De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:53

jackie schreef:
als hij met ongelijke voeten geboren is had het de dierenarts bij de keuring op moeten vallen. dat zie je ook als de hoeven niet bekapt zijn.

vele paarden hebben ongelijke voeten. dat heeft niets met schrapen te maken maar met de belasting van de benen c.q. hoeven. de stijlere kleinere voet zal meer op de voorkant belast worden waardoor de achterkant van de hoef nauwer word. waarschijnlijk is de straal daar ook smaller (neiging tot dwanghoef). de grotere platte hoef is lager van achteren omdat daar wel gewicht ook op de verzenen (hielen) geplaatst word.

als je NB toepast (in combinatie met eventueel massage voornamelijk voor de schouderspieren) krijg je de hoeven wel gelijk (misschien niet helemaal, maar wel bij benadering).

ik heb zelf een 20jarige ruin die vroeger hetzelfde probleem had. de smid plaatste een wig onder de plattere voet om hem hoger te krijgen, wat weer andere vervelende gevolgen had en niks aan het probleem zelf deed. sindsdat ik zelf bekap is het stukken beter geworden.
heb ook gebruik gemaakt van massage (www.happy-athlete.nl)

als je paard net bekapt was op de foto's die je geplaatst hebt dan heb ik geen hoge pet op van de smid die dat gedaan heeft.

Bedankt voor je duidelijke verhaal!

Tja, ik vind het ook vreemd dat de keuringsdierenarts dat niet genoemd heeft. Achteraf had ik het zelf ook beter in de gaten moeten hebben, maar ik was al verliefd op hem...

De foto's zijn in de week na het bekappen genomen. Nu moet ik wel zeggen dat de zwarte (kleine) hoef zo kort was gescheurd dat hij daar weinig aan heeft hoeven doen. Maar de andere voorhoef heeft hij dus wel bijgewerkt.
Maar het is dus ook een traditionele smid; waar ik opzich altijd tevreden over was, maar vorige ervaringen bij hem waren met mijn bijrijpaard die rondom op ijzers stond. Dus nu ik mijn paard graag zonder ijzers zou willen houden wordt het anders.

En ik moet tot mijn spijt zeggen dat de hoeven er nu (zo'n 3 maanden na die foto's) nog weinig beter uit zien. [heeft wellicht meer tijd nodig?]Ik zal proberen ergens een digitale camera te ritselen zodat ik hier recente foto's kan plaatsen; maar dat zal vast pas zaterdag lukken.

Hetgeen je over de hoeven omschrijft klopt inderdaad aardig. de plattere hoef heeft inderdaad een lagere hiel. Maar dit houdt neem ik aan ook in dat hij eigenlijk ook in hoogte ongelijk op zijn hoeven staat (het scheelt tot algauw een cm). Kan dit bijgetrokken worden of kan het beter zo blijven. Want hij als hij hiermee geboren is loopt hij er al heel zijn leven prima mee; en met zijn benen zien er goed uit.

Maar kort gezegd: met NB zouden de hoeven waarschijnlijk verbeterd kunnen worden? En daarbij zou massage ook inwerking hebben op de hoefgroei? [laten dat nou 2 dingen zijn die mij al interesseerden ]

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:39

Jackie, dat geloof ik zeker w.b. de paardentandarts. Dat was ik iig zelf nooit van plan om ooit te leren… Mooie uitleg ook over het bekappen van de hoeven. Ik vind t ook leuk om te zien dat de vormen (afmetingen) van de hoeven zo anders kunnen zijn. Ik ben echt van die ronde flappers gewend

Mac, waar zit die schimmel dan precies?

Banjer gaaf joh! Heb degene’s van de biotine nog niet gezien op stal maar vanaaf zal ik ze wel zien want dan is t springles

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:23

gaaf! springles... dat zouden we bij ons ook moeten hebben... maar er zijn maar weinig dressuurruiters die ook een sprongetje kunnen/durven maken...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:33

Bij ons is het van een lesje met enkele paarden uitgegroeid naar 3 lessen (ca 5 a 6 per les) sinds iemand anders die lessen over is gaan nemen..
Heerlijk en afwisselend. Wel opvallend dat er bij ons bijna alle koudbloeden van stal meespringen

Ik spring met Fenno mijn 'woendsdagmaatje' en Jan springt een uur later met Flan mee

Overigens die Fenno liep in de zomer altijd blootvoets tot hij steeds knie op slot kreeg. Hij is naar een kliniek gegaan en kreeg ijzers met zooltjes en sindsdien gaat het goed. Het kwam door de beenstand. Zal dit ook niet met nb op te lossen zijn? (Denk overigens niet dat zijn baasje dat zou willen want die is erg tevreden over de smid )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:34

Soms heb ik het idee dat de ruiters vroeger veel meer allround waren dan tegenwoordig, jammer hoor.

@Jackie: weet jij toevallig nog een goede paardentandarts die ook in twente komt? Laat ik hem een keer komen voor walter

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:36

Wij doen alles met Flan. Lekker buitenrijden, dresuurlesje, af en toe Freestyle, longeren, springen en nu sinds kort ook voor de wagen Bevalt met prima. Wisselt zowel voor haar lekker af als voor ons

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:44

hihi, doe ik ook met Banjer Jel.... Vandaag weer naar buiten... Banjer stelde zich erg aan... overal "bang" voor... ze kroop zowat in de kont van het andere paardje...

Ze is zelfs een keer omgedraaid en teruggerend toen ze voorop ging.... maar nadat ik haar even had toegesproken ging ze wel weer gewoon verder... voorop nog wel! Stoere merrie...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:16

wendytjeG schreef:
Soms heb ik het idee dat de ruiters vroeger veel meer allround waren dan tegenwoordig, jammer hoor.

@Jackie: weet jij toevallig nog een goede paardentandarts die ook in twente komt? Laat ik hem een keer komen voor walter

nee, niet zo uit mijn hoofd. ik werk soms in duitsland en dan kom ik er langs.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:24

@Javayo. Heb eigenlijk niet veel aan het verhaal van Jackie toe te voegen. Ipv alleen een massage zou ik misschien naar een (holistische) arts gaan om het hele paard te laten bekijken op balans. Die kan vervolgens kiezen uit verschillende behandelmethodes mocht er iets scheef zitten. Zelf heb ik goede ervaringen met Eric Laarakker.

@Jellie: in de witte lijn. Van de buitenkant af kun je dat zien doordat de onderste rand van de hoef afgebrokkeld is aan de voorkant. Wat er onder zit is zwart (waar de witte lijn had moeten zitten). Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan maken. Ik stoei hier al bijna een jaar mee. Heb nu Clean Trax besteld van KC Lapierre. Kijken of dat wil helpen.

Ik baal overigens als een stekker. Lee heeft een wondje in haar kootholte door het bandje van de Old Mac . Uiteraard weer de dag voordat ik met een vriendin de hei op zou gaan. Lee is erg goed in het plannen van dit soort dingen. Grrrrr .
Laatst bijgewerkt door Mac op 07-09-05 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:31

Mac schreef:
Ik baal overigens als een stekker. Lee heeft een wondje in haar kootholte door het bandje van de Old Mac . Uiteraard weer de dag voordat ik met een vriendin de hei op zou gaan. Lee is erg goed in het plannen van dit soort dingen. Grrrrr .

Da's balen ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:32

Balen van dat wondje, maar zoals in het andere topic gezegd; een stukje schaap doet wonderen

Ik was me eens aan het verdiepen in Vettec-produkten en wilde dit wel eens een keer proberen, maar het wordt me een iets te duur grapje:
Citaat:
Pistool 45.00
Super Fast 36.00
Mengtuitjes 3x 0.75 2.25
Verzenkosten 8.00
Totaal 91.25 ex btw

Dan maar weer aan de schoenen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:37

SM: Is er nog steeds geen verbetering of wel?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:52

@ Javayo:

er zijn veel paarden met ongelijke voorvoeten, zoveel, dat het al als normaal beschouwd word. waarschijnlijk heeft de keuringsdierenarts daarom geen notitie van gemaakt.

Citaat:
De foto's zijn in de week na het bekappen genomen

lijkt wel veel langer.....

Citaat:

Nu moet ik wel zeggen dat de zwarte (kleine) hoef zo kort was gescheurd dat hij daar weinig aan heeft hoeven doen. Maar de andere voorhoef heeft hij dus wel bijgewerkt.

ik vermoed dat je smid geprobeerd heeft om de plattere hoef zo te bekappen dat hij meer op de steilere lijkt. mijn vroegere TS deed dat ook bij mijn paard. onder de platte voet plaatste hij een wig om de hielen te verhogen. gevolg: afbraak van de witte lijn in de kwartieren en een naar binnen gekrulde hoefwand plus een hoef die in plaats van steiler steeds platter werd.

wat ik nu doe: ik haal bei de steilere hoef zoveel mogelijk de hielen naar beneden, zover het de zool toestaat. bij de andere hoef maak ik een MEGAMUSTANGROLL en vijl er ook een opzet in vanaf het breakoverpunt.
(mijn NB bekapper deed dat conservatiever dan ik). ook hier hou ik de hielen laag anders schuiven ze nog meer onder de hoef.

linksvoor, de platte hoef
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rechtsvoor, steiler
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

je kun op de zijanzicht goed zien dat de hielen van de plattere hoef ondergeschoven zijn.

de situatie is nu zo dat ik het in het afgelopen halve jaar helemaal zelf gedaan heb en hij ongeveer 1 jaar NB bekapt word. daarvoor werd hij bekapt door de traditionele smid wat helemaal geen verandering bracht.
nu zie je duidelijk vooruitgang, hoewel we er nog niet zijn.

dit paard is overigens 20 jaar en tot zijn 12e regelmatig beslagen geweest. de hoefsmid mopperde altijd over de slechte kwaliteit van zijn hoeven en de dunne hoefwand. volgens hem kon hij niet zonder ijzers.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:53

OK. Hier dan Shane's voeten na 20 minuten fietsen in het bos en kleine knutseltjes met mesjes en vijl, voorzien van mijn commentaar. Jullie commentaar is uiteraard meer dan welkom
Voorvoeten:
Afbeelding
Groeiringen, lichte "knik", hielen nog wat ver onder voet maar van een afstand best netjes .
RV:
Afbeelding
Best netjes. Straal mag wat breder.
LV:
Afbeelding
Zie RV. Op foto lijkt het of hielen verder naar achter mogen, maar kan ook aan hoek van foto liggen. Morgen nog eens goed bekijken.
Achtervoeten:
Afbeelding
Shane sleept heel erg met zijn achterbenen. Teen slijt dus vanzelf weg. Maak ik alleen rond met de vijl.
LA:
Afbeelding
Hielen wat bijgewerkt.
RA:
Afbeelding
Best een mooi voetje.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:56

Zo dan. Wat een rits foto's in 1 keer !!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:02

yep, je bent ook braaf geweest. eindelijk foto's

heb niks toe te voegen aan je commentaar. vind ze ook best netjes eruit zien.

nu de rest nog..........

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:12

jackie schreef:
nu de rest nog..........

De rest van mijn paarden, bedoel je?
Ik heb 't geprobeerd met Gracie, maar dat werkt niet met in 1 hand een veulenvoet en in de andere hand een camera (allemaal bewogen ). Deze zijn door iemand anders genomen terwijl ik Shane's voeten vast hield. Het licht in de schuur is niet echt optimaal ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:15

Overigens loopt Shane prima op deze voetjes. Eerst maakte ik de hoefwand wat korter, maar daarmee liep hij wel wat gevoelig. Nu laat ik de hoefwand dus ietsje langer (behalve bij de hielen). Daar lijkt hij beter mee te lopen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:11

Mac: Complimenten hoor. Slechts 1 vraagje:

Mac schreef:
hielen nog wat ver onder voet maar van een afstand best netjes .

Ik neem aan dat de hielen meer naar achteren komen te liggen wanneer de hielen op den duur nog meer verlaagd kunnen worden?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:21

Mac schreef:
jackie schreef:
nu de rest nog..........

De rest van mijn paarden, bedoel je?
Ik heb 't geprobeerd met Gracie, maar dat werkt niet met in 1 hand een veulenvoet en in de andere hand een camera (allemaal bewogen ). Deze zijn door iemand anders genomen terwijl ik Shane's voeten vast hield. Het licht in de schuur is niet echt optimaal ...

die houden we dan nog te goed......van het licht hebben de foto's zo te zien geen last

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:22

opala schreef:
Mac: Complimenten hoor. Slechts 1 vraagje:

Mac schreef:
hielen nog wat ver onder voet maar van een afstand best netjes .

Ik neem aan dat de hielen meer naar achteren komen te liggen wanneer de hielen op den duur nog meer verlaagd kunnen worden?

goed gezien

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:39

Het is echt wel leerzaam om ook andere hoeven te bekijken, zo kan ik mijn verbeterpunten eruit halen .

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 01:18

@ Mac:
Misschien heb je dit allang geprobeerd tegen die schimmel... maar zo niet, bij Son hielp het uitstekend!
Son had ook een schimmeltje in haar witte lijn, ik kreeg van mijn TS de tip om er 2 maal daags voetschimmelzalf voor mensen op/in te smeren. Ik deed dit dan vlak na het bekappen, ongeveer een à twee weken lang. Dit volgehouden voor drie bekappingen en de schimmel was foetsie.
Deze zalf heet miconazol-creme en is verkrijgbaar bij de drogist. Het proberen waard, aangezien het niet al te duur is .

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:54

hallo allemaal,ik ben me aan het verdiepen in het natuurlijk bekappen wat ik graag toe wil gaan passen bij Tommie mijn tinkerhengst,ijzers hebben me nooit aangesproken en zoals ik het nu lees zijn ze dus ook overbodig.....
Tommie staat altijd al blootsvoets en word tot nu toe 'normaal' bekapt,ik vijl de randen zelf af tussendoor...
Tommie heeft wel vreemd gevormde voeten,van achteren zijn ze puntig en van voren zitten er flappen aan (flairs ofzo) na mijn laatste vijlbeurt is de vorm er eerlijkgezegd niet echt mooier op geworden maar ik durf niet goed
binnenkort mijn hoefsmid eens vragen of ze bereid is op de natuurlijke manier te bekappen,ik hoop het want volgens mij zit er alleen een strassersmid in Zeeland en dat spreekt me nou net weer niet aan...

zo,ik hoop heeeeel veel van jullie te leren en de cursus van hoefnatuurlijk vraag ik voor de Kerst

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:19

opala schreef:

jackie schreef:
goed gezien

En wat doe je als de hielen (ballen) al zo kort op de grond staan dat de hielen niet verder kunnen zakken ??
Dat probleem heb ik dus met Missy en dat krijg ik niet verbeterd.

@desillies: de meeste paarden hebben achter smallere (puntiger) voeten als voor. Daar is niets mis mee.
Ook hier gewoon goed rond vijlen met een mooie roll erin.