dan zou ik eventueel afstappen en daar men grondwerk doen, misschien wat cirkelspel, achtjes,... achteruit terug vooruit, achterhand weg, sideways enzo voort... zolang er maar beweging is

ik ben ook nog altijd bezig met parelli hoor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sonja89 schreef:Olikea, klinkt als een rustige en leerzame sessie, fijn hoor! Ook dat je het kort houdt en haar lekker de tijd geeft erover na te denken. Soms kan werk dan nog best eens handig gepland zijn![]()
Mooi filmpje, Rowenaduke. Goed ook dat je het op beeld hebt laten zetten, moet ik ook eens doen. Met zo'n dikke grasmat zou ik dit niet nadoen, denk ik. Niets is zo belangrijk als zo veel mogelijk eten van vers gras...
Toevallig zijn wij hier dus wel mee bezig, maar dan staat mijn IJslander op een korte wei. Ondanks dat hij extreem LBI lijkt, laat hij zich op de wei gemakkelijk verleiden tot spelen. Ik ga dan met mijn stick in de wei lopen en zwier hem in de lucht, niet gericht op een paard maar juist willekeurig in de ruimte, op afstand van de kudde. Dan wordt mijn ruin al snel nieuwsgierig en komt eraan. Als ik hem even kriebel en daarna wegren, komt hij meteen achter me aan en volgt dan in scherpe bochten, met stilstaan enz. In de tussentijd sluit de rest van de kudde zich zo'n beetje aan, maar uiteindelijk loopt (of rent) mijn ruin mee naar de uitgang en blijft de rest achter.
Tot 3 weken terug sleepte ik Kees nog aan zijn halster van achteruit de wei mee het erf op, dus dit is al echt een enorme verbetering haha!
De grootste verbazing dit weekend was de rit van gisteren. Afgelopen woensdag zijn we niet verder dan 100 meter in het bos gekomen. Kees liep toen voorop (andere pony die mee was is erg gevoelig en moet achteraan) en na 100 meter konden we het bekijken.
Gisteren mocht Kees achter 2 fjorden uit zijn eigen wei aan huppelen. Ik zat op een van de fjorden en mijn verzorgstertje op Kees. We hadden een rit van 1,5 uur gepland met stap, draf en galop en hebben die zonder enkel probleem uit kunnen rijden... Niet een keer gestaakt of moeilijk gedaan, in galop probeerde hij een van de fjorden zelfs in te halen en ging daarbij even in de crossmodus?!
Mijn eigen idee is dat hij op dit moment heel veel behoefte heeft om samen met bekende paarden (uit zijn eigen kudde dus) te rijden en dan achteraan te mogen, in ieder geval tijdens het begin. Ik ben wel erg benieuwd of iemand hier dit herkent met een LBI? Zulke sterke voorkeuren en wanneer je daaraan voldoet, ineens geen enkel probleem meer ervaren?
Hoe dan ook, we hebben genoten!
Rowenaduke schreef:Ik ben de laatste tijd aan het oefenen om mijn paard 'at liberty' uit de wei te halen.. Hier is dan het resultaat waar ik erg trots op ben![]()
Ik ben steeds meer aan het oefenen/spelen ''at liberty'' en het gaat allemaal steeds beter.
[ Video ]
xxdomiixx schreef:Denk heel goed na wat je uiteindelijk wil. Kans is groot dat je met andere paarden moet blijven rijden als je niet vaak oefent om alleen te rijden. Van wat ik ervaren heb, leert een paard niet om alleen op buitenrit te gaan als je met anderen rijd.
Eliine schreef:Maar wat ik niet helemaal uit je verhaal kan opmaken; de vorige keren was je ook niet alleen toch? Toen hij wel in de ankers ging.
Wat mij niet zou verbazen is dat je zelf een grotere invloed in het verhaal hebt dan je misschien denkt.
Eliine schreef:je makkelijk aan het werk buiten stal? Of zit je dan gelijk op een weg oid? Anders zou ik zeggen, ga elke keer dat het goed gaat een paar meter verder aan het werk.
Eliine schreef:Niet dat ik jou hier wil bestempelen als onkundig persoon hoor en aan liefde voor je paard zal het je niet ontbreken. Maar het gaat er niet om dat je paard het bos niet in wilt, het gaat er om dat jij hem het vertrouwen en leiderschap moet gaan geven dat hij nodig heeft om dat bos in te gaan. Jij moet zijn kudde worden, dan is ie nooit alleen op pad