Overigens is het niet nodig voor Banjer's hoeven hoor... zowel Hans, als mijn vorige hoefsmeden/bekappers, als Steffi van der Laarse vonden de kwaliteit van Banjer's hoeven erg goed...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jellie schreef:Jackie, best zwaar werk dat vijlen lijkt me (gebit). Zou dat zelf nooit doen zoals diegene met die Fries dat zelf wil gaan proberen.. T lijkt me toch iets wat best vrij nauw komt. Ik heb er zelf nog niet veel kaas van gegeten maar vind die hoeven er wel netjes bekapt uitzien.
Jellie schreef:Jackie, ik ga eens goed kijken naar die fotos en hou je reactie er even bij.. Wel leerzaam voor zo'n 'snotneus' als moi
Javayo schreef:Ik wil toch graag willen weten wat de kenners van het advies van mijn hoefsmid vinden:
Gister is mijn 3,5-jarige weer bekapt. Mijn paard heeft ongelijke voorhoeven. bij aankoop viel dit niet op omdat ze te lang waren, bij de klinische keuring zijn ze ook als gelijk aangemerkt. Kort na aankoop scheurde de linkervoorhoef een eind af [hoefsmid kon niet metteen komen], waardoor ze ongelijk werden (of dat viel me toen pas op). Na een maand of 4 is de linkerhoef nog steeds iets kleiner dan rechts, en is het rechts een soort platvoetje. [klinkt zo wel heel dramatisch, maar hij loopt verder prima]
Volgens mijn hoefsmid is hij hier gewoon mee geboren en zal hij het met bekappen waarschijnlijk niet gelijk krijgen. Rechtsvoor zou de hoef zijn waar mijn paard het meest mee schraapt en daarom het meest slijt. Tevens gaf hij aan dat mijn paard straks op stal (loopt nu op de wei) wel voor ijzers zou moeten krijgen omdat mijn paard dan waarschijnlijk meer gaat schrapen en te veel af zou slijten.
Dat hij schraapt vind ik trouwens wat overdreven van mijn hoefsmid. Behalve in de eerste dagen dat ik hem had heb ik hem niet meer zien schrapen. Maar nu staat hij 24/7 buiten, wellicht gaat hij wel schrapen als hij 's winters wat meer op stal staat.
Zou mijn paard nu echt 'veroordeelt' zijn tot ijzers? Of zouden deze hoeven wel gelijker kunnen worden met natuurlijk bekappen?
Helaas geen recente foto... wellicht kan ik van 't weekend nog een digitale foto maken... Maar zo zagen ze er uit toen hij net de eerste keer bekapt was:
Mac schreef:Ik heb de pech gehad dat ik al heel vroeg in mijn "bekapcarriere" een probleempaard onder mijn hoede kreeg (dat van mezelf). Dat is idd erg moeilijk, want elke fout die je maakt (en dat zijn er nogal wat geweest) heeft onmiddellijk uitwerking op het paard waar de voeten bijhoren
. Zoals gezegd begint het inzicht nu ietwat te komen en zie ik alleen nog maar vooruitgang, geen verslechtering meer