jackie schreef:als hij met ongelijke voeten geboren is had het de dierenarts bij de keuring op moeten vallen. dat zie je ook als de hoeven niet bekapt zijn.
vele paarden hebben ongelijke voeten. dat heeft niets met schrapen te maken maar met de belasting van de benen c.q. hoeven. de stijlere kleinere voet zal meer op de voorkant belast worden waardoor de achterkant van de hoef nauwer word. waarschijnlijk is de straal daar ook smaller (neiging tot dwanghoef). de grotere platte hoef is lager van achteren omdat daar wel gewicht ook op de verzenen (hielen) geplaatst word.
als je NB toepast (in combinatie met eventueel massage voornamelijk voor de schouderspieren) krijg je de hoeven wel gelijk (misschien niet helemaal, maar wel bij benadering).
ik heb zelf een 20jarige ruin die vroeger hetzelfde probleem had. de smid plaatste een wig onder de plattere voet om hem hoger te krijgen, wat weer andere vervelende gevolgen had en niks aan het probleem zelf deed. sindsdat ik zelf bekap is het stukken beter geworden.
heb ook gebruik gemaakt van massage (www.happy-athlete.nl)
als je paard net bekapt was op de foto's die je geplaatst hebt dan heb ik geen hoge pet op van de smid die dat gedaan heeft.
Bedankt voor je duidelijke verhaal!
Tja, ik vind het ook vreemd dat de keuringsdierenarts dat niet genoemd heeft. Achteraf had ik het zelf ook beter in de gaten moeten hebben, maar ik was al verliefd op hem...

De foto's zijn in de week na het bekappen genomen. Nu moet ik wel zeggen dat de zwarte (kleine) hoef zo kort was gescheurd dat hij daar weinig aan heeft hoeven doen. Maar de andere voorhoef heeft hij dus wel bijgewerkt.
Maar het is dus ook een traditionele smid; waar ik opzich altijd tevreden over was, maar vorige ervaringen bij hem waren met mijn bijrijpaard die rondom op ijzers stond. Dus nu ik mijn paard graag zonder ijzers zou willen houden wordt het anders.
En ik moet tot mijn spijt zeggen dat de hoeven er nu (zo'n 3 maanden na die foto's) nog weinig beter uit zien. [heeft wellicht meer tijd nodig?]Ik zal proberen ergens een digitale camera te ritselen zodat ik hier recente foto's kan plaatsen; maar dat zal vast pas zaterdag lukken.
Hetgeen je over de hoeven omschrijft klopt inderdaad aardig. de plattere hoef heeft inderdaad een lagere hiel. Maar dit houdt neem ik aan ook in dat hij eigenlijk ook in hoogte ongelijk op zijn hoeven staat (het scheelt tot algauw een cm). Kan dit bijgetrokken worden of kan het beter zo blijven. Want hij als hij hiermee geboren is loopt hij er al heel zijn leven prima mee; en met zijn benen zien er goed uit.
Maar kort gezegd: met NB zouden de hoeven waarschijnlijk verbeterd kunnen worden? En daarbij zou massage ook inwerking hebben op de hoefgroei? [laten dat nou 2 dingen zijn die mij al interesseerden