Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilse_123 schreef:Ik heb alleen de openingspost gelezen en een beetje over wat reactie's van dit en andere topic's heengescrollt.
Toen ik nog een lief klein heartland penny meisje was deed ik ook JU... met shetlanders natuurlijk... al denk ik dat ze er toendertijd weinig aan hebben geleden aangezien ze na een rondje zoieso op mij af kwamen om te snoepen, en dan vond ik het eigenlijk wel goed![]()
Voor de rest vond ik de JU een beetje onzin, alsof zo'n paard je serieus neemt, in hoeverre boots je nou echt de natuur na in zo'n cirkel? Daarom denk ik ook dat het bij de meeste 'brave' paarden waarmee je zoieso al een band hebt het weinig kan verpesten, vooral als je al amateur het zelf gaat proberen... Gaat zo'n paard echt denken dat hij word verstoten en dat hij dood kan gaan in de buitenwereld, terwijl hij nog steeds gewoon door de longeerbak heen ploegt en jij staat de zwaaien?
Na het lezen van de openingspost is het al een stuk duidelijker voor mij, maar ik denk niet dat ieder paard gelijk zijn baas serieus gaat nemen... Ik denk wel dat wat de proffesionals doen echt kan werken, en dat de amateurs die het fout doen bij het verkeerde paard het ook gruwelijk kunnen verpesten. Maar ik denk dat bij de meeste paarden+bazen er weinig te verbeteren of te verpesten valt met een JU, tot zover je het zo nog kan noemen...
sorry voor het misschien een beetje wazige verhaal
Cassidy schreef:Monty Roberts heeft een aantal boeken geschreven. Het boek "De man die naar paarden luistert" is fictie, en geen autobiografie.
Shy Boy is ook niet zo gegaan zoals Monty Roberts dat graag wil doen overkomen.
Wil je meer weten? Kijk even op http://www.horsewhispersandlies.com . Boek is online gratis te lezen, je moet je alleen even registreren.
En over het feit dat het in de round pen gebeurt, die hele JU: als paardlief de ruimte zou hebben om te vluchten, zou hij dat doen. Die round pen is nodig, zodat het dier niet bij je vandaan kan en er geen andere optie blijft dan zich bij je aan te sluiten.
Monty Roberts had een paard nodig om Shy Boy drie dagen lang te achtervolgen (dag en nacht, door terrein met kuilen en prikkeldraad) voordat het dier zo uitgeput was, zoveel gewicht verloren had en met zulke dikke benen stond dat hij geen stap meer kon zetten.
NathalietjeB schreef:zo hehe na bekant het hele topic gelezen te hebben begrijp ik nog steeds niet helemaal het join up idee...
t lijkt wel wat weg te hebben van longeren op een afgezette cirkel want in principe werk je met longeren ook vanachter de pony.(dus vanuit de drijvende hand?) ja ook heeft het te maken met het werken van de merrie en hengsten positie.
maar dan is dat gene wat hempfling doet toch ook join up? op een vierkant het paard sturen vanuit zowel merrie als hengsten positie.
of snap ik er op dit moment gewoon even niks meer van.
ik probeer zelf van alles mee te pikken van allerlei delen van natural horsemanship. heb zowel het boek van emiel voest, als monty als hempfling en heb ook al veel cursussen bijgewoond.
maar nu probeer ik eigenlijk meer me gevoel te gebruiken en te kijken wat past bij me pony en dat gaat me momenteel wel goed af.
je neemt van allerlei onderdelen wel wat mee
@cassidy ff offtopic maar jij rijd toch op die western stal in starnmeer? weet jij of ze daar nog steeds grondwerk lessen geven? want ik wil heel graag wat meer begrijpen over grondwerken
Sosje schreef:Die so called goeroe's ... ik weet niet hoor, maar volgens mij vertellen ze je niet echt wat ze doen en misschien doen ze wel dingen achter de schermen die jij helemaal niet wilt weten ... zo maar een gedachte van mij!
liljebo schreef:Sosje schreef:[. Paard heeft altijd gelijk, als je dat onthoudt kom je, volgens mij, heel ver. Dus niet "hij doet het niet", maar "wat doe ik verkeerd waardoor het paard niet het antwoord geeft wat ik graag wil"
)
Deze mag je van mij dikgedrukt ergens neerhangen.