Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:12

Hmmm goed punt. ik werk in vier stappen... Vragen, vragen met klein beetje druk, vragen met grote druk, tik met sweep en dan heb je natuurlijk die dingen die het paard heel goed snapt maar gewoon expres probeerd. dus in je ruimte komen. dus dat is vragen(aangeven dat dat niet de bedoeling is) en anders tik. je moet inderdaad lekker in kunnen schatten wanneer ze weten dat ze iets fout doen en het toch proberen. en wanneer ze het nog niet weten
Herhaling en steeds de zelfde stappen doen is ook noodzakelijk want anders kun je weer op nieuw beginnen. haha
Ook snap ik het punt dat mensen toch alleen door vragen wanneer het echt nodig is. want lbe zijn lekker dominant en de mijne kan ook heel intimiderend zijn. en dan houd ik maar in mijn achter hoofd dat ik toch mijn gelijk moet krijgen en afentoe toch stap 4 moet gebruiken omdat een leuke en vriendelijke samenwerking anders niet haalbaar is. en ik merk dat als je altijd oplettend bent en op de zelfde stappen corigeerd dat ze opeen gegeven moment toch genoegen nemen met stap een. zo slim zijn ze wel. het is alleen altijd leuk om het te proberen haha.

voedsel beloning kan ook wel met clicker. als ze maar weten dat ze niet in je ruimte mogen komen en dat jij de gene bent die beslist wanneer hij/zij het snoepje krijgt

een ander probleem dat ik tegen kwam met voedsel beloning is dat je niet te veel moet geven. en alleen als je ziet dat ze het echt echt proberen. want anders geef je aan dat je onbewust genoegen neemt met minder. en dan snappen ze niet dat je daarna door vraagt. ik zelf ben er voorlopig van afgestapt en merk dat mijn paard ook erg gemotiveerd als ik haar een krabbel geef of heel blij gooooooodzoooo roep haha...

ik hen stap 4 eerder in de training nooit uitgevoerd omdat het mijn "baby" is en ik dat zielig vondt. maar aan het einde van het verhaal ben ik dan "zielig" want ja.. het paard doet ook maar zun ding en als ik niet boven haar sta dan zij boven mij hihi..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:48

Idd lataar, ik denk en doe net hetzelfde zoals jij het aanpakt :)
Ik nam zijn bijtgedrag ook heel persoonlijk en daar ben ik nu gelukkig overheen. Het is wel zo dat hij mijn spiegel is, iets wat vroeger bij mijn vorige paarden nooit opgevallen is. Dat is nu net waar ik zo van begin te houden! Heel confronterend maar zo eerlijk!
Ik ben al 41 jaar met paarden bezig en heb dit nooit eerder meegemaakt, ongelooflijk hoeveel ik heb bijgeleerd, dankzij hem <3
Ik gebruik ook alleen de clicker of klak met men tong, die snapt hij direct :P Voor mij was de clicker een openbaring om goed te communiceren met mijn paard, onze relatie was echt verzuurd op een moment en ik vond nergens nog een ingang ;( Ik heb een hele tijd echt zitten piekeren en was van plan om hem te verkopen want iedereen verklaard mij voor gek om hem te houden. En toen ben ik via you tube gaan zoeken naar oplossingen voor een paard dat altijd beet en kwam ik bij een dame terecht die met clickertraining enorm vooruitgang boekte en dat aan iedereen wou laten zien.

Dat was het begin van iets moois en zo is het voor hem ook duidelijk en erg plezierig om te merken dat hij iets goeds deed. Nu doe ik het nog alleen bij nieuwe of moeilijke oefeningen. Ik moet bv zijn neus insmeren met zonnecrème en als hij dit mooi laat doen komt de beloning. Zo blijft het leuk en voor hem ook interessant. Ik heb er nooit 1 minuut spijt van gehad. Nu kan ik ook kroelen als beloning maar dat ging niet een paar maanden geleden, hij liet dit nooit toe...had een hekel aan aanrakingen, borstelen was zelfs een strijd en dit gaat nu prima...dit is mijn spiegel :j

lataar

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:39

Wauw wat super! wat prachtig om dat e lezen dat het zo goed gegaan is

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:17

Vandaag weer bij een clinic van Bent Branderup geweest. Kom dasr altijd super geïnspireerd en gemotiveerd van terug. Meteen mijn kleine heks gepakt en de tips in praktijk gebracht. Ze liep als een zonnetje!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:28

Grappig.
Ik heb dat precies omgekeerd bij die man :P
Kan daar helemaal niets mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:38

O echt waar? Ik vind dat hij heel veel weet en heel gerichte tips kan geven. Voor dtessuur dan. Ik ga al jaren 2 x per jaar heen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:44

Ik vind het allemaal een beetje in slow motion gaan bij Bent :D

Mijn paard staat momenteel op de zomerweide een deel van de wintergroep en wat aarden die er alleen in de zomer zijn. Gisteren is een nieuwe merrie bijgekomen, een vrij jonge fries, dus wat onrust in de groep.
Een merrie wil graag de baas zijn en was druk bezig haar kudde weg te halen van de nieuwe. Bij haar kudde hoorde alle 3 de andere paarden behalve die van mij :D Die bleef het eens rustig bekijken en bleef mooi staan waar ze stond. Merrie die de leiding wilde weet ook dat ze mijne moet respecteren. Die gaat het niet in haar hoofd halen om te proberen de mijne op de drijven. Friesje is uiteindelijk ook maar bij haar in de buurt gaan staan en dat mocht, maar niet te dichtbij...
Mijn paard is wat dat soort dingen aan gaat zo zichzelf, zelfverzekerd en ook dominant.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 23:45

Fabster schreef:
Vandaag weer bij een clinic van Bent Branderup geweest. Kom dasr altijd super geïnspireerd en gemotiveerd van terug. Meteen mijn kleine heks gepakt en de tips in praktijk gebracht. Ze liep als een zonnetje!

Kan je wat voorbeelden geven? Ik heb nog nooit een clinic van hem gezien. Wat heb je allemaal geleerd?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:23

Leuk Fabster! Ik heb 1 keer een 2daagse van Bent gevolgd, zonder paard weliswaar.
Als ik met de mijne te dicht kom, flipt hij en wordt erg dominant naar zijn eigen ruimte toe. Ik heb het dan een hele tijd aan de kant geschoven, heb wel zin om weer opnieuw te beginnen.
Vertel eens Fabster, ben ook erg benieuwd! :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:36

Ik ga nooit met paard. Vind ik veel te duur.

Maar het gaat om academische rijkunst, dus daar gaat alles om. Een vriendin van mij heeft van het weekend de ridderproef gehaald. Haar paard heeft de neiging om zwaar in de teugels te hangen. Dus daar wat tips voor (1 van mijn paarden doet dat ook). Ik heb even iver mijn Belg kunnen kletsen. Zijn knie is kapot en dus overlegd wat nou verstandig is om te doen. En met mijn LBE-er beginnen waar ik was gestopt. Frustraties en haast aan de kant gezet (en inderdaad; dingen gaan langzaam, maar dan uiteindelijk wel goed) en de queen deed haar oefeningen keurig. Dus ik was tevreden. Nog wat tips (en oefeningen) voor oudee wordende paarden. 1 van mij is 24, dus dat vond ik ook leuk.

Veel over de zit van de ruiter en wat dat doet met de anatomie en gangen vh paard.

In zo n clinic wordt zóveel verteld. Dat kan ik allemaal niet herhalen. Maar ik pik de dingen er uit, die ik op dat moment nodig heb. En volgende x weer iets anders.

Ik vond het heel inspirerend.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:49

ja, het is ook zo dat je meerdere keren naar zo'n clinic moet gaan vind ik. Elke keer leer je iets nieuws, het is teveel om gelijk te begrijpen en te onthouden.
Ik heb het ook liever rustiger aan om zeker te zijn dat ik geen stap oversla

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:55

Ik haal elke keer mijn 'huiswerk' op. Beetsje winkelen in alle informatie. En tojdens de theorie wordt er zóveel verteld. Heel tof vind ik dat. De achtergrond iver dingen die iedereen weet, maar niemand weet wasrom (hakken laag, links opstappen, waar waren de dressuuroefeni gen oorspronkelujk voor bedoeld, wat is nou orecies 'aan de teugel, etc)

En hoe verder je zelf komt in je eigen opleiding, hoe meer je gaat begrijpen (en hoe lastiger het wordt.... :+ )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:18

Ik zie er wel goede dingen in, maar ben van mening dat je het moet combineren met andere niet academische instructeurs.
Mijn omgeving is vol met Branderup ruiters en ik zie daar toch opvallend steeds dezelfde rijtechnische en bijbehorende rug problemen ontstaan bij de mensen die zich uitsluitend naar zijn methode richten.
Hij geeft hier regelmatig clinics en vaak heb ik toch wel momenten dat ik denk: waarom zeg je nou niet dat die overgang gewoon als een dwijl gereden is.
Sommige dingen vind ook erg vreemd.
Een kennis van mij heeft 3 maanden op zijn stal gewerkt. Haar paard was eigenlijk niet goed in zijn lijf (onregelmatig vanuit de schouder), maar dat gaf niet omdat ze dan wel in stilstand kon rijden.
Ze was heel vrolijk aan het vertellen hoe goed het paard ging in het halthouden en hoe alle zijgangen er nu opzaten in stilstand. We zijn nu 2 jaar verder en paard kan nog steeds enkel in halt en stap gereden worden.
Zo ook met een combinatie waarbij het mondstuk van het bit verkeert om zat en recht in het gehemelte boorde. Aan het begin van de les was het al te zien, maar hij zei dat ze gewoon maar door moest rijden en na de les op orde brengen.
Paard sloeg bij elke ophouding het hoofd panisch achterover. Ik ben van ellende weggelopen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:42

Ik denk dat als je 1 methode 'heilig verklaart', je jezelf sowieso flink wat beperkingen op legt. Daarom richt ik me nooit op 1 iemand. Ook niet Parelli, Voest, Roberts en weet ik t wie er nog rond lopen. Zelf goed kijken en eruit halen wat bij je past. En dat past dan weer bij mij... :)

Er is bij iedereen wel wat op aan te merken en ook heeft iedereen zijn goeie dingen. Dus tja...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:45

Fabster schreef:
Ik denk dat als je 1 methode 'heilig verklaart', je jezelf sowieso flink wat beperkingen op legt. Daarom richt ik me nooit op 1 iemand. Ook niet Parelli, Voest, Roberts en weet ik t wie er nog rond lopen. Zelf goed kijken en eruit halen wat bij je past. En dat past dan weer bij mij... :)

Ja, zo doe ik het inderdaad :j Pak mee waar ik wat mee denk te kunnen en maak mijn eigen mix. Mijn onderschrift sluit daar ook wel een beetje bij aan.

Wat ik bedoel met slow motion bij de academische rijkunst is dat ik vaak een gebrek aan impuls mis bij de uitvoering van de oefeningen.
Overigens ben ik wel gaan werk aan de hand op basis van academiscche rijkunst :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:55

Die gebrek aan impuls herken ik niet. Maar ligt wel een beetje aan je paard misschien. Ik heb een fjord. Dat ziet er toch anders uit dan een PRE ofzo :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:32

Het werk aan de hand is soms inderdaad heel indrukwekkend :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:49

Even een up date weer, het is hier zo stilletjes :9
Gisteren les gehad en ik heb wat nieuwe oefeningen meegekregen voor de volgende dagen.
De eerste was je paard van punt A naar punt B te laten stappen als jezelf thv het zadel staat (is ter voorbereiding vh rijden :P ) met alleen je leadrope en stick...niet makkelijk hoor. Ik moet extra oefenen op het verplaatsen vd schouders, hier heeft hij een bloedhekel aan natuurlijk 8-)
De tweede oefening was de sidepass in het midden vd piste, leuk om hem zo fijn af te stellen op mijn hulpen... Ik vind het zo leerrijk, ben nog nooit zo blij geweest met het resultaat van zijn gedrag op het einde van de les....zalig gewoon, eindelijk een rustiger paard dat leert meedenken :j

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:09

Geweldig mindful! Mijn paardje denkt ook steeds beter na :) gisteren met verzorger/bijrijder nog wandeling gemaakt en een nieuwe oefening erin gegooid wisselen van kant tijdens t lopen. Ik had er niet echt problemen mee maar het lukte haar maar niet. Wat bleek nou ze draaide de stick de andere kant op waardoor ze een drijvende beweging naar voren maakte, dus toen ze de andere kant op ging draaien met de stick ging het in een keer wel. Die kleine technische dingen zijn zo belangrijk blijkt maar weer.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:09

Ja idd, die beweging gaat goed in stap, draf iets minder maar dat komt wel.
Ja ik vloek ook nog regelmatig als de leadrope in de war zit met mijn stick er ergens tussen en dan voel ik me echt als een aap die geen kant meer op kan...paardje komt dan bij mij staan...ben ik niet braaf en flink nu? }:0

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:18

Hahaha! Dat herken ik wel! Leadrope, stick, clicker... Soms wel wat veel om te organiseren :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:47

Ik kom er toch regelmatig weer achter dat ik toch nog strenger mag zijn.
Vaak blijf ik toch te lang hangen in: blijkbaar vind ze dit nog een moeilijke oefening (eenvoudige wissels, contra galop etc) en loop dan weer vas dat het net niet helemaal mooi gaat.
Vandaag weer een keer (eigenlijk tegen mijn gevoel in) echt flink doorgepakt met de 'moeilijke oefeningen'.
En ja hoor, ineens gaat het allemaal wel vloeiend en probleemloos.
Weer een typisch geval van: je geeft een vingertopje en ze neemt beide handen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:48

Dat vind ik ook een enorm moeilijk iets (ook als ik naar andere paarden zit te kijken) .. Wanneer vinden ze iets echt moeilijk (of zijn ze echt bang) en wanneer spelen ze ermee ... Denk dat er hier ook veel gespeeld wordt :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:14

Sizzle schreef:
Vandaag weer een keer (eigenlijk tegen mijn gevoel in) echt flink doorgepakt met de 'moeilijke oefeningen'.
En ja hoor, ineens gaat het allemaal wel vloeiend en probleemloos.
Weer een typisch geval van: je geeft een vingertopje en ze neemt beide handen :+

Wat betekent dat nou, dat doorpakken? Wat doe je dan precies? Ga je net zolang door tot ie het wel doet, geef je hem een lel? Want ik wil ook best streng zijn en "doorpakken", maar weet niet zo goed hoe dat "aan te pakken".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:25

In feite geen uitweg bieden en de oefening binnen redelijkheids grenzen blijven herhalen waarbij ik extra let op reactiesnelheid op de hulp. Trage reactie is een skup...
Meestal krijg ik dan hier en daar wel een vuil voor of achtebeen cadeau dat ik doorgaans negeer en gewoon doorga.

Op een gegevenmoment realiseerd ze zich dan blijkbaar dat meewerken minder vervelend is en is dan ineens van het een op het andere moment spontaan heel 'durchlässig'.