[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:18

ik vind afstappen helemaal geen schande hoor :)

dan zou ik eventueel afstappen en daar men grondwerk doen, misschien wat cirkelspel, achtjes,... achteruit terug vooruit, achterhand weg, sideways enzo voort... zolang er maar beweging is :)

ik ben ook nog altijd bezig met parelli hoor :) maandag had ik een arabier met peper in haar poep, ik ben letterlijkmet het touwtje in de hand achterna gevlogen maar ik wou ze niet lossen :) uiteindelijk heeft ze nog wel goed gewerkt maar ze werd zo LBE dat ze niks of niemand meer kent (er kwam een irritant brommertje voorbij), gisteren dan terug gewerkt en het ging suuuuuuper goed, mijn paard switch enorm tussen de horsenality's

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:01

Afstappen is idd geen schande, is juist gweldig als iemand dat doet om het paard verder te helpen. Zoals boven al gezegd zou ik ook dan daar gromdwerken.

Ik gebruik ook de stick voor achterwaarts, heb een aantal manieren om achterwaarts te vragen. Altijd handig als iemand anders hem bijv in de hand heeft die gebruikt waarschijnlijk wel 1van die manieren. En voor mij ook handig hij heeft natuurlijk nietaaltijd een halster om of ik heb bijv. De stick niet altijd bij me

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:13

Mijn stick, string en leadrope zijn binnen.. morgen gaan we eens beginnen met mijn jonkie..
Ben benieuwd. .
Mijn eerste doel is haar over het hele lichaam aanraken. . Ben benieuwd hoe lang we daar over gaan doen. .

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:02

Jullie reacties versterken mijn gedachte dat ik inderdaad het beste kan afstappen en er dan naast kan blijven tot ik zeker weet dat hij het weer 'alleen' kan/durft. Of zouden jullie na het afstappen en grondwerk direct weer opstappen?

Morgen wordt een spannende dag. We hebben een rit van 1,5 op de planning met twee weidegenoten. Zelf zit ik dan op een van de weidegenoten en Kees wordt gereden door zijn verzorgstertje en grootste vriendin. Hij mag achteraan en hoeft dus alleen maar te volgen. Met deze pony's heeft hij een goede band, hopelijk heeft hij daar genoeg steun aan.

Olikea, succes en ben benieuwd! Met kleine stapjes moet het lukken!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:19

Sonja89, uit je voorgaande bericht maakte ik op dat hij niet verder WIL. Nu uit je laatste bericht begrijp ik dat hij niet verder KAN. Dat is wel een verschil, dus wel belangrijk om even na te gaan welke van de 2 het nou eigenlijk is. Wat betreft het direct opstappen na het grondwerk, dat is afhankelijk van het paard. Ik heb ooit een keer gehad met mijn paard dat hij zo veel spanning op had gebouwd dat ik het rijdend niet kon oplossen omdat hij mij naast zich moest hebben om er mee te kunnen dealen. Ik heb daar ter plekke wat oefeningen gedaan (we hadden niet heel veel ruimte), hij kon het aan zolang ik er naast stond. We zijn toen maar verder gewandeld, ik heb een behoorlijk stuk gewandeld en steeds tussendoor oefeningen gedaan voordat hij eindelijk de spanning kwijt was. Ik ben er toen weer opgestapt omdat hij mij niet meer naast zich nodig had. Was echt heftig hoeveel spanning hij had, nog nooit meegemaakt met hem. Hij was vlak daarvoor al een keer flink geschrokken en schoot vooruit (deed hij voorheen ook nooit, alleen opzij springen) en toen lukte het wel om de spanning vanaf zijn rug af te vloeien maar die 2e keer was te veel voor hem.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:26

Of het willen of kunnen is, daar twijfel ik over. Hij toont tegenstrijdige signalen: hals hoog, grote ogen, snuiven, daarna komt de ontspanning terug in de vorm van likken, kauwen, hoofd laag, ook hapt hij in de stijgbeugel en schraapt met een voorbeen..? En dit op een pad waar we tig keer zonder problemen hebben gereden.

Voor morgen spreken we inderdaad af om af te stappen als het nodig is, de rust terugvinden en even ernaast om eventuele spanning te laten afvloeien, uit te ademen... Veel stress zit ook in mij!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:08

@ sonja.. dat klinkt bekend.. zelf de spanning mee dragen. Met mijn vorige paard was het op een gegeven moment zo erg dat hij bij iedereen verkeersmak was behalve bij mij..
Ik heb toen echt moeten werken aan de ontspanning vinden bij mezelf.. Liedjes zingen op spannende momenten heeft mij toen wel geholpen.. dat was het begin, en na een poos vonden we het vertrouwen weer bij elkaar.. Blijft een lastig punt dat spiegelen.

Vandaag met dees bezig geweest. Eerst een paar minutjes het niet eten verder bevestigen.. dat is wel nodig bij haar.
Daarna met mijn stick aan de slag.. friendly.. De eerste paar minuten heel veel spanning bij haar. maar ze had snel door dat zodra ze nog maar iets van ontspanning liet zien die enge stok ook weer weg was.
Na een sessie van een kwartiertje kon ik haar over het hele lichaam aanraken.. Nog niet volledig ontspannen, dat kan ook niet zo snel, maar ze bleef mooi staan en probeerde niet meer naar de stick te slaan.. . Daarna lekker wat gesnoept, gekroeld en weer lekker op de weide.. Ze is nog jong. 20 minuten is meer dan genoeg voor zon jonkie.

Het viel me zo mee hoe snel ze snapte wat de bedoeling was.. Op de een of andere manier trok ik altijd naar van die mega flegmatieke knollen, maar deze is echt een sensibel dier. Een hele uitdaging, maar ik denk dat het prettig werkt.

Ze mag nu een paar dagen nadenken over wat we gedaan hebben.. Ik ga een paar dagen weg voor mijn werk, dus donderdag of vrijdag doen we nog een sessie.

Ik ben in ieder geval heel tevreden..

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:32

Ik ben de laatste tijd aan het oefenen om mijn paard 'at liberty' uit de wei te halen.. Hier is dan het resultaat waar ik erg trots op ben :)
Ik ben steeds meer aan het oefenen/spelen ''at liberty'' en het gaat allemaal steeds beter.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:14

Olikea, klinkt als een rustige en leerzame sessie, fijn hoor! Ook dat je het kort houdt en haar lekker de tijd geeft erover na te denken. Soms kan werk dan nog best eens handig gepland zijn :D

Mooi filmpje, Rowenaduke. Goed ook dat je het op beeld hebt laten zetten, moet ik ook eens doen. Met zo'n dikke grasmat zou ik dit niet nadoen, denk ik. Niets is zo belangrijk als zo veel mogelijk eten van vers gras...

Toevallig zijn wij hier dus wel mee bezig, maar dan staat mijn IJslander op een korte wei. Ondanks dat hij extreem LBI lijkt, laat hij zich op de wei gemakkelijk verleiden tot spelen. Ik ga dan met mijn stick in de wei lopen en zwier hem in de lucht, niet gericht op een paard maar juist willekeurig in de ruimte, op afstand van de kudde. Dan wordt mijn ruin al snel nieuwsgierig en komt eraan. Als ik hem even kriebel en daarna wegren, komt hij meteen achter me aan en volgt dan in scherpe bochten, met stilstaan enz. In de tussentijd sluit de rest van de kudde zich zo'n beetje aan, maar uiteindelijk loopt (of rent) mijn ruin mee naar de uitgang en blijft de rest achter.

Tot 3 weken terug sleepte ik Kees nog aan zijn halster van achteruit de wei mee het erf op, dus dit is al echt een enorme verbetering haha!

De grootste verbazing dit weekend was de rit van gisteren. Afgelopen woensdag zijn we niet verder dan 100 meter in het bos gekomen. Kees liep toen voorop (andere pony die mee was is erg gevoelig en moet achteraan) en na 100 meter konden we het bekijken.
Gisteren mocht Kees achter 2 fjorden uit zijn eigen wei aan huppelen. Ik zat op een van de fjorden en mijn verzorgstertje op Kees. We hadden een rit van 1,5 uur gepland met stap, draf en galop en hebben die zonder enkel probleem uit kunnen rijden... Niet een keer gestaakt of moeilijk gedaan, in galop probeerde hij een van de fjorden zelfs in te halen en ging daarbij even in de crossmodus?!

Mijn eigen idee is dat hij op dit moment heel veel behoefte heeft om samen met bekende paarden (uit zijn eigen kudde dus) te rijden en dan achteraan te mogen, in ieder geval tijdens het begin. Ik ben wel erg benieuwd of iemand hier dit herkent met een LBI? Zulke sterke voorkeuren en wanneer je daaraan voldoet, ineens geen enkel probleem meer ervaren?

Hoe dan ook, we hebben genoten!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:02

@Sonja, met mijn paard kon ik eigenlijk ook niet alleen op pad. Wilde constant omdraaien, roepen naar zijn weidemaatjes en heeeel vlot stappen, zat geen rem op dan. Als ik met andere zou rijden dan zou er geen probleem geweest zijn (voordat hij van mij was, reed ik hem al op de vereniging en daar moest hij achter de andere paarden anders liep hij niet, maar als je dan eenmaal ging draven of galloperen dan wilde hij wel graag voorop). Ik heb toen besloten om niet met anderen te gaan rijden tot we zelf op rustig tempo buitenritjes konden maken en hij niet zou roepen of omdraaien. Maanden gewandeld. Daarna na een sessie in de bak met rijden, buiten met zadel op gewandeld (ik er naast) kijken of dat anders was. Daarna ben ik er op gaan zitten klein rondje (nog geen 1km), die heb ik minstens 10 keer gemaakt. En hier dan steeds een klein stukje aangeplakt. Hij loopt nu heel rustig op buitenrit en ik heb inmiddels al meerdere ritten met andere paarden gemaakt waarbij hij tientallen meters achter het laatste paard kan lopen zonder spanning, maar ook ervoor of er naast. Ik wil nog een keer proberen dat ik van de groep weg ga en ze dan later weer zie ofzo. of van de groep weg draven. Wat ik absoluut niet doe als ik in een groep rijd is er dichtbij willen rijden. Op manege Enzo leer je altijd best wel neus aan kont te rijden, en dat zat er bij hem ook heel erg in gebakken. Dus zodra ik merk dat er wel heel veel ruimte tussen komt en ik de groep kwijt kan raken doe ik even kort draven en weer stappen, dan weer stukje draven en dan weer stappen. Net zolang tot ik op een acceptabele afstand ben. En soms draaf ik wel helemaal tot de groep maar wel optijd weer in stap anders gaat de rest in draf.

Denk heel goed na wat je uiteindelijk wil. Kans is groot dat je met andere paarden moet blijven rijden als je niet vaak oefent om alleen te rijden. Van wat ik ervaren heb, leert een paard niet om alleen op buitenrit te gaan als je met anderen rijd. Dit kun je natuurlijk wel oefenen door bijv. van de groep weg te rijden, maar dat is best een grote stap voor een paard die veel waarde hecht aan de kudde, is voor zover ik weet lastiger dan alleen op stap en dan daarna weer met de groep.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:37

Sonja89 schreef:
Olikea, klinkt als een rustige en leerzame sessie, fijn hoor! Ook dat je het kort houdt en haar lekker de tijd geeft erover na te denken. Soms kan werk dan nog best eens handig gepland zijn :D

Mooi filmpje, Rowenaduke. Goed ook dat je het op beeld hebt laten zetten, moet ik ook eens doen. Met zo'n dikke grasmat zou ik dit niet nadoen, denk ik. Niets is zo belangrijk als zo veel mogelijk eten van vers gras...

Toevallig zijn wij hier dus wel mee bezig, maar dan staat mijn IJslander op een korte wei. Ondanks dat hij extreem LBI lijkt, laat hij zich op de wei gemakkelijk verleiden tot spelen. Ik ga dan met mijn stick in de wei lopen en zwier hem in de lucht, niet gericht op een paard maar juist willekeurig in de ruimte, op afstand van de kudde. Dan wordt mijn ruin al snel nieuwsgierig en komt eraan. Als ik hem even kriebel en daarna wegren, komt hij meteen achter me aan en volgt dan in scherpe bochten, met stilstaan enz. In de tussentijd sluit de rest van de kudde zich zo'n beetje aan, maar uiteindelijk loopt (of rent) mijn ruin mee naar de uitgang en blijft de rest achter.

Tot 3 weken terug sleepte ik Kees nog aan zijn halster van achteruit de wei mee het erf op, dus dit is al echt een enorme verbetering haha!

De grootste verbazing dit weekend was de rit van gisteren. Afgelopen woensdag zijn we niet verder dan 100 meter in het bos gekomen. Kees liep toen voorop (andere pony die mee was is erg gevoelig en moet achteraan) en na 100 meter konden we het bekijken.
Gisteren mocht Kees achter 2 fjorden uit zijn eigen wei aan huppelen. Ik zat op een van de fjorden en mijn verzorgstertje op Kees. We hadden een rit van 1,5 uur gepland met stap, draf en galop en hebben die zonder enkel probleem uit kunnen rijden... Niet een keer gestaakt of moeilijk gedaan, in galop probeerde hij een van de fjorden zelfs in te halen en ging daarbij even in de crossmodus?!

Mijn eigen idee is dat hij op dit moment heel veel behoefte heeft om samen met bekende paarden (uit zijn eigen kudde dus) te rijden en dan achteraan te mogen, in ieder geval tijdens het begin. Ik ben wel erg benieuwd of iemand hier dit herkent met een LBI? Zulke sterke voorkeuren en wanneer je daaraan voldoet, ineens geen enkel probleem meer ervaren?

Hoe dan ook, we hebben genoten!

Ik weet niet of dit persé LBI gedrag is. Het is en blijft een kuddedier natuurlijk. Maar wat ik niet helemaal uit je verhaal kan opmaken; de vorige keren was je ook niet alleen toch? Toen hij wel in de ankers ging.
Wat mij niet zou verbazen is dat je zelf een grotere invloed in het verhaal hebt dan je misschien denkt. Goeie kans dat je verzorgstertje met veel minder druk/spanning/'we gaan op buitenrit en het zal me niet verbazen als we over 100 meter stil staan'' op je paard is gaan zitten en je paard daardoor ook geen druk/drempels ervoer om ermee op te houden.
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, en het kuddeverband zal ook een rol gespeeld hebben. Maar vergis je niet in de onbewuste spanning die je over kunt brengen omdat het buitenrijden een beetje een 'issue' is geworden.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:43

Rowenaduke schreef:
Ik ben de laatste tijd aan het oefenen om mijn paard 'at liberty' uit de wei te halen.. Hier is dan het resultaat waar ik erg trots op ben :)
Ik ben steeds meer aan het oefenen/spelen ''at liberty'' en het gaat allemaal steeds beter.

[ Video ]

Leuk filmpje! Wat loopt hij/zij? keurig achter je aan.

Ik ga binnenkort de paddock weer verruilen voor het weiland om op te trainen. Lekker weer wat meer de ruimte en een fijne bodem om op te lange teugelen. Maar dat gras, oei dat gras, dat blijft toch mijn grootste concurrent :+ Ponylief vindt me heel aardig en leuk, maar dat gras, oei dat gras, dat is toch echt zijn grootste vriend :Y)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:05

Wat hebben jullie toch rake opmerkingen en vragen :P

xxdomiixx schreef:
Denk heel goed na wat je uiteindelijk wil. Kans is groot dat je met andere paarden moet blijven rijden als je niet vaak oefent om alleen te rijden. Van wat ik ervaren heb, leert een paard niet om alleen op buitenrit te gaan als je met anderen rijd.

In eerste instantie dacht ik inderdaad dat ik alleen wilde gaan rijden, misschien ook omdat het zo "hoort te kunnen". Alleen, mijn ruin heeft ook in de kudde een groot groepsgevoel, trekt de paarden dichter naar elkaar toe, dus hoe eerlijk is het dan om hem een paar keer in de week ineens uit de groep te plukken en een eind alleen te gaan rijden?

Een paar weken geleden sprak ik hier met een stalgenoot over en is mijn visie toch een beetje veranderd. Daarbij heb ik ook nog een 3-jarige staan en wil ik uiteindelijk gaan handpaardrijden, of samen met mijn verzorgstertje op pad. Dus over een paar jaar zullen de ritten die ik eventueel alleen zou willen maken op één hand te tellen zijn. Zeker met al die stalgenoten die wel voor een ritje te porren zijn.

Voorlopig schuif ik het idee om helemaal alleen op pad te gaan dus op de lange baan... Belangrijker vind ik dat we het bos leren kennen en het plezier samen terugvinden en als dat in gezelschap van anderen beter en makkelijker gaat... Soit :) Ik weet niet of dit vanuit Parelli een logische gedachte is, maar ik ga liever in gezelschap zónder problemen op stap dan alleen met allerlei onenigheden onderweg. Als ik nu eerst een paar vaste bosrondjes kan bevestigen op deze manier, kan ik later deze vertrouwde routes misschien alleen gaan wandelen en later rijden.

Eliine schreef:
Maar wat ik niet helemaal uit je verhaal kan opmaken; de vorige keren was je ook niet alleen toch? Toen hij wel in de ankers ging.
Wat mij niet zou verbazen is dat je zelf een grotere invloed in het verhaal hebt dan je misschien denkt.

De vorige keer reed ik -zoals aanstaande woensdag ook- samen met een ruin die veel last heeft van spanning en (nog) niet voorop kan (bazinnetje is vrij ver met Parelli).

Het voorop lopen lijkt een nog groter probleem te zijn dan mijn spanning (die absoluut aanwezig is, in de vorm van gedachtes als "Stel je niet aan"), want een paar maanden terug heb ik Kees zelf gereden in bijzijn van deze Fjorden en waren er ook 0 akkefietjes.

Nu ben ik dus benieuwd hoe het aanstaande woensdag weer gaat, maar ik weet wel dat ik er bij staking gewoon vanaf stap en ernaast ga lopen tot we weer op de terugweg zijn en hij het zeker weten weer zelf kan.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:16

Haha ik las: Rare opmerkingen en vragen. Confused. En toe zag ik dat ik gewoon niet goed lees :')

leuk dat je met een handpaard wil rijden. dat wil ik ook nog een keer doen. voor nu kan ik helemaal niet rijden (mijn gezondheid werkt niet mee) dus lekker veel met grondwerk bezig.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:21

Aha dat het andere paard heel onzeker is had ik uit je andere berichten niet opgemaakt, dat verklaard :j wellicht geen goed maatje om dit mee te oefenen nee. Ik zou denk ik zelf eerst proberen het plezier weer terug te vinden en als dat me groepsgenootjes is dan is dat zo. En dan veel oefeningen gaan doen om het vertrouwen in jullie samen maar ook in hemzelf te vergroten. Wie weet eerst makkelijke oefeningen een klein stukje van stal doen dat jullie daar 'alleen' bezig zijn. Kun je makkelijk aan het werk buiten stal? Of zit je dan gelijk op een weg oid? Anders zou ik zeggen, ga elke keer dat het goed gaat een paar meter verder aan het werk. Dus niet eens perse buitenrijden maar gewoon samen oefeningen doen terwijl hij een beetje van bekend terrein is. En dan in eerste instantie niet rijden maar vanaf de grond. Maar dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:34

Nog even een ander hersenspinsel trouwens. Ik denk dat het vooral ook belangrijk is dat hij jou als onvoorwaardelijke leider gaat zien. De reden dat het dus niet lukt met dat andere paard is omdat die ook geen leiderschap neemt. De fjorden doen dat schijnbaar wel en daar hobbelt ie dus vol vertrouwen achteraan. Het idee is dat hij ook vol vertrouwen achter jou aan gaat hobbelen. Ik zou hier zeker in gaan investeren en wat ik al zei, oefeningen gaan doen een stukje van het bekende terrein af. Dat ie daar ook vertrouwen krijgt dat het oke en leuk is om samen zonder andere vriendjes op pad te zijn.
Zoals Pat Parelli altijd zegt als hij het over het trailerladen heeft: "It's not about the trailer" het is doorgaans het gebrek aan kunde en leiderschap. Als je je paard niet over een zeiltje krijgt, krijg je m zeker de trailer niet in. En zéker met een LBI kun je doorgaans op je kop gaan staan, als ze er geen heil in zien dan gebeurt het ook niet. Niet dat ik jou hier wil bestempelen als onkundig persoon hoor en aan liefde voor je paard zal het je niet ontbreken. Maar het gaat er niet om dat je paard het bos niet in wilt, het gaat er om dat jij hem het vertrouwen en leiderschap moet gaan geven dat hij nodig heeft om dat bos in te gaan. Jij moet zijn kudde worden, dan is ie nooit alleen op pad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:00

Interessante gesprekken hier :) Herkenbaar ook, dus je bent niet alleen Sonja89 ;)

Ik had gisteren nog even een prachtig momentje, zoiets kleins, maar ik kan daar zo enorm van genieten. Jammer dat er geen foto van gemaakt is, want moet een zicht geweest zijn :+ Stel je voor: een zieke, blinde RBI, los in zijn paddockje en ik die zijn temperatuur ga meten .... En dan sta je daar, met de thermometer in zijn kont, en RBI in kwestie staat gezellig hooi te eten uit zijn hooibak :') Ik vond het héérlijk! _/-\o_ (temperatuur was gelukkig ok trouwens, maar is nog even de bloeduitslagen afwachten om te kijken wat er is/was..)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:19

Ik vind het ook heel interessant om te lezen. Gisteren die horsenality chart ingevuld, en kom uit op rbe.
Maar goed. . We kennen elkaar nog niet zo goed dus dat kan nog veranderen. Ik ga het over een maand of 2 nog eens doen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:35

Eliine schreef:
je makkelijk aan het werk buiten stal? Of zit je dan gelijk op een weg oid? Anders zou ik zeggen, ga elke keer dat het goed gaat een paar meter verder aan het werk.

Dit kunnen we zeker wel doen! We moeten wel eerst het grondwerk op bekend terrein opbouwen, want de eerste 2 games zijn al uitdagend genoeg in de vertrouwde bak. Maar dit ga ik zeker onthouden!

Eliine schreef:
Niet dat ik jou hier wil bestempelen als onkundig persoon hoor en aan liefde voor je paard zal het je niet ontbreken. Maar het gaat er niet om dat je paard het bos niet in wilt, het gaat er om dat jij hem het vertrouwen en leiderschap moet gaan geven dat hij nodig heeft om dat bos in te gaan. Jij moet zijn kudde worden, dan is ie nooit alleen op pad ;)

Bedankt voor dit hersenspinsel :D Hier zit natuurlijk een grote kwestie ja, er zit ergens frictie in het leiderschap. Het 'gekke' is dat aan de hand de praktische oefeningen geen probleem zijn, ik zou morgen een uitbundige schriktraining met hem kunnen doen, als ik er maar naast sta. Ga ik op zijn rug zitten, dan missen we een connectie te missen? Al blijkt nu we met de 7 games beginnen dat óók op de grond niet alles 100% op elkaar afgestemd is, want friendly game vertrouwt hij al niet. Voorheen heb ik geprobeerd het leiderschap 'op te eisen' door zéér consequent te zijn (op aanraden van diverse mensen), dus standaard een zweep mee. Maar uiteindelijk verlies je het dan keihard (gelukkig maar, anders had ik nu waarschijnlijk een robotpaard gehad).

[***], blij dat ik niet de enige ben :D Kan ik jouw verhaal misschien ergens lezen? En wat fijn, je kleine maar zo waardevolle ervaring! Hopelijk zijn de bloeduitslagen ook OK.

Olikea, welke eigenschappen van de rbe herken je het meest in jouw jonkie op dit moment? En waar kun je die chart invullen? Voor mijn jonkie moet ik dat ook nog eens doen voor de duidelijkheid, al zou ik voor hem nu inzetten op LBE :)

Trouwens, als we de basisbeginselen van de 7 games een beetje onder de knie hebben, wil ik Anna Winter heel graag eens benaderen voor een les. Tijdens equiday kwam ze heel kundig en heerlijk concreet over, niks geen zweverig gedoe of termen die je op 10 manieren kunt uitleggen. Iemand hier ervaring met haar? Of andere tips qua instructie?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:12

Ik ken Anna de Winter niet persoonlijk. Maar ze is een 2* Parelli instructeur. Dat wil zeggen dat ze een zeer gedegen Parelli programma achter de rug heeft, anders krijg je je sterren niet. Les nemen van een erkende parelli instructeur is de beste investering die ik ooit gedaan heb :j

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:42

Anna heeft ruime ervaring met verschillende paarden. Alleen is Anna geen Parelli instructeur meer

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:33

Wicky schreef:
Anna heeft ruime ervaring met verschillende paarden. Alleen is Anna geen Parelli instructeur meer

Oh? Hoe dat zo, of verwar ik haar met iemand anders

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:14

Nee hoor, je verward haar niet. Ze werd op Equiday omgeroepen als voormalig Parelli instructeur. Waarom weet ik niet.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:45

Ze heeft ook onlangs alles verkocht: paarden, huis, vrachtwagen,... en in de plaats een mobilhome gekocht met de bedoeling te gaan rondtrekken. Soort levensommezwaai, weg van het materiële,... Maar volgens mij gaat ze wel - al trekkend - blijven lesgeven.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:32

vandaag een filmpje gemaakt van ons begin van Liberty. ik zie het maar weer als een begin omdat de laatste keer een maand geleden is en we het toen 2 a 3 keer gedaan hebben - alleen game 1, 2, 3 en stick to me. Dat was ook altijd meer een cooling down. Nu was het meer de hoofdsessie. Werden nog gestoord, had de camera achter bielzen gezet -dacht dat dit veilige plek was maar helaas shetlander kon er als nog bij.. Ik vond de reactie van mijn paard wel heel grappig toen ik er op af rende: "waar is de actie??" Ik weet nu ook waar ik aandacht aan wil besteden de volgende les (verschillende punten). Als het filmpje geupload is kan ik hem wel sturen naar de mensen die geïnteresseerd zijn :)