of bedoel je dat ik de hoef optil en dan de punt eraf vijl??
beetje moeilijk om te begrijpen misschien.

ik ben bang dat als ik hem ineens ronder vijl dus inplaats van ovaal zoals ie nu meer is,ik dan te diep ga en op de volgende laag terecht kom,snappie?

kijk daar waar stukken weggebroken zijn zie je van dat rafelige donkerbruine spul zitten,is dat niet het spul van de witte lijn?ik ben bang dat ik de hele hoefwand dus zo weggevijld heb en in het leven zit.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 17:44

Hai!

´Ben der weer!

Een week zonder paarden ,jemig, wel afzien!
Ik heb nog niet bijgelezen, weet nog niet eens hoe het met de paarden is!
Dat hoor ik vanavond wel.

Heb ik nog spannende dingen gemist? Weet niet of ik alles ga bijlezen.

Cookies, hoe is t met je?

Reageer strakjes evt wel ,als ik wat tegenkom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:42

@Mac: als ik dat zou doen moet ik ook een stuk van de zool weghalen, en dat kan haast niet, want die is al zo vlak. Aan de teen heb ik ook niet veel ruimte meer voor een flinke roll, want ik zit al haast op de witte lijn.

Alle smidjes die langs geweest zijn wilden er alleen maar een ijzer onder slaan en dat wil ik nou net niet.

@Opala; ze heeft idd haar moeilijke dagen, maar dan rijdt ik haar niet. En met schoenen loopt ze het minst gevoelig.

Ik hou het nu al dik 2 jaar zelf bij en ze is er iig niet minder van gaan lopen. Veel verbetering is nog niet zichtbaar, maar wel iets. Toen ik haar net had had ze helemaqal strijkijzerhoeven. Het gaat niet erg snel, maar dat zou in haar geval (ex-hoefbevangen + 19 jr) ook helemaal niet goed zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 22:11

opala schreef:
Ik deed maar een suggestie

Zelf durf ik Opala niet 24/7 in de winterperiode op het land te zetten, omdat ik zo bang ben dat wanneer blijkt dat ze er toch niet tegen kan, er geen weg terug is, want het is kiezen uit boxstalling of weidegang. Een aantal jaar terug heb ik haar nl. aan het einde van een weideperiode heel erg kreupel van het land gehaald, daarbij is ze ook een keer behandeld geweest tegen een hele lichte vorm van arthrose. Een stal met uitloop lijkt mij ideaal, maar van het bestaan weet ik pas sinds kort

Heb nog niet alles gelezen hoor, ben hier blijven steken.

Het enige waar ik bij jou in de buurt bang voor zou zijn, is de smurrie die ontstaat. Al dat veen (is het toch??) is zoooo nat, dat ik vaak denk: geen paardenland.

Ik snap de kreupelheid niet goed, wat heeft dat met de winterweidegang te maken?

En Merrit heeft ook lichte atrtose zoals je weet. Mede hierom heb ik hem naar een winterweidegang verhuisd, in plaats van veel op stal te zijn. Ik ben van mening dat beweging, en nog eens beweging alleen maar goed is! Voor ieder paard, maar zeker voor atrose paarden, die hebben beweging nodig. Rust roest.
Als ik Merrit mee neem op trektocht, dan loopt hij op zijn best! Is echt waar! Hoe meer beweging ,hoe beter hij het doet, terwijl hij van zichzelf vrij flegmatiek is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 22:21

Sugarmiss schreef:
@Mac: als ik dat zou doen moet ik ook een stuk van de zool weghalen, en dat kan haast niet, want die is al zo vlak. Aan de teen heb ik ook niet veel ruimte meer voor een flinke roll, want ik zit al haast op de witte lijn.

Alle smidjes die langs geweest zijn wilden er alleen maar een ijzer onder slaan en dat wil ik nou net niet.@Opala; ze heeft idd haar moeilijke dagen, maar dan rijdt ik haar niet. En met schoenen loopt ze het minst gevoelig.

Ik hou het nu al dik 2 jaar zelf bij en ze is er iig niet minder van gaan lopen. Veel verbetering is nog niet zichtbaar, maar wel iets. Toen ik haar net had had ze helemaqal strijkijzerhoeven. Het gaat niet erg snel, maar dat zou in haar geval (ex-hoefbevangen + 19 jr) ook helemaal niet goed zijn.

Met wiggen zeker

Lastig hoor, zulke moeilijke voeten!
Zou zeker met je schoenen blijven rijden!

Je straal vind ik ook vrij smal.

Ik zou bij deze voeten een Strasser trimmer halen, geloof ik.

Maar het is zooo moeilijk om uiteindelijk een beslissing te nemen over de voeten van je vriend. Ik heb zoveel kopzorgen gehad. Gelukkig weet ik dat alles nu goed gaat en ik durf zelfs op vakantie te gaan en niet eens naar huis te bellen!

En als je een beslissing neemt, poosje terug had jij het over ijzers (of was dat voor Sugar?) of je moet een wat radicalere ingreep doen, doe je het dan goed???

Blijven gewoon hele lastige dillmaaas waar je voor staat.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:27

Antheman schreef:
Ik snap de kreupelheid niet goed, wat heeft dat met de winterweidegang te maken?

AM: Welkom terug. Heb je het leuk gehad?

Wat toen tot die kreupelheid geleid heeft, weet ik niet. Wel heb ik toen (in 2000) gezien hoe ze amper meer op haar benen kon staan, van de een op de andere dag, dit staat in mijn geheugen gegrift als was het gisteren gebeurd. Nooit en nooit meer wil ik dit meemaken. Die dag is zij ook stal gegaan en in mijn notities kan ik alleen terug vinden dat het een maand geduurd heeft totdat ze weer geheel hersteld was en dat het afwisselend haar voor- of achterbeen leek te zijn. Geen melding dat het door een aanvaring met een ander paard had kunnen zijn door wondjes en geen melding dat ik er een DA heb bij gehaald. Mijn grote angst is dat haar benen er niet bestand tegen zijn door de inwerking van vocht. Ik durf het gewoonweg niet aan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:30

Sugarmiss schreef:

Dan zou ik het iig aan de zijkanten doen, waar de flares zitten. Van bovenaf vijlen totdat je die plakkerige schaafseltjes gaat zien. Dan beetje rondvijlen. Meer niet.
De steunsels zou ik toch echt inkorten, want die trekken de hele voet nog meer naar voren. Gewoon tot aan de straalgroeve, zodat je die "Grand Canyon" kwijt bent.

Sugarmiss schreef:
Alle smidjes die langs geweest zijn wilden er alleen maar een ijzer onder slaan en dat wil ik nou net niet.

Dat lijkt me voor deze voet helemaal funest. Dan heeft ze in no-time weer strijkijzers .

@desillies: in het leven zit je zomaar niet! Sla er de literatuur maar eens op na. Maar je zou idd van bovenaf moeten vijlen, van boven naar beneden, totdat je die "rafeltjes" gaat zien. Daarna beetje gladmaken met de fijne kant van de rasp. Anders is het misschien handig om er een keer een bekapper bij te halen om het je te laten zien. Of om een cursus te doen. Dan leer je ook meteen hoe ver je kunt gaan zonder schade aan te richten.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:43

Mac schreef:
Sugarmiss schreef:

@desillies: in het leven zit je zomaar niet! Sla er de literatuur maar eens op na. Maar je zou idd van bovenaf moeten vijlen, van boven naar beneden, totdat je die "rafeltjes" gaat zien. Daarna beetje gladmaken met de fijne kant van de rasp. Anders is het misschien handig om er een keer een bekapper bij te halen om het je te laten zien. Of om een cursus te doen. Dan leer je ook meteen hoe ver je kunt gaan zonder schade aan te richten.

ja die cursus ga ik zeker doen maar heb er nu even geen geld voor.....
misschien in november ofzo?
bedankt voor alle tips tot nu toe,ik zou er heel graag een bekapper bijhalen maar die heb je niet hier in de contereien

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:43

Klein verslagje van de natural horsemanship dag in Arnhem

Het was een heel leuke dag , waar ik weer heel veel indrukken heb opgedaan. Het is echt heel knap wat sommige mensen met paarden kunnen

De workshop natural balance werd niet gedaan door Joke Nibbelink, maar door Janneke Reitsma (http://www.natuurlijk-hoefbeslag.nl/) en nog een andere natural balance hoefsmid (weet zo even niet meer hoe ze heette).
Heel leuk was dat ze bij een manegepaard een bekapping uitvoerden en er altijd ruimte was voor meer uitleg en vragen.

Samen met een ander meisje wat ook de cursus bij hoefnatuurlijk had gedaan hebben we bijvoorbeeld een bekapt voetje bekeken samen met een van de bekappers en de verschillen uitgelicht, en de redenen waarom men die dingen zo deed.

Iets opvallends was de manier waarop ze bepaalden of de hielen een gelijke hoogte hebben, ze meten dan niet de afstand van de bal van de hoef naar de hiel, maar van de punt van de straal naar de hiel. Ze gebruikten daar een soort passer voor.
De steunsels werden ook niet weggesneden tot de zool, maar wel zo dat ze de grond niet meer raakten.

De principes lijken heel erg op de rest van de methoden zoals de witte lijn methode.

Het verhaal over de hoefijzers was wel opvallend, vond ik. De Natural Balance ijzers komen weleens negatief in de aandacht, en volgens hen dat dat te maken met het feit dat hoefsmeden de ijzers plaatsen zonder de natuurlijke bekapping, tsja, logisch dat je dan problemen krijgt!

Verder gaven ze aan dat onder de juiste omstandigheden, het paard uiteindelijk nauwelijks meer bekapt zou hoeven worden. De beste resultaten worden natuurlijk gehaald met een natuurlijke huisvesting, maar ook met een paard wat 's nachts bijvoorbeeld wel op stal staat worden goede resultaten gehaald, ook al duurt dat wat langer.

De ijzers vonden ze vooral geschikt bij paarden waarbij de hoeven toch niet sterk genoeg waren voor de eisen van de eigenaar. Ze leveren ze zelfs met kalkoengaten!

Aan het begin en eind van de workshop moesten we kijken naar de gang van het paard. Leuk om te zien dat het paard na de bekapping inderdaad ruimer liep, en meer op de hiel landde!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 08:19

Bedankt voor je verslag Wendy!

Ik heb wel in Arnhem rondgelopen ,maar deze clinic gemist.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:28

Nog wel leuke dingen gezien verder daar?

Ik vond het echt een heel leuke dag, qua opzet kunnen veel betaalde evenementen er toch echt niet aan tippen

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:30

Goedemorgen

Banjer, ik zou t ook wel weten als ik de loterij ooit win

Mac, ik vraag me af of de paarden in de wei, als ze zouden willen schuren bijv. meer gaan rollen?

SM, jij bent dus ook slachtoffer van die mugjes

Des, Tommy heeft echt een heel andere vorm hoeven als Flan. Ben ook maar een leek dus kan je ook geen goede tips geven. Ik zou wel eerst een cursus doen voor je rigoureus aan de gang gaat. Ik wil zelf ook nog een x een cursus doen. Ik zou dan iig kijken of je gewonen bekapper meer

Antheman, lekker om weer terug te zijn zeken?

Wendy, leuk verslagje van NH dag. Had er ook nog foto’s van gezien.

Gisteren met Flan weer voor de wagen gegaan. Zelfs een aantal stukje gedraafd. Ging echt super. Hoefjes gecheckt toen we terug waren en die zagen er nog perfect uit!!!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:26

@ Wendy: dat klinkt goed! Leuk dat je uitgebreid het natuurlijk bekappen hebt kunnen bespreken met de mensen van Natural Balance. Dat van de hielen meten klinkt wel interessant! Ze trekken dus een soort cirkel langs de achterkant van de hoef vanuit de straal gezien?

@jellie: ja, ik denk wel dat ze meer rollen. Ik heb me meerdere malen af staan vragen hoe mijn paarden het voor elkaar krijgen hun staart te schuren in een weiland met schrikdraad en niks anders. Blijkt dus dat ze idd veel rollen en bij het opstaan hun kont nog even extra schuren voordat ze helemaal omhoog komen. Ook "helpen" ze elkaar met schuieren. Ik vind het zo zonde van hun staart!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:37

Mac schreef:
@ Wendy: dat klinkt goed! Leuk dat je uitgebreid het natuurlijk bekappen hebt kunnen bespreken met de mensen van Natural Balance. Dat van de hielen meten klinkt wel interessant! Ze trekken dus een soort cirkel langs de achterkant van de hoef vanuit de straal gezien?

Ja, zo zou je het kunnen zeggen ja.
Volgens hen is de hoogte van de hielen gelijk als de afstand vanaf de punt van de straal gezien gelijk is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:41

wendytjeG schreef:
Volgens hen is de hoogte van de hielen gelijk als de afstand vanaf de punt van de straal gezien gelijk is.

Zit wat in! Ik had er nog nooit van gehoord, dus ik vind 'm wel interessant. Ik vind het nl. heel moeilijk om gelijke hielen te beoordelen van bovenaf. Vaak heb je toch te maken met een zekere vorm van gezichtsbedrog.

Maar ze meten dus van de punt van de straal tot de achterkant van de hiel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:43

Mac schreef:
wendytjeG schreef:

Zit wat in! Ik had er nog nooit van gehoord, dus ik vind 'm wel interessant. Ik vind het nl. heel moeilijk om gelijke hielen te beoordelen van bovenaf. Vaak heb je toch te maken met een zekere vorm van gezichtsbedrog.

Maar ze meten dus van de punt van de straal tot de achterkant van de hiel?

Ja.
Ik vond dat heel opvallend omdat ik tot nu toe alleen gelezen had dat ze kijken naar de hoogte tov de hoefballen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:46

wendytjeG schreef:
Ik vond dat heel opvallend omdat ik tot nu toe alleen gelezen had dat ze kijken naar de hoogte tov de hoefballen

Het is idd "anders" . Ze kijken dan meer naar de balans van de hele voet ipv naar de hoogte van de hielen in verhouding tot straal, ballen en grond. Ik neem aan dat ze de voet ook van onderaf beoordelen om te kijken of de lengte van de hielen in balans is?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:57

Klopt