[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:16

@ Cissy, ben even op zoek geweest of ik de reportage van National Geographic kon vinden over Pat Parelli en de Mustangs, en ik kwam dit tegen:

http://central.parellinaturalhorsetrain ... -mustangs/

Filmpje op de pagina is Pat op Scamp, die verteld hoe dat allemaal gegaan is toen. Klinkt serieus gevaarlijk die achtervolging, maar in mijn ogen is er een verschil: de round up was een kwestie van een paar uur, bij daglicht. En het vangen en temmen van de mustangs was geen persoonlijk idee van Pat, hij is gevraagd om mee te helpen ze te vangen om uiteindelijk bloed te kunnen afnemen. En hij deed het niet met een paard, maar met 12....en hij beweert ook niet dat hij het alleen heeft gedaan....

En ergens wel jammer dat ik dit heb gemist:

http://www.youtube.com/watch?v=tjXAo4gG4Nk

Was via webcast te volgen geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:50

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:26

Aah, ik snap nu wel zelf ook veel beter,
Zelf nooit een moment bij stil gestaan dat je het paard dwingt een band met je op te bouwen, gelukkig het toch maar nooit gedaan :o

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:44

wów,eindelijk.. 'k begrijp het! wat een goedtopic zeg! _/-\o_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:58

Cassidy schreef:

Nu ben ik niet zo'n fan van clinton zoals je weet (hij doet zijn werk goed hoor, daar niet van...maar is wrs gewoon een persoonlijk iets van mij) maar dammmnnnn ben ik ff jaloers op die trailtuin :o

Cassidy

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:41

O, ik ook hoor, ik ook!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:09

snap ik. Tijd om de lotterij te winnen, geloof ik.
Ken je trouwens ook die trailbinnenbak in oregon?
http://www.youtube.com/watch?v=ygnKD7Z2E0A
Als ik later heel erg rijk ben, later als ik groot ben, bouw ik die in mijn achtertuin :))

Sorry, dit was ff heel erg off topic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:24

Ik kende die indoor trail tuin, maar het perpectief van het filmpje vanaf de paardenrug is weer eens een heel ander gezicht!

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:36

Mijn paard was nooit echt in de hand van mensen geweest.
Toen hij hier naartoe kwam, was hij verdoofd door de dierenarts, omdat het anders niet mogelijk was hem te vervoeren(toen was hij nog niet van mij).
Je kon helemaal niks met hem.
Hij had een ingegroeid halster gehad, dus een halster omdoen lukte ook niet.
Hij had alleen een touwtje om zn nek waar je hem als het perse moest naar de wei kon brengen.

Ik kwam bij die mensen voor hulp voor mn stoornissen.
Had echt een of andere band met hem omdat ik hem wel snapte.
Ben met hem Join up gaan doen en dit heeft heel erg geholpen.
Toen ze besloten dat hij niet geschikt was voor hun, heb ik hem gekocht.

Heb hem toen naar proffesionele ruiters gebracht die hem zouden inrijden.
Dit deden zei dus niet via de natural horsemanship oid.
Eindstand was ik heel veel geld kwijt, en had ik een paard waar niemand op kon rijden.
Stond toen op het punt hem weer weg te doen want ik kon hem niks bieden.
Mijn gevoel zei alleen anders.
Ik wou het graag zelf proberen met join up.
Dit heb ik gedaan en hij is nu helemaal ingereden!
Ben heel blij met deze vriendelijke methoden, en ik gebruik hem nog steeds!

cavalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:19

Ilse_123 schreef:
Ik heb alleen de openingspost gelezen en een beetje over wat reactie's van dit en andere topic's heengescrollt.

Toen ik nog een lief klein heartland penny meisje was deed ik ook JU... met shetlanders natuurlijk... al denk ik dat ze er toendertijd weinig aan hebben geleden aangezien ze na een rondje zoieso op mij af kwamen om te snoepen, en dan vond ik het eigenlijk wel goed :+
Voor de rest vond ik de JU een beetje onzin, alsof zo'n paard je serieus neemt, in hoeverre boots je nou echt de natuur na in zo'n cirkel? Daarom denk ik ook dat het bij de meeste 'brave' paarden waarmee je zoieso al een band hebt het weinig kan verpesten, vooral als je al amateur het zelf gaat proberen... Gaat zo'n paard echt denken dat hij word verstoten en dat hij dood kan gaan in de buitenwereld, terwijl hij nog steeds gewoon door de longeerbak heen ploegt en jij staat de zwaaien?
Na het lezen van de openingspost is het al een stuk duidelijker voor mij, maar ik denk niet dat ieder paard gelijk zijn baas serieus gaat nemen... Ik denk wel dat wat de proffesionals doen echt kan werken, en dat de amateurs die het fout doen bij het verkeerde paard het ook gruwelijk kunnen verpesten. Maar ik denk dat bij de meeste paarden+bazen er weinig te verbeteren of te verpesten valt met een JU, tot zover je het zo nog kan noemen...

sorry voor het misschien een beetje wazige verhaal :+

Helemaal mee eens!

Gamiani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:16

Cassidy schreef:
Monty Roberts heeft een aantal boeken geschreven. Het boek "De man die naar paarden luistert" is fictie, en geen autobiografie.
Shy Boy is ook niet zo gegaan zoals Monty Roberts dat graag wil doen overkomen.
Wil je meer weten? Kijk even op http://www.horsewhispersandlies.com . Boek is online gratis te lezen, je moet je alleen even registreren.

En over het feit dat het in de round pen gebeurt, die hele JU: als paardlief de ruimte zou hebben om te vluchten, zou hij dat doen. Die round pen is nodig, zodat het dier niet bij je vandaan kan en er geen andere optie blijft dan zich bij je aan te sluiten.
Monty Roberts had een paard nodig om Shy Boy drie dagen lang te achtervolgen (dag en nacht, door terrein met kuilen en prikkeldraad) voordat het dier zo uitgeput was, zoveel gewicht verloren had en met zulke dikke benen stond dat hij geen stap meer kon zetten.

Ik heb euhm, mijn trainingsmethodes in woord en beeld ofzo gelezen :) Maar dat andere boek lijkt me niks als ik het zo hoor XD
En ja, dat van die round pen snap ik, maar daarom is het hele JU gebeuren dus niet natuurlijk ondanks dat Monty daar zo mee te koop loopt :O
Sneu paardje..

Frouke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:17

Wat goed...! en Cassidy sorry dat ik je niet geloofde...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:21

zo hehe na bekant het hele topic gelezen te hebben begrijp ik nog steeds niet helemaal het join up idee...

t lijkt wel wat weg te hebben van longeren op een afgezette cirkel want in principe werk je met longeren ook vanachter de pony.(dus vanuit de drijvende hand?) ja ook heeft het te maken met het werken van de merrie en hengsten positie.

maar dan is dat gene wat hempfling doet toch ook join up? op een vierkant het paard sturen vanuit zowel merrie als hengsten positie.
of snap ik er op dit moment gewoon even niks meer van.

ik probeer zelf van alles mee te pikken van allerlei delen van natural horsemanship. heb zowel het boek van emiel voest, als monty als hempfling en heb ook al veel cursussen bijgewoond.
maar nu probeer ik eigenlijk meer me gevoel te gebruiken en te kijken wat past bij me pony en dat gaat me momenteel wel goed af.

je neemt van allerlei onderdelen wel wat mee

@cassidy ff offtopic maar jij rijd toch op die western stal in starnmeer? weet jij of ze daar nog steeds grondwerk lessen geven? want ik wil heel graag wat meer begrijpen over grondwerken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:24

Wat betreft de grondwerklessen, is het het beste om even persoonlijk contact op te nemen met de trainers van de stal. Tel. is te vinden op www.trainingsstalstarnmeer.nl

Wat is nu eigenlijk grondwerk? Een paard kan maar zes kanten uit, naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. De laatste twee willen we in het begin liever niet, blijft over, naar voren, achteren, links en naar rechts. Als je dat een paard vanaf de grond kunt laten doen, en daarbij de kleinste poging beloont, ben je bezig met grondwerk.

Je haalde in je vergelijking van alle methodes die jij kent (waaronder KFH) aan dat je daarbij hetzelfde doet als bij de JU. En dat is niet zo. KFH, Voest, Parelli en Anderson - om maar een paar te noemen, gaan niet door tot de totale overgave van het paard. Hij krijgt geen psychische knauw, die hij bij de JU wel krijgt. Op zich is er ook met de JU niets mis, wel de context waarin hij zo vaak wordt meegenomen, en de frequentie ervan op een paard. Niet ieder paard vaart wel bij een JU, echter is dat wel wat de voorstanders ervan denken begrepen te hebben.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:39

Volgens mij zijn er heel veel mensen in dit topic aan het schrijven die niet weten wat voor kleine details een paard al kan zien en hoe snel je met weinig tot geen druk al kunt "praten" met je paard. Een Join up wordt volgens mij volledig uit z'n verband getrokken. Ik zie een JU meer als een licht loswerken in een roundpen, links en rechtsom waarna het paard al heel snel tekenen geeft dat het open staat voor een "gesprek" hierna haal je de druk weg, hoe klein die druk ook is en zal het paard al snel volgen en achter je aan komen.

Of hier nou sprake is van grondwek of een join up, in mijn ogen de enige juiste manier om zonder geweld en druk een begin van een gesprek met je paard te ontwikkelen.

Er zal zeker een groep mensen zijn met te weinig kennis hierover waardoor problemen ontstaan, dan zeg ik; les nemen en clinics volgen. Maar om het nou allemaal zo zwart wit af te schilderen is nou ook alweer niet nodig. Ik werk al jaren met lichaamstaal en zie ELK paard hierdoor opbloeien en toegankelijker worden waardoor je een hele duidelijke relatie krijgt met je paard. En nee, die paarden zijn niet tot de dood doorgejaagt of afgestompt. Jammer dat hier zo negatief wordt gesproken over iets dat juist zo mooi kan zijn...

En daarnaast is een join up niet de enige manier om een goede relatie met je paard te krijgen, ook aan een leadrope en met wat simpele grondwerk oefeningen krijg je al vrij snel een verschil tussen leider en volger. controle over je paard, veiligheid, duidelijkheid. Dit hoort allemaal bij een goede omgang met je paard. Kijk hoe Stacy Westfall met haar paarden werkt of elke gemiddelde cowboy.. allemaal mensen die trainen op hun manier. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden....

Sosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:37

NathalietjeB schreef:
zo hehe na bekant het hele topic gelezen te hebben begrijp ik nog steeds niet helemaal het join up idee...

t lijkt wel wat weg te hebben van longeren op een afgezette cirkel want in principe werk je met longeren ook vanachter de pony.(dus vanuit de drijvende hand?) ja ook heeft het te maken met het werken van de merrie en hengsten positie.

maar dan is dat gene wat hempfling doet toch ook join up? op een vierkant het paard sturen vanuit zowel merrie als hengsten positie.
of snap ik er op dit moment gewoon even niks meer van.

ik probeer zelf van alles mee te pikken van allerlei delen van natural horsemanship. heb zowel het boek van emiel voest, als monty als hempfling en heb ook al veel cursussen bijgewoond.
maar nu probeer ik eigenlijk meer me gevoel te gebruiken en te kijken wat past bij me pony en dat gaat me momenteel wel goed af.

je neemt van allerlei onderdelen wel wat mee

@cassidy ff offtopic maar jij rijd toch op die western stal in starnmeer? weet jij of ze daar nog steeds grondwerk lessen geven? want ik wil heel graag wat meer begrijpen over grondwerken

Ik denk dat dat ook het aller, allerbeste is! Altijd naar je paard blijven kijken! Het ene paard is het andere niet en andersom. Paard heeft altijd gelijk, als je dat onthoudt kom je, volgens mij, heel ver. Dus niet "hij doet het niet", maar "wat doe ik verkeerd waardoor het paard niet het antwoord geeft wat ik graag wil"
Die so called goeroe's ... ik weet niet hoor, maar volgens mij vertellen ze je niet echt wat ze doen en misschien doen ze wel dingen achter de schermen die jij helemaal niet wilt weten ... zo maar een gedachte van mij! ;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:48

Sosje schreef:
Die so called goeroe's ... ik weet niet hoor, maar volgens mij vertellen ze je niet echt wat ze doen en misschien doen ze wel dingen achter de schermen die jij helemaal niet wilt weten ... zo maar een gedachte van mij! ;-)

Toch apart dan dat veel van die zogenaamde goeroe's je een handleiding geven die je volgen kunt en waarmee je precies dezelfde resultaten kunt krijgen als zij dat krijgen.

En mocht je echt een samenvattend trainingsprogramma willen zien over het beleren van een jong en echt compleet groen paard, kun je ook dat op Youtube vinden.
Zo transparant als het maar kan.
Hoezo "Hidden Agenda" en achter gesloten deuren dingen doen die ze niemand vertellen?

http://www.youtube.com/watch?v=FF5KPdOM ... ature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=WP66O-Xd ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=zD5I2J43 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=deNEme1G ... re=related

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:05

Sosje schreef:
[. Paard heeft altijd gelijk, als je dat onthoudt kom je, volgens mij, heel ver. Dus niet "hij doet het niet", maar "wat doe ik verkeerd waardoor het paard niet het antwoord geeft wat ik graag wil"
)

Deze mag je van mij dikgedrukt ergens neerhangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:25

Parelli verwoordt hem zo: "If your horse says "no", you either asked the wrong question, or you asked the question wrong."

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:09

denk zoals je paard

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:09

cindypony123 schreef:
denk zoals je paard

Nee dankje, die is nog niet altijd zo verstandig in haar denkwijze }:0

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:16

liljebo schreef:
Sosje schreef:
[. Paard heeft altijd gelijk, als je dat onthoudt kom je, volgens mij, heel ver. Dus niet "hij doet het niet", maar "wat doe ik verkeerd waardoor het paard niet het antwoord geeft wat ik graag wil"
)

Deze mag je van mij dikgedrukt ergens neerhangen.

ben ik het helemaal mee eens! :j

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:05

Zoals een Join-Up normaal wordt uitgevoerd, lijkt het niet meer op de natuur.
Een Alpha-merrie is streng, maar wel eerlijk en oprecht. Zij zou een paard dus net de kudde uit sturen, wat voor het paard de dood betekent. Een paard opdrijven/opjagen, is meer iets wat een hengst zou doen wanneer er gevaar uitbreekt. En als je een Join-Upuitoefent, s er dan sprake van gevaar? Een Alpha-merrie vraagt het paard haar (weer) te respecteren. Ze dwingt het niet. Daarom klopt de methode van Roberts niet helemaal. Met alle respect, hij wil de wereld voor paarden verbeteren, maar niet op zo'n manier. Je straft een paard door het te negeren. Niet door het te dwingen je te gehoorzamen, wat hij doet omdat hij anders DOOD gaat. Als jij je paard vraagt om respect, kun je mijn ontwikkelde Join-Up proberen. Op een andere manier:

Begin door je paard los te maken. Begin te lopen en roep hem. Kijk niet naar hem, maar voor je uit. Vraag hem te komen, zeg dingen als stap en voorwaarts en wenk je schouder naar binnen. Een paard zal uit nieuwsgierigheid vroeg of laat meekomen. Zodra jullie wat warm gestapt is, ga jij in het midden staan, maar laat je het paard even doorlopen. Ik strekt het arm wat bij zijn achterhand zit en wijst naar hem. Je blijft stil staan. Als het paard begrijpt dat hij moet blijven lopen, zet je een stap naar voren. Kam met de hand door de lucht en klak met je tong. Kijk herbij naar je hand, de grond of naar een andere hoek. Wanneer je paard in galop is, laat je je schouders zakken. Als het paard vaart mindert loop je weer iets naar hem toe en zeg je: ,,Doorgaan" Je kamt weer wat met je hand en gaat terug naar je plaats. Als je paard er duidelijk vermoeider wordt, of als hij het niet leuk meer vind, spoor je hem niet meer aan. Nu negeer je hem een minuut, begeleidt hem de andere kant op en doet hetzelfde. Eigenlijk speel je met het paard, omdat hij dus graag wil rennen. Je laat hem stoppen als ie niet meer wil, zodat hij ziet dat je zijn keuzes respecteert. Hij zal waarschijnlijk na dit een aantal keer herhalen, zijn oor op je richten als teken: ,, He, jij luistert naar me, dus ik wil ook wel naar jou luisteren!" Als hij dit doen, kijk je of hij er nog plezier in heeft. Zoja, ga nog maar door, zo nee, stop dan. Maar nu ga je niet opnieuw. Je laat het paard met rust en loopt weg. Blijf maar lopen. Heel rustig, nog altijd met de schouders laag en de blik op de grond. Je komt in kleine cirkels steeds naar hem toe. Ga dicht bij hem staan. Als hij het toelaat, blijf je net zo lang staan tot hij naar je toe komt. Als hij bij je is, wacht je tot hij snuift en het hoofd naar beneden doet. Als het dier je niet wil, doe je deze oefening geheel opnieuw. Als hij zijn hoofd naar beneden doet, zegt hij: ,,Ik wil graag je vriendje zijn, omdat jij me écht begrijpt." Als ie dat doet, loop je weg. Als hij meekomt, is de Join-Up gelukt! Beloon je paard voorzichtig. Gebruik eventueel andere paarden in de ruimte om het kudde gevoel op te wekken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:47

hehe fijn!
eindelijk een duidelijk verhaal er over!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 07:22

Hallo allemaal,

Ik heb niet alles gelezen maar wel veel in dit topic. Ik dacht even dat ik het misschien wel helemaal verkeerd deed en dat ik dus regelmatig een JU aan t doen was. Maar als ik verder lees is dat gelukkig niet zo, geloof ik.

Wat ik doe is: ik ga in een cirkel staan met leadrope in mijn handen. Ik wijs met mijn ene hand aan welke richting ze op moet lopen, met mijn andere hand geef ik het tempo aan door mijn hand van boven naar beneden te bewegen. langzaam of harder dus. als ik wil dat ze in tempo terug komt sluit ik mijn handen. Als ik wil dat ze gaat stilstaan, kom ik uit de cirkel iets naar haar voorhand toe. Omdraaien doe ik dus ook door haar eerst te laten stilstaan, dan mijn hand die dus aangeeft welke kant ze op moet te verwisselen en met de andere hand weer het tempo aan te geven.

Even voor mijn eigen duidelijkheid: Dit is dus goed??? heeft niks te maken met JU toch???

Dit is de manier waarop ik graag werk door haar beweging te geven ipv longeren. Daarna doe ik altijd nog wat grondwerk oefeningen door haar mij te laten volgen, slalommen met pionnetjes, stapje achteruit etc etc.