De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:29

Citaat:
@desillies: de meeste paarden hebben achter smallere (puntiger) voeten als voor. Daar is niets mis mee.
Ook hier gewoon goed rond vijlen met een mooie roll erin.

bedoel je hier dan de rand rond vijlen (mustangroll??) of de hoef zelf rond vijlen dus de "punt" eraf ?

ben nog ernstig aan het lezen overal en begreep op hoefnatuurlijk dat de wilde paarden achteren en voren mooie ronde hoeven hadden,ik zal vandaag foto's maken van Tommies voeten,dan hebben jullie er een beeld van....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:30

Ik vijl ze achter ook gewoon rond en dan een roll erin

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:46

jackie schreef:
......van het licht hebben de foto's zo te zien geen last

Deze foto's zijn genomen met flits. Daardoor heb je een paar minuten vertraging als je een foto neemt. "Vertraging" komt niet in Gracie's woordenboek voor, dus dan is de foto al lang weer bewogen . Overigens ben ik wel heel trots op haar. Ze doet keurig haar best als ik met haar voetjes bezig ben. En dat helemaal zonder mama in de schuur.

@desillies: Ik ga met SM mee vwb de hoefvorm. Als je het over "extreem puntig" hebt dan kan het zijn dat de hoef aan de zijkanten zo geflared is geweest dat de teen als het waren naar voren werd geduwd. Dat had Pepsi ook toen ik haar kreeg. Heb je misschien een foto? Anders wordt het het betere giswerk ...

Vwb de hielen: het begint bij mij nu pas een beetje te dagen dat de hielen niet alleen korter moeten qua lengte, maar ook verder naar achter weggevijld/-gesneden moeten worden om het draagpunt verder naar achteren te brengen (eigenlijk heel logisch nu ik het zo schrijf ). Eigenlijk zodat ze bijna in 1 vloeiende beweging samenkomen met de straal. Op de foto's van Shane's achtervoeten begint het daar al enigszins op te lijken.

@jossie: bedankt voor de tip dat is zeer zeker het proberen waard!! Mijn bekapper had gezegd dat je d'r niet echt iets aan hoeft te doen en dat dat vanzelf weg moet trekken. Die strategie werkte dus niet. Ik ben nu steeds aan het ontsmetten en soaken met een Dettoloplossing. Daarmee is het al wel veel verbeterd, maar het is nog lang niet weg.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:48

Overigens ging de buitenkant fotograferen nog wel aardig met Gracie:
Afbeelding
Voor de onderkant moet zij op drie benen en ik met 1 hand. Dat wordt wat wiebelig .

Dit zijn overigens de voetjes van het snoesje in mijn Avatar . Zelfde hielen als mama waar ik dus aan moet werken om ze naar achter te brengen. I'm on a mission .

Die "punt" heb ik bij Peps idd ook gewoon weggevijld.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:04

Sugarmiss schreef:
En wat doe je als de hielen (ballen) al zo kort op de grond staan dat de hielen niet verder kunnen zakken ??
Dat probleem heb ik dus met Missy en dat krijg ik niet verbeterd.

Dan denk ik dat je niet anders kunt doen dan de hoefwand aan het toongedeelte goed kort te houden tot in de witte lijn, en de steunsels regelmatig bij te werken. Misschien krijg je zo het draagpunt en, na verloop van tijd, daarmee dat hoekje, waar hoefwand en steunsel elkaar raken, naar achteren. Wanneer ik het fout heb, hoor ik het ook graag.

Mac: prachtige veulenhoefjes, lijkt mij echt heel eng om een veulen te doen, maar ik ben dan ook wel een angsthaas en zal dat altijd blijven

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:13

opala schreef:
lijkt mij echt heel eng om een veulen te doen,

Vond ik ook. In eerste instantie zou er dus ook een "officiële" bekapper bijkomen. Dat lukte niet qua tijd. Toen ben ik het dus maar zelf gaan doen. Achteraf gezien veel te terughoudend. Heb toen op mijn ballen gehad van jackie en toen ben ik er écht mee aan de slag gegaan. Maar eigenlijk ben ik dus te laat begonnen. Heb ik nu al spijt van!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:17

Mac: Beter laat dan nooit . Ja je moet het niet aan de stok krijgen met Jackie

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:59

Banjer, met Flan heb ik dat prob nooit. Die loopt graag voorop

Mac, vervelend van die schimmel daar. Hopelijk werkt dat spul wat je besteld hebt er tegen. Balen ook dat Lee een wondje heeft in haar kootholte. Komt dat vaak voor? Commentaar geven op foto’s doe ik nog maar niet aan gezien ik nog een hele erge leek ben

Jackie, weer goede uitleg bij de foto’s.

He Des! Dat Strasser spreekt mij eerlijk gezegd ook niet aan. Er is helemaal geen andere NB die bij je in de buurt komt?

Flan heeft gisteren fijn gesprongen met haar NBhoefjes. Jan was erg benieuwd of ze er niet anders door ging springen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:43

Jellie schreef:
Balen ook dat Lee een wondje heeft in haar kootholte. Komt dat vaak voor?

Nou nee. Ik heb de OM's al jaren. Kennelijk heb ik het bandje te strak aangetrokken of misschien is de huid eronder week geworden door het zweet .. hoewel ik er ook mee door plassen rijd en dat gaat ook goed ... nou ja, ik weet het niet.

Vanochtend heb ik als experiment een stuk oude handdoek om haar kootholtes gedaan met vet wrap eroverheen om het op zijn plaats te houden. Vervolgens een stapritje gemaakt van een uur. Alles was nog heel! Ik hoop alleen wel dat ik snel mijn sokjes binnen krijg. Is wat makkelijker dan al die lapjes.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:45

Mac, gewoon een 'pechgeval' dus... Wel fijn dat het bij je experiment heel gebleven is. Hebben ze die sokjes in verschillende maten?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:47

Jellie schreef:
Mac, gewoon een 'pechgeval' dus... Wel fijn dat het bij je experiment heel gebleven is. Hebben ze die sokjes in verschillende maten?

Ja, maat S, M en L.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:49

Oke, ik was er wel even benieuwd naar. Wel handig dat die sokjes te verkrijgen zijn.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:07

Banjer, ik had t van die biotine gevraagd aan iemand die t ook gebruikte vanwege slecht hoeven paard. Paard heeft ook zomerexceem maar dat is er nog steeds.
Ze heeft van alles geprobeerd maar niets werkte bij haar paard... met weidegang heeft ze t beste resultaat. En afspoelen na het werken...
Maar goed dit kan natuurlijk per paard anders zijn.. heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee. En dit is maar de mening van 1 persoon.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:12

bedankt Jellie! Ik doe Banjer als ze heel erg zweet na het rijden ook altijd afsponsen.... voor de rest heb ik ook nog niet echt iets gevonden dat helpt, en zoals ik al zei... dekens begin ik niet aan, ivm het veranderlijke weer hier in NL...

Als Banjer op het land staat schuurt ze niet, en op stal schuurt ze bijna de deur uit de voegen... das echt heel sneu om te zien...

Wat wel ietsjes verlichting geeft is Sweet Itch... dat mag k van een stalgenootje gebruiken en testen...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:14

Graag gedaan hoor! Wel lief dat je dat mag proberen en alle kleine beetjes helpen, toch!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:28

Hmm, vanavond word ik terug gebeld door die Edwin butter waar ik het al eerder over had. Zijn vrouw vertelde dat hij van oorsprong gewoon hoefsmid is, maar ook natuurlijk bekapt.
Das dan in ieder geval iemand met een gedegen opleiding waarschijnlijk, maar dat vraag ik hem vanavond wel.
Walter moet echt bekapt worden nu. Ik oefen trouwens al wel met los voetjes laten geven, alleen vindt meneer het nog best eng haha.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:52

Banjer schreef:
Als Banjer op het land staat schuurt ze niet, en op stal schuurt ze bijna de deur uit de voegen... das echt heel sneu om te zien...

Is een weide met schuilstal dan niet beter

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:54

die mogelijkheid hebben we hier helaas niet. Ze staat trouwens 24/7 op het land

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:05

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:44

Opala, wij halen voor het rijden Flanna ook even naar binnen op en staat dan ook even een paar minuten in haar box. Kan ze nog even plassen en wat drinken (als ze dat nog wil). Daarna poetsen en rijden. Denk dat dat bij Banjer ook zo gaat...

Trouwens als je ze binnen haalt voor te poetsen en je zet ze ruim vast vinden ze al snel iets waar ze tegen op gaan schuren. Dat is van de week met de Fries van de manegelessen gebeurd. Binnen 10 min. geen manen meer over. De vaste instructrice zet haar dan even kort vast voor het poetsen en opzadelen maar er was een invaller en die had daar niet aangedacht. Een schuilstal zal dan ook een schuurobject zijn, denk ik.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:54

misschien wel misschien niet Jellie... het kan zijn dat Banjer niet schuurt in een schuilstal omdat dan toch nog de wind door haar manen kan waaien.. maar goed... we hebben geen mogelijkheid om een wei met schuilstal te huren hier... en eigenlijk is onze stal erg ideaal...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:57

Het is dan idd roeien met de riemen die je hebt om t zo te zeggen. En dat je t daar goed naar je zin hebt kan ik me zeker voorstellen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:00

het zou nog idealer zijn om ze in de winter ook de hele dag buiten te hebben, maar dat is in deze regio zo goed als onmogelijk...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:01

Ik ken het probleem....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:10

Ik deed maar een suggestie

Zelf durf ik Opala niet 24/7 in de winterperiode op het land te zetten, omdat ik zo bang ben dat wanneer blijkt dat ze er toch niet tegen kan, er geen weg terug is, want het is kiezen uit boxstalling of weidegang. Een aantal jaar terug heb ik haar nl. aan het einde van een weideperiode heel erg kreupel van het land gehaald, daarbij is ze ook een keer behandeld geweest tegen een hele lichte vorm van arthrose. Een stal met uitloop lijkt mij ideaal, maar van het bestaan weet ik pas sinds kort