De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:23

graag Jel.. Dan weet ik of ik het voor niks heb gekocht of dat het een goede investering is geweest...

Overigens is het niet nodig voor Banjer's hoeven hoor... zowel Hans, als mijn vorige hoefsmeden/bekappers, als Steffi van der Laarse vonden de kwaliteit van Banjer's hoeven erg goed...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:25

In het totaalsupplement wat ik geef, Pavo Vital, schijnt ook Biotine te zitten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:25

Biotine moet je langere tijd geven wil je er resultaat van zien. Het zit overigens ook standaard in het bix.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:48

ook in de draversbrok van Havens?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:56

Ja, elke bix. (voor zover ik weet, ik zie het tot nu toe op elke zak staan van allerlei soorten die ik gezien heb) Het bevorderd de haargroei en de de hoorngroei van de hoeven.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 05-09-05 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:57

daarvoor heb ik het dus gekocht Ineke, voor de haargroei en voor de huid... Banjer's manen en staart lijken wel minder te worden nu ze zich echt openschuurt... niks lijkt meer te helpen...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:59

Boett deken op doen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:00

nee, daar begin ik niet aan. Banjer staat 24/7 buiten... stel dat ze een bui op haar knar krijgt, dan wordt de deken nat... dan heeft ze veel sneller een koutje te pakken of wat dan ook, ookal zeggen ze dat de dekens zijn sneldrogend...

Ik overweeg wel om alleen een hals te kopen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:48

Kinke heeft ook 24/7 haar boett jurk aan, is echt geen enkel probleem. Maar waarom zou ze een koutje krijgen, is dr weerstand niet in orde dan?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:19

d'r weerstand is prima in orde zover ik weet, maar ik vind het gewoon geen prettig idee dat als het regent, of blijft regenen, dat mijn paard onder een natte deken staat...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:00

LA

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:22

als ik het goed zie zit hier veel dood materiaal op de zool . het is namelijk al aan het uitbrokkelen schijnt het de straalgroeven lijken namelijk erg diep en de straal is ravelig. als het overtollige materiaal eraf is kunnen steunsels en hoefwand bij de hielen waarschijnlijk lager en gaat de straal ook steviger uitzien.

wel een mooie stevige hoef met goede hoornkwaliteit zo te zien.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:27

Jackie, best zwaar werk dat vijlen lijkt me (gebit). Zou dat zelf nooit doen zoals diegene met die Fries dat zelf wil gaan proberen.. T lijkt me toch iets wat best vrij nauw komt. Ik heb er zelf nog niet veel kaas van gegeten maar vind die hoeven er wel netjes bekapt uitzien.

Bij ons is op stal ooit een paard overleden. Dat paard had een ontsteking aan een kies gekregen die te laat opgemerkt is. Daardoor waren er na operatie bacterien naar de hersenen getrokken en is het dier ingeslapen..

Am, hij had Jan uitgelegd waarom hij dat nu nog niet deed. Maar Jan weet t niet meer Ik vroeg het hem net en hij zei dat en later mss dat t voor gevoeligheid is.. dus helaas geen antwoord op je vraag. Leuk dat je weer bent gaan camperen. Je hebt heerlijk weer!

Wendy, die scan van t bit kan ik helaas niet zien. Wil hem toch zelf nog kopen… Leuk dat je aan die workshop deel kan nemen

Banjer, degene die de biotine gebruiken heb ik helaas niet gezien vanavond. Staat ze weer mooi op haar hoeven? Vanavond hebben wij weer buitengereden. Dan op de wei maar nog steeds zien haar hoeven er prachtig uit en liep ze prima. Zelfs niet gestruikeld in draf/galop.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:31

Banjer staat er weer prima op!
Het losse van de straal was gewoon oude straal zei Hans...

Hij had trouwens ook een Barefootzadel bij zich... ik ben erg nieuwsgierig, dus ik heb even vergeleken met mijn Torsion... het zadel ziet er erg mooi uit.. maar ik merkte toch wat verschillen op...

De halsterhoofdstellen die hij ook mee had... die zijn echt geweldig!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:31

over Briolette's hoeven:

de hielen aan haar voorhoeven groeien als kool omdat ze ooit bevangen is geweest. ik moet er erg op letten dat ze niet langer worden als ze horen te zijn. haar hele hoef heeft zich omgevormd. 6 maanden geleden was hij veel platter en was de witte lijn vooral aan de voorkant verbreed.

ik rij haar niet op het ogenblik, omdat haar hoeven imo. niet stevig genoeg zijn. pas als de verbinding van de witte lijn weer helemaal goed is ga ik wat met haar doen.

gevolg daarvan is dat haar hoeven in de wei natuurlijk niet normaal slijten en ik dat dus voor haar moet doen met vijl en mes.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:33

Banjer, als hij volgende x bij ons komt mogen wij het allebei even testen. Ik ben erg benieuwd.

Jackie, ik ga eens goed kijken naar die fotos en hou je reactie er even bij.. Wel leerzaam voor zo'n 'snotneus' als moi

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:36

Jellie schreef:
Jackie, best zwaar werk dat vijlen lijkt me (gebit). Zou dat zelf nooit doen zoals diegene met die Fries dat zelf wil gaan proberen.. T lijkt me toch iets wat best vrij nauw komt. Ik heb er zelf nog niet veel kaas van gegeten maar vind die hoeven er wel netjes bekapt uitzien.

het is zwaarder als berichtjes typen op bokt maar je bouwt conditie op

er komt wel een hoop kennis aan te pas en het is secuur werk. je hebt goed gereedschap nodig. de klus is niet te klaren met een wiebelvijl van de divoza. voordat je alles in huis hebt wat je nodig hebt ben je een paar duizend euries verder en daar kun je een heleboel keren de tandarts voor laten komen

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:52

Jellie schreef:
Jackie, ik ga eens goed kijken naar die fotos en hou je reactie er even bij.. Wel leerzaam voor zo'n 'snotneus' als moi

dat is nou precies de reden waarvoor ik die foto's allemaal plaats. dat jullie er wat van kunnen leren. ik heb het allemaal zelf uit moeten vinden. veel lezen, kijken, uitproberen.

Briolette heeft geen gezonde hoeven die je als beginner zelf kunt bijhouden.
de eerste keer dat ze bevangen is geweest was toen ze 6 was. ze is nu 13 en word ongeveer 1 1/2 jaar NB bekapt. in al die tijd dat ze door de TS bekapt werd zijn haar hoeven niet beter geworden. de hielen zijn altijd te hoog gelaten en er werd bij de toon altijd wat weggekapt wat inhoud dat daar zoolmateriaal onder het hoefbeentje wegehaald word. haar witte lijn kon zich niet herstellen omdat de toonwand konstant van de witte lijn weggetrokken werd.

de Strasser bekapper die ermee bezig is geweest heeft teveel zool aan de achterkant weggenomen en geen mustang roll gemaakt. gevolg was een lange toonwand die nog meer aan de witte lijn trok.

toen is Wout er een paar keer mee bezig geweest wat al een hele verbetering was. alleen is hij erg voorzichtig geweest met de mustang roll. hij maakte die tot aan het ongepigmenteerde gedeelte van de hoefwand. in Briolette's geval volgens mij (en Ramey) niet ver genoeg en ik heb de mustang roll tot IN de witte lijn gemaakt. sindsdat ik dat ben gaan doen zijn de hoeven pas echt beter geworden.

als je op de laatste foto's kijkt, zie je een poederige laag op de zool zitten. ik heb het steunsel eraf gehaald en NIET in de levende zool gesneden. ik haal uitsluitend dood matieraal eraf.

bij Jackie, die het meeste buiten op allerlei soorten terrein loopt hoef ik niks meer aan de zool te doen.

bij de Haflinger van mijn buurmeisje (die van zaterdag) heb ik ook alleen de uitstekende wand en steunsels verwijderd en een stevige mustang roll erin gevijld.

het is bij ieder paard weer anders en je moet er (net als bij paardengebitten overigens) een feeling voor ontwikkelen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:05

Jackie: dank voor je commentaar.

Ik ben zelf zo eigenwijs dat ik heel veel overlaat aan de prikkeling van de zool en straal van buitenaf door vocht en het expres kleine afstanden afleggen op harde ondergrond of zand vermengd met grotere steentjes. Ik geef de hoef zelf de tijd om zich aan te passen. Ik heb geen haast en straks zal de stalperiode afbreuk doen aan het hele proces, helaas.

De motivatie om hierin niets te veranderen, ligt aan het feit, dat ze goed loopt en bijkomstig: de speling in haar kogels van haar achterbenen aanmerkelijk minder is geworden. Voor ik begon draaide ze haar achterhoeven zo naar binnen, dat ik gewoon op stond te wachten dat ze zich zou gaan strijken. Nu is dat echt ten goede verandert.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 00:18

if it isn't broken, don't fix it...........

Briolette liep niet goed en is door mijn werk aan haar hoeven wel veel beter gaan lopen. haar passen zijn langer geworden en ze land op de hiel. ook als ze staat zie je al verschil in haar houding. haar schouderspieren zijn niet meer verkrampt en haar toplijn is beter geworden. voor mij een indicatie dat ik goed bezig ben

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:46

Ik heb de pech gehad dat ik al heel vroeg in mijn "bekapcarriere" een probleempaard onder mijn hoede kreeg (dat van mezelf ). Dat is idd erg moeilijk, want elke fout die je maakt (en dat zijn er nogal wat geweest) heeft onmiddellijk uitwerking op het paard waar de voeten bijhoren . Zoals gezegd begint het inzicht nu ietwat te komen en zie ik alleen nog maar vooruitgang, geen verslechtering meer.

Als deze noodzaak niet was ontstaan omdat er niemand hier in de buurt kan bekappen volgens de methode waar ik achtersta was ik er overigens nooit aan begonnen! Zo heeft Lee me al in heel wat nieuwe richtingen gestuurd (boomloos, ijzerloos, biksloos, neusriemloos, martingaalloos, etc.)!

Wat jackie zegt is heel herkenbaar. Lee trekt ook heel haar schouders strak als haar voeten pijn doen. Vooral kort draaien is dan onmogelijk (ook in de wei). Ze krijgt dan van die bonken van schouders, waardoor bewegen nog moeizamer wordt. Vicieuze cirkel dus.

Ben eergisteren bezig geweest Lee's linkervoorvoet te ontdoen van dood materiaal, dubbele zool en steunsel. Het was weer zo'n ingeving, dus weer geen camera ... sorry! We vechten nog steeds met die stomme schimmel, die volgens de mensen van Laarakker een bacterie is, maar verder ziet het voetje er al een stuk beter uit. Zo meteen even met Lee eropuit. Eens kijken wat ze er zelf van vindt .

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:55

Ik wil toch graag willen weten wat de kenners van het advies van mijn hoefsmid vinden:

Gister is mijn 3,5-jarige weer bekapt. Mijn paard heeft ongelijke voorhoeven. bij aankoop viel dit niet op omdat ze te lang waren, bij de klinische keuring zijn ze ook als gelijk aangemerkt. Kort na aankoop scheurde de linkervoorhoef een eind af [hoefsmid kon niet metteen komen], waardoor ze ongelijk werden (of dat viel me toen pas op). Na een maand of 4 is de linkerhoef nog steeds iets kleiner dan rechts, en is het rechts een soort platvoetje. [klinkt zo wel heel dramatisch, maar hij loopt verder prima]

Volgens mijn hoefsmid is hij hier gewoon mee geboren en zal hij het met bekappen waarschijnlijk niet gelijk krijgen. Rechtsvoor zou de hoef zijn waar mijn paard het meest mee schraapt en daarom het meest slijt. Tevens gaf hij aan dat mijn paard straks op stal (loopt nu op de wei) wel voor ijzers zou moeten krijgen omdat mijn paard dan waarschijnlijk meer gaat schrapen en te veel af zou slijten.

Dat hij schraapt vind ik trouwens wat overdreven van mijn hoefsmid. Behalve in de eerste dagen dat ik hem had heb ik hem niet meer zien schrapen. Maar nu staat hij 24/7 buiten, wellicht gaat hij wel schrapen als hij 's winters wat meer op stal staat.

Zou mijn paard nu echt 'veroordeelt' zijn tot ijzers? Of zouden deze hoeven wel gelijker kunnen worden met natuurlijk bekappen?

Helaas geen recente foto... wellicht kan ik van 't weekend nog een digitale foto maken... Maar zo zagen ze er uit toen hij net de eerste keer bekapt was:

Afbeelding

Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:41

ik word net gebeld door Animaux Dierencasting (http://www.dierencasting.nl)... ze willen Nikita in een film...

Is een film die niet in de bioscopen gaat draaien, maar wel naar diverse festivals wordt gestuurd enzo...

Ik hou jullie op de hoogte!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:16

Javayo schreef:
Ik wil toch graag willen weten wat de kenners van het advies van mijn hoefsmid vinden:

Gister is mijn 3,5-jarige weer bekapt. Mijn paard heeft ongelijke voorhoeven. bij aankoop viel dit niet op omdat ze te lang waren, bij de klinische keuring zijn ze ook als gelijk aangemerkt. Kort na aankoop scheurde de linkervoorhoef een eind af [hoefsmid kon niet metteen komen], waardoor ze ongelijk werden (of dat viel me toen pas op). Na een maand of 4 is de linkerhoef nog steeds iets kleiner dan rechts, en is het rechts een soort platvoetje. [klinkt zo wel heel dramatisch, maar hij loopt verder prima]

Volgens mijn hoefsmid is hij hier gewoon mee geboren en zal hij het met bekappen waarschijnlijk niet gelijk krijgen. Rechtsvoor zou de hoef zijn waar mijn paard het meest mee schraapt en daarom het meest slijt. Tevens gaf hij aan dat mijn paard straks op stal (loopt nu op de wei) wel voor ijzers zou moeten krijgen omdat mijn paard dan waarschijnlijk meer gaat schrapen en te veel af zou slijten.

Dat hij schraapt vind ik trouwens wat overdreven van mijn hoefsmid. Behalve in de eerste dagen dat ik hem had heb ik hem niet meer zien schrapen. Maar nu staat hij 24/7 buiten, wellicht gaat hij wel schrapen als hij 's winters wat meer op stal staat.

Zou mijn paard nu echt 'veroordeelt' zijn tot ijzers? Of zouden deze hoeven wel gelijker kunnen worden met natuurlijk bekappen?

Helaas geen recente foto... wellicht kan ik van 't weekend nog een digitale foto maken... Maar zo zagen ze er uit toen hij net de eerste keer bekapt was:

Afbeelding

Afbeelding

als hij met ongelijke voeten geboren is had het de dierenarts bij de keuring op moeten vallen. dat zie je ook als de hoeven niet bekapt zijn.

vele paarden hebben ongelijke voeten. dat heeft niets met schrapen te maken maar met de belasting van de benen c.q. hoeven. de stijlere kleinere voet zal meer op de voorkant belast worden waardoor de achterkant van de hoef nauwer word. waarschijnlijk is de straal daar ook smaller (neiging tot dwanghoef). de grotere platte hoef is lager van achteren omdat daar wel gewicht ook op de verzenen (hielen) geplaatst word.

als je NB toepast (in combinatie met eventueel massage voornamelijk voor de schouderspieren) krijg je de hoeven wel gelijk (misschien niet helemaal, maar wel bij benadering).

ik heb zelf een 20jarige ruin die vroeger hetzelfde probleem had. de smid plaatste een wig onder de plattere voet om hem hoger te krijgen, wat weer andere vervelende gevolgen had en niks aan het probleem zelf deed. sindsdat ik zelf bekap is het stukken beter geworden.
heb ook gebruik gemaakt van massage (www.happy-athlete.nl)

als je paard net bekapt was op de foto's die je geplaatst hebt dan heb ik geen hoge pet op van de smid die dat gedaan heeft.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 01:18

Mac schreef:
Ik heb de pech gehad dat ik al heel vroeg in mijn "bekapcarriere" een probleempaard onder mijn hoede kreeg (dat van mezelf ). Dat is idd erg moeilijk, want elke fout die je maakt (en dat zijn er nogal wat geweest) heeft onmiddellijk uitwerking op het paard waar de voeten bijhoren . Zoals gezegd begint het inzicht nu ietwat te komen en zie ik alleen nog maar vooruitgang, geen verslechtering meer

misschien moeten we dan toch nog ons tweede oog gaan ontwikkelen op een of andere cursus??